Gezondheid alle pijlers

Mirena eruit twijfel

15-12-2019 21:45 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond,
Na bijna 4 jaar geen last te hebben gehad van mijn mirena de laatste paar maanden regelmatig last van menstruatiepijn. Vorige week bij de huisarts geweest en die gaf aan dat de hormoonafgifte langzaamaan steeds minder wordt waardoor je menstruatiepijn kan hebben, maar dat de mirena nog wel beschermt tegen een zwangerschap.

Aangezien ik al meer dan 10 jaar aan de hormonen zit ben ik benieuwd hoe mijn lijf reageert zonder hormonen. En dat maakt mij ook weer aan het twijfelen. Angst voor heftige menstruaties die ik in de puberteit had. En angst of een condoom alleen voldoende is. En natuurlijk de angst voor het laten verwijderen van de mirena dat het onwijs pijnlijk is.

Graag hoor ik de ervaring van vrouwen die de mirena hebben laten verwijderen.
Ik, maar heel snel na plaatsing, denk 2 weken ( dus geen jaren) te veel pijn en lichaam wilde hem echt niet.

Prikpil hielp veel beter bij mijn PMS/weken bloeden en hormoongedreven depressies. Ik heb ook een tijdje geen anticonceptiehormonen gehad, vreselijk. Na mijn sterilisatie tijdje geprobeerd. Hel.

Dus zelfs daarna ook nog dus puur alleen voor de mijn klachten weer aan de prikpil.

Fijn.
Alle reacties Link kopieren
Waarom laat je de Mirena niet gewoon vervangen dan?
Alle reacties Link kopieren
Dat ding moet er ooit uit dus daarvoor zou dat niet uit moeten maken toch. Verder, je komt er alleen achter hoe het zonder hormonen is als je het probeert, niemand kan daar wat zinnigs over zeggen. Condooms zijn veilig als je ze goed gebruikt. (goede maat, geen scherpe nagels, niet in je portemonnee bewaren, niet gebruiken in combinatie met olie, datum checken).
Alle reacties Link kopieren
Het verwijderen van de mirena viel mij mee. Plaatsen was veel erger.
Alle reacties Link kopieren
Aragog schreef:
15-12-2019 21:51
Waarom laat je de Mirena niet gewoon vervangen dan?
Het zetten vond ik sowieso pijnlijk. En in de toekomst is er wel een kinderwens. Niet nu direct, maar waarschijnlijk wel binnen 5 jaar. De vorige keer werd mij gezegd dat ze hem niet voor een korte periode zetten.
Alle reacties Link kopieren
Verwijderen van de Mirena stelt niets voor, inbrengen is echt veel erger. Ik heb een tijdje geen Mirena gehad (lang verhaal) maar wist niet hoe snel ik er weer wel een nieuwe wilde. Had inderdaad weer veel meer last van buikpijn, heftige menstruatie enz.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het zetten verschrikkelijk, maar het verwijderen stelde echt geen fluit voor! De huisarts zei: ‘Hoest u even’ en hup, weg was de Mirena.
Menstruatie was ongeveer als ervoor maar die was al nooit zwaar, dus daar heb ik geen goed advies over.
Je moet niet alles geloven wat je denkt
Als je toch beschermd wil zijn tegen zwangerschap zonder hormonen zou je de nuvaring kunnen overwegen.
Mirena wordt ook wel weer geplaatst voor een periode van pakweg 3 jaar.

Ik zou niet aan de (prik)pil gaan als je een kinderwens hebt, dat schijnt dan toch langer te duren als je daarmee stopt
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hem na een maand of 5 laten verwijderen en stelde echt niets voor. Ze kon bij mij de touwtjes niet direct vinden, dus even met een borsteltje (zo een ding van een uitstrijkje) gevoeld en toen had ze hem. Ding ging er zo uit.

Als je zeg, de komende twee jaar ofzo, nog geen kinderwens hebt, zou ik er gewoon nog een laten plaatsen.
Ik zelf kon helaas niet tegen de hormonen.
Alle reacties Link kopieren
roxy89 schreef:
15-12-2019 22:03
Als je toch beschermd wil zijn tegen zwangerschap zonder hormonen zou je de nuvaring kunnen overwegen.
Mirena wordt ook wel weer geplaatst voor een periode van pakweg 3 jaar.

Ik zou niet aan de (prik)pil gaan als je een kinderwens hebt, dat schijnt dan toch langer te duren als je daarmee stopt
Nuvaring geeft gewoon hormonen af
ikbennietgek12 schreef:
15-12-2019 21:58
Het zetten vond ik sowieso pijnlijk. En in de toekomst is er wel een kinderwens. Niet nu direct, maar waarschijnlijk wel binnen 5 jaar. De vorige keer werd mij gezegd dat ze hem niet voor een korte periode zetten.
Je kan toch gewoon laten plaatsen en of je hem nu na een half jaar of na 4 jaar weg laat halen, dat is aan jou. Zij reageren vanuit zuinigheidsperspectief waarschijnlijk maar dat is niet jouw probleem.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben jaaaarenlang condooms gebruikt omdat ik zonder hormonen wilde. En na de bevalling van mijn laatste een mirena laten plaatsen. Hoe heerlijk, geen gedoe met menstruatie meer. Toen die uitgewerkt raakte laten vervangen. En vorig jaar die 2e laten verwijderen. Inmiddels was man gestereliseerd, dus een nieuwe mirena was niet nodig. Dat heb ik 4 maanden vol gehouden met hevige menstruaties, gedoe met buikpijn en doorlekken en toen weer een nieuwe mirena laten plaatsen.

Vervangen is echt peanuts, ook al ben ik nooit vaginaal bevallen. En het is me het gedoe wel even waard voor de jaren van gemak daarna.

Als je hem wilt laten vervangen hoef je toch niet te noemen dat je misschien een keer een kinderwens hebt. Gewoon zeggen "ooit".
marijemarije wijzigde dit bericht op 15-12-2019 22:36
Reden: foutje
0.47% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
MarijeMarije schreef:
15-12-2019 22:28
Wij hebben jaaaarenlang condooms gebruikt omdat ik zonder hormonen wilde. En na de bevalling van mijn laatste een mirena laten plaatsen. Hoe heerlijk, geen gedoe met menstruatie meer. Toen die uitgewerkt raakte laten vervangen. En vorig jaar die 2e laten verwijderen. Inmiddels was man gestereliseerd, dus een nieuwe mirena was niet nodig. Dat heb ik 4 maanden vol gehouden met hevige menstruaties, gedoe met buikpijn en doorlekken en toen weer een nieuwe mirena laten plaatsen.

Vervangen is echt peanuts, ook al ben ik nooit vaginaal vervangen.
En het is me het gedoe wel even waard voor de jaren van gemak daarna.

Als je hem wilt laten vervangen hoef je toch niet te noemen dat je misschien een keer een kinderwens hebt. Gewoon zeggen "ooit".
Heel herkenbaar, vervangen is ook peanuts.

Maar wat bedoel je met: Ook al ben ik nooit vaginaal vervangen?
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
mevrouwiglesias schreef:
15-12-2019 22:31
Heel herkenbaar, vervangen is ook peanuts.

Maar wat bedoel je met: Ook al ben ik nooit vaginaal vervangen?
Oeps, foutje. Daar moest staan: nooit vaginaal bevallen. Dat maakt plaatsen van een mirena makkelijker (schijnt). Ik heb het aangepast in mijn bericht.
Alle reacties Link kopieren
MarijeMarije schreef:
15-12-2019 22:37
Oeps, foutje. Daar moest staan: nooit vaginaal bevallen. Dat maakt plaatsen van een mirena makkelijker (schijnt). Ik heb het aangepast in mijn bericht.
:rofl: Ik moest er wel erg om lachen. :rofl:
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Het zou wel bijzondere zijn, als hij niet vaginaal vervangen was :lol:
Alle reacties Link kopieren
Ik had inderdaad ook hevige krampen door de mirena. Heb hem eruit laten halen en ben aan de pil gegaan. Krampen waren weg, maar ik kreeg er hoofdpijn voor terug.😉
Do you want to be right? Or happy?
Alle reacties Link kopieren
Ik lees even mee. 4,5 jaar terug mirena laten zetten omdat ik de pil niet meer mocht gebruiken (dubbele longembolie van gehad) maar het zetten vond ik verschrikkelijk en ik ben ook dus nog nooit bevallen maar was toen wel behoorlijk ongesteld omdat dat "moest".
Over een half jaartje moet die dus vervangen worden maar zie er zo tegenop ik word nu helemaal niet meer ongesteld dus dat voordeel heb ik niet meer.
Omdat ik gewoon echt niet zwanger wil/mag worden wil ik liever een sterilisatie maar die kreeg ik niet vanwege mijn leeftijd en omdat ik nog geen kinderen had. Inmiddels ben ik dan bijna 37 en mijn man bijna 50. Wij willen geen kinderen en hebben daar hele goede redenen voor. Mijn man ziet een operatie niet zitten en ik ben daar best toe bereid als dat arts ok geeft.

Nou ja sorry TO, ik heb al vaker begrepen dat alleen het eruit halen niet pijnlijk is en als je niet zegt dat je binnenkort een kinderwens hebt kunnen ze moeilijk nee verkopen aan je. Erin laten zetten en verwijderen als jullie actief bezig gaan voor kinderen lijkt mij geen slecht plan.
Heb jij het in het ziekenhuis laten zetten of bij de huisarts?
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Als je bang bent dat condooms alleen niet goed genoeg zijn, dan neem je toch een spiraal zonder hormonen?

Hormonen zijn er altijd. Je hebt ze zelf namelijk.
Ik ben gesteriliseerd (voor mijn 30e maar ik had toen wel al meerdere kinderen), omdat ik mij niet druk wilde hoeven maken over een ongewenste zwangerschap. Maar af en toe overweeg ik toch nog aan de pil te gaan om mijn menstruatie te kunnen skippen.

Mijn menstruatie is een drama. Ik word 9/12 keer flink ziek. Ik ben altijd blij als ik die dagen door ben gekomen want het is ontzettend pijnlijk, ik krijg koorts, diaree, migraine en lig buiten werk om in bed met een kruik te creperen van de pijn. Aan de andere kant heb ik die extra hormonen een hele maand en die menstruatie maar een paar dagen.

Zo zou je ook kunnen afwegen wat voor jou belangrijk is: bescherming tegen een zwangerschap en af en toe een paar dagen last of alle dagen angst voor een zwangerschap.
Ik zou gewoon de hormonale variant nemen zodat je niet 1 week op 4 ziek bent.
IBIopviva schreef:
15-12-2019 23:04
Ik lees even mee. 4,5 jaar terug mirena laten zetten omdat ik de pil niet meer mocht gebruiken (dubbele longembolie van gehad) maar het zetten vond ik verschrikkelijk en ik ben ook dus nog nooit bevallen maar was toen wel behoorlijk ongesteld omdat dat "moest".
Over een half jaartje moet die dus vervangen worden maar zie er zo tegenop ik word nu helemaal niet meer ongesteld dus dat voordeel heb ik niet meer.
Omdat ik gewoon echt niet zwanger wil/mag worden wil ik liever een sterilisatie maar die kreeg ik niet vanwege mijn leeftijd en omdat ik nog geen kinderen had. Inmiddels ben ik dan bijna 37 en mijn man bijna 50. Wij willen geen kinderen en hebben daar hele goede redenen voor. Mijn man ziet een operatie niet zitten en ik ben daar best toe bereid als dat arts ok geeft.

Nou ja sorry TO, ik heb al vaker begrepen dat alleen het eruit halen niet pijnlijk is en als je niet zegt dat je binnenkort een kinderwens hebt kunnen ze moeilijk nee verkopen aan je. Erin laten zetten en verwijderen als jullie actief bezig gaan voor kinderen lijkt mij geen slecht plan.
Heb jij het in het ziekenhuis laten zetten of bij de huisarts?
Ik heb inmiddels de derde en ik vind het vervangen reuze meevallen. De eerste is door de huisarts gezet en dat was verreweg het pijnlijkst. De tweede en derde bij dezelfde gynaecoloog en dat ging een stuk makkelijker en minder pijnlijk.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties. Weer een nieuwe is een optie, maar ik ben bang dat de huisarts dat niet wil doen. Die geeft aan dat het onzin is om het te verwijderen, terwijl ik duidelijk mijn twijfels heb.

Voor nu denk ik dat ik toch even niks wil. Aan de pil of een nieuwe mirena kan ik altijd weer als de ongesteldheid zo heftig is. En de kans op een zwangerschap zal ik moeten accepteren. Het zal zeker welkom zijn, maar nog niet op het juiste moment. Wel vraag ik mij of je mentaal veel verschil merkt, aangezien ik in het verleden maar wel tijdens deze mirena 2x een depressie heb gehad.
Realiseer jij je dat condooms een lagere betrouwbaarheid hebben? Bekijk anders eens de Pearl Index. Als je een zwangerschap echt nog niet ziet zitten zou ik iets anders gebruiken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven