Gezondheid alle pijlers

Sterilisatie vrouw, voors en tegens?

12-03-2020 19:50 219 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Ik overweeg een sterilisatie en ben benieuwd wie dat ook heeft laten doen en hoe het gegaan is? Valt de ingreep mee of viel het tegen? En je menstruatie daarna? Waarom heb jij je laten steriliseren ipv je man?

Wat achtergond informatie:

Ik ben nu 36, gescheiden, en heb 2 kinderen van 12 en 14. Ik ben ruim 4 jaar geleden gescheiden, mijn ex weigerde zogezegd zichzelf te steriliseren en dit was destijds best een discussie, aangezien hij ook geen kinderen meer wilde. Ik ben 1 maal bij de gynaecoloog geweest op mijn 28e voor sterilisatie, omdat ik de discussies moe was, maar deze vond mij destijds te jong. De laatste jaren van mijn huwelijk hebben we condooms gebruikt omdat ik hormonen slecht verdraag. Meerdere malen misgegaan en morning after pillen moeten slikken.

Sinds ik weer ben gaan daten ben ik de prikpil gaan gebruiken icm condooms, maar nu na 3,5 jaar prikpil krijg ik weer dezelfde klachten als met de pil, hoofdpijn, doorbraakbloedingen en libido verlaging. Ik heb momenteel een jaar een relatie met een gescheiden man die ook 2 kinderen heeft en ook niet gesteriliseerd is.

Nu overweeg ik dus zelf een sterilisatie en wil hier binnenkort mee naar de huisarts. Ik zou graag ervaringen willen horen?
Ik, tijdens een keizersnede van mijn jongste meteen, dus geen extra last. Maar dat is dus een beetje moeilijk vergelijken met wat jij wil.

Verder geen veranderingen gemerkt, pms was net zo erg, eigenlijk erger want geen anticonceptie. Dus ben aan de prikpil gegaan na een jaar hel. Heerlijk.

Dus ook daar andere ervaring.

Ook bij een sterilisatie is er ook nog steeds een kans op zwangerschap, dus je kan ook gewoon kiezen om beiden de sterilisatie te laten doen.
Ik zou het wel willen, geen hormonen meer. Maar een sterilisatie geeft geen 100% zekerheid, dus dan moet je er alsnog wat naast gebruiken. Dan laat maar. Dat is voor mij het grootste nadeel, dat ze geen garantie kunnen geven. Een harttransplantatie is geen probleem, maar gewoon zorgen dat de sterilisatie bij een vrouw 100% zekerheid geeft is te moeilijk...
anoniem_63b9a19091605 wijzigde dit bericht op 12-03-2020 19:57
22.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dat heb ik Idd gelezen dat een sterilisatie een zeer kleine kans op zwangerschap geeft. Zelfde voor de meeste ac uiteraard.

Ik durf dit eigenlijk niet goed bij mijn vriend aan te kaarten, of hij ooit een sterilisatie overweegt, bang voor weer zulke nare reacties als die mijn ex gaf destijds.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu 41 en heb 4 jaar geleden een sterilisatie ondergaan. De eileiders zijn er laparoscopisch uit gehaald.
Ik heb wel een dag of 2 op bed gelegen omdat ik veel pijn had. Toen nog ca 1,5 week niet gewerkt omdat ik last had van pijn tussen de schouderbladen door het gas waarmee de buik opgeblazen was. Beetje pech was dat.
Maar ik heb geen spijt ! Nooit meer zorgen om een zwangerschap. Geen hormonen meer nodig (wel weer gaan gebruiken omdat ik ze door al aanwezige pms niet kon missen).
Alle reacties Link kopieren
De keren dat ik een natuurlijke menstruatie had was er niets anders ten opzichte van andere keren. Wat ook logisch is omdat je gewoon een eisprong blijft houden en er hormonaal niks veranderd.
Alle reacties Link kopieren
Ik na een spoedkeizersnede werd duidelijk dat ik niet meer zwanger mocht worden. Alleen jammer dat het pas na herstel kon. Dus twee keer een operatie (de sterilisatie viel mee hoor, twee sneetjes klipjes erom, klaar).
Ervoor gekozen dat het bij mij zou gebeuren, want stel je voor je krijgt een andere partner en raakt wel opnieuw zwanger.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor het delen hangmat, ik ben dus ook beetje bang voor pijn erna omdat het toch een operatie is (de essure methode word hier niet meer gebruikt) maar ik heb er daarna mijn hele vruchtbare leven wat aan, dat is mijn grootste motivatie. Dat ik geen kinderen meer wil, nooit meer, met niemand, en dat ik daar niet meer overna hoef te denken.
Alle reacties Link kopieren
Bij verwijderen van de eileiders is zwangerschapskans echt nihil. Ook een voordeel van de methode is dat de kans op eierstokkanker afneemt volgens mijn gynaecoloog.

Met bepaalde methoden is de kans op zwangerschap groter, zoals essure (veertjes in de eileiders) dat schijnt ook weinig meer te gebeuren want veel klachten achteraf door vrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Hangmat schreef:
12-03-2020 20:02
Met bepaalde methoden is de kans op zwangerschap groter, zoals essure (veertjes in de eileiders) dat schijnt ook weinig meer te gebeuren want veel klachten achteraf door vrouwen.
Klopt, bij het ziekenhuis in mijn woonplaats word deze methode niet meer toegepast. Ze gebruiken clips stond op de website.
Kun je je baarmoeder niet weg laten halen?
Helaas heb ik dit pas op 48 jarige leeftijd laten doen, wou dat ik het jaaaaaren eerder had gedaan! Nooit meer buikpijn, nooit meer vloeien!
Ik ben 1.5 jaar geleden gesteriliseerd. Onder narcose en middels doorknippen van de eileiders. Ik vond het meevallen qua pijn e.d., aan het einde van de week gedaan, de volgende maandag weer aan het werk.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
12-03-2020 20:05
Kun je je baarmoeder niet weg laten halen?
Geloof niet dat ze dit zomaar doen?
Alle reacties Link kopieren
B1loemetje schreef:
12-03-2020 20:05
Ik ben 1.5 jaar geleden gesteriliseerd. Onder narcose en middels doorknippen van de eileiders. Ik vond het meevallen qua pijn e.d., aan het einde van de week gedaan, de volgende maandag weer aan het werk.
Fijn dat het zo is meegevallen! Dat hoop ik voor mezelf uiteraard ook. Ik zie er best wel beetje tegenop
Alle reacties Link kopieren
Ex-man en ik hebben na de geboorte van de jongste jaren discussies gevoerd: hij zou zich zoals afgesproken laten steriliseren maar had er de ballen niet voor het te doen. Ik ben destijds gestopt met de pil omdat ik die hormonen en dat gedoe met míjn lijf zo zat was. We gingen over op condooms maar zijn ook daar mee gestopt omdat we stopten met überhaupt nog samen seks hebben. Dat is één van de zwaarst wegende redenen waarom we gescheiden zijn.

Nu heb ik al geruime tijd een relatie met een man zónder eigen kinderen. En de wens die ooit nog te krijgen, heeft hij ook (nog steeds) niet. En ik wil geen nieuwe kinderen meer, mag ze medisch gezien eigenlijk ook niet meer krijgen.
Ik heb voor mezelf sterilisatie overwogen maar vind de ingreep vrij heftig, geen garantie op nooit meer een zwangerschap PLUS dat je met een sterilisatie nog altijd ongesteld wordt en om dat zelf te reguleren alsnog (hormonale) anticonceptie moet gebruiken.
M'n vriend is bereid zich over enkele jaren te laten steriliseren maar wat schieten we daar mee op als ik dan alsnog de pil moet slikken om m'n menstruatie zelf te regelen? Voorlopig blijf ik dus maar braaf de pil slikken :(
exploretheworld wijzigde dit bericht op 12-03-2020 20:20
0.26% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hangmat schreef:
12-03-2020 19:57
De eileiders zijn er laparoscopisch uit gehaald.
Waarom hebben ze toen bij jou de eileiders er helemaal uitgehaald? Was daar een rede voor? Of kan je daar om vragen bij de gynaecoloog als optie hoe je gesteriliseerd wil worden? Dat klinkt een stuk veiliger dan de clips moet ik zeggen qua betrouwbaarheid
Alle reacties Link kopieren
Met clipjes zijn er (op een vrouwenleven )nog 3-5 zwangerschappen per 1000, dus niet per jaar... Die zwangerschappen ontstaan omdat er een clipje losschiet. Dat is onmogelijk bij een eileider verwijdering. Ik zou die optie dus bespreken met je gyn.

Baarmoeder verwijdering is een grote operatie, dat doe je ook niet zomaar. Daarbij ben je dan nog niet van je hormonale toestanden af want dan moeten je eierstokken eruit, dan zit je in de overgang en daar zitten de meeste vrouwen ook niet echt op te wachten meestal.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb me een paar jaar geleden laten steriliseren en ben er blij mee. Na de sterilisatie moet je wel even een paar dagen rustig aan doen, maar daarna nergens meer last van gehad. Ik ben 1 dag thuisgebleven en toen weer gaan werken, maar dat was niet slim. Het heeft daardoor iets langer geduurd om te herstellen. Ze adviseren geloof ik drie dagen rust, neem die ook echt.
Aan de menstruatie verandert niets. Ik vind het vooral heel fijn om geen anticonceptie meer te hoeven gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
12-03-2020 20:12
Waarom hebben ze toen bij jou de eileiders er helemaal uitgehaald? Was daar een rede voor? Of kan je daar om vragen bij de gynaecoloog als optie hoe je gesteriliseerd wil worden? Dat klinkt een stuk veiliger dan de clips moet ik zeggen qua betrouwbaarheid
Omdat ik 100 procent zeker wist dat ik echt nooit meer kinderen wilde. Er is namelijk geen hersteloperatie mogelijk. En mijn gyn is er dus een groot voorstander van ivm verminderde kans op eierstokkanker wat meestal in de eileiders ontstaat.
Alle reacties Link kopieren
Oh en ook geen lichaamsvreemde voorwerpen in m'n lichaam vond ik persoonlijk ook een prettig idee
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
12-03-2020 19:56
Dat heb ik Idd gelezen dat een sterilisatie een zeer kleine kans op zwangerschap geeft. Zelfde voor de meeste ac uiteraard.

Ik durf dit eigenlijk niet goed bij mijn vriend aan te kaarten, of hij ooit een sterilisatie overweegt, bang voor weer zulke nare reacties als die mijn ex gaf destijds.
Lekkere relatie heb je dan. Klinkt hard maar echt, kom op. Dat is toch niet oke???

Als hij en jij geen kinderen gewoon bespreken, ga beiden. Dan is de kans dat er toch nog wat doorschiet echt heel heel heel klein.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 12-03-2020 20:18
14.80% gewijzigd
redbulletje schreef:
12-03-2020 20:05
Kun je je baarmoeder niet weg laten halen?
Helaas heb ik dit pas op 48 jarige leeftijd laten doen, wou dat ik het jaaaaaren eerder had gedaan! Nooit meer buikpijn, nooit meer vloeien!
Dat doen ze alleen vaak op 'latere' leeftijd en bij dames met langdurende zeer nare klachten.
Alle reacties Link kopieren
ExploreTheWorld schreef:
12-03-2020 20:11
Ex-man en ik hebben na de geboorte van de jongste jaren discussies gevoerd: hij zou zich zoals afgesproken laten steriliseren maar had er de ballen niet voor het te doen. Ik ben destijds gestopt met de pil omdat ik die hormonen en dat gedoe met míjn lijf zo zat was. We gingen over op condooms maar zijn ook daar mee gestopt omdat we stopten met überhaupt nog samen seks hebben. Dat is één van de zwaarst wegende redenen waarom we gescheiden zijn.

Nu heb ik al bijna geruime tijd een relatie met een man zónder eigen kinderen. En de wens die ooit nog te krijgen, heeft hij ook (nog steeds) niet. En ik wil geen nieuwe kinderen meer, mag ze medisch gezien eigenlijk ook niet meer krijgen.
Ik heb voor mezelf sterilisatie overwogen maar vind de ingreep vrij heftig, geen garantie op nooit meer een zwangerschap PLUS dat je met een sterilisatie nog altijd ongesteld wordt en om dat zelf te reguleren alsnog (hormonale) anticonceptie moet gebruiken.
M'n vriend is bereid zich over enkele jaren te laten steriliseren maar wat schieten we daar mee op als ik dan alsnog de pil moet slikken om m'n menstruatie zelf te regelen? Voorlopig blijf ik dus maar braaf de pil slikken :(
Wat vervelend allemaal! Mijn ex wilde ook niet gaan, allerlei argumenten aangehoord: niet in een gezond lichaam snijden, jij kan zwanger worden niet ik, die pilletjes slikken is niet zo erg blablabla.

Ik durf dit dat ook niet echt te bespreken met mijn huidige vriend (weet wel zeker dat hij ook geen kinderen meer wil) bang voor dezelfde soort reacties. Het lijkt tegenwoordig wel alsof mannen minder gauw gesteriliseerd willen worden dan de generatie van mijn vader.
Nou misschien maar goed dat je ex het niet heeft laten doen dan. Voor hetzelfde geld heeft ie na jou nog kinderen willen krijgen/gekregen.

Ik zeg doen!
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
12-03-2020 20:16
Als hij en jij geen kinderen gewoon bespreken, ga beiden. Dan is de kans dat er toch nog wat doorschiet echt heel heel heel klein.
Dit zou ik Idd een hele goede oplossing vinden op zich. De rede dat ik het zelf wil laten doen is omdat ik heel zeker weet dat ik nooit meer kinderen wil, met wie dan ook. En ik ben niet meer getrouwd, dus dan begin ik zogezegd bij mezelf om die beslissing definitief te maken. Ik ben door de reacties van mijn ex bang geworden dat veel mannen er niet over zouden piekeren om dat vrijwillig te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven