Gezondheid alle pijlers

Overbelaste achillespees, schoenen ?

17-02-2020 22:44 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb door vermoedelijk de verkeerde schoenen een overbelaste achillespees. Ik heb een fikse bult op mijn hiel (hard) en die gaat maar niet weg.
Ik ben al bij de fysio , heb oefeningen, heb er al een spuit in gehad.. Maar tot nu toe weinig resultaat. De podoloog gaf aan dat het wel een jaar kan duren.. Fijn :-(

Maar ik heb dus nieuwe wandelschoenen nodig. Ik wandel graag, wat nu dus niet meer lukt. Ik had, dacht ik, goede wandelschoenen (ik heb Hanwag's hoge schoenen en Llowa lage schoenen,) maar deze blijken toch deze klachten te hebben veroorzaakt.

Nu kreeg ik als tip van de Podoloog om Trailrunning schoenen te overwegen.

Wie heeft dit soort schoenen ? Hoe bevalt dit bij wandelen? Ik loop in Nederland voornamelijk in het bos etc. maar tijdens vakantie loop ik ook wel in bergachtig landschap (geen enorme bergwandelingen) . Hoe bevallen ze dan ?

Nog andere tips om zo snel mogelijk van die irritante pees af te komen ? Ik wil een operatie vermijden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb jarenlang zoiets gehad van geox.
Veel lichter en fijner dan zware wandelschoenen vind ik.

Succes met je pees. Ooit ook zoiets gehad, te zware wandelschoenen die bij iedere stap bigegen mn toch al zwaar belaste pezen aan tikte. Weken lang enkel op slippers kunnen lopen. :cry:
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb meestal wat zwaardere Meindls (hoge) aan en heb ook lage lowa’s. Met beide kan ik echt lange wandelingen maken. Heb ook sinds paar jaar trailschoenen en ook hiermee al enkele keren hele dag mee gewandeld (in zomer) ,dit wel vnl in bos/ onverhard en ook wel heuvelachtig terrein (Veluwe).
Dit gaat eigenlijk ook prima , die trailschoenen zijn van Asics en een stuk lichter. Het verbaasde mij ook wel want lijken op hardloopschoenen. Toch heb ik liever zware Meindls aan hoewel ze warmer zijn.
Wel echt balen van je achillespees, kun je niet beter even stoppen met wandelen? Ik heb zelf ook wel eens iets last gehad v achillespees door hardlopen maar toen gelijk mee gestopt en heel rustig aan gedaan. Als je na het (hard)lopen last krijgt, dan niet doorlopen. Het is lastig want het doet niet echt pijn , meer wat zeurderig gevoel en je bent geneigd door te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Heeft de fysio je dan niet verteld wat er precies gebeurd is met die achillespees? Ik denk dat daarin de sleutel tot genezing moet zitten. Is het de pees zelf of de structuren waarbinnen hij moet bewegen zonder de rest te irriteren.

Ikzelf ga bij pijn pijnontwijkend lopen en op een gegeven moment ben ik het vergeten omdat het over is.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik zou idd ook wel de wandelingen bekorten en er af en toe een overslaan. Ik bedoel als je elke keer als je been achter is moet denken "auw" dan kan dat niet gezond zijn voor de genezing.

Of is dit medisch advies? ;-) Dit is niet bedoeld als advies maar wat ik gewoonlijk zou doen bij pijn achter mijn hiel.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik verbaas me er vaak over dat mensen die in Nederland wandelen bergwandelschoenen aan hebben, met een vrij stijve zool en veel gewicht. Is dat ook wat je nu hebt TO? Op de harde en gelijke Nederlandse ondergrond loop ik zelf altijd op cat A schoenen of trailrunschoenen, omdat je dan fijn kunt afwikkelen en niet het gewicht hebt. De stijfheid heb je helemaal niet nodig in NL, m.i.

Trailrunschoenen hebt je vaak met waterdichte membranen (goretex etc), die zou ik zeker kiezen. Er zijn er ook met een soort 'sokje' eraan, zodat je geen viezigheid rond je enkels krijgt, als je daar bang voor bent.

Ik raad trailrunschoenen op de Nederlandse paden zeker aan dus, uit eigen ervaring! Voor de bergen kun je dan altijd nog iets anders kiezen, maar ik zou denken dat trailrunschoenen met goede gripzool daar ook prima voor zijn, als je niet met bepakking gaat lopen.
Alle reacties Link kopieren
stokbootje schreef:
18-02-2020 08:42
Ik verbaas me er vaak over dat mensen die in Nederland wandelen bergwandelschoenen aan hebben, met een vrij stijve zool en veel gewicht. Is dat ook wat je nu hebt TO? Op de harde en gelijke Nederlandse ondergrond loop ik zelf altijd op cat A schoenen of trailrunschoenen, omdat je dan fijn kunt afwikkelen en niet het gewicht hebt. De stijfheid heb je helemaal niet nodig in NL, m.i.

Trailrunschoenen hebt je vaak met waterdichte membranen (goretex etc), die zou ik zeker kiezen. Er zijn er ook met een soort 'sokje' eraan, zodat je geen viezigheid rond je enkels krijgt, als je daar bang voor bent.

Ik raad trailrunschoenen op de Nederlandse paden zeker aan dus, uit eigen ervaring! Voor de bergen kun je dan altijd nog iets anders kiezen, maar ik zou denken dat trailrunschoenen met goede gripzool daar ook prima voor zijn, als je niet met bepakking gaat lopen.
Eens.
Ik wandel gewoon op normale hardloopschoenen, die vind ik fijner dan trailschoenen. Trailschoenen hebben vaak een grovere structuur qua zool en in het bos ed is dat prettig met hardlopen, maar op asfalt/steen loopt het gewoon minder lekker. Daarnaast ga je toch niet zo hard als je wandelt en dan kunnen gewone hardloopschoenen ook prima qua grip.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Ik wandel niet meer de afstanden die ik deed. Ik “mag” van de fysio Max een half uur tot één uur wandelen. Ik ga echter binnenkort op vakantie en daar wil ik wel wat zien en wat wandelen. Geen enorme hikes uiteraard. Geen tochten van tig kilometer Max. 5 kilometer is nu de beperking.

Ik forceer niets uiteraard. Maar mijn huidige schoenen voldoen niet. Voor zover we nu kunnen bepalen ligt het aan mijn lage lowa’s. Die droeg ik meest. De zolen zijn de stug en rollen niet goed af. Ik ben blijkbaar onbewust naar de pijn gaan lopen en daarmee de boel extra geïrriteerd. Het is niet exact vast te stellen.

Ik heb nu ook zooltjes en een hiel stukje aangemeten gekregen die in mijn dagelijkse schoenen passen en ik krijg die ook in mijn wandelschoenen straks.

Vandaar dat de trail runners worden aangeraden. Net stukje meer steun dan een sneaker. Normaal ga ik naar de zwerfkei in Woerden voor advies. Ik ga even zien of ze daar ook trail runners hebben.

Ik heb afgesproken met de podoloog waar ik
nu heen ga dat ik met de nieuwe schoenen naar hen ga en dan laat bekijken of dit idd goed is en voldoet aan de “regels “
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
18-02-2020 08:29
Heeft de fysio je dan niet verteld wat er precies gebeurd is met die achillespees? Ik denk dat daarin de sleutel tot genezing moet zitten. Is het de pees zelf of de structuren waarbinnen hij moet bewegen zonder de rest te irriteren.

Ikzelf ga bij pijn pijnontwijkend lopen en op een gegeven moment ben ik het vergeten omdat het over is.

Jawel. En er is een uitstekend stuk ontstaan door de druk en verkeerde afwikkeling. Dan wordt die pees overstrekt. Dat is een proces van maanden. Ik kan nu op geen enkele manier lopen zonder het te voelen. Ik kan nu twee paar van mijn dagelijkse schoenen aan. Al de andere schoenen drukken tegen die pees. Ik draag nu half hoge laarsjes die net te groot zijn of vreselijk lelijke instappers van sketchers
Alle reacties Link kopieren
Misskatie schreef:
18-02-2020 05:57
Ik heb meestal wat zwaardere Meindls (hoge) aan en heb ook lage lowa’s. Met beide kan ik echt lange wandelingen maken. Heb ook sinds paar jaar trailschoenen en ook hiermee al enkele keren hele dag mee gewandeld (in zomer) ,dit wel vnl in bos/ onverhard en ook wel heuvelachtig terrein (Veluwe).
Dit gaat eigenlijk ook prima , die trailschoenen zijn van Asics en een stuk lichter. Het verbaasde mij ook wel want lijken op hardloopschoenen. Toch heb ik liever zware Meindls aan hoewel ze warmer zijn.
Wel echt balen van je achillespees, kun je niet beter even stoppen met wandelen? Ik heb zelf ook wel eens iets last gehad v achillespees door hardlopen maar toen gelijk mee gestopt en heel rustig aan gedaan. Als je na het (hard)lopen last krijgt, dan niet doorlopen. Het is lastig want het doet niet echt pijn , meer wat zeurderig gevoel en je bent geneigd door te gaan.
Ik kan wel liever mijn huidige schoenen willen dragen maar blijkbaar zijjn deze de veroorzakers van mijn klachten. Ik moet voor nu gewoon wat anders hebben. Als die pees weer normaal is kan ik altijd weer op zoek gaan naar halfhoog. Nu kan ik dat echt niet aan.
Laat je eens doorverwijzen naar een orthopeed om een röntgenfoto te laten maken van die bobbel. Het zou mogelijk haglundse exostose kunnen zijn.

Wat schoenadvies betreft: niet te plat.
Alle reacties Link kopieren
stokbootje schreef:
18-02-2020 08:42
Ik verbaas me er vaak over dat mensen die in Nederland wandelen bergwandelschoenen aan hebben, met een vrij stijve zool en veel gewicht. Is dat ook wat je nu hebt TO? Op de harde en gelijke Nederlandse ondergrond loop ik zelf altijd op cat A schoenen of trailrunschoenen, omdat je dan fijn kunt afwikkelen en niet het gewicht hebt. De stijfheid heb je helemaal niet nodig in NL, m.i.

Trailrunschoenen hebt je vaak met waterdichte membranen (goretex etc), die zou ik zeker kiezen. Er zijn er ook met een soort 'sokje' eraan, zodat je geen viezigheid rond je enkels krijgt, als je daar bang voor bent.

Ik raad trailrunschoenen op de Nederlandse paden zeker aan dus, uit eigen ervaring! Voor de bergen kun je dan altijd nog iets anders kiezen, maar ik zou denken dat trailrunschoenen met goede gripzool daar ook prima voor zijn, als je niet met bepakking gaat lopen.

Nee. In nl draag ik mijn lage llowa’’s. Ik draag mijn hoge alleen maar als ik ga wandelen in bijv. Ardennen. Rockies etc. In Nederland alleen maar laag en bepakking bestaat uit dag rugzakje.
Alle reacties Link kopieren
quattro-stagioni schreef:
18-02-2020 09:40
Laat je eens doorverwijzen naar een orthopeed om een röntgenfoto te laten maken van die bobbel. Het zou mogelijk haglundse exostose kunnen zijn.

Wat schoenadvies betreft: niet te plat.
Is al gebeurd. Er is zelfs een mri gemaakt omdat röntgenfoto een onduidelijk beeld gaf. Orthopeed heeft de zooltjes en hiel stukjes voorgeschreven (die de podo weer heeft gemaakt )
Alle reacties Link kopieren
Wat balen Poldervrouw. Ik heb vorig jaar een paar (open) Keen schoenen gekocht. Enorm lelijk, maar wat lopen ze fijn. Ik heb ze gekocht vanwege de demping en de hoekspoor klachten die ik toen had.
Alle reacties Link kopieren
rafs schreef:
18-02-2020 11:33
Wat balen Poldervrouw. Ik heb vorig jaar een paar (open) Keen schoenen gekocht. Enorm lelijk, maar wat lopen ze fijn. Ik heb ze gekocht vanwege de demping en de hoekspoor klachten die ik toen had.
zijn dat die sandalen met dichte neus ?
Alle reacties Link kopieren
Ja, dichte neus. Van die lelijke bruine, met een wat hogere hak. Afbeelding
stokbootje schreef:
18-02-2020 08:42
Ik verbaas me er vaak over dat mensen die in Nederland wandelen bergwandelschoenen aan hebben, met een vrij stijve zool en veel gewicht. Is dat ook wat je nu hebt TO? Op de harde en gelijke Nederlandse ondergrond loop ik zelf altijd op cat A schoenen of trailrunschoenen, omdat je dan fijn kunt afwikkelen en niet het gewicht hebt. De stijfheid heb je helemaal niet nodig in NL, m.i.

Trailrunschoenen hebt je vaak met waterdichte membranen (goretex etc), die zou ik zeker kiezen. Er zijn er ook met een soort 'sokje' eraan, zodat je geen viezigheid rond je enkels krijgt, als je daar bang voor bent.

Ik raad trailrunschoenen op de Nederlandse paden zeker aan dus, uit eigen ervaring! Voor de bergen kun je dan altijd nog iets anders kiezen, maar ik zou denken dat trailrunschoenen met goede gripzool daar ook prima voor zijn, als je niet met bepakking gaat lopen.
ligt echt aan je voeten hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven