Gezondheid alle pijlers

Wuhan Coronavirus

23-01-2020 19:10 3036 berichten
Ik heb er nog geen topic over gezien.

Maar mij lijkt het redelijk zorgelijk. Er zijn maar twee provincies in China waar het virus niet is gesignaleerd.

Qua verspreiding lijkt het toch snel te gaan.
Zazamaenade schreef:
14-02-2020 19:51
Interessant om te zien hoe het verder ging met deze man (het eerste deel met boodschappen doen in Wuhan had ik hier gepost).
Hij is dus toch meegegaan met een evacuatievlucht.

Nog even over de Westerdam, dit is een videoreportage van het Canadese Global News.
De premier van Cambodja zegt tijdens de eerste ontvangst van een aantal passagiers: "The real problem for Cambodia is not news of the coronavirus outbreak (...). But that is the sickness of fear. People asked if there are people on this ship that have coronavirus. Does Cambodia allow them to dock? I can respond very clearly that if there are people with this virus on this ship I would allow them to dock as soon as possible."
Sleutel lijkt me hier 'I would allow them'. Dit klinkt niet als een weloverwogen besluit in overleg met artsen en experts maar als een publiciteitsstunt.
https://www.youtube.com/watch?v=o6KXh-OfqlE
Het zou vrij barbaars zijn om geen medische assistentie te verlenen aan mensen die ziek zijn, niet? Natuurlijk laat je zieke mensen zo snel mogelijk van boord halen, dat is je plicht als natie en wel zo menselijk.


Die premier, een oudere man, was één van de eersten die de passagiers opving op de kade.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
14-02-2020 20:10
Het zou vrij barbaars zijn om geen medische assistentie te verlenen aan mensen die ziek zijn, niet? Natuurlijk laat je zieke mensen zo snel mogelijk van boord halen, dat is je plicht als natie en wel zo menselijk.


Die premier, een oudere man, was één van de eersten die de passagiers opving op de kade.
Tuurlijk is het nodig die mensen hulp te bieden, maar vergeet de politiek hier niet. Cambodja is erg close met China. Misschien vanwege druk uit de EU (die een belangrijke handelspartner is van Cambodja zoals iemand eerder al schreef hier).
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
14-02-2020 20:10
Het zou vrij barbaars zijn om geen medische assistentie te verlenen aan mensen die ziek zijn, niet? Natuurlijk laat je zieke mensen zo snel mogelijk van boord halen, dat is je plicht als natie en wel zo menselijk.


Die premier, een oudere man, was één van de eersten die de passagiers opving op de kade.

Ehm, dat zegt hij niet, en geen enkel land heeft natuurlijk gezegd dat ze zieke passagiers niet zouden helpen. Dat is wat hij wil suggereren.
nounou
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
14-02-2020 16:45
je vergeet diabetes. Cruiseschip publiek heeft een sterk verhoogde kans diabetes te hebben (echt waar)

Maar waar het om gaat: je hebt dus zo'n schip, met zeg 2200 mensen. Als er corona op het schip was, dan zou zich dat, gezien de incubatie tijd, verspreid hebben. Er zouden dan dus meer mensen ziek moeten zijn. Het feit dat dat niet zo is, maakt eigenlijk al dat de test onzinnig is. Natuurlijk moet je hem toch doen bij mensen met verschijnselen, just to be sure, maar de kans dat die mensen corona hebben, is niet heel groot.
Het is maar krap aan, wb de incubatietijd. Het schip lag op 1 feb aangemeerd in HongKong. En ik lees nu ook steeds dat de incubatietijd ook langer kan zijn dan 14 dagen, meer dan 20. (24 of 28). En als er nu 20 mensen zijn die zich ziek voelen, kan dat natuurlijk niks zijn. Maar ik zou er toch voorzichtig(er) mee zijn.
.
Ik heb wat info teruggelezen over de mexicaanse griep uit 2009. Iedereen maakt vergelijkingen met SARS en MERS omdat dit ook coronavirussen zijn. Maar toch heeft dit nieuwe virus ook wel wat overeenkomsten met de mexicaanse griep (H1N1). Bijvoorbeeld dat het ook jongere mensen erg ziek kan maken. Maar ook oudere mensen, zoals bij de seizoensgriep. Het lijkt bijna wel een combi van influenza en coronavirus. Of kan dat niet?
Semmie02 schreef:
14-02-2020 21:56
Ik heb wat info teruggelezen over de mexicaanse griep uit 2009. Iedereen maakt vergelijkingen met SARS en MERS omdat dit ook coronavirussen zijn. Maar toch heeft dit nieuwe virus ook wel wat overeenkomsten met de mexicaanse griep (H1N1). Bijvoorbeeld dat het ook jongere mensen erg ziek kan maken. Maar ook oudere mensen, zoals bij de seizoensgriep. Het lijkt bijna wel een combi van influenza en coronavirus. Of kan dat niet?
Verscheen in mijn Google;
https://www.eoswetenschap.eu/gezondheid ... oronavirus
Las net een nieuws bericht dat een vrouw uit China in Londen een Uber naar het ziekenhuis heeft gepakt omdat ze vermoedde dat ze Corona zou kunnen hebben. In het ziekenhuis werd ze positief getest. Het is niet duidelijk waarom de vrouw een Uber heeft genomen ipv met eigen auto of een ambulance.
Ik snap die vrouw echt niet, moedwillig mogelijk andere mensen besmetten. Kan hier best boos om worden. https://metro.co.uk/2020/02/14/nearly-8 ... -12237839/

Geen idee of alles klopt maar het staat op meerdere sites.
Ze hebben de naam alweer aangepast?!
Weer een interessant filmpje van Dr John Campbell https://youtu.be/v3E0SHsmUJw
Interessante artikelen staan daar op.
Edit: ik bedoel de website waar Miekemv naar verwijst.

Ik zou wel willen weten of er patienten zijn die meerdere virussen tegelijk hebben. CDC gaat nu bijv. ook testen op corona bij de wekelijkse griepmetingen, maar dan staat er: als de test voor influenza negatief is, gaan we testen op coronavirus.
Kan je ze niet allebei hebben dan?
Alle reacties Link kopieren
Geen idee of je tegelijkertijd de laatste influenza en corona kunt oplopen, vast wel.

John Campbell heeft zelfs 4 videos geplaatst, vandaag. Wat hij zegt over je gezicht aanraken, de hele dag door, klopt inderdaad. Daarmee stoppen zou niet gemakkelijk zijn.

De ziekte heet nu Covid-19 en het virus SARS-CoV2. Ik vind het niet zo duidelijk.

In Japan zijn twee taxichauffeurs besmet geraakt die het weer hebben doorgegeven aan anderen.
https://www3.nhk.or.jp/nhkworld/en/news/20200215_02/

En een eerste bevestigde infectie in Afrika, Egypte.
nounou
Zazamaenade schreef:
14-02-2020 23:37
Geen idee of je tegelijkertijd de laatste influenza en corona kunt oplopen, vast wel.

John Campbell heeft zelfs 4 videos geplaatst, vandaag. Wat hij zegt over je gezicht aanraken, de hele dag door, klopt inderdaad. Daarmee stoppen zou niet gemakkelijk zijn.

De ziekte heet nu Covid-19 en het virus SARS-CoV2. Ik vind het niet zo duidelijk.

In Japan zijn twee taxichauffeurs besmet geraakt die het weer hebben doorgegeven aan anderen.
https://www3.nhk.or.jp/nhkworld/en/news/20200215_02/

En een eerste bevestigde infectie in Afrika, Egypte.
Gezicht aanraken heb ik de laatste dagen ook eens op gelet. Dan doe ik inderdaad ook de hele dag door. Daar was ik me niet eens van bewust. Lijkt me ook lastig om mee te stoppen.
Alle reacties Link kopieren
Semmie02 schreef:
14-02-2020 23:49
Gezicht aanraken heb ik de laatste dagen ook eens op gelet. Dan doe ik inderdaad ook de hele dag door. Daar was ik me niet eens van bewust. Lijkt me ook lastig om mee te stoppen.
Klopt, dat is erg lastig af te leren.

Ook al is er veel discussie over het nut van gezichtsmaskers, zo'n masker zorgt er wel voor dat je niet met je handen aan je gezicht zit.
Ik zit ook de hele dag aan m'n gezicht en zo'n masker helpt daar waarschijnlijk wel een beetje tegen. Dan kom ik tenminste niet meer aan m'n neus of mond ;-D

Ik lees nu dat 2 Russische vrouwen ontsnapt zijn uit de quarantaine want het eten was niet te vreten en de shampoo was niet goed.

En in Noord Korea is schijnbaar iemand geëxecuteerd omdat hij uit China terug kwam en zich niet aan de quarantaine regels hield.

Vraag me af of dit waar is maar aan de andere kant...
Alle reacties Link kopieren
WHO rapport van 14 februari.


https://www.who.int/docs/default-source ... =61dda7d_2
Alle reacties Link kopieren
Semmie02 schreef:
14-02-2020 21:56
Ik heb wat info teruggelezen over de mexicaanse griep uit 2009. Iedereen maakt vergelijkingen met SARS en MERS omdat dit ook coronavirussen zijn. Maar toch heeft dit nieuwe virus ook wel wat overeenkomsten met de mexicaanse griep (H1N1). Bijvoorbeeld dat het ook jongere mensen erg ziek kan maken. Maar ook oudere mensen, zoals bij de seizoensgriep. Het lijkt bijna wel een combi van influenza en coronavirus. Of kan dat niet?
nee het is geen combi, dat weten we omdat we het dna (rna) van het virus weten. Dus er is geen overlap biologisch gezien dus
Qua verschijnselen natuurlijk wel, er zijn veel virussen waar je koorts van krijgt en gaat hoesten.
Alle reacties Link kopieren
Semmie02 schreef:
14-02-2020 22:43
Interessante artikelen staan daar op.
Edit: ik bedoel de website waar Miekemv naar verwijst.

Ik zou wel willen weten of er patienten zijn die meerdere virussen tegelijk hebben. CDC gaat nu bijv. ook testen op corona bij de wekelijkse griepmetingen, maar dan staat er: als de test voor influenza negatief is, gaan we testen op coronavirus.
Kan je ze niet allebei hebben dan?
het zou kunnen. Er bestaan virussen die je niet tegelijk kunt hebben (omdat het ene virus het andere een soort van opeet zeg maar) maar of dat bij corona zo is, weten we niet. Het is onwaarschijnlijk dat dat zo is, want dat komt bijna niet voor. Het is dus waarschijnlijker dat je inderdaad twee dingen tegelijk kunt hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees op nu.nl dat de VS Amerikanen gaan ophalen die vast zitten op de Diamond Princess. Er zijn weer veel nieuwe besmettingen op dat schip.
Overigens mogen alleen mensen die niet besmet zijn mee met de evacuatie. Dat is ook heftig hoor, als jij wel achter moet blijven.
impala wijzigde dit bericht op 15-02-2020 13:39
3.61% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Emma95 schreef:
15-02-2020 09:49
WHO rapport van 14 februari.


https://www.who.int/docs/default-source ... =61dda7d_2
Staat daar iets nieuws in? Voor ik een hele pdf ga downloaden
impala wijzigde dit bericht op 15-02-2020 13:45
0.53% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
15-02-2020 13:39
Staat dat iets nieuws in? Voor ik een hele pdf ga downloaden
nee, wat actuele cijfers maar geen echt nieuwe info
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
15-02-2020 13:41
nee, wat actuele cijfers maar geen echt nieuwe info
Thanks :)
.
impala schreef:
15-02-2020 13:35
Ik lees op nu.nl dat de VS Amerikanen gaan ophalen die vast zitten op de Diamond Princess. Er zijn weer veel nieuwe besmettingen op dat schip.
Overigens mogen alleen mensen die niet besmet zijn mee met de evacuatie. Dat is ook heftig hoor, als jij wel achter moet blijven.
Ik ben benieuwd hoe ze dat gaan testen want met al die besmettingen en incubatie tijd. De kans is aannemelijk dat men elkaar besmet heeft aangezien personeelsleden/artsen met alle voorzorgsmaatregelen besmet zijn geraakt. Ben wel blij voor de Amerikanen aan boort, ik zou denk ik helemaal gek worden van de stress en onzekerheid. Vraag me wel af nu waarom VS niet eerder op dat idee kwam of misschien waren ze dat al eerder van plan maar moest er nog gekeken worden hoe en wat.
Alle reacties Link kopieren
Denk dat dit wel erger is dan de 'gewoonlijke griep' hoor...
Filmpje waarin mensen in Hong Kong geïnterviewd worden over het Coronavirus, een oudere vrouw is echt heel bang, zo zielig:
https://www.youtube.com/watch?v=4p-MQZPzAr0
Het eerste sterfgeval in Europa, een Chinese tourist (80 jaar) in Frankrijk.

En toch iemand (Amerikaanse vrouw) die positief heeft getest op het cruise schip Westerdam, het schip wat nergens mocht aanleggen. Dat had ik eigenlijk niet verwacht. Ze hebben toch best lang rondgedobberd en al die tijd werd er gezegd dat er geen zieken waren. Ben benieuwd wat de passagiers nu moeten. Ik neem aan in quarantaine in het thuisland. Maar dan hebben ze wel al in een vliegtuig gezeten...
ikbenmelisoe schreef:
15-02-2020 15:20
Denk dat dit wel erger is dan de 'gewoonlijke griep' hoor...
Ik vind het persoonlijk ook erger dan de “gewone” griep, maar ik denk minder dodelijk dan bijvoorbeeld SARS. Ik zie het maar als een nieuwe tussenvorm: vrij besmettelijk en een iets grotere sterftekans dan de seizoensgriep.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven