Gezondheid alle pijlers

Calorieën Kaasstengel

25-03-2020 16:42 44 berichten
Beste lezer,
Ik ben een beetje meer op de calorieën aan het letten om lekker fit te worden voor de zomervakantie (indien er ook daadwerkelijk sprake is van een vakantie). Ik ben niet alleen de calorieën blind aan het tellen, ik zorg er ook voor dat ik al mijn voedingsstoffen binnen krijg en eet erg weinig slecht voedsel. Een van mijn rituelen waar ik mij aan vast blijf houden, is het eten van een kaasstengel op mijn woensdagen (van de bakker). Ik besloot eens op te zoeken hoeveel kcal deze zou bevatten met het idee dat de snack niet erg gezond zou zijn, maar ook niet super ongezond. Op internet stond echter dat een kaasstengel van bakker bart (ik ga wel naar een andere bakker; bakker roel) zo’n 500 kcal zou bevatten. Klopt dit? Het lijkt mij namelijk onwerkelijk dat een relatief kleine snack, vers uit de oven, evenveel kcal heeft als tweederde van een bus pringles.
Hebben we het dan over een kleine kaasstengel die je bij de borrel eet of een grote, vergelijkbaar met een kaasbroodje? Ik denk dat je het kan vergelijken met een kaasbroodje, het is allebei bladerdeeg en kaas. En bladerdeeg en kaas zijn allebei hartstikke vet, dus het zou goed kunnen.
100 gram schijnt al 331 calorieën te bevatten , dus kan best.
Geen idee over het precieze aantal calorieën maar bladerdeeg en kaas, dus dat wil wel.
Wat heeft "vers uit de oven" er trouwens mee te maken?
anoniem_382756 wijzigde dit bericht op 25-03-2020 16:55
24.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet weten wat er "ook niet super ongezond" aan zou zijn? Het bestaat uit bladerdeeg (koolhydraten en vet) en een heel klein beetje kaas (ook vet).

Het zou mij dan ook niet verbazen als er stiekem heel erg veel calorieën in zitten... Of het er 500 zijn? Geen idee..... Maar "vers uit de oven" heeft natuurlijk niets te maken met wel of niet veel calorieën ;)

Maar joh, als je er ééntje per week eet, who cares? Je zal er niet minder strak van worden :)
Een minder verse heeft minder calorieën.
LilyFaye schreef:
25-03-2020 16:55
Een minder verse heeft minder calorieën.
Oh ik dacht eigenlijk dat verwerkt voedsel (processed) meer kcal zou hebben
Onzekere-harry schreef:
25-03-2020 17:00
Oh ik dacht eigenlijk dat verwerkt voedsel (processed) meer kcal zou hebben
Je bedoelt bewerkt ipv verwerkt.
En nee, dat zegt niks over het aantal calorieën. Vaak wel over de ingrediënten.
Onzekere-harry schreef:
25-03-2020 17:00
Oh ik dacht eigenlijk dat verwerkt voedsel (processed) meer kcal zou hebben
Wat heeft dat met net uit de oven of niet te maken? Of denk je dat hij na een week liggen ineens 800kcal is?
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor dat kan, kaasstengels is erg veel vet en een beetje meel en smaakstoffen

https://www.fatsecret.nl/calorieën-voed ... aasstengel
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Hoeveel gram is die kaasstengel?
Onzekere-harry schreef:
25-03-2020 17:00
Oh ik dacht eigenlijk dat verwerkt voedsel (processed) meer kcal zou hebben

Ik denk eerder dat het andersom is. Je krijgt smaak door o.a. vet, suiker en zout. En zo'n bakker wil graag dat zijn producten lekker zijn, dus zo'n kaasstengel is gemaakt met roomboter en lekker veel kaas.
Alle reacties Link kopieren
En dan is het ook nog enorm zout.
Alle reacties Link kopieren
Ligt eraan wat het is. Gemaakt van bladerdeeg of zanddeeg is het hoogcalorisch (is voor de helft boter) maar gemaakt van brooddeeg wat minder (daar zit weinig boter in).

En dan de kaas nog.

Albert Heijn heeft (of had) van die witte kaasbroodjes en die vallen dan wel mee met zoiets als 150 kcal per broodje.
retrostar wijzigde dit bericht op 25-03-2020 17:14
24.25% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Rosalind schreef:
25-03-2020 17:02
Je bedoelt bewerkt ipv verwerkt.
En nee, dat zegt niks over het aantal calorieën. Vaak wel over de ingrediënten.
Oh okay, dankjewel!
nerdopviva schreef:
25-03-2020 17:11
Ik denk eerder dat het andersom is. Je krijgt smaak door o.a. vet, suiker en zout. En zo'n bakker wil graag dat zijn producten lekker zijn, dus zo'n kaasstengel is gemaakt met roomboter en lekker veel kaas.
Dankjewel!
Alle reacties Link kopieren
Bij Dekamarkt staat op de site dat ie 0,75 gram weegt.
Misschien bij de bakker iets zwaarder.

Ik zou zeggen ongeveer 300 kcal in een stengel
Alle reacties Link kopieren
Maar wel erg lekker!
Alle reacties Link kopieren
Dude, je zit in 5 vwo, weeg je 150 kilo ofzo dat je op dit soort dingen moet gaan letten?
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Bladerdeeg is niet iets wat je eet als je af wil slanken. Er worden bepaalde soorten vetten voor gebruikt die wij niet gebruiken als we zelf bladerdeeg rollen. Maar dan krijg je van die heel luchtige geurende licht knapperige laagjes.

Als je zulk soort eten voorgoed uit je menu schrapt dan maak je je leven een stuk makkelijker. Geen smaakkick maar wel een makkelijker leven. Het duurt toch maar twee of drie minuten dan zit hij in je maag.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Die dingen zijn een en al boter, kan heel goed.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij valt een kaasstengel (bladerdeeg) per definitie onder "bewerkt" voedsel.
Alle reacties Link kopieren
Er bestaan geen 'slecht' voedsel en lekker die kaasstengel op woensdag blijven eten hoor!
Life is short. Eat dessert first.
Honingdropje2 schreef:
25-03-2020 17:34
Volgens mij valt een kaasstengel (bladerdeeg) per definitie onder "bewerkt" voedsel.
En kaas ook.
Alle reacties Link kopieren
Djiezus wat een stom topic!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven