Gezondheid alle pijlers

Vragen jullie nog (herhaal)recepten bij de huisarts?

22-03-2020 09:54 62 berichten
Ik stel me zo voor dat de huisarts en assistentes het super druk hebben, dus wil ik ze niet belasten met wissewasjes.

Maar ik heb nu toch wel neusspray nodig tegen mijn hooikoorts: volgens mijn man snurk ik inmiddels als een oude beer (slijmvliezen zetten op dus neus zit half dicht).

Wat doen jullie?

Huisarts benaderen voor medicijnen?

Totaal aantal stemmen: 99

Ja: gewoon alles (83%)
alleen de echt noodzakelijke dingen (hartpillen enzo) (13%)
geen idee/anders (4%)
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag om alle herhaalrecepten. Juist nu moet ik alles doen om zo gezond mogelijk op de IC te kunnen werken.
Die kun je toch gewoon online aanvragen? Je moet er zeker niet langs gaan, bellen mag maar online zaken regelen is veel handiger.
Waarom niet? Een herhaalrecept is echt maar 10 sec werk voor een assistente.
Zijn er hier huisartsassistentes die uit ervaring kunnen zeggen of het uitkomt als mensen dit soort dingen vragen?
Onze huisarts heeft een bandje dat je kan inspreken dus overleg is vaak niet nodig. Maar ik weer niet wat een chaos het is en of ze wel aan dat bandje toekomen.
Doe niet zo moeilijk.
Ga naar mijngezondheid.net en log in met je digid.

En nu hop hop naar de C-pijler.
Toevallig sprak ik vrijdag een huisarts en een apotheker. De huisarts had het rustig, want in de regio is een centraal punt voor verkouden mensen, en alle mensen met kleine klachten komen nu niet bij de huisarts. De apotheker had het echter heel erg druk, want had nog paracetamol te koop, maar had vooral heel erg veel herhaalrecepten te verwerken omdat iedereen nu medicatie in huis wil hebben voor het geval dat.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit al 6 dagen te wachten op mijn medicijnen. Moet wachten tot de apotheek laat weten dat het klaarligt.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
22-03-2020 10:03
Toevallig sprak ik vrijdag een huisarts en een apotheker. De huisarts had het rustig, want in de regio is een centraal punt voor verkouden mensen, en alle mensen met kleine klachten komen nu niet bij de huisarts. De apotheker had het echter heel erg druk, want had nog paracetamol te koop, maar had vooral heel erg veel herhaalrecepten te verwerken omdat iedereen nu medicatie in huis wil hebben voor het geval dat.
Die ervaring had ik ook. De apotheek gaf aan dat herhaalrecepten binnen 48 uur desnoods aan huis worden afgeleverd.
geneet van 't laeve
Ik heb mijn medicijnen nodig, dus ik zal wel moeten.
Het is belangrijk dat de niet besmette mensen zo gezond mogelijk blijven. Als je het dat wel krijgt ga je er waarschijnlijk makkelijker doorheen. Stel je voor dat 10.000 mensen met hooikoorts geen neusspray bestellen/halen en daarvan raakt er 1 op de IC, dat is meer werk dan die 10.000 neussprays verstrekken.
Tenminste zo denk ik, het kan anders zijn, ik ben geen huisarts of corona deskundige, en ervan uitgaande dat je een 'standaard' spray bij hooikoorts hebt en geen speciale variant die uit Verweggistan moet komen.
Alle reacties Link kopieren
Als mijn maagpilletjes en inhalator op zijn krijg ik een mailtje met een code en dan zit het in een soort automatiek buiten bij de apotheek. Heel fijn systeem.

ik zou zeker een spray voor hooikoorts gewoon aanvragen.
Alle reacties Link kopieren
Als je het nodig hebt dan ja, gewoon bellen (probeer eerst online te bestellen). Wat Lampreitje zegt, degene die gezond zijn moeten wel zo gezond mogelijk blijven
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk kan dat.
Er zijn nu geen consulten.
Alleen apotheek is het druk.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag mijn vaste medicijnen altijd aan via de website van mijn apotheek. Geen idee wat er vervolgens nog mee gedaan wordt en of de huisarts er nog wat mee doet (of het automatisch al per jaar herhaling voorschrijft), maar de volgende dag na 4 uur staan normaal gesproken de medicijnen voor mij klaar. Alleen op het moment heeft de dependance waar ik gebruik van maak, beperkte openingstijden dus kan ik ze alleen in de ochtend ophalen dus duurde het een dagje langer voor ik ze kon halen. Prima, geregeld. Ik had ze deze week echt nodig en kan nu weer 3 maanden vooruit. Ik verwacht alleen niet dat mijn jaarlijkse fysieke controle dit jaar in mei zal zijn.
Lampreitje schreef:
22-03-2020 10:07
Het is belangrijk dat de niet besmette mensen zo gezond mogelijk blijven. Als je het dat wel krijgt ga je er waarschijnlijk makkelijker doorheen. Stel je voor dat 10.000 mensen met hooikoorts geen neusspray bestellen/halen en daarvan raakt er 1 op de IC, dat is meer werk dan die 10.000 neussprays verstrekken.
Tenminste zo denk ik, het kan anders zijn, ik ben geen huisarts of corona deskundige, en ervan uitgaande dat je een 'standaard' spray bij hooikoorts hebt en geen speciale variant die uit Verweggistan moet komen.
En dan nog, de huisarts en de apotheker hoeven die spray niet zelf te gaan halen. En als iets niet kan, zullen ze dat heus gewoon communiceren.
Ik kan dat gewoon online doen.

Maar dan nog, je moet niet voor anderen denken, ze kunnen zelf echt wel hun taken prioriteren.
Alle reacties Link kopieren
Herhaalrecepten aanvragen gaat hier digitaal en reken maar dat ik de ellenlange rij bij de apotheek er voor over heb op mijn medicijnen aan te vullen.
Herhaalrecepten zijn gewoon nodig toch?
Alle reacties Link kopieren
Bij ons kun je herhaalmedicatie inspreken op een antwoordapparaat. Ik doe dat gewoon, en zie ik wel wanneer ze eraan toe komen. Als ik m'n medicatie niet neem is dat niet goed voor mijn gezondheid en daar heeft uiteindelijk ook niemand wat aan.

Ik loop wel al een week rond met een pijntje waarvan ik denk "dat kan wachten" maar ga voorzichtig morgen toch maar eens bellen.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Ik bel de recepten lijn en laat ze bezorgen.
Ik zeg er altijd bij dat ze in de brievenbus mogen.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Ik spreek ook gewoon in.

ADHD medicatie voor kind 1 en allerhande astma-medicatie voor kind 2.


Beiden belangrijk, dus dat moet.
Alle reacties Link kopieren
Kan je de huisarts geen mailtje sturen? Veel praktijken kan je de vragen ook online indienen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
22-03-2020 09:59
Doe niet zo moeilijk.
Dit dus. Jeetje bel ze op, vraag een herhaalrecept of via internet en haal je medicatie op. Dat heb je toch gewoon nodig?
Always look on the bright side of life
Alle reacties Link kopieren
De neusspray die ik heb, is sinds niet zo heel lang vrij verkrijgbaar, dus check dat ook even.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven