Gezondheid alle pijlers

Poliepen

27-02-2020 12:52 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stukje voorgeschiedenis: ik heb 100% hormonale borstkanker gehad. Als nabehandeling een aantal jaren anti-hormoontherapie. Door chemo in de overgang geraakt, door die therapie is dat zo gebleven. Het was dus ook niet de bedoeling dat ik weer zou gaan menstrueren en dat lijkt ook gelukt. In juni echter begon ik wat te vlekken, niks groots, maar wel iets wat eigenlijk niet zou moeten kunnen en waar in het zh op werd aangeslagen. Naar de gyn geweest voor inwendige echo's (auw!) en beide keren bleek er een poliep te zitten. Onderzocht, niks geks. Vanaf die tijd was er ook niks meer aan de hand.
Tot vorige week ik weer begon te vlekken, bruin dit keer (oud bloed?), maar ook jeuk had. Plasje ingeleverd en me door de ha laten onderzoeken. Een blaasontsteking was het niet, maar er zat wel wat korrelige afscheiding. Candida dan? Maar dan zou de afscheiding wit moeten zijn aldus ha. Toch een bommetje gekregen, ingebracht en hoera, jeuk was in ieder geval weg. Maar het vlekken niet, dat is er nog steeds. Stelt niet veel voor, kan het met een inlegkruisje af, maar toch. Ik moet nog een keer terug naar de ha hiervoor (praktijk is deze week dicht), maar het zou mij niks verbazen als er toch weer een poliep zit.

Mijn vraag aan jullie: heeft er iemand ook 'last' (gehad) van poliepen en wat is eraan gedaan? Of moet dat per keer bekeken worden en steeds worden verwijderd?
Asjemenou!
(L. de Leeuw, 1972)
Alle reacties Link kopieren
Bloedverlies terwijl dat niet hoort moet je altijd laten onderzoeken. Een poliep kan, net als cellen op de baarmoedermond die daar niet horen, voor bloedverlies zorgen.
Ook komt het ook na de overgang nog wel eens voor dat er wat slijmvlies wordt afgestoten. Maar dat zijn allemaal dingen die kunnen en die je niet zeker weet zonder onderzoek.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
27-02-2020 13:07
Bloedverlies terwijl dat niet hoort moet je altijd laten onderzoeken. Een poliep kan, net als cellen op de baarmoedermond die daar niet horen, voor bloedverlies zorgen.
Ook komt het ook na de overgang nog wel eens voor dat er wat slijmvlies wordt afgestoten. Maar dat zijn allemaal dingen die kunnen en die je niet zeker weet zonder onderzoek.
Dat onderzoeken ga ik dan ook zeker weer laten doen. Het is een onwaarschijnlijke kans, maar die anti-hormoontherapie geeft een paar % kans op baarmoederkanker. Gezien mijn geschiedenis ben ik daar wel alert op.
Maar vooralsnog wil ik niet doemdenken en ga ik voor het gemak uit van weer een poliep (die veroorzaken ook licht bloedverlies) omdat dat al eerder zo was. Vond die echo's niet bepaald een feestje, dus ik vraag me eigenlijk af hoe dat bij anderen is gegaan.
Is het toch iets anders, zal onderzoek dat idd ook uitwijzen, maar voorlopig ga ik daar niet van uit.
Asjemenou!
(L. de Leeuw, 1972)
Alle reacties Link kopieren
Hey sis.

Ik heb geen ervaring met poliepen, wel met een inwendige echo. En ik moet zeggen dat ik daar helemaal geen pijn van heb ervaren. Wat doet zo'n gyn dan, dat het zoveel pijn doet?
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
27-02-2020 13:21
Hey sis.

Ik heb geen ervaring met poliepen, wel met een inwendige echo. En ik moet zeggen dat ik daar helemaal geen pijn van heb ervaren. Wat doet zo'n gyn dan, dat het zoveel pijn doet?
Geen idee. Ik verkramp denk ik. Het is niet meer dan zo'n dunne buis met een cameraatje en knipdingetje maar bij het binnengaan in de baarmoeder lijkt het op een wee en springen de tranen me in de ogen. Bij de eerste echo nog niet eens heel erg (dat kwam later pas) maar bij de tweede (een echo met water) vond ik het echt niet leuk meer.
Asjemenou!
(L. de Leeuw, 1972)
Alle reacties Link kopieren
Ik vond inwendige echo totaal niet pijnlijk.

Heb ook geen poliepen.
Wel een vleeboom in de baarmoeder maar die laten ze zitten voorlopig.
Alle reacties Link kopieren
Grobbekuiken_ schreef:
27-02-2020 13:24
Geen idee. Ik verkramp denk ik. Het is niet meer dan zo'n dunne buis met een cameraatje en knipdingetje maar bij het binnengaan in de baarmoeder lijkt het op een wee en springen de tranen me in de ogen. Bij de eerste echo nog niet eens heel erg (dat kwam later pas) maar bij de tweede (een echo met water) vond ik het echt niet leuk meer.
Mijn buurvrouw heeft ook echo met water laten doen, en was een makkie.
Terwijl ze ontzettend veel pijn klachten heeft bij haar vagina.
Alle reacties Link kopieren
kerst schreef:
27-02-2020 13:26
Mijn buurvrouw heeft ook echo met water laten doen, en was een makkie.
Terwijl ze ontzettend veel pijn klachten heeft bij haar vagina.
Nou, gelukkig maar dat het bij jou en de buurvrouw geen pijn deed. Ik had het zelf ook niet verwacht, is ook niks over gezegd, maar ik vond met name die met water echt verschrikkelijk! Als je die buis ook ziet, het is maar een heel dun dingetje, maar toch deed het echt pijn (en ik kan echt wel wat hebben). Ben ook niet hypochondrisch of zo. Misschien verkramp ik wel omdat er ergens in mijn achterdeur dan toch een deurtje open gaat met 'wat als ik nou wéér...'. Echt geen flauw idee.
Asjemenou!
(L. de Leeuw, 1972)
Alle reacties Link kopieren
Grobbekuiken_ schreef:
27-02-2020 13:32
Nou, gelukkig maar dat het bij jou en de buurvrouw geen pijn deed. Ik had het zelf ook niet verwacht, is ook niks over gezegd, maar ik vond met name die met water echt verschrikkelijk! Als je die buis ook ziet, het is maar een heel dun dingetje, maar toch deed het echt pijn (en ik kan echt wel wat hebben). Ben ook niet hypochondrisch of zo. Misschien verkramp ik wel omdat er ergens in mijn achterdeur dan toch een deurtje open gaat met 'wat als ik nou wéér...'. Echt geen flauw idee.
Dat klinkt op zich best logisch.
Waarom laat je de boel niet verwijderen?
Ikzelf kon uberhaupt niet tegen die tamoxifen en heb mijn baarmoeder en eierstokken weg laten halen. De overgang is wel 'n bitch (maar die krijg je anders ook wel) maar hoe fijn is het om die troep vanbinnen kwijt te zijn! Nooit meer buikpijn, nooit meer lekken en hormonale hoofdpijn is ook verleden tijd.
Alle reacties Link kopieren
Bull, dat weet ik nog ja, ook dat jij er ontzettend blij mee bent. En dat zit wel ergens in mijn achterhoofd.
Maar ik vraag me af of ze wel zover gaan voor een paar poliepjes. Geen idee hoor, maar lijkt me dan (nog?) niet ernstig genoeg of zo.
Verder heb ik die tamoxifen (is je al 's opgevallen trouwens dat we het altijd over 'die' tam. hebben? ;-D Meuk!) ruim 4 jaar geslikt dus die hormoonproductie ligt aardig stil nu. Heb ook geen buikpijn en/of hoofdpijn trouwens, gelukkig nooit gehad.
Asjemenou!
(L. de Leeuw, 1972)
Ik klaagde gewoon over m'n baarmoeder en het gedoe toen ik met de pil moest stoppen door die borstkanker. En toen ook die tamoxifen nog zoveel bijwerkingen gaf was het 1 + 1 is 2. Jij bent toch ook al boven de 40? Dan zullen ze er vast niet moeilijk over doen als jij zelf aangeeft dat je er vanaf wil.
Alle reacties Link kopieren
Grobbekuiken_ schreef:
27-02-2020 13:32
Nou, gelukkig maar dat het bij jou en de buurvrouw geen pijn deed. Ik had het zelf ook niet verwacht, is ook niks over gezegd, maar ik vond met name die met water echt verschrikkelijk! Als je die buis ook ziet, het is maar een heel dun dingetje, maar toch deed het echt pijn (en ik kan echt wel wat hebben). Ben ook niet hypochondrisch of zo. Misschien verkramp ik wel omdat er ergens in mijn achterdeur dan toch een deurtje open gaat met 'wat als ik nou wéér...'. Echt geen flauw idee.
Dat zou heel goed kunnen.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
27-02-2020 15:58
Ik klaagde gewoon over m'n baarmoeder en het gedoe toen ik met de pil moest stoppen door die borstkanker. En toen ook die tamoxifen nog zoveel bijwerkingen gaf was het 1 + 1 is 2. Jij bent toch ook al boven de 40? Dan zullen ze er vast niet moeilijk over doen als jij zelf aangeeft dat je er vanaf wil.
51 nu.
Nou ja, het zal er wel op uitdraaien dat ik toch weer bij de gyn zit binnenkort, dan zal ik meteen eens vragen wat de bedoeling is. Steeds terug of toch een afdoende oplossing.
Asjemenou!
(L. de Leeuw, 1972)
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je het laat onderzoeken in elk geval.
Is het mogelijk misschien dat je een roesje krijgt bij de inwendige echo?
Heb ooit eens vreselijke pijn gehad bij plaatsen mirena... dus ik snap dat je er tegen op ziet. Je wil gewoon geen pijn daar, of waar dan ook.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven