Gezondheid alle pijlers

Geïrriteerde tussenwervelschijf

12-02-2020 14:18 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,

Ik ben erg benieuwd naar ervaringen van mensen met een geïrriteerde tussenwervelschijf.

Zelf heb ik er nu 3 maanden last van en word er verder onderzocht door middel van een mri of er nog wat anders aan de hand is zoals een hernia.
Bij mij gaat het herstel niet zoals het zou moeten, periodes van erge terugval met flinke zenuwpijn in 1 of beide benen.

Iemand ervaring hiermee, hoe ging het herstel?
Geen ervaring, hier ‘gewoon’ een hernia.

Maar ik ben wel benieuwd hoe een geïrriteerde tussenwervelschijf wordt vastgesteld en waar je dan last van hebt.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
12-02-2020 15:45
Geen ervaring, hier ‘gewoon’ een hernia.

Maar ik ben wel benieuwd hoe een geïrriteerde tussenwervelschijf wordt vastgesteld en waar je dan last van hebt.
Bij mij is het vastgesteld door de fysiotherapeut aan de hand van bewegingen, welke beweging kan ik maken, wanneer doet het zeer. En daarna heeft hij op de zere plek gedrukt en vastgesteld dat de tussenwervelschijf wat uitpuilt maar makkelijk terug te drukken is.

Waar heb ik last van, dat is op dit moment vooral pijn in mijn bil/heup streek. In het begin in de onderrug, net boven de billen. Met name bij het vooroverbuigen en schuin voorover buigen. Op het moment dat het mis gaat heb ik zenuwpijn in mijn been tot aan mijn enkel, links en rechts.
Dat klinkt wel heel bijzonder, eerlijk gezegd.
Alle reacties Link kopieren
Vandaar dat ik erg benieuwd ben naar de ervaring van anderen.
Ik heb momenteel iets vergelijkbaars. Geen echte hernia maar mijn tussenwervelschijf die ietsjes uitpuilt en daardoor klachten veroorzaakt vooral in mijn linkerbeen en bilspier. Van mijn rug zelf heb ik nauwelijks last.

Ik heb vooral last met zitten, als ik opsta heb ik dan echt even een pijnscheut in mijn been en tintelingen tot soms in mijn voet. En bepaalde houdingen of bewegingen gaan wat minder, Voor de rest gaat alles vrij goed, kan in principe zonder problemen lopen en staan enzo.

Ik ga er sinds een paar weken voor naar de fysio, heb oefeningen meegekregen.

Niet helemaal hetzelfde als wat jij hebt denk ik, elk lichaam is anders. Maar tot nu toe schiet het niet echt op nee. De fysio zei dat het wel zo'n 8 - 12 weken kan duren.
Alle reacties Link kopieren
Tintelingen herken ik niet, wel een brandend gevoel.
En oefeningen heb ik ook, waaronder de squad en superman, maar die triggeren de spieren in mijn bil waardoor ik daar juist erg last van heb gehad. En de pijn is dan wel dusdanig erg dat ik niks kan. En na 3 maand zou dat eigenlijk niet meer moeten.

Behandeld de fysio ook echt je rug of alleen oefeningen?
Alle reacties Link kopieren
Hier dezelfde pijnklachten en ischias geconstateerd. Het begint met pijn in mijn bil, heup, daarna trekt het door mijn been naar mijn kuit en enkel. Schuifelend van de pijn naar fysio gestuurd en met oefeningen binnen 2 weken weg. Zodra mijn bilspier weer gevoelig wordt doe ik mijn oefeningen (op een warmtekussen) en trekt het langzaam weer weg. Het blijft bij mij een zwakke plek.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar
Alle reacties Link kopieren
Ik heb last gehad van een uitpuilende tussenwervelschijf door overbelasting.
Heb toen een paar weken met een neopreen corset/rugband gelopen (tijdens werk) en moest veel oefeningen doen voor de lage rugspieren.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Oke, ik ben ook allemaal oefeningen aan het doen om de spieren te versterken, maar daar is het juist 2 weken geleden flink mis mee gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Sabs1984 schreef:
14-02-2020 09:16
Oke, ik ben ook allemaal oefeningen aan het doen om de spieren te versterken, maar daar is het juist 2 weken geleden flink mis mee gegaan.
Deze heeft mij erg geholpen en vond ik goed te doen en vol te houden.

Afbeelding

https://trainerz.be/lage-rugpijn-deze-v ... en-helpen/
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Sabs1984 schreef:
14-02-2020 09:16
Oke, ik ben ook allemaal oefeningen aan het doen om de spieren te versterken, maar daar is het juist 2 weken geleden flink mis mee gegaan.
Wel onder begeleiding en op advies van de fysiotherapeut hoop ik?
Alle reacties Link kopieren
Ja, onder begeleiding van de fysiotherapeut. Hij heeft een trainingsschema gemaakt met allerlei oefeningen die ik om de dag moet doen. Ben er een 35 minuten mee bezig.
Maar met de squad en de superman krijg ik juist meer pijn in mijn bil, waardoor het 2 weken geleden tot zenuwpijn ontwikkeld is.
Vandaar ook doorgestuurd voor mri om te kijken of er toch wat anders mis is.
Het zou juist beter moeten worden met de oefeningen en niet slechter.
Alle reacties Link kopieren
Sabs1984 schreef:
14-02-2020 15:39
Ja, onder begeleiding van de fysiotherapeut. Hij heeft een trainingsschema gemaakt met allerlei oefeningen die ik om de dag moet doen. Ben er een 35 minuten mee bezig.
Maar met de squad en de superman krijg ik juist meer pijn in mijn bil, waardoor het 2 weken geleden tot zenuwpijn ontwikkeld is.
Vandaar ook doorgestuurd voor mri om te kijken of er toch wat anders mis is.
Het zou juist beter moeten worden met de oefeningen en niet slechter.
Moest jij niet eerst "rust" houden voordat je oefeningen mocht doen?
Daar had ik die band voor. Daarna, toen de pijn minder werd, mocht ik pas gaan oefenen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Sabs1984 schreef:
14-02-2020 15:39
Ja, onder begeleiding van de fysiotherapeut. Hij heeft een trainingsschema gemaakt met allerlei oefeningen die ik om de dag moet doen. Ben er een 35 minuten mee bezig.
Maar met de squad en de superman krijg ik juist meer pijn in mijn bil, waardoor het 2 weken geleden tot zenuwpijn ontwikkeld is.
Vandaar ook doorgestuurd voor mri om te kijken of er toch wat anders mis is.
Het zou juist beter moeten worden met de oefeningen en niet slechter.
Moet je die oefeningen achter elkaar doen? Want het lijkt me best heftig namelijk. Nou had ik echt een hernia en ben ik ook geopereerd, dus dat is wellicht anders, maar dit lijkt me behoorlijk intensief.

Overigens kan zenuwpijn door heel veel verschillende dingen veroorzaakt worden.
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
14-02-2020 16:32
Moest jij niet eerst "rust" houden voordat je oefeningen mocht doen?
Daar had ik die band voor. Daarna, toen de pijn minder werd, mocht ik pas gaan oefenen.
Ja, eerst een paar weken rusten en toen de pijn weg was de oefeningen begonnen.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
14-02-2020 17:22
Moet je die oefeningen achter elkaar doen? Want het lijkt me best heftig namelijk. Nou had ik echt een hernia en ben ik ook geopereerd, dus dat is wellicht anders, maar dit lijkt me behoorlijk intensief.

Overigens kan zenuwpijn door heel veel verschillende dingen veroorzaakt worden.
Ja de oefeningen moet ik achter elkaar doen. De fysiotherapeut zegt dat mijn spieren versterkt moeten worden en dat mijn rug nog wat instabiel is. Alleen dat ik dan na een paar weken dat het beter gaat weer erg veel pijn, waaronder zenuwpijn is niet de bedoeling.
Heb daarvoor nog nooit last van de rug gehad, doe ook geen andere dingen dan normaal. Heb wel nieuwe steunzolen en nieuwe schoenen, maar de podoloog heeft het gecontroleerd en daar kan het volgens haar ook niet aan liggen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het bijzonder dat een fysiotherapeut deze diagnose geeft zonder beeldvorming maar ik lees dat er een MRI gemaakt wordt.
Bij mij zei dat de fysio dat ik geen hernia had maar volgens de MRI was dit wel het geval.
Misschien daarom ook mijn weinige vertrouwen in de diagnose van een fysiotherapeut.
Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Fakama schreef:
14-02-2020 17:58
Ik vind het bijzonder dat een fysiotherapeut deze diagnose geeft zonder beeldvorming maar ik lees dat er een MRI gemaakt wordt.
Bij mij zei dat de fysio dat ik geen hernia had maar volgens de MRI was dit wel het geval.
Misschien daarom ook mijn weinige vertrouwen in de diagnose van een fysiotherapeut.
Sterkte!
Ben ook erg blij met de mri, en ben benieuwd wat eruit komt. Hij blijft erbij alleen nog wat instabiliteit van de rug en de spieren moeten versterkt worden.
Alle reacties Link kopieren
Goed dat er een MRI wordt gemaakt. Een tussenwervelschijf die wat uitpuilt en die de fysio weer terug kan duwen, dat kan niet. Rare beredenering in mijn ogen. De uitstulping zit er of zit er niet. Er kan wel een bulging/uitstulping (beginnende hernia) zitten die zo nu en dan de zenuw raakt waardoor jij pijn krijgt. Voor hetzelfde zit er een hernia. Ik zou voorzichtig zijn met deze oefeningen voordat er duidelijkheid is. Voor hetzelfde is er wat anders aan de hand. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
hen70 schreef:
14-02-2020 18:08
Goed dat er een MRI wordt gemaakt. Een tussenwervelschijf die wat uitpuilt en die de fysio weer terug kan duwen, dat kan niet. Rare beredenering in mijn ogen. De uitstulping zit er of zit er niet. Er kan wel een bulging/uitstulping (beginnende hernia) zitten die zo nu en dan de zenuw raakt waardoor jij pijn krijgt. Voor hetzelfde zit er een hernia. Ik zou voorzichtig zijn met deze oefeningen voordat er duidelijkheid is. Voor hetzelfde is er wat anders aan de hand. Sterkte!
Ik ben ook gestopt met die oefeningen, ik wil het niet profoceren.
Tot die tijd afwachten op de mri woensdag.
Dank je.
Alle reacties Link kopieren
Sabs1984 schreef:
14-02-2020 17:58
Ja de oefeningen moet ik achter elkaar doen. De fysiotherapeut zegt dat mijn spieren versterkt moeten worden en dat mijn rug nog wat instabiel is. Alleen dat ik dan na een paar weken dat het beter gaat weer erg veel pijn, waaronder zenuwpijn is niet de bedoeling.
Heb daarvoor nog nooit last van de rug gehad, doe ook geen andere dingen dan normaal. Heb wel nieuwe steunzolen en nieuwe schoenen, maar de podoloog heeft het gecontroleerd en daar kan het volgens haar ook niet aan liggen.
Wanneer heb je die gekregen en sinds wanneer heb je last van je rug?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
16-02-2020 17:40
Wanneer heb je die gekregen en sinds wanneer heb je last van je rug?
Ik heb ze midden oktober gekregen en heb begin november last gekregen van mijn rug.
Ben ermee naar de podoloog geweest en zij denkt niet dat het van de zolen komt, ze heeft mijn voeten en zooltjes gecontroleerd. Heb ook geen verschil of ik geen zooltjes draag of wel.
Alle reacties Link kopieren
De mri is gemaakt, nu wachten op de uitslag. Als het goed is heeft de huisarts morgen de uitslag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven