Gezondheid alle pijlers

Drugs medicinaal?

15-12-2019 22:12 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vrij recent een conversatie gehad met een paar mensen en zij waren ervan overtuigd dat drugs medicinaal kan werken.
Bijvoorbeeld: cannabis bij PTSS en XTC bij Asperger? Beide bevatten blijkbaar een stofje wat een positief effect heeft op deze aandoening
Om eerlijk te zijn twijfel ik er heel erg aan, ik ben van nature niet van medicijnen of alternatieve middelen. Ik vraag me af wat de mening van andere hierin is

Wellicht een interessant onderwerp om over te discussiëren

Denk je dat bepaalde drugs medicinaal kunnen werken?

Totaal aantal stemmen: 44

Nee (9%)
Ja (91%)
Alle reacties Link kopieren
Er worden momenteel klinische onderzoeken gedaan met ptss en en mdma.

En volgens mij ook met de werkzame stof uit truffels op depressie, maar dat weet ik niet 100% zeker.

Lijkt mij wel gevaarlijk om daar zelf mee te experimenteren als je niet lekker in je vel zit.
...
Alle reacties Link kopieren
(Medicinale) cannabis helpt bij heel veel ziektebeelden. Reuma, Parkinson, epilepsie.. XTC werd vroeger gebruikt als medicijn bij o.a. AD(H)D of ASS/PTSS. Ik denk zeker dat mensen hier baat bij kunnen hebben. Het is alleen jammer dat er een stigma heerst rondom drugs die worden ingezet als medicijn, terwijl Ritalin bijvoorbeeld verkapte amfetamine is..
rosebloom wijzigde dit bericht op 15-12-2019 22:21
0.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Medicinale wiet wordt door artsen voorgeschreven en is via de apotheek verkrijgbaar. Dus ja, dat kan een medicinale werking hebben.

Van andere drugs is zo’n werking niet bekend, terwijl andersom sommige medicijnen wel als drugs worden gebruikt (zoals bijv morfine).

Feit is echter dat je nooit zelf moet experimenteren met dergelijke zaken. Als je medicatie nodig hebt, overleg dan gewoon met een arts en vertrouw op medicatie via de reguliere kanalen. In het illegale circuit is de productie niet gecontroleerd en gereguleerd en dat kan flinke gezondheidsgevaren opleveren.
Alle reacties Link kopieren
XTC (MDMA) is ontwikkeld als medicijn als hulpmiddel bij de behandeling van PTSS. En momenteel zijn ze bezig met studies om MDMA weer te legaliseren als medicijn bij de behandeling van PTSS.

Speed (Amfetamine) wordt bijvoorbeeld gebruikt als medicijn tegen ADHD. (Ritalin, Dexamfetamine)
Alle reacties Link kopieren
Uiteraard kan het werken. En andersom ook: sommige medicijnen kunnen als drugs worden gebruikt.
m-april schreef:
15-12-2019 22:20
XTC (MDMA) is ontwikkeld als medicijn als hulpmiddel bij de behandeling van PTSS. En momenteel zijn ze bezig met studies om MDMA weer te legaliseren als medicijn bij de behandeling van PTSS.

Speed (Amfetamine) wordt bijvoorbeeld gebruikt als medicijn tegen ADHD. (Ritalin, Dexamfetamine)
Ze zijn niet bezig met studies om te legaliseren.
Ze zijn bezig met studie naar de effectiviteit van mdma bij behandeling van PTSS.
Ritalin is GEEN speed.
Alle reacties Link kopieren
Rosebloom schreef:
15-12-2019 22:17
terwijl Ritalin bijvoorbeeld verkapte amfetamine is..
De werkzame stof in Ritalin is verwant aan amphetamine, maar de dosis van die stof in Ritalin is veel minder sterk.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
15-12-2019 22:22
De werkzame stof in Ritalin is verwant aan amphetamine, maar de dosis van die stof in Ritalin is veel minder sterk.
Daarom zeg ik, verkapte amfetamine.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me wel voorstellen dat je onder invloed een bepaalde trip krijgt die je plotseling je ogen opent over iets wat vroeger je ontwikkeling heeft bepaald.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Tja, heb je wel eens gehoord van morfine? Dan heb je je antwoord al.
Alle reacties Link kopieren
Sudrì schreef:
15-12-2019 22:22
Ze zijn niet bezig met studies om te legaliseren.
Ze zijn bezig met studie naar de effectiviteit van mdma bij behandeling van PTSS.
Ritalin is GEEN speed.
Ze zijn bezig met studies naar de effectiviteit inderdaad maar ook om het als medicijn te legaliseren.

Ritalin is inderdaad methylfenidaat, maar dat is wel nauw verwant aan amfetamine.
Alle reacties Link kopieren
Sudrì schreef:
15-12-2019 22:22
Ze zijn niet bezig met studies om te legaliseren.
Ze zijn bezig met studie naar de effectiviteit van mdma bij behandeling van PTSS.
Ritalin is GEEN speed.
Ik gebruik sinds kort Ritalin en vond het doodeng doordat ik al tig keer had gelezen dat het speed is.
Maar dat is het dus idd niet.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
m-april schreef:
15-12-2019 22:29
Ze zijn bezig met studies naar de effectiviteit inderdaad maar ook om het als medicijn te legaliseren.

Ritalin is inderdaad methylfenidaat, maar dat is wel nauw verwant aan amfetamine.
Dat ze het als medicijn gaal legaliseren als uit studie blijkt dat het effectief is lijkt me logisch. De studie wordt alleen niet gedaan om het te legaliseren.
Kan werken, maar niet als je ze gebruikt op eigen houtje en in hoeveelheden die onjuist zijn. En dan nog werkt het zeker niet voor iedereen.
Maar ketamine en andere psychidelica voor depressie en ptss kunnen werken voor sommige mensen in gecontroleerde omstandigheden.
Alle reacties Link kopieren
Flavoredia schreef:
15-12-2019 22:12
ik ben van nature niet van medicijnen of alternatieve middelen
Betekent dat dat je al twijfelt aan het idee of medicijnen zélf wel medicinaal zijn? Want dan weet ik niet of het zin heeft een discussie te voeren over of drugs dan wél medicinaal werken. Dan moeten we het m.i. eerst hebben over wat een medicinale werking überhaupt is.
Flavoredia schreef:
15-12-2019 22:12
ik ben van nature niet van medicijnen of alternatieve middelen.
Ik van nature ook niet. Maar om dan maar gewoon dood te gaan is ook weer zoiets,
Ik ken mensen die cannabis gebruiken op medisch advies voor pijnbestrijding. Eentje heeft ook een eigen plantje in de tuin en vertelde mij dat een buurtbewoner een keer de politie had gebeld.
Ken ook mensen die baat hebben bij CBD/wiet olie bij bepaalde kwalen.

Maar het is toch al jaren bekend dat wiet ook op medisch advies wordt gebruikt?!
Sommige drugs komen van oorsprong uit het medische circuit, dus het antwoord op je vraag is ja.

Het grote nadeel van het gebruik van illegale drugs (als zelfmedicatie) is dat je niet onder controle staat van een arts en verslaving en gevaarlijk gebruik van steeds grotere hoeveelheden op de loer ligt.
anoniem_386639 wijzigde dit bericht op 15-12-2019 23:50
9.78% gewijzigd
Goede voorlichting en dergelijke is natuurlijk belangrijk en teveel nemen is nooit goed.

Ik merk wel dat er toch nog een soort taboe op zit. Die mensen waarvan ik weet dat men het medisch gebruikt waren wel bang dat mensen verkeerde ideeën hadden. Door het negatieve beeld rondom drugs.
Dat ‘taboe’ is zeer terecht. De gevolgen van drugsgebruik door mensen die er verslaafd aan raken zijn vreselijk en niet te onderschatten. Dat begint al bij de verwoeste levens van de gebruiker en zijn /haar naasten en vervolgens ook de maatschappij. Een beetje goede voorlichting doet daar niets aan af. Het is echt niet voor niets dat drugs en verslaafden een slechte naam hebben. Laten we nu niet doen alsof het onschuldige, medicinale middeltjes zijn die je best kunt gebruiken als je denkt dat het helpt bij je kwalen. De meeste mensen zijn namelijk niet in staat tot verantwoord en spaarzaam gebruik. Vandaar ook dat die middelen op de opiumlijst staan van verboden middelen.
anoniem_386639 wijzigde dit bericht op 15-12-2019 23:58
17.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sudrì schreef:
15-12-2019 23:22
Ik van nature ook niet. Maar om dan maar gewoon dood te gaan is ook weer zoiets,
Ja maar CHEMISCHE TROEP en BIG PHARMA en HEB JE ER WEL EENS AAN GEDACHT AAN MINDFULNESS TE BEGINNEN DAT WERKTE ECHT GOED VOOR MIEN JEWEETWEL MIEN VAN HENK NOU DIE IS WEER HELEMAAL DE OUWE HOOR NA D'R KLEINE TEENINCIDENT GEEN PIJNSTILLER HELEMAAL NIKS ZOU HET WEL WETEN ALS IK JOU WAS
katinmijnschoen schreef:
15-12-2019 23:56
Ja maar CHEMISCHE TROEP en BIG PHARMA en HEB JE ER WEL EENS AAN GEDACHT AAN MINDFULNESS TE BEGINNEN DAT WERKTE ECHT GOED VOOR MIEN JEWEETWEL MIEN VAN HENK NOU DIE IS WEER HELEMAAL DE OUWE HOOR NA D'R KLEINE TEENINCIDENT GEEN PIJNSTILLER HELEMAAL NIKS ZOU HET WEL WETEN ALS IK JOU WAS
Heftig
Alle reacties Link kopieren
Francien2019 schreef:
15-12-2019 23:55
Dat ‘taboe’ is zeer terecht.
Het ging daarbij wel over wiet hè, dan vind ik dat taboe toch een beetje overdreven (hou er zelf niet van overigens, dus dat is het niet).

Overigens ook raar dat het in de openingspost als voorbeeld wordt gegeven. Wordt gewoon in de apotheek verkocht tegenwoordig dus het is gewoon een legaal medicijn (niet dat het niet daarnaast ook illegaal kan bestaan uiteraard).
Zeg dat even tegen al die ouders met een aan wiet verslaafd kind of jong volwassene die zelf vindt dat het zijn of haar medicijn is. Die ondertussen geen sociaal leven meer heeft, geen baan, geen opleiding. Jarenlang lethargisch in de bank of achter de PC hangen zonder enige neiging iets van het leven te maken, en maar blowen, 3,4,6 joints per dag, want ja, nodig he, medicijn ! De ouders, noch de verslaafde kunnen verder met hun leven. Maar hey, wiet is zó onschuldig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven