Gezondheid alle pijlers

Pms ervaringen

26-12-2019 11:16 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Dames,

Ik ben nieuw hier op het forum omdat ik toch mijn verhaald kwijt wil en ik hoop dat er mensen zijn met nieuwe ervaringen wat betreft Pms. Volgens mij zijn de laatste topics al van een tijdje geleden, of ik heb het verkeerd gezien?

Een half jaar geleden begon het bij mij, twee dagen voor mijn menstruatie was ik niet te genieten. Ik voelde me somber en heel erg onrustig. De maanden er na is het alleen maar erger geworden. Inmiddels voel ik me weken voor mijn menstruatie down, ik ben totaal me zelf niet. Normaal gesproken ben ik een vrolijk, opgewekt en stabiel persoon. Ik word nu zo angstig van deze gevoelens, ik herken mezelf totaal niet meer. Het is zelfs zo dat ik in de slechte weken heel erg twijfel aan mijn relatie terwijl ik een ongelooflijk lieve vriendin heb. Ik voel dan ook gewoon niks meer en ben echt bang dat ik het een keer verpest.

Twee jaar geleden ben ik gestopt met de pil, microgynon 30. Na een half jaar had ik het gevoel dat ik ietsje beter in me vel zat, alsof ik meer voelde. Maar dat heeft dus maar een jaar geduurd. Twee weken geleden ben ik weer begonnen aan de pil in de hoop dat ik stabieler word. Maar op dit moment lijkt het alleen maar erger en ik slaap slecht. Ik heb ook al veel andere dingen geprobeerd: teunisbloemolie, magnesium, vitamine d, acupunctuur, minder suiker.

Zijn er mensen die ervaring hebben met de micrgynon 30? En hebben jullie nog andere tips. Ik hoor ze heeeel graag want het is bijna niet uit te houden!
Alle reacties Link kopieren
Wat zegt de huisarts?
Alle reacties Link kopieren
De huisarts adviseerde me om weer aan de pil te gaan. Alleen ik voel me er nog niet bepaald beter door terwijl ik het eerder 14 jaar zonder problemen heb geslikt. Maar misschien ben ik ook wel erg ongeduldig en moet ik het de tijd geven. Ik ben alleen zo bang dat ik er niet vanaf kom.
Ik ben aan de prikpil, ik ben gesteriliseerd maar van 4 weken 3 weken pijn en bloed en stemmingsproblemen had ik geen behoefte meer aan, 25 jaar zo'n gedoe was ik echt zat.


Nu ben ik misschien in de overgang, ben even gestopt met prikpil en word niet meer ongesteld maar daarvoor deed ik het echt veel beter op hormonen/pil dan zonder.
En ik ben niet de enige.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je reactie! Heb je ook andere anticonceptie geprobeerd of heb je bewust voor de prikpil gekozen?
Alle reacties Link kopieren
Hier ook last van PMS. Week van tevoren vaak moe, verdrietig, pessimistisch, hou veel vocht vast (en kom een kilo aan). Gelukkig verdwijnt dit ook een paar dagen nadat m’n menstruatie is begonnen.

Ik had met de pil nog veeeel ergere klachten en ben nog nooit zo dankbaar geweest voor mijn PMS klachtjes haha

Wat ik zo van jou lees lijkt het wel andersom te zijn. Misschien ga jij beter op de pil TO. Doe waar jij je goed bij voelt
'You can't always get what you want'
Alle reacties Link kopieren
op mij 18e ging ik aan de pil vanwege geen kinderwens.
Op mijn 27e stopte ik ermee vanwege wel kinderwens

en begin 40 begon ik er weer mee, maar nu als 'geneesmiddel' tegen gruwelijke PMS-klachten, mij helpt het enorm
Slik hem zonder stopweek (heel af&toe eentje, als mijn lichaam er om vraagt)
Ikhebtotaalgeenidee schreef:
26-12-2019 13:49
Bedankt voor je reactie! Heb je ook andere anticonceptie geprobeerd of heb je bewust voor de prikpil gekozen?
De gewone pil 25 jaar lang. 3 verschillende uiteindelijk.

Prikpil is vooral gemak . Na de sterilisatie had ik nog steeds vreselijke PMS en moest de pil wel slikken daartegen.
En ik had gewoon echt geen zin meer om elke dag de pil te slikken. Dus elke 3 maanden een snel prikje bij de assistent.
Ik heb er ook enorm veel last van. Denk eraan om de pil weer te gaan nemen.
Maar ja, lees wel over vergrote kans op borstkanker hierdoor dus twijfel enorm.
Alle reacties Link kopieren
@sigmondfreud
Het kan ook nog andersom inderdaad. Ik geloof ook dat het soort pil scheelt. Ik werd bijvoorbeeld heel depressief van de goedkopere variant van de microgynon terwijl ik van het originele merk in het verleden geen last had. Ik hoop maar gewoon dat de klachten afnemen want er is toch echt niks erger dan somber zijn pff!

@lilalinda
Welke pil slik jij?

@luci
Klinkt wel fijn hoor, maar 1 keer in de 3 maanden een prik halen haha!

@gekopbloemen
Ik snap je twijfel, daar heb ik ook wel overna gedacht. Daarom heb ik me er ook een beetje in verdiept. De kans op borstanker wordt wel wat groter maar blijft uiteindelijk alsnog klein. De kans op eierstokkanker neemt juist af als je de pil slikt. Dus het heeft ook voordelen. En ik denk maar zo, continu zo somber en gespannen zijn zal ook niet goed voor je lichaam zijn.

Zijn er ook vrouwen die de Yasim pil slikken? Ik heb gehoord dat juist deze pil goede invloed kan hebben.
Ik heb ook altijd vreselijk PMS klachten. Ben emotioneel, snel geprikkeld, negatief ingesteld. Voel me dik, heb veel buik- en rugpijn en ben ook vooral heel moe.

Ik slik de pil altijd zo lang mogelijk door om niet ongesteld te worden.
Alle reacties Link kopieren
Toch wel fijn om te weten dat ik niet de enige ben, ook al gun ik het niemand!
Alle reacties Link kopieren
Ikhebtotaalgeenidee schreef:
26-12-2019 21:43

@lilalinda
Welke pil slik jij?
levonorgestrel / ethinylestradiol.
(microgynon zeg maar)
Alle reacties Link kopieren
Ohja, dat heb ik ook geslikt, daar werd ik juist somber van volgens mij. Het verschilt ook echt per persoon welke pil het beste werkt.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken je verhaal heel erg. Wanneer ik geen pil slik word ik bijna depressief in aanloop naar menstruatie. Wanneer ik wel de pil slik word ik een emotieloos persoon (beetje bitch). In overleg met de huisarts ben ik twee maanden geleden overgestapt van microgynok 30 naar de Yasmin pil. Deze heeft andere hormonen. Op advies van HA slik ik hier 6 strips van achter elkaar, om daarna een stopweek in te lassen. Vervolgens weer 6 strips, etc. Op deze manier houd je je hormoonhuishouding iedere dag stabiel zonder gekke pieken en dalen. Bevalt me tot nu toe goed.
Alle reacties Link kopieren
@Maloum
Goed om te horen dat de yasmin pil bij jou goed werkt. Heb je helemaal geen last meer, ook niet van andere bijwerkingen?
Alle reacties Link kopieren
Ikhebtotaalgeenidee schreef:
27-12-2019 16:13
@Maloum
Goed om te horen dat de yasmin pil bij jou goed werkt. Heb je helemaal geen last meer, ook niet van andere bijwerkingen?
Nou.. het is voor mij eigenlijk kiezen tussen 2 kwaden. Wanneer ik helemaal geen anticonceptie gebruik ben ik de eerste twee weken van de maand super goed in mijn vel en kan ik de wereld aan bij wijze van spreken, maar de twee weken daarna (na de eisprong, in aanloop naar menstruatie) kan ik om alles wel huilen en zit ik totaal niet lekker in m’n vel. Ik heb gemerkt dat de anticonceptiepil er voor zorgt dat ik de hele maand door wat stabieler ben. Minder huilbuien en ‘gewoon’ prima in m’n vel. Enige nadeel vind ik dat mijn emoties wel afgevlakt worden. Ik vind alles wel gauw best, ofzo. Je ‘leeft’ niet meer echt intens, als je snapt wat ik bedoel. Maar, ik ben liever saai stabiel dan twee weken per maand half depressief. Overigens heb ik ook een spiraal in het verleden geprobeerd maar dat beviel me totaal niet. Gaf weer andere ‘problemen’: vaak kramp, écht een hele slechte huid etc.. ik heb met mezelf afgesproken dat ik deze pil een paar maanden wil proberen, als ik dan toch niet tevreden ben vervolg ik mijn zoektocht naar een pil die goed bij mij past (er zijn zoveel soorten!).
Alle reacties Link kopieren
Ikhebtotaalgeenidee schreef:
27-12-2019 16:13
@Maloum
Goed om te horen dat de yasmin pil bij jou goed werkt. Heb je helemaal geen last meer, ook niet van andere bijwerkingen?
Ik zie dat ik niet echt op je vraag geantwoord heb :biggrin: nee verder heb ik geen last van bijwerkingen. Egale huid, geen doorbraakbloedingen, geen gekke emo buien... Gewoon, normaal ofzo. Heb het gevoel dat deze pil beter bij me past dan microgynon maar heb ook nog niet besloten of dit dé pil is.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb echt precies hetzelfde! Toen ik stopte met de pil had ik een periode dat ik alles intenser beleefde, in positieve zin vooral. Maar na een tijdje werden de pieken steeds minder hoog en de dalen steeds dieper. Dan is wat eer afgevlakt beter! Een egale huid s trouwens ook wel een voordeel van de pil! Heb jij niet dat je een veel minder libido hebt met pil?
Alle reacties Link kopieren
Ikhebtotaalgeenidee schreef:
27-12-2019 17:38
Ik heb echt precies hetzelfde! Toen ik stopte met de pil had ik een periode dat ik alles intenser beleefde, in positieve zin vooral. Maar na een tijdje werden de pieken steeds minder hoog en de dalen steeds dieper. Dan is wat eer afgevlakt beter! Een egale huid s trouwens ook wel een voordeel van de pil! Heb jij niet dat je een veel minder libido hebt met pil?
Ja zeker. Sterker: géén libido :facepalm: dat was ook de reden dat ik onlangs de HA opbelde voor een andere pil. Sinds kort dus de Yasmin. Deze is qua libido tot nu toe iets beter, maar alsnog (lang) niet vergelijkbaar als pil-vrij zijn. Maar goed, voor nu laat ik het even zo. Liever dit dan die vervelende huilbuien en het neerslachtige gevoel. Die buien had ik overigens vroeger nooit door de pil, is iets van de laatste 3 a 4 jaren... (Ben nu 30)
Alle reacties Link kopieren
oei! Dat is toch wel een ding hoor.
Ik had met de microgynon ook een minder libido. Even kijken hoe het nu uitpakt. ook zo lullig, heb je net een nieuwe reletie, heb je geen zin in seks 😬

Maargoed, alles beter dan depressief zijn 🙋
Alle reacties Link kopieren
Hoi Dames,

Hier even een update van mij.
Het is uiteindelijk toch iets anders gelopen. Het ging zo slecht met me dat ik me ziek heb moeten melden op mijn werk, ik ben uiteindelijk uit wanhoop begonnen met antidepressiva. Ik heb toen ook een aantal dingen in mijn leven veranderd, vooral mijn voeding. Ik eet zo min mogelijk gluten, suiker, zuivel en bewerkte voeding. En ik eet veel meer groente, sport 3 keer in de week en ga meer naar buiten. Ik doe meer aan mindfulness en zet de tv een uur voor het slapen gaan uit. In de tussentijd ben ik terecht gekomen bij de vrouwenkliniek in Lelystad. Dat was voor mij de omkeer. Ze hebben o.a. mijn bloed onderzocht, daar kwam uit dat mijn hormoon oestrogeen te hoog is voor mijn menstruatie en dat mijn vitamine b12 aan de lage kant is. Mijn lichaam is helemaal ontregeld door de pms en stress. Ze hebben me precies kunnen uitleggen wat voor invloed het heeft op mijn lichaam en wat er aan te doen is, wat een verademing! Ze vertelde mij ook dat de pil voor mij geen oplossing is, dat ik me er waarschijnlijk alleen maar slechter door zou gaan voelen. Mijn antidepressiva heb ik inmiddels afgebouwd en ik ben begonnen aan het medicijn LDN. Daarnaast slik ik nog andere supplementen om mijn hormonen weer in balans te krijgen.

Ik kan nu al zeggen, wat een verschil! Ik slaap stukken beter, heb zoveel meer energie en ben al 6 weken niet meer somber geweest. De laatste keer had ik niet eens door dat ik ongesteld moest worden! Het voelt alsof ik mijn leven weer terug heb en kan eindelijk weer genieten van dingen, ook al wil ik natuurlijk niet te vroeg juichen.

Ik kan mensen met pms echt aanraden om hulp te zoeken bij een kliniek speciaal voor vrouwen. Het zal wellicht niet voor iedereen helpen en je moet zelf ook bereid zijn om dingen aan te passen in je leven. Iets wat echt niet makkelijk is! mij heeft het in ieder geval enorm geholpen! Dit wilde ik toch even met jullie delen.

Xx
Hier ook veel PMS klachten. Ik lees vaak dat de pil door slikken zou kunnen werken, maar ik krijg zoveel klachten dat ik het gevoel heb dat in echt ongesteld moet worden en het niet langer uit kan stellen. Geen stopperiode lijkt dus niet haalbaar, zijn er meer die dit herkennen?
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar. Hier ook flinke PMS sinds ik mijn dochter heb gekregen. Soms ook een pijnlijke eisprong maar dit is per maand verschillend. De PMS niet, die komt elke maand in alle hevigheid terug. Zweten, niet kunnen slapen, stemmingswisselingen (verdrietig, agressieve gevoelens). De pil zorgde ervoor dat ik me de hele maand zo ging voelen dus dat is geen optie meer. Mijn gyn raadt een mirena spiraaltje aan. Heeft iemand hier ervaring mee, in de zin van, dat dit kan helpen bij PMS? Ik lees namelijk ook veel negatieve berichten over het spiraaltje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven