Gezondheid alle pijlers

Aantal gaatjes tanden + leeftijd

16-12-2019 01:46 118 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg me af hoeveel gaatjes jullie gehad hebben en hoe oud je daarbij bent


+Wat is nu eigenlijk ''veel'' en wat is ''normaal''?
Alle reacties Link kopieren
26 en 0. Mijn tandarts zei dat het waarschijnlijk nooit ging komen met mijn gebit. Het is erg afhankelijk van verschillende factoren, zoals bijvoorbeeld speeksel. Er is dus geen normaal.

Ik heb bijvoorbeeld weer altijd tandsteen. :-[
Ik denk dat er geen normaal en/of veel is. Het hangt van veel factoren af. Mijn schoonzusje bijvoorbeeld, even oud als ik (38), heeft bij elkaar geloof ik 4 vullingen ofzo. Ikzelf heb zoveel gaatjes gehad dat ik ze niet meer kon tellen, de stukken bleven eraf vallen, een stuk of 8 wortelkanaalbehandelingen en zoveel pijn en ellende dat ik mijn bovengebit heb laten trekken.
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
16-12-2019 01:54
Ik denk dat er geen normaal en/of veel is. Het hangt van veel factoren af. Mijn schoonzusje bijvoorbeeld, even oud als ik (38), heeft bij elkaar geloof ik 4 vullingen ofzo. Ikzelf heb zoveel gaatjes gehad dat ik ze niet meer kon tellen, de stukken bleven eraf vallen, een stuk of 8 wortelkanaalbehandelingen en zoveel pijn en ellende dat ik mijn bovengebit heb laten trekken.
En poetste je veel? en qua snoepen?

Ja ik ben nu 27 en heb er een stuk of 10 gehad schat ik en tot nu toe 1 wortelkanaalbehandeling.

Maar voel me er beetje klote door. Ik vind het veel. Wel moet ik eerlijk toegeven ik maar 1x per dag poetst met een gewone handtandenborstel. Ook eet ik vaak slecht, en drink ik soms veel frisdrank.
Alle reacties Link kopieren
Lang geleden 2 gaatjes gehad en 1 wortelkanaalbehandeling (1 van die 2 gaatjes was niet goed behandeld waardoor daar later een wortelkanaalbehandeling voor nodig was). Paar maand geleden 2 gaatjes in 1 kies, daar baalde ik ook ontzettend van. Ben daardoor wel echt veel beter gaan letten op een goede routine en dat werkt want er ontstaat zelfs geen tandsteen meer. Elke avond met een houten tandenstoker overal goed tussen (doe ik vaak als ik op de bank zit), minstens 2 minuten poetsen met elektrische tandenborstel en daarna met flossdraad even overal tussendoor. In de ochtend alleen 2 minuten met de elektrische tandenborstel. Doe dit nu een paar maand en dat werkt perfect. Ben overigens ook 27.
rainydays wijzigde dit bericht op 16-12-2019 02:21
Reden: Leeftijd toegevoegd.
1.59% gewijzigd
Here am I in my little bubble
Ben bijna 41. Nog nooit een gaatje gehad. Tandarts verwacht ook niet dat ik dat snel zal krijgen. Combinatie van een sterk gebit, zeer precieze (elektrisch poetsen, stokeren, tongschrapen) verzorging, nooit frisdrank drinken en weinig eetmomenten gedurende de dag. Ik ben gewoon geen snaaier of snoeper en dat is elke keer toch weer een aanslag op je gebit. Ik poets 3x per dag, maar ‘s middags niet precies, meer om een beetje een frisse adem te hebben.

Ik ben wel hypochonder met mijn tanden en ben altijd bang dat ik een gaatje heb. Maar niet dus.
35.

In zowat elke kies wel een vulling zitten + ik gok in een snijtand of 2 ook.
Wel nooit geen wortelkanaal-gedoe.

En sowieso zijn op mijn 12de 4 kiezen getrokken wegens plaatsgebrek / mond te klein.


Ik heb een periode gehad dat het extreem snel ging à rato van minstens 2 gaatjes per jaar, maar nu is 't laatste gaatje alweer een jaar of 5 geleden.


Het is zoals het is en zolang het bij af en toe iets vullen blijft en geen zwaarder geschut (wortelkanaal, ontzenuwen, trekken) lig ik er niet van wakker.



Ik vermoed trouwens een stukje genen.
Mijn moeder had geen enkele eigen tand meer op haar 36ste.
Mijn vader rond zijn 45 à 50.

Ik hoop minstens de datum van mijn moeder te halen met eigen tanden en dat is aan 't lukken :-).
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 41 en heb vorige week een vulling laten vervangen die gebroken was.
Toen ontdekte de tandarts nog een gaatje.
Het verval gaat beginnen..... Daarvoor nooit iets.
30, 0 gaatjes. Wel een snaaier en poets 2x per dag met de hand.. geen andere dingen als flossen etc.

Denk dat een groot deel geluk hebben is
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 38 en heb alleen een gaatje gehad in mijn verstandskies. Volgens mijn tandarts telt die eigenlijk niet mee, maar dat lijkt mij onzin. Verder nooit gaatjes. Dit gaatje is ook al 10 jaar geleden.
Ik heb soms een klein beetje tandsteen, maar niet altijd. En ik ga elk half jaar naar de tandarts.
Een van mijn kinderen heeft kaaskiezen en daar al 3 gaatjes in gehad. De andere 2 gelukkig geen kaaskiezen en geen gaatjes. De aanleg van je glazuur etc is erg belangrijk. Ik heb geluk en heb sterke tanden. Mijn moeder heeft pech en een heel slecht gebit. Ik hou mijn hart vast voor mijn kind met kaaskiezen, daar volgen vast nog meer gaatjes. Hopelijk gaan ze niet afbrokkelen. En nadeel van kaaskiezen is ook nog eens, dat ze lastiger te verdoven zijn en gevoeliger zijn. Sommige mensen hebben gewoon pech en andere geluk.
Ben begin 40, en ooit 1 klein gaatje gehad toen ik begin 30 was. Verder niets.
Alle reacties Link kopieren
34 en nog nooit een gaatje, ook bij mij gaf tandarts aan dat ik er waarschijnlijk weinig tot geen last van ga krijgen, ik heb dan weer wel last van tandsteen. Ik poets 2x per dag elektrisch en gebruik verder tandenstokers.
Wel staan mijn tanden en kiezen na 3 beugeltrajecten niet zoals het hoort en staat mijn onderkaak niet goed ten opzichte van mijn bovenkaak, dus daar ga ik dit jaar een traject voor starten dat het nu wel goed staat.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Alle reacties Link kopieren
Desperatewomen schreef:
16-12-2019 02:05
En poetste je veel? en qua snoepen?

Ja ik ben nu 27 en heb er een stuk of 10 gehad schat ik en tot nu toe 1 wortelkanaalbehandeling.

Maar voel me er beetje klote door. Ik vind het veel. Wel moet ik eerlijk toegeven ik maar 1x per dag poetst met een gewone handtandenborstel. Ook eet ik vaak slecht, en drink ik soms veel frisdrank.
Waarom koop je dan geen goede elctrische tandenborstel? Dat maakt echt veel verschil. En zo duur zijn ze nu ook niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Tot mijn 17de twee gaatjes. Daarna verhuisde ik en moest ik naar een andere tandarts, die me minstens tien onnodige vullingen en een trauma gaf. (Particulier kindje =kassa). Er moesten nog minstens tien vullingen extra komen.

Ik ben terug gerend naar mijn oude tandarts toen ik na twee jaar op mezelf ging wonen. Mijn oude tandarts schrok zich scheel en maakte direct foto's. We zijn nu 28 jaar verder en er is nog niet één gaatje aangetroffen.
Ik had wel een kapotte kies die door onnodig boren zo verzwakt was dat hij getrokken moest worden.

Zoon is 17 en heeft nul gaatjes.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Als ik dit zo lees heb ik echt een slecht gebit. Wel tig vullingen, drie wortelkanaalbehandelingen en twee kronen.
Alle reacties Link kopieren
40, en 3 vullingen. verder niks. ik hoef van de tandarts ook niet meer iedere keer naar de mondhygienist. hij zou het aangeven als het nodig was. ben nu 3 jaar niet geweest.
ik poets elektrisch. meestal 2 maar ook vaak 1 keer per dag.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Als kind heb ik niet goed leren poetsen. Ik poetste zeg maar wat ik zag, waardoor al mijn achterste kiezen vullingen hebben.
Inmiddels poets ik beter en heb ik al minstens 30 jaar geen gaatjes gehad.
Ik heb geluk met mijn speeksel blijkbaar. Ik heb ook nauwelijks tandsteen.
Ik poets 1x per dag, handtandenborstel.

Mijn oudste is 21 en heeft nog nooit een gaatje gehad, mijn jongste had op zijn 3e zijn eerste gaatje en heeft er daarna nog een paar gehad.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Vijftig, drie vullingen.
40, 0 gaatjes

Poets twee keer per dag, frisdrank drink ik vrijwel nooit...
39, 0.
Alle reacties Link kopieren
Begin 40, 0 gaatjes.
Alle reacties Link kopieren
48 en veel. Het is altijd al drama geweest. Toen mijn tanden doorkwamen was er al iets mis met het glazuur van een heel aantal. De laatste jaren heb ik trouwens nooit gaatjes meer maar zijn het voornamelijk restauratiewerkzaamheden. Alle amalgaam vervangen door witte vullingen/inlays/kronen etc.

Ook heel veel slijtage door knarsen en klemmen. Ik heb nu een beugel om mijn beet weer in orde te krijgen. Als die eruit gaat wellicht een aantal facings boven vanwege slijtage aan de achterkant.

Ik ga 4x per jaar naar de mondhygienist en af en toe haalt mijn orthodontist ook nog wat tandsteen weg tussendoor of krijg ik een powerclean met dat citroenige goedje. Ik poets minimaal 3x per dag.
lady_day wijzigde dit bericht op 16-12-2019 07:50
0.58% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
41 jaar en nul gaatjes in het gebit.
Ik denk dat het ook genetisch bepaald is of je een sterk gebit hebt of niet.
Alle reacties Link kopieren
29 jaar , 2 gaatjes.

Waar ik wel echt van schrik is dat ik bij meerdere mensen lees dat ze maar 1x per dag poetsen! :-?
Alle reacties Link kopieren
51 en nul gaatjes. Heel veel cola gedronken. Twee keer per dag poetsen, sinds een jaar of 20 elektrisch. Ik maak wel redelijk wat tandsteen aan, dus ik ga 1x pj naar de mondhygiëniste.
Het is idd vooral een kwestie van geluk hebben (sterke tanden, goed speeksel).
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven