Gezondheid alle pijlers

Ervaring met overlijden door nierfalen familie/bekende?

17-01-2020 14:32 45 berichten
Ha,

Ik vraag me af of er forummers zijn die ervaring hebben met het proces van overlijden door nierfalen. (vanaf de zijlijn uiteraard).

Mijn vaders nierfunctie gaat rap achteruit. (15% in april, 10% in augustus, 8% in december en nu in januari 6%).
Hij wil geen dialyse.

Volgende week heb ik een gesprek met hem, de huisarts en de hoofdverzorgende (hij woont al in een verzorgingshuis ivm andere problemen die nu onder controle zijn). Zou hij 'gewoon' daar kunnen overlijden, of moet dat altijd in een hospice.

Wat voor dingen moet ik aan denken om te bespreken/benoemen in dat gesprek?

Gister waren we bij de nierarts, die kon eigenlijk alleen in algemeenheden spreken maar met de verdere verlaging deze maand is de verwachting niet dat hij hier stabiel op blijft.
Moet ik denken aan weken of maanden?

En pa vind alles best als het maar geen pijn doet, dat schijnt meestal idd niet zo te zijn.
Volgens mij moet je in een verzorgingshuis gewoon kunnen sterven, daar is de verpleging wel op ingesteld lijkt me.
Vooral het onderwerp pijnbestrijding zou ik willen bespreken.

Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Hoi rosings,

Als allereerste wat vreselijk om mee te maken... Mijn moeder heeft nierfalen, haar ene nier is nog redelijk maar ook niet optimaal, en de ander zit op 15%. Mijn moeder is nog jong in de 50, elke keer bij de controles ben ik erg bang. Ze slikt veel medicatie en leeft verder gezond. Het is nog wel stabiel gebleven in de loop van de jaren.

Moeilijk om te lezen dat je vader niet geholpen wil worden.. Ikzelf ben verzorgende Ig en denk dat je vader gewoon in het verzorgingshuis kan sterven. Ik neem aan dat er 24uurs zorg aanwezig is van verzorgenden en verpleegkundigen. Goed om dit misschien ook even te bespreken in het tehuis waar je vader woont.


Heel veel sterkte toegewenst!
Alle reacties Link kopieren
Had je deze link al gevonden? Hier staat best veel info in.

https://www.nieren.nl/bibliotheek/9-con ... -nierfalen

Mijn schoonmoeder is overleden aan een combinatie van hart- en nierfalen. Dat is ook lastig te behandelen, want wat goed is voor het hart, is slecht voor de nieren, en andersom.

Ik herken veel van wat er in die link staat. Ze raakte inderdaad heel vermoeid, erg depressief, wilde niet meer eten en kwam uiteindelijk in een coma. Het was echt heel naar om een altijd krachtige vrouw zo weg te zien glijden. Maar ergens gaf dat proces ook steun, in die zin dat het heel duidelijk werd dat zij er zelf ook echt wel klaar mee was.

Sterkte! :hug:
Nee die link nog niet NummerZoveel! dank je!
Alle reacties Link kopieren
Mijn oma had nierfalen. Ze werd doodziek ingebracht en is toen voor de dood weggehaald. Een nier was compleet verschrompeld en de ander werkte niet meer. Zij moest toen wel aan de dialyse.
Uiteindelijk overleden aan een hartstilstand, gewoon thuis.
Mijn buurman krijgt een donornier maar zit nu op 8%. Wil ook geen dialyse want eenmaal met dialyse is de transplantatie vaak minder succesvol.
Jouw vader komt niet in aanmerking voor een transplantatie?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Nee, er komt ook geen transplantatie.
Het is een aflopende zaak.
Ik hoop zelf dat het overlijden gebeurt door een griep/longontsteking/hartstilstand (niet ongebruikelijk bij nierpatiënten) lijkt me voor iedereen fijner dan een dagenlang ziekbed waar het steeds slechter gaat/wegzakt.
Alle reacties Link kopieren
rosings schreef:
18-01-2020 19:26
Ik hoop zelf dat het overlijden gebeurt door een griep/longontsteking/hartstilstand (niet ongebruikelijk bij nierpatiënten) lijkt me voor iedereen fijner dan een dagenlang ziekbed waar het steeds slechter gaat/wegzakt.
Dan is dit ook wel iets om te bespreken (als dat nog niet gedaan is), niet behandelen bij een griep/longontsteking.
Snjókorn falla, á allt og alla
snjokorn schreef:
18-01-2020 20:35
Dan is dit ook wel iets om te bespreken (als dat nog niet gedaan is), niet behandelen bij een griep/longontsteking.
Staat op de lijst inderdaad, hij heeft al een niet reanimeren ding om z'n nek, niet behandelen weet ik zo niet
Alle reacties Link kopieren
X
anoniem_394070 wijzigde dit bericht op 24-02-2020 15:16
0.00% gewijzigd
Ammiedammie schreef:
18-01-2020 22:45
Bij deze nierfunctie wordt iemands lichaam vergiftigd. De afvalstoffen en het vocht verdwijnen niet en stapelen zich op. Het hart zal het uiteindelijk niet meer aankunnen.
Hoelang iemand het nog volhoudt verschilt. Ik heb sommigen na twee dagen al zien overlijden, anderen hielden het nog wat langer vol. De meeste mensen maken dat niet meer bewust mee, omdat men geestelijk door de afvalstoffen ook niet meer stabiel blijft.
Hij slaapt al meer, z'n huid is grauw aan het worden en hij spreekt wat warriger, maar hij gaat nog naar het centrum en speelt nog Rummikub smiddags, ik denk niet dat hij morgen neervalt, maar de zomer lijkt me al te ver weg voor hem
Ja, ervaring...

Mijn opa had dit en wilde geen behandeling meer. Had een nierfunctie van 6%. Hij kreeg diagnose tijdens een opname in het ziekenhuis en wilde ons (alle familie) nog 1x zien als afscheid. Hij was er zelf echt vrolijk onder, in de 90 en vond het goed zo. Een dag later is hij eerst rustig buiten bewustzijn geraakt en weer een dag later overleed hij. Zo van de zijlijn leek het een zachte dood en precies op de manier waarop hij het wilde.

Heel veel sterkte met je vader!
Met welke klachten ging je opa naar het ziekenhuis?

Ik heb steeds een maand of 3/4 in gedachten maar het kan dus ook veel sneller gaan.
Hij was gevallen in huis. Naar de eerste hulp gebracht omdat hij niet goed weer op de been was te krijgen door de huisarts en toen bleek deze nierfunctie.
Maar mijn opa was wel al 97, en geen idee hoe lang hij deze nierfunctie al had, het was eerder nooit gecontroleerd.

Het zegt daarom niet zoveel over de situatie van je vader denk ik... maar wilde wel graag met je delen dat het overlijden zelf niet op een vervelende manier ging.
Het is bij iedereen anders natuurlijk.

Het is idd fijn om te weten dat het een rustige manier van overlijden is
Rosings, hoe gaat het nu met je vader?
Ja, het gaat eigenlijk wel. We hebben de afspraak met de huisarts en hoofdverzorgende gehad, heel veel besproken en benoemd, ik heb alle begrafenis informatie. De nierarts heeft nog gebeld, de verwachting is dat het eerder binnen 3 dan binnen 6 maanden gaat gebeuren. Hij vind het raar om zo concreet te weten, ik vind het wachten onrustig.

Fysiek gaat het wel ok, hij gaat steeds vroeger naar bed (laatst al om 18. Uur) maar als hij wakker is voelt hij zich nog niet echt anders (hij is al heel lang niet fit meer dus dat loopt allemaal in elkaar over)

Lief dat je t vraagt
rosings schreef:
26-01-2020 20:29
Ja, het gaat eigenlijk wel. We hebben de afspraak met de huisarts en hoofdverzorgende gehad, heel veel besproken en benoemd, ik heb alle begrafenis informatie. De nierarts heeft nog gebeld, de verwachting is dat het eerder binnen 3 dan binnen 6 maanden gaat gebeuren. Hij vind het raar om zo concreet te weten, ik vind het wachten onrustig.

Fysiek gaat het wel ok, hij gaat steeds vroeger naar bed (laatst al om 18. Uur) maar als hij wakker is voelt hij zich nog niet echt anders (hij is al heel lang niet fit meer dus dat loopt allemaal in elkaar over)

Lief dat je t vraagt
Ik kan me voorstellen dat het wachten je onrustig maakt. En wat een raar idee inderdaad om te weten dat het zo concreet is wat betreft het tijdsbestek.
De vermoeiheid kan ik me voorstellen. Bij toeval werd anderhalf jaar geleden ontdekt dat ik nog maar 15% nierfunctie had maar dat heeft zich zonder dyalise hersteld en ik schommel nu tussen de 35 en 70. Ik herinner me ook die moeheid toen het zo laag was. De verwachting bij mij is in ieder geval gunstig omdat ik vaker op 60 zit dan op 35 (80/90 zou normaal moeten zijn voor mijn leeftijd, 51).

Heel veel sterkte in ieder geval, het bleef me bezighouden dus vandaar dat ik benieuwd was. Hou je goed :redrose:
Wat fijn dat het zich bij jou heeft hersteld!
rosings schreef:
26-01-2020 22:49
Wat fijn dat het zich bij jou heeft hersteld!
Ja daar ben ik ook heel blij mee. Moet wel iedere twee maanden bloedprikken en om de vier maanden naar de nefroloog maar ik klaag niet. Oorzaak hebben ze nooit gevonden en kunnen ze ook niet vinden.
Het idee is dat ik teveel scans van de longen met contrastvloeistof heb gehad en prednison ivm COPD dus ik mag in ieder geval geen contrastvloeistof meer en prednison alleen in uiterste gevallen.
Het herstelt langzaam dus waarschijnlijk is dat ook inderdaad de oorzaak van de nierschade.
Alle reacties Link kopieren
Nov 2017 kwamen ze erachter dat schoonpa erg slecht werkende nieren had.
6%.
Hij moest aan de dialyse, dat werd thuis gedaan.
Vanaf het begin heeft hij de moed laten zakken.
80jaar, nog hun bedrijfje wat liep, en hij kon bijna niks meer.
De dialyse verliep niet altijd soepel.
Uiteindelijk overleed hij in zijn slaap in aug 2018, zijn hart had het opgegeven, zijn lichaam wilde niet meer.
n_y_xx schreef:
26-01-2020 23:30
Nov 2017 kwamen ze erachter dat schoonpa erg slecht werkende nieren had.
6%.
Hij moest aan de dialyse, dat werd thuis gedaan.
Vanaf het begin heeft hij de moed laten zakken.
80jaar, nog hun bedrijfje wat liep, en hij kon bijna niks meer.
De dialyse verliep niet altijd soepel.
Uiteindelijk overleed hij in zijn slaap in aug 2018, zijn hart had het opgegeven, zijn lichaam wilde niet meer.
Wat verdrietig dat het laatste jaar zo moeizaam was :(

Ik denk dat mijn pa er goed aan doet om niet te dialyseren.
Ik ben zelf ziek geweest dus het was onverstandig om bij pap op bezoek te gaan. Dit weekend weer geweest. Inmiddels begint hij wel al te merken dat het achter uit gaat, maar hij voelt zich er nog prima bij.

Hij slaapt veel, van 19.00-09.00
Jeukende benen (open gekrabt maar ze smeren ook met verkoelende zalf)
en hij vergeet meer dingen

Tegelijkertijd zag hij er goed uit. Fris geschoren, schone kleren, twinkel in z'n oog. Dat was fijn.

Donderdag weer naar de nierarts, woensdag bloedprikken. Ben benieuwd naar de waardes.

het verzorgings/verpleeghuis heeft inmiddels meer budget voor hem dus ze gaan wat vaker kijken hoe het gaat, letten nog beter op hem dat is fijn.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder is overleden door nierfalen, vooral de hevige jeuk was vreselijk de laatste week.Ze moest ook aan de morfine(pomp) omdat de jeuk niet te doen was.Meer dan mentholzalf smeren konden we niet, maar dat was niet meer voldoende.
Door de morfine(pomp) werd ze ook steeds suffer.Ze is 4 weken bedlegerig geweest. Toen er eenmaal een omslag plaats vond ging het ineens snel.
Veel sterkte de komende tijd, geniet van de kleine dingen die je samen nog hebt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven