Gezondheid alle pijlers

Lens implantatie

13-01-2020 21:33 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wanneer ik vanavond mijn lenzen uit doe, moet ik twee weken met een bril op mijn neus. Maandag 27 januari heb ik namelijk eindelijk een afspraak gemaakt bij een oogkliniek voor een vooronderzoek voor lensimplantatie. Ik ben nu 53 en sinds mijn zevende heb ik een bril en sinds mijn 16de lenzen. Met mijn -9,5 en mijn -7,5 heb ik nog net geen stok en of hond nodig. Maar ik wil nu wel eens van die lenzen en die bril af. De reden dat ik niet voor laseren kies is omdat je dan alsnog een leesbril moet.

Ik ben er niet echt bang voor, gezonde spanning zeg maar. Het meest enge vind ik nog de verdovingsprik. Als ik eenmaal niks meer voel moet het wel oké zijn lijkt me.

Ik weet niet of er al eens een topic was? Zo ja sorry, zo nee dan hoor ik graag ervaringen.
ik heb lensimplantaten, laten zetten toen ik 34 was. Ik ben nu 46 maar moet alsnog een leesbril. Dat kunnen ze niet voorkomen.

De prik is echt niet pijnlijker dan die bij de tandarts, hij lijkt alleen wat enger, maar ik kreeg vooraf een ampul propofol waardoor ik meteen verliefd werd op de man die die ampul en de prik gaf ;-). Achteraf had ik het veel eerder moeten doen.

Daarna is de cilinder nog weggelaserd.

Ik heb het bij VisionClinics gedaan (nu bergman). Zeer goede ervaringen. De operatie zelf duurde misschien 10 minuten per oog.
Alle reacties Link kopieren
Spannend! Maar waarom geen clear lens extraction? Het accomodatie vermogen is op je 53e toch al niet meer geweldig en wordt de komende jaren niet beter. Een ander voordeel is dat je geen staar meer kunt krijgen dus nooit meer aan je ogen geopereerd hoeft te worden (tenminste niet meer voor lenstroebelingen) En de kans op glaucoom is minder.
Alle reacties Link kopieren
Peponi schreef:
14-01-2020 09:06
ik heb lensimplantaten, laten zetten toen ik 34 was. Ik ben nu 46 maar moet alsnog een leesbril. Dat kunnen ze niet voorkomen.

De prik is echt niet pijnlijker dan die bij de tandarts, hij lijkt alleen wat enger, maar ik kreeg vooraf een ampul propofol waardoor ik meteen verliefd werd op de man die die ampul en de prik gaf ;-). Achteraf had ik het veel eerder moeten doen.

Daarna is de cilinder nog weggelaserd.

Ik heb het bij VisionClinics gedaan (nu bergman). Zeer goede ervaringen. De operatie zelf duurde misschien 10 minuten per oog.
DE multivocale implantles is de nieuwste generatie lens, waarbij dus geen leesbril meer nodig is.

https://www.rijnzichtoogkliniek.nl/lens ... anglenzen/
Alle reacties Link kopieren
gipfel5k schreef:
14-01-2020 09:07
Spannend! Maar waarom geen clear lens extraction? Het accomodatie vermogen is op je 53e toch al niet meer geweldig en wordt de komende jaren niet beter. Een ander voordeel is dat je geen staar meer kunt krijgen dus nooit meer aan je ogen geopereerd hoeft te worden (tenminste niet meer voor lenstroebelingen) En de kans op glaucoom is minder.
Ik ga me laten voorlichten, ze weten vast wel wat goed voor me is. Ik weet wat ik wil...namelijk nooit meer een bril... ;-)
Dat de kans op glaucoom minder is is wel een plus punt aangezien het in de familie zit. Na mijn veertigste moest ik geregeld mijn oogdruk laten meten. En die is nu al 13 jaar perfect!
Alle reacties Link kopieren
Peponi schreef:
14-01-2020 09:06
ik heb lensimplantaten, laten zetten toen ik 34 was. Ik ben nu 46 maar moet alsnog een leesbril. Dat kunnen ze niet voorkomen.

De prik is echt niet pijnlijker dan die bij de tandarts, hij lijkt alleen wat enger, maar ik kreeg vooraf een ampul propofol waardoor ik meteen verliefd werd op de man die die ampul en de prik gaf ;-). Achteraf had ik het veel eerder moeten doen.

Daarna is de cilinder nog weggelaserd.

Ik heb het bij VisionClinics gedaan (nu bergman). Zeer goede ervaringen. De operatie zelf duurde misschien 10 minuten per oog.
Ook nog even een p.s op jouw reactie...ik moets wel lachen om je stukje over die ampul. Misschien moet ik ook maar zoeist vragen... ;-)
Tenzij je door ouderdom later alsnog achteruit gaat. Ik begon ook met een leesbril van +1,5 ofzo. Zit nu op +2,75 en daar blijft het nog niet bij. Maar ik gebruik hem alleen voor computer werk. Ik had overigens -14 met een dikke cilinder. Ik kan nu jaren later mezelf nog steeds verbazen over dat de heg gewoon meer kleuren heeft dan gewoon groen. Hij heeft heel veel kleuren groen. Ik zag ook het verschil tussen HD en gewone TV echt niet.

Overigens omdat ik heel lang dus niks zag, doe ik 's nachts nog steeds heel veel in het donker en vind ik alles gewoon in een keer op de tast. Da's wel handig voor als ik mijn T-shirt weer moet verschonen wegens natgezweet en overgang... ;-)
Alle reacties Link kopieren
Peponi schreef:
14-01-2020 09:14
Tenzij je door ouderdom later alsnog achteruit gaat. Ik begon ook met een leesbril van +1,5 ofzo. Zit nu op +2,75 en daar blijft het nog niet bij. Maar ik gebruik hem alleen voor computer werk. Ik had overigens -14 met een dikke cilinder. Ik kan nu jaren later mezelf nog steeds verbazen over dat de heg gewoon meer kleuren heeft dan gewoon groen. Hij heeft heel veel kleuren groen. Ik zag ook het verschil tussen HD en gewone TV echt niet.

Overigens omdat ik heel lang dus niks zag, doe ik 's nachts nog steeds heel veel in het donker en vind ik alles gewoon in een keer op de tast. Da's wel handig voor als ik mijn T-shirt weer moet verschonen wegens natgezweet en overgang... ;-)
Hahahaha...ja ik doe ook veel met ogen dicht 's nachts, geen zin om mijn slaapstand te onderbreken. ;-)
Ik ben gelukkig al uit de overgang.
Qua leesbril zit ik nu op de plus 1 en als het dan door ouderdom achteruit gaat is het iig de komende 10 jaar niet nodig.
Account2 schreef:
14-01-2020 09:13
Ook nog even een p.s op jouw reactie...ik moets wel lachen om je stukje over die ampul. Misschien moet ik ook maar zoeist vragen... ;-)
Alleen als je niet bang ben iets schaamteloos te vragen. Meteen na die ampul voel je je helemaal warm en happy worden. Ik snap heel goed dat Michael Jackson verslaafd was aan het spul. Ik heb die 'anesthesist' dus ten huwelijk gevraagd. Ik was zo high als een kanarie :rofl: Daardoor merkte ik niet eens waar ie mee bezig was en voor ik het wist zat de prik er in. Ze hadden me allen wel even mogen zeggen dat die prik (niet in je oog maar in een spier daaronder) er ook voor zorgt dat je dus niks meer ziet. Alleen zwart. Daar raakte ik een beetje van in paniek.

Oh, daarna kreeg ik een kapje op. Die moet je even een paar uur ophouden (en in de nacht ook). Maar stiekem keek ik dus even onder dat plastic kapje door. Ik zag helemaal niks!!! Na een paar uur thuis heb ik mijn vriend huilend en in complete paniek opgebeld dat ik blijvend blind was geworden. Haal ik dat kapje eraf blijken ze mijn ooglid met een pleister te hebben dichtgeplakt tegen het knipperen. :rofl:. Die eenmaal af en ik zag meteen goed.

Het moeilijkste vond ik dat ik al jaren (sinds mijn 13e) gewone lenzen droeg en dus drie weken tot de operatie geen lenzen mocht dragen. Speciaal dus een bril heb moeten kopen en met die sterkte zijn die krengen duur!!!! En niet met dun glas, want dat was nog duurder. En dat voor een paar weekjes. Ik had dus mijn 'jampotjes' weer op. Na de eerste operatie had ik dus een goed oog en een oog die nog niet was behandeld. maar zware glazen dus een glas eruit halen was geen optie. Dat glas heb ik toen met zo'n kinder luie oog pleister afgeplakt. Dus die weken daarvoor was het even behelpen.
Alle reacties Link kopieren
Hhahahaha mens ik lig helemaal dubbel voor mijn scherm!

Oh echt!! Moet je drie weken voor de operatie ook je bril op. Ik ben vandaag aan mijn eerste dag (twee weken voor het vooronderzoek) en ik vind het nu al irritant! Ik wilde net even opstaan om koffie te zetten en wil mijn bril afzetten (gewoonte met leesbril). Dat gaat nog wat worden. Sporten vind ik ook een crime met bril. En het is ook nog eens een ijdel puntje van me...
Contactlenzen vooraf uit
Draagt u contactlenzen, dan is het belangrijk dat u deze in de weken voor het onderzoek niet indoet. Ze veranderen de vorm van het oog een beetje. Harde (zuurstof doorlatende) lenzen mag u tot 4 weken vooraf nog dragen; zachte contactlenzen tot 2 weken vooraf.

Voor het definitieve onderzoek (dus niet het info gesprek) moeten ze al uit.
ik weet nou niet meer of het dus alleen voor het onderzoek was of ook nog voor de operatie eigenlijk. Volgens mij destijds het laatste want anders had ik dat glas niet hoeven afplakken. Maar wellicht is de techniek gewijzigd inmiddels
Ik twijfel ook er over implantlenzen. Ik kan geen bril verdragen door een te groot sterkteverschil. Elke keer als een oog geïrriteerd is oid, heb ik of optie bril en misselijk/hoofdpijn, of 1 lens dragen (en ik heb een hoge sterkte, dus dat is ook niet echt prettig). Mijn ogen worden ook droog door het non-stop lenzen dragen, eigenlijk is niks echt optimaal, vandaar dat ik dit overweeg

Ik zou dan ook wel opzien tegen de weken dat je een bril op moet, maar als je daar vervolgens zoveel profijt van hebt... Ik vind het wel lastig om de juiste kliniek te kiezen.

Het lijkt me echt heeeerlijk wakker te worden en scherp te zien
Alle reacties Link kopieren
Account2 schreef:
13-01-2020 21:37
Ze kunnen zowel je min als je plus corrigeren.
Als je een lens ertussen krijgt, dus geen vervanging van de lens zoals bij een staaroperatie, dan kan het wel degelijk zo zijn dat je een leesbril nodig hebt of nodig gaat krijgen als je al wat ouder bent. Daarnaast is het lastig om een sterke cilinderafwijking naar 0 te krijgen.

Een vervanging van de eigen lens wordt liever niet gedaan als je beneden de 60 jaar bent, omdat de kans dat het netvlies loslaat dan 10x zo groot is als dat je ouder bent.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ogen zijn na de lensimplantatie toch nog enigszins veranderd (ik ben al wat ouder) ik draag nu na een paar jaar toch een bril met dubbelfocus, omdat ik dan een stuk scherper zie. Na de operatie was het zicht op een kleine cilinderafwijking overigens prima, maar jaren later is dat zicht dus toch helaas wat achteruit gegaan. Kan natuurlijk ook met mijn leeftijd te maken hebben.
@Fizz, waarom is het lastig een hoge cilinderafwijking naar 0 te krijgen (en wat is hier hoog)? Ik dacht dat dit met implantlenzen juist goed kon (tov laseren)
Alle reacties Link kopieren
DaKiDo schreef:
14-01-2020 13:31
@Fizz, waarom is het lastig een hoge cilinderafwijking naar 0 te krijgen (en wat is hier hoog)? Ik dacht dat dit met implantlenzen juist goed kon (tov laseren)
Als je een implantlens ertussen krijgt, dan is het heel moeilijk om hem precies zo te krijgen dat je cilinder helemaal op 0 uitkomt. Vraag maar na bij je oogarts, voordat je misschien teleurgesteld bent na de operatie.
DaKiDo schreef:
14-01-2020 13:31
@Fizz, waarom is het lastig een hoge cilinderafwijking naar 0 te krijgen (en wat is hier hoog)? Ik dacht dat dit met implantlenzen juist goed kon (tov laseren)
Klopt. Je gaat altijd een beetje 'achteruit' weer. Dit ook omdat de hechtingen een beetje trekken en het beeld nog veranderd en de vorm van het oog/netvlies weet ik veel wat. Het is dus best moeilijk om je uiteindelijk precies op 0 te krijgen. Ze brengen je naar iets meer + of - dan de 0. Omdat het dus nog moet 'settelen'. Waarschijnlijk is het bij mij zo dat ik nooit helemaal op de 0 ben uitgekomen maar een kleine plus heb teruggekregen ipv de min. Tijdens de laatste controle zat die kleine plus er dus nog. Maar dat maakte me geen moer uit, was maar een 0,50 ofzo.

Mijn (enorme) cilinder is wel helemaal weggelaserd. Omdat ik implantaten had kon dat niet op de makkelijke manier. Dat heeft me echt per oog een week het gevoel gegeven alsof ik in de glasbak had gelegen. Dat gebeurde 3 maanden na de lensimplantaten wetens het settelen. Na het laseren zag ik meteen weer kut. Dat duurde drie weken en daarna zag ik zo helder als ik nooit had gezien. Scherp! Ik kon werkelijk alles maar dan ook alles zien.

Kortom de - werd met implantaten gedaan. De cilinder met laser. Al met al ben ik er vier maanden mee bezig geweest denk ik. Maar ik heb dus geen vervanging van de lens maar echt een lensje in mijn oog. Overigens ook DAT geeft op hogere leeftijd een grotere kans op staar. Voordeel is dat mijn cilinder al is weggehaald en je dan een opzet lens krijgt op sterkte
Alle reacties Link kopieren
Mijn lenzen zitten er al wat jaren in. Had een hele hoge sterkte waardoor er maar 1 soort lens mogelijk was. Die was eigenlijk net te klein maar het was die of niks. Ik heb veel last van halo's. Donker, regen, autorijden is dan niet fijn
Die hechtingen trekken waardoor een cylinderafwijking is ontstaan.
Elke anderhalf jaar endotheelcellen laten controleren.

Daarnaast heb ik last met bewegende beelden. Mijn hoofd snapt dit niet. Volgens oogarts (andere dan die geopereerd heeft) was een operatie naar -5 ofzo beter geweest. Dan een bril er bij..... maar ja, ze zitten er nu in 😁
Alle reacties Link kopieren
Wat goed, ik ben erg benieuwd hoe het je bevalt. Lensimplantaten heeft tegenwoordig de voorkeur.

Ik ben ongeveer van de zelfde leeftijd (met ongeveer -13). Laseren heb ik nooit aangedurfd. Te veel mogelijke problemen na een operatie, kans dat je toch een bril nodig blijft houden en niemand weet de lange termijn effecten.

Laat je goed voorlichten. Het lijkt me vooral heel belangrijk dat je eigen lenzen nog goed zijn, geen beginnende staar aanwezig is. Dat is namelijk mijn probleem. En de kans op nastaar is bij oogoperaties aanwezig.

Op dit moment ben ik nog te gehecht aan de accommodatie functie van mijn eigen lenzen, dus ik wil deze nog niet laten vervangen. Wat ze bij een staar operatie doen.

Laat je ook goed voorlichten wat de risico's zijn bij grotere sterkte. De oogbol is dan anders van form en de spanning in de oogbol is vaak hoger.

Anyway, ik ben erg benieuwd hoe dit proces gaat uitpakken voor je. Duimen voor een goed resultaat.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Peponi schreef:
14-01-2020 10:05
Contactlenzen vooraf uit
Draagt u contactlenzen, dan is het belangrijk dat u deze in de weken voor het onderzoek niet indoet. Ze veranderen de vorm van het oog een beetje. Harde (zuurstof doorlatende) lenzen mag u tot 4 weken vooraf nog dragen; zachte contactlenzen tot 2 weken vooraf.

Voor het definitieve onderzoek (dus niet het info gesprek) moeten ze al uit.
Ja klopt, ik heb dat onderzoek 27 januari. Vandaag de eerste dag met bril op. Totaal ontwend. Aan het einde van de dag zelfs een beetje misselijk. IK neig steeds naast of boven mijn glazen te kijken. Ik heb ook even geïnformeerd bij de kliniek maar voor de daadwerkelijke operatie hoeft het maar 3 dagen. Dat overleef ik wel... ;-)
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
14-01-2020 16:33
Wat goed, ik ben erg benieuwd hoe het je bevalt. Lensimplantaten heeft tegenwoordig de voorkeur.

Ik ben ongeveer van de zelfde leeftijd (met ongeveer -13). Laseren heb ik nooit aangedurfd. Te veel mogelijke problemen na een operatie, kans dat je toch een bril nodig blijft houden en niemand weet de lange termijn effecten.

Laat je goed voorlichten. Het lijkt me vooral heel belangrijk dat je eigen lenzen nog goed zijn, geen beginnende staar aanwezig is. Dat is namelijk mijn probleem. En de kans op nastaar is bij oogoperaties aanwezig.

Op dit moment ben ik nog te gehecht aan de accommodatie functie van mijn eigen lenzen, dus ik wil deze nog niet laten vervangen. Wat ze bij een staar operatie doen.

Laat je ook goed voorlichten wat de risico's zijn bij grotere sterkte. De oogbol is dan anders van form en de spanning in de oogbol is vaak hoger.

Anyway, ik ben erg benieuwd hoe dit proces gaat uitpakken voor je. Duimen voor een goed resultaat.
Dank je wel hamerhaai, ik zal hier posten zodra er meer duidelijkheid is. Ik maak me geen zorgen om de kliniek, die staat heel goed aangeschreven. Zowel qua laseren als lenzen.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
14-01-2020 16:33
Wat goed, ik ben erg benieuwd hoe het je bevalt. Lensimplantaten heeft tegenwoordig de voorkeur.

Ik ben ongeveer van de zelfde leeftijd (met ongeveer -13). Laseren heb ik nooit aangedurfd. Te veel mogelijke problemen na een operatie, kans dat je toch een bril nodig blijft houden en niemand weet de lange termijn effecten.

Laat je goed voorlichten. Het lijkt me vooral heel belangrijk dat je eigen lenzen nog goed zijn, geen beginnende staar aanwezig is. Dat is namelijk mijn probleem. En de kans op nastaar is bij oogoperaties aanwezig.

Op dit moment ben ik nog te gehecht aan de accommodatie functie van mijn eigen lenzen, dus ik wil deze nog niet laten vervangen. Wat ze bij een staar operatie doen.

Laat je ook goed voorlichten wat de risico's zijn bij grotere sterkte. De oogbol is dan anders van form en de spanning in de oogbol is vaak hoger.

Anyway, ik ben erg benieuwd hoe dit proces gaat uitpakken voor je. Duimen voor een goed resultaat.
Ik had ook -13 en ook beginnende staar. Het kan echter nog heel lang duren voordat je pas echt last van die staar gaat krijgen. Als dat gebeurt dan laat ik de lens die ertussen zit eruit halen en mijn eigen lens vervangen. Ik vond de operatie een fluitje van een cent, dus ik zie er totaal niet tegenop om dan opnieuw onder het mes te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Je laatste opmerking klinkt goed Fizz...
@Fizz @Peponi, bedankt voor jullie ervaring, ook de kritische kant van het verhaal. Ik ga me goed voor laten lichten!
Alle reacties Link kopieren
Een Lensinplantaat is ook een operatie waardoor staar versneld kan ontstaan, daarom ben ik van mening dat je net zo goed als je 50+ bent een clear lens extraction uit kan laten voeren, dan ben je immers in een keer overal van af.
Het is dezelfde operatie als een staar operatie met het verschil dat een staaroperatie door het ziekenfonds vergoed wordt, en dezelfde operatie zonder staar niet vergoed wordt.
Zowel bij een lensinplantaat of een CLE heb je nadien een leesbril nodig.
Persoonlijk zou ik er voor kiezen om nog een beetje myoop (kortzichtig) te blijven want mijn leven speelt zich meer binnen af dan in de auto.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven