Gezondheid alle pijlers

Ervaringen Eileen Engels Duphaston

14-01-2020 16:12 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Zijn er mensen die vooral psychische klachten hebben door PMS/PMDD en die recentelijk ervaring hebben met Eileen Engels en het medicijn Duphaston waar zij mee werkt?

Ik zit er aan te denken om er mee te beginnen maar ik dacht juist dat progesteron wat in duphaston zit, de klachten juist erger maakt. Ik hoor het graag!
Ik heb ooit eens een vragenlijst gemaakt over ervaringen met diverse medicatie-soorten en behandelingen bij vrouwen met PMDD. 18% van de vrouwen die deze vragenlijst had ingevuld heeft het geprobeerd. Van die 18% was 6,1% enigszins tevreden, 7,6% ervaarde geen verschil en voor 4,5% verergerde de klachten.
Alle reacties Link kopieren
Ohnee, dat klinkt uitzichtloos 😐
Wat voor medicatie was dat dan? Best veel vrouwen hebben wat aan antidepressiva toch? Alleen wil ik daar niet mee beginnen, ik vind dat zo heftig.
Duphaston was dat, daar vroeg je naar toch? ;-)

Andere medicijnen hadden wel meer positieve reacties hoor. maar ligt er natuurlijk ook een beetje aan welke klachten bij jou op de voorgrond staan.
Alle reacties Link kopieren
Ohh, dan begreep ik het verkeerd! Ik heb vooral psychische klachten. Voel me 3 weken depressief en slaap dan bijna niet. Is uit dat onderzoek ook gekomen wat het beste helpt tegen pmdd?
Alle reacties Link kopieren
Of was het een vragenlijst op deze site?
Sorry, ik ben hier niet zo bekend.
En ja, sommige antidepressiva kunnen helpen, maar ook niet bij iedereen.

Voorbeeld:
25% van de vrouwen die de vragenlijst invilden hadden sertraline gebruikt, en ongeveer 12% van die vrouwen had er baat bij gehad, maar er waren ook vrouwen die vonden dat het hun klachten verergerde.


Waar wel positieve ervaringen mee waren:
Magnesium slikken, B12, lichttherapie, cognitieve therapie, schematherapie, Oxazepam, Valdispert rust, meditatie / mindfulness. -> deze zijn allemaal door vrij veel vrouwen geprobeerd en ook vrij veel goede resultaten in die vragenlijst dan tenminste.
Ikhebtotaalgeenidee schreef:
14-01-2020 17:02
Of was het een vragenlijst op deze site?
Sorry, ik ben hier niet zo bekend.

Nee, was via een lotgenotengroep op Facebook voor vrouwen met PMDD, daar heb ik een vragenlijst voor gemaakt, omdat vragen over ervaringen met verschillende soorten medicatie best vaak terugkwamen.
Alle reacties Link kopieren
12% van 25% is echt weinig. Ik had ad als laatste redmiddel in mijn hoofd 😕
sorry, ik zie dat ik het verkeerd heb gezegd. 25% had het gebruikt. Van de 100% van de ondervraagden gaf 12% aan er baat bij te hebben. Dus ongeveer 50% van de gebruikers had er baat bij. Ik heb het (nog) niet allemaal omgerekend.
Alle reacties Link kopieren
Oh, dat is een betere uitkomst haha..dus dan was bij dat duphaston 30% tevreden ongeveer?
Ja, inderdaad. :)
Alle reacties Link kopieren
Je klachten zijn ook heftig.
Dus je wilt een mild middel voor een heftige kwaal.
Alle reacties Link kopieren
Waarom ga je niet naar de huisarts met je depressieve klachten?
Jij wijt alles aan hormoonproblemen, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn.
hannaa45 schreef:
14-01-2020 17:42
Waarom ga je niet naar de huisarts met je depressieve klachten?
Jij wijt alles aan hormoonproblemen, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn.

Ik nam aan dat ze daar al was geweest, gezien de diagnose.

TO als dit niet het geval is: inderdaad eerst met de huisarts bespreken. Die kan samen met jou bekijken of het klachtenpatroon inderdaad bij PMDD hoort.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben inderdaad al bij de huisarts geweest. Aangezien ik me na mijn menstruatie weer goed voel, is het waarschijnlijk wel pmdd of pms. Ik heb ook bloedonderzoek laten doen, ik heb verder niets met mijn schildklier etc. Ik ben op dit moment gewoon ten einde raad en zoek ergens naar hoop dat er iets is wat helpt. Ik heb het alleen nog niet gevonden.
Ja, dat zou dan goed kunnen inderdaad. Als het PMDD is, is het niet iets om zelf mee te gaan dokteren in elk geval. Toevallig heeft vorige week nog een vrouw uit een Facebook groep met PMDD-lotgenoten zelfmoord gepleegd door deze ziekte. :cry:

Het is niet iets dat vanzelf overgaat. Ik zou uit persoonlijke ervaring toch echt therapie aanraden om ermee om te leren gaan, want medicatie is echt een lapmiddel, maar ik ken eerlijk gezegd niemand die ervan is genezen met medicatie.
Alle reacties Link kopieren
Getsie, wat naar! Ik zit inderdaad ook al in therapie. Dat meer vanwege angstklachten. Het versterkt elkaar ook zo lekker!
Ik denk idd dat genezen ook niet mogelijk is, maar dan maar een lapmiddel toch?? Om het wat dragelijker te maken!
Ja, dat is zo.... maar mijn ervaring is in elk geval dat je veel meer hebt aan therapie en inzicht in het klachtenpatroon dan aan medicatie.

maar als je ook angstklachten hebt, dan zou ik me ook even inlezen in PME. (premenstruele verergering van reeds bestaande psychische klachten)
Alle reacties Link kopieren
Oh dankje! Daar heb ik nog nooit van gehoord! Ik ga me eens inlezen. Maar hoe gaat het nu bij jou dan? Wat is jou manier om er mee om te gaan?
Ik heb een jaar lang vrij pittige therapie gevolgd, daar heb ik wel van geleerd om de lat wat lager te leggen voor mezelf en te accepteren dat sommige dingen gewoon lastiger gaan met PMDD.

Daarnaast gebruik ik technieken uit meditatie en mindfulness, ik sport, ik probeer zo gezond mogelijk te eten (lukt niet altijd!), regelmatig wandelen en fietsen,zulke dingen. En heel goed naar mijn lichaam luisteren, rust nemen als dat nodig is en bepaalde prikkels vermijden op mijn moeilijke dagen.

Helaas is werken erg moeilijk, omdat dit mij teveel prikkels en stress geeft. Dus ik heb nu wel wat inkomsten vanuit huis op de dagen dat het goed gaat, en als het niet goed gaat neem ik heel veel rust.
ik heb geen ervaring met het middel, maar wel met disbalans in de hormonen. PMS komt vaak door een verstoorde verhouding van oestrogeen tov progesteron in het lichaam. als het bij jou komt door dat je te veel oestrogeen hebt kan je dat dus herstellen door meer progesteron aan te maken (of door te zorgen dat je minder oestrogeen aanmaakt/dit sneller afgebroken wordt door je lichaam).

dit is hoe het mij uitgelegd is, maar ik ben zelf geen dokter en zou dus niet kunnen zeggen of dit inderdaad de oorzaak is van jouw PMS en of dat middel waar je aan denkt zou helpen.
ter aanvulling: ik heb zelf erg goede ervaringen met het slikken van magnesium en teunisbloemolie. ik had naast fysieke klachten ook veel last van piekeren en onrust ed de weken voor mijn menstruatie. dat is nu allemaal een stuk meer hanteerbaar.
Alle reacties Link kopieren
Google ook eens op DIM
Alle reacties Link kopieren
[quote=Ikhebtotaalgeenidee .
anoniem_376070 wijzigde dit bericht op 21-01-2020 11:44
84.00% gewijzigd
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven