Gezondheid alle pijlers

Altijd gejaagd

19-02-2020 13:55 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Korte situatieschets:
Ik ben getrouwd en heb 2 jonge dochters.
Man heeft 10 maanden thuis gezeten met burnoutklachten, is inmiddels weer aan het werk, maar nog niet helemaal hersteld.

De periode die hij thuis zat, is voor mij ook zwaar geweest en nu af en toe nog steeds. Ik heb alle ballen in de lucht proberen te houden. Het is een lange periode vol stress geweest voor mij waarin ik ook niet altijd de leukste ben geweest. Lang verhaal kort: ik sta nu, volgens de psycholoog, ook aan de rand van de afgrond. Zij zou daar zomaar gelijk in kunnen hebben.

Ik ga veel te gejaagd door het leven. Ik moet, moet, moet. Sta altijd aan.
Nu moet ik dus gaan leren om beter voor mezelf te zorgen. Meer tijd voor mezelf te nemen.

Ik sport 2 ochtenden per week, omdat ik vind dat dat moet, Ik doe het niet voor de lol maar puur omdat ik vind dat ik beweging nodig heb. Daarnaast ben ik sinds kort weer begonnen met muziek maken, vind ik wel erg leuk en ik begin binnenkort met een nieuwe hobby.
Ik verwacht dat ik deze hobby ook thuis kan gaan doen en ik verwacht dat ik hier ook veel plezier uit zal gaan halen. Denk dat mijn batterij hier wel van op gaat laden.

Allemaal leuk en aardig. De was zal gedaan moeten worden, het eten zal op tafel moeten komen, het huis zal bijgehouden moeten worden.
In mijn beleving heb ik dit altijd prima kunnen handelen. Voor mijn gevoel moet ik eerst alles gedaan hebben voordat ok rustig op de bank kan gaan zitten. Volgens de psycholoog is dit dus niet goed. Ik moet luisteren naar wat mijn lijf nodig heeft. De stress en dat gejaagde gevoel moet er uit. Daar ben ik het ook helemaal mee eens, maar hoe dan??

Ik wil graag weer de relaxte persoon zijn die ik ooit was.

Zat net nog te janken toen mijn man belde om te vragen hoe t bij de psycholoog was. Hij is er nog niet helemaal met zijn gezondheid en nu moet ik er voor zorgen dat ik zelf overeind blijf.

Ik zou graag tips willen hebben en ervaringen van anderen willen horen.
Alle reacties Link kopieren
Schakel je man beetje bij beetje weer in bij de zorgtaken.
Stop met sporten tegen je zin. Ga dan iets ( of niets) waar je wel zin in hebt.

En de man kan ook best de was doen en vouwen/ eten kopen en klaarmaken enz.
Beetje meer samen doen, dat soort taken aan hem uitbesteden.

En inderdaad.. leer te gaan zitten zonder dat alles gedaan is. Dit soort denken doe je echt jezelf aan.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 19-02-2020 13:59
19.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wanneer heb je rust gepand?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Je moet niet sporten hoor, ga lekker een stuk wandelen in t weekend met man en kinderen.
En voor t huishouden kan je tijdelijk een poetshulp nemen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Stop die sport en ga dingen doen die je leuk vindt. Of zoek andere beweging: te voet of op de fiets naar de supermarkt, of gewoon wandelen fietsen. Van dingen tegen je zin word je niet vrolijk, al is het nog zo gezond.
En het huis bijhouden, is dat bij jou even met de stofdoek zwaaien of moet het huis iedere week grondig op zijn kop gezet worden?Kun je leven met iets meer stof en de ramen iets minder vaak gezeemd?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Schildklier al laten testen bij de huisarts?
Sporten tegen je zin en dan ook zoveel hobbies opeens waar veel tijd in zit. Ik proef bij jou ook voor wat betreft "dingen die je gaan helpen" heel veel "moeten" en gejaagdheid. Denk niet dat dat echt gaat helpen.

Wat mij helpt als ik het veel te druk heb en constant gestresst ben is de natuur ingaan. En dan hoef ik geen hele lange wandelingen te maken. Gewoon een half uurtje of wat langer ergens op een bankje zitten. Beetje rondkijken en me bewust worden van hoe gespannen mijn lijf is. Rustig ademen en dan beetje bij beetje die spanning in mijn lijf loslaten.
Wat ik ook heel fijn vind is een massage, liefst van minstens een uur. Dan "moet" ik even helemaal niets en de massage zelf werkt ook ontspannend.

Poetshulp en je man inschakelen voor het huishouden lijkt me ook goed. Kunnen je kinderen een weekend naar opa /oma/tante whatever? Doen. En dan niet als een gek het huishouden gaan doen, maar iets leuks, op een rustig tempo, waarbij de focus ligt op ontspannen iets doen, niet op presteren.
Alle reacties Link kopieren
oh nee, nu heb je er nog een 'moet' bij...

toen je die relaxte persoon was...had je toen ook al huishouden, sport, hobby? wat is er nu precies anders? meer taken? of ook hoe je er tegenaan kijkt?

ben je perfectionistisch? Of kan het huishouden ook wel een keertje wat minder bijgehouden worden? Poetshulp?
Alle reacties Link kopieren
Wat ik zelf heel vermoeiend vind als ik heel erg druk ben (in mijn hoofd), is steeds weer beslissingen nemen. Probeer te voorkomen dat je beslissingen moet nemen.

Maak bijvoorbeeld elke week een planning voor het eten. Dan hoef je er maar één keer over na te denken, hoef je maar één keer boodschappen te halen. Kook ook gewoon voor meerdere dagen en voor een extra portie in de vriezer. Als je voor 2 dagen kookt, hoef je maar één dag wat langer in de keuken te staan, op dag 2 warm je het op. Stamppot, pasta, allemaal ideaal om zo te doen.
Of (als je dit echt niet wilt) ga dan bijvoorbeeld naar maandag pasta, dinsdag, stamppot, woensdag tosti, donderdag soep.

Plan ook gewoon die ontspanning in. Zie het net als die wandeling die mensen tussen de middag maken als ze werken. Je hebt gewoon een moment nodig om op te laden. Daarna gaat alles echt veel makkelijker.
Of bijvoorbeeld met kleding van de kinderen (geen idee hoe oud ze zijn) en jouzelf. Probeer van te voren wat combinaties te bedenken die je makkelijk warmer kunt maken met bijvoorbeeld een vestje. Maar dan op maandag combinatie 1, dinsdag broek van maandag met ander shirt. enz. Bekende mensen zoals Mark Zuckerberg en Steve Job dragen niet voor niets altijd hetzelfde, scheelt weer een keuzemoment per dag. Idem voor als je een uniform draagt. ;-)
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Huur een poets in voor de huishoudelijke taken en eventueel als oppas als je kids nog jong zijn en neem meer tijd voor jezelf.
Alle reacties Link kopieren
voorhand plannen en preppen, wat goed tegen stress is, is valeriaan.
Alle reacties Link kopieren
Als je het gevoel hebt, ik moet. Ga dan vooral even zitten en laat je niet opjagen.
Alle reacties Link kopieren
Sporten moet niet. Het mag.
Ik ben veel meer de prioriteiten gaan verleggen. Prioriteit is bij mij ontspanning ipv huishouden. In huishouden kies ik ervoor om het opgeruimd te houden en beneden goed schoon.
Taken goed verdeeld met man. En als het financieel gaat zou ik inderdaad een poets nemen.

Vooral minder streng voor jezelf zijn. Is mijn tip. Als het even kan met een tijdschrift op de bank. Avondje bios met vriendin.
Ik ga niet heel het weekend volplannen
Daarin maak ik keuzes.
In avond ga ik uiterlijk om 22u naar bed.
Veel wandelen. Is gezond en ik kan lekker ventileren. De ene keer loop ik met vriendin andere keer met moeder.

Ga slapen, in bad, lezen, tv kijken. Pak momenten waarin je 'niks doet. En in het begin is dat raar omdat je nog zo in stand 'aan' staat. Maar dat moet je echt weer gaan leren
Alle reacties Link kopieren
Werkster nemen, sport opzeggen, als beweging wandelen, mooie muziek draaien en mooie boeken lezen. Leuk reis plannen met z'n tweetjes of met gezin.
Voel je je zo weer herboren.

En bedenken dat je over een aantal jaar terugkijkt op dat ene leventje dat je hebt en dan ziet wat er dan in vredesnaam zo 'noodzakelijk' was allemaal. Waarom je jezelf niet wat meer zorgeloosheid en rust gunde, in een periode dat dat makkelijk kon (want geen groot verdriet te er werken).
Heftig!
Ik heb zelf ook een partner die met een zware bo van sept 2016 tot april 2018 thuis heeft gezeten. Is toen weer begonnen met werken en pas ergens in 2019 kon ik zeggen ja hij is weer iets van de oude.

Ik weet hoe stressvol dat is voor de partner van. De enige tip die ik wil geven neem je tijd. Je hoeft niet alles. Je mag best af en toe niks doen. Daarnaast zou ik verplichte dingen even links laten liggen en iets gaan doen waar je mee kan ontspannen. Denk goed om jezelf :hug:
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties tot nu toe!

Mijn meisjes zijn trouwens 4 en 5 jaar.

Ik zou graag willen dat man meer van mij over kan nemen. Maar in de praktijk zal dit lastig worden. Voor mijn gevoel had/heb ik alles eigenlijk ook wel onder controle. Een wasje stel ik bijvoorbeeld 's-morgens al in, zodat ik het, als ik 's-avonds thuiskom, de was in de droger kan gooien. Kleertjes voor de meisjes voor de volgende dag leg ik klaar. Lunchpakketjes maak ik voor een groot deel de avond van tevoren. Koken doe ik altijd, omdat man pas rond 18.00 thuis is. Als hij thuis is heb ik met de meisjes vaak al gegeten, omdat het anders weer gauw laat wordt. Dan brengen wij tegen 19.00 de meisjes naar bed. Helaas wil de oudste de laatste tijd niet slapen en dit zorgt ook voor extra frustratie. Meestal zitten wij dan met een beetje geluk tegen 20.00 - 20.30 op de bank. Ik ga elke dag heel erg op tijd naar bed, heb mijn slaap nodig en moet 2x per week om 5.15 opstaan. Dus tussen de tijd dat de meisjes in bed liggen en ik zelf naar bed ga (tussen 21.15 en 22.00), doe ik geen huishoudelijke klussen meer.

Dat gejaagde gevoel is ontstaan en heeft zich opgebouwd in de periode dat het met mijn man slechter begon te gaan. Voor mijn gevoel had ik er een 3e kind bij.


Voordat de kinderen kwamen was ik lid van 2 muziekverenigingen en ging ik 2 á 3 keer per week sporten. Elk weekend naar de kroeg. Op zondag vaak uren in bad. Stress kende ik helemaal niet. Toen mijn jongste was geboren ben gestopt met alles, omdat dat niet meer te combineren was. Het werd allemaal veel te vermoeiend.
Ik ben nu sinds kort weer muziek gaan maken bij een dweilorkest en dat is dan dus vooral in de periode tussen 11-11 en de carnaval. 1x per week repeteren en in het weekend af en toe een optreden. Dit vind ik juist erg leuk om te doen en is voor mij zeker niet te druk.
Ik begin binnenkort met naailessen, dit is dan 1x per 2 weken en ik denk dat ik hier ook echt mijn ei in kwijt kan. Lekker jurkjes maken voor de meisjes.

Ik ben heel slecht in ontspanning zoeken. Ja, ik ga graag in bad of ik kijk graag op de bank naar een serie. Maar als je dan hele tijd mama mama hoort, is er voor mij weinig ontspannend aan.
Ik ben 2 dagen vrij in de week en die tijd besteed ik aan boodschappen doen en wat andere huishoudelijke klusjes. Op deze dagen neem ik ook lekker de tijd om series te kijken of in bad te gaan. Ik heb alleen niet idee dat ik daar echt van oplaad. Het is net of ik een lege accu heb. Ik laad eventjes op, maar ben ook in korte tijd weer helemaal leeg.

Wandelen in het bos of een sauna is niks voor mij. Ik zou idd wel een keer een massage kunnen nemen. Nog nooit gedaan.

Maar goed.. dat sporten zal ik voorlopig laten voor wat het is, is alweer een moetje minder. En de rest...die dingen zullen toch moeten gebeuren. De wast vouwt zich niet zelf op.

De kinderen kunnen ook altijd wel terecht bij opa en oma's, maar daar ben ik zelf niet heel happig op. Zit dan een beetje met een schuldgevoel. Ligt ook bij mij, omdat ik vind dat wij voor onze kinderen moeten zorgen en niet onze ouders hiermee op moeten zadelen. Dus misschien toch maar vaker doen.

Ik weet dat ik dingen los moet laten en misschien meer moet laten liggen en dat dit dus in het begin juist een extra vervelend gevoel gaat geven, naar ik zal het moeten ondergaan. Ofnee, geen moeten.. ik wil het ondergaan. Eigenlijk wil ik dat niet, dat nare gevoel. Ik wil gewoon weer dat relaxte en positieve persoon zijn

O ja, ik ben geen perfectionist. Het hoeft thuis zeker niet spik en span te zijn. Als het voor het oog maar toonbaar is. Wij hebben geen budget voor een poets.
Kun je niet een weekje naar de zon in je eentje of met je man? De kids bij opa's en oma's laten logeren. Kun je even bij komen.
Alle reacties Link kopieren
Boodschappen kun je laten bezorgen. Dat scheelt ook weer veel tijd. En misschien kunnen kinderen eens een dagje na school bij klasgenootjes gaan spelen. Dat geeft ook even wat meet tijd voor jezelf.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees precies mijn eigen verhaal (al heeft ML hier geen burnout gehad)

Ik ben ook altijd gejaagd, moet vanalles. Ik ga sinds kort wel naar een psychologe en zit nu verplicht even thuis. Ik zit sowieso in mijn opzeg naar ander werk, huidig werk vreet ook energie maar het blijft toch teveel, dus nu verplicht even thuis. En het doet deugd. Niets moet, alles mag (ok, het huishouden en de kinderen moeten wel maar met alle plezier dan ;-) )

Ik snap je gevoel dus volledig, geen tips, wel herkenning en een dikke knuf!
Alle reacties Link kopieren
To, je werkt maar 3 dagen, je man werkt ook en je kinderen gaan naar school. En zijn ook nog eens zo jong dat ze om een uur of half negen al slapen.

Kom op, even relativeren.
In je hoofd vind je het heel wat allemaal, maar dat is het helemaal niet.
Alle reacties Link kopieren
Het is helemaal niet zo dat ik het allemaal heel wat vind. Ik vind zelf dat ik het juist allemaal best wel kan handelen. Op zich heb ik alles onder controle, vind ik, als alles maar gaat op mijn manier. Maar dat is kennelijk niet de goede manier. (Moeten en nu nu nu) Ook nog met man over gehad. Blijkbaar gaat er toch ergens iets verkeerd. Heeft met energie te maken denk ik. Bij weinig energie ben je sneller prikkelbaar en geïrriteerd en daar wil ik van af.


Ik ben in de afgelopen jaren alleen maar bezig geweest met zorgen voor de kinderen en proberen mijn man, keer op keer en vaak tevergeefs, op te peppen. Juist dat laatste heeft mij ontzettend veel energie gekost. Man is momenteel nog steeds niet de oude en nog regelmatig voor mij een energieslurper. Nu is het zo dat mijn batterij leeg is en als hij een beetje is opgeladen is hij veel te snel weer leeg. Zoals een slechte accu dus. Ik wil graag weer die duracelbatterij zijn.
Alle reacties Link kopieren
Zijn het wel die drukke activiteiten die je accu leegtrekken? Ik denk dat het meer te maken heeft met het altijd ‘aan’ staan. Klaar om iedere brand te blussen.

Herken het wel een beetje. Je kan het niet aan je man overlaten en dus heb je de afgelopen tijd een modus ontwikkeld waarbij je constant ‘in dienst staat van’.

Je hebt dus nooit het gevoel en de overtuiging dat je iets over kan laten aan de ander. Of iets los kan laten. Constant moet je op scherp staan, toezicht houden, controleren, opvangen en bijsturen.

Zelfs al zit je even op de bank dan ben je nog alert op hetgeen om je heen.

Ik betwijfel of je je zoveel beter zou voelen wanneer je al die activiteiten zoals sport en muziek zou skippen om maar wat meer vrije tijd te hebben.

Vertrouwen en de overtuiging krijgen dat een ander jou zaken uit handen neemt, en dat de boel dan ook wel doordraait zou een goede stap kunnen zijn. Al is dat in jouw situatie lastig omdat je man misschien nog beperkt belastbaar is.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Alle reacties Link kopieren
Nou ik zou juist wel eerst je huis doen zodat je erna lekker rustig en relaxed kan zitten.

De was gewoon aan je man uitbesteden. net als andere taken die je minder vindt en hij wel oke vindt om te doen.

Sporten zou ik per direct mee stoppen. Ik vind het zo overrated. Alsof mensen vroeger gingen sporten. Wat een onzin. Je kan ook gewoon genoeg overdag bewegen.

Hobby? Als je er zin in hebt prima, anders dikke doei!
Alle reacties Link kopieren
permis schreef:
20-02-2020 07:38
To, je werkt maar 3 dagen, je man werkt ook en je kinderen gaan naar school. En zijn ook nog eens zo jong dat ze om een uur of half negen al slapen.

Kom op, even relativeren.
In je hoofd vind je het heel wat allemaal, maar dat is het helemaal niet.
En wie bepaalt dat??
Wat maakt dat jij vindt dat dit niet 'heel wat' is??
Ieder mens heeft draagkracht en draaglast. Als die niet in balans zijn dan voel je dat, heeft dat gevolgen.
Ik heb mezelf veel te lang vergeleken met een schoonzus die in mijn ogen alles aankon en ook in avonden nog van alles deed. Beetje bij beetje ben ik gaan inzien dat haar partner (mijn broer) veel meer doet bij hun thuis, op zaterdag de boodschappen haalt, kinderen op haar werkdagen naar school brengt en waar kan naar hun sporten etc. En doordat zij in avonden haar hobby deed laadde zij op om door te kunnen gaan.
Geen reële vergelijking met mijn situatie (ik doe zowat alles alleen thuis en werk 3 dagen, vriend is veel aan het werk).
Ooit heb ik gezegd tegen mijn moeder dat zij wel altijd haar badkamer elke week deed en ik niet altijd (geen tijd of puf). Toen zij ze kalm en realistisch dat zij toen geen 20 uur werkte zoals ik.
Ik had net als TO ook het idee dat ik pas pauze mocht zodra alles af was. Nu neem ik eerder tijd voor mezelf. Stel prioriteiten. Anders weet ik dat ik verder bergafwaarts ga.
Voor de kinderen sta ik altijd 'aan' en dat is ook nog iets om mee om te leren gaan. Waar kan loslaten of mijn grenzen aangeven. Maar ook zelf rustig zijn zodra ik ze van school haal.
Vroeger voelde ik me schuldig als ik niks in huishouden deed op een ochtend, nu probeer ik me te focussen op de ontspanning (even koppie doen bij vriendin of even winkelen en focussen op wat anders) om vervolgens met meer energie de taken te doen die bleven liggen.
Neem jezelf daarbij serieus en vraag hulp waar nodig. Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven