Gezondheid alle pijlers

Ontstoken grote teen

25-03-2020 23:13 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een ontstoken grote teen. Au au au. Aan de buitenkant zie ik eigenlijk niets.
Maar kan niet prettig lopen en als ik hem stoot pfff
Ik wil de huisarts even niet belasten met dit
Iemand tips?
Alle reacties Link kopieren
Even weken in een soda bad en de zijkant voorzichtig wegduwen.
Alle reacties Link kopieren
Toch maar even de huisarts bellen en vragen of hij/zij het ook als 'belasten' ziet als je langs komt.
Alle reacties Link kopieren
Wat courage zegt....
Ik geloof je als je zegt dat het ontstoken is, maarre, hoe komt het? ontstoken wondje, ingegroeide teennagel?

Als je nu al niet prettig loopt zou ik toch maar even overleggen, straks kun je geen schoenen of sokken meer dragen...
Sterkte.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
Is het bij je nagel, ernaast, aan de zijkant, zeg maar? Het kan een ingegroeide nagel zijn. Dat kan mega pijn doen, zodanig dat je niet kan lopen. Het kan na verloop van tijd wel roodachtig en dikker worden, althans, bij mij was dat het geval.

Weken in een badje met biotex of soda. Dan met schone nageltang opzij duwen, eventueel knippen. Ja, dat doet allemaal pijn. Wat ik erop deed als ik er aan had zitten pulken, was een licht vochtig verband erop doen met honingzalf of betadine.
Alle reacties Link kopieren
Had ik een tijdje geleden ook. Ik weet niet precies wat het bij mij had veroorzaakt; misschien een stukje ingegroeide nagel of misschien dat ik met de punt van de vijl wat te hard tegen de huid was gekomen waardoor een wondje was ontstaan. Ik had in ieder geval aan de zijkant van de grote teennagel wat zwelling en ik kon er daar ook pus uit drukken. Op een gegeven moment was het hele gebied bij mijn nagelriem ook roodpaars verkleurd.

Ik nam op aanraden van de pedicure 1x daags een voetenbadje met biotex (niet vaker want dan wordt de huid heel week). Verder met een pleister proberen om de huid bij de nagel weg te trekken en vast te plakken (hoop dat je snapt wat ik bedoel). Ik had zelf betadinedruppels gekocht en dat erop gedaan met een pleister er om. Het heeft wel even geduurd voor het helemaal weg was; denk wel ongeveer 1.5 week.
rainydays wijzigde dit bericht op 25-03-2020 23:45
Reden: .
0.12% gewijzigd
Here am I in my little bubble
Ik had dat ook een keer dat m'n grote teen pijn deed bij aanraken enzo. Ik dacht dat ik misschien last had van een ingegroeide nagel maar dat bleek niet zo te zijn bij de pedicure. Paar dagen later was het over en wat het geweest is geen idee.

Als je de huisarts niet wil bellen misschien kun je dan een medisch pedicure bellen? Hier zijn ze gesloten maar vaak wel telefonisch bereikbaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik had een ontstoken nagelriem op vakantie. Heb toen een nacht een steriel nat verbandje erom gedaan met een stukje plastic er omheen gebonden met een pleister. Teen heeft de hele nacht gezweet in het verband en toen was het weg.
Alle reacties Link kopieren
Bel toch maar even met de huisarts voor overleg. Biotex helpt niet (al werd dat jaren geadviseerd), zelf eraan pulken wordt ten zeerste afgeraden, en afhankelijk van waar de ontsteking zit kun je zelfs fijt hebben wat een spoedige medische behandeling noodzakelijk maakt.

Hier lees je meer over fijt: https://www.thuisarts.nl/fijt

(Let op; ze hebben het telkens over fijt in de vingers, en pas aan het eind van het stuk wordt duidelijk dat fijt ook in tenen voorkomt).
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het goed in de gaten houden, ik heb ooit een ontstoken vinger gehad, was niet eens een wondje te zien (bleek minuscuul gaatje te zijn). Werd dik, bleek toch echt wel een dingetje (infectie) ik moest toen aan de antibiotica. Het was dat ik er op tijd bij was want anders zou ik voor langere tijd antibiotica moeten slikken omdat de infectie zich snel uit kon breiden. Ik zeg natuurlijk niet dat jij dit hebt, maar ik was er beduusd van dat het veel ernstiger was dan het er uitzag. Ik ben wel iemand die dan meteen voor de zekerheid laat checken bij de huisarts en eigenlijk is dat altijd wel een verstandige keuze geweest. Dus ik zou even overleggen met de huisarts.
Alle reacties Link kopieren
Dus je hebt zelf de diagnose gesteld? Of hoe weet je of dat deze ontstoken is?

Gewoon de huisarts bellen, of wat je hier beschreven hebt via een e-consult naar je huisarts mailen.

Je hebt ontsteking en ontsteking. En afhankelijk van de oorzaak kan de huisarts je adviseren.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Gewoon de huisarts bellen.
Hier kunnen wij toch niets over zeggen? Echt negeer al die pulk-tips en bel de huisarts.
Niet weken in soda of biotex. Dit is zo achterhaald, niet bewezen, vergroot zelfs de kans op infectie en vertraagd genezing.
Bel de huisarts en overleg met hen.
Huisarts natuurlijk. Infecties behoren tot de medisch noodzakelijke zorg en huisartsen hebben het momenteel juist minder druk dan anders omdat er minder patiënten gezien worden door de huisarts.

Niet je eigen gezondheid in gevaar brengen omdat je denkt dat je hiermee een huisarts niet moet belasten.
Alle reacties Link kopieren
Dank allemaal. Ik heb vrijdag een afspraak met de huisarts.
Alle reacties Link kopieren
Telefonisch consult.
Weken in soda en wattenstaafje proberen er tussen leggen eventueel.
Er kwam nu ook beetje push uit.
Ik ga dat zo proberen met de pleister en betadine Rainyday
Huisartsen schijnen het juist rustiger dan normaal te hebben nu. Dus die kun je prima blijven bellen voor dit soort dingen.
Alle reacties Link kopieren
Succes! Hopelijk ben je er snel vanaf.
Here am I in my little bubble
Alle reacties Link kopieren
3x per dag in een heel warm soda badje. Verder niet aan rommelen, als de ontsteking rijp is kun je eventueel de pus er voorzichtig uitdrukken.

Zie nu pas dat je al contact met de huisarts hebt gehad🤦‍♀️
Een huisarts die weken in soda aan raad, zou mijn huisarts niet meer zijn.
Whomi schreef:
28-03-2020 10:01
Een huisarts die weken in soda aan raad, zou mijn huisarts niet meer zijn.
Mijn huisarts raadt het ook nog steeds aan. De assistentes ook.
lise1985 schreef:
28-03-2020 10:05
Mijn huisarts raadt het ook nog steeds aan. De assistentes ook.
Die zijn dan niet op de hoogte van de gewijzigde richtlijnen sinds 2013. En daar zou ik dan dus mijn vraagtekens bij zetten.
Alle reacties Link kopieren
Whomi schreef:
28-03-2020 10:16
Die zijn dan niet op de hoogte van de gewijzigde richtlijnen sinds 2013. En daar zou ik dan dus mijn vraagtekens bij zetten.
Wat raden ze daarvoor in de plaats aan??
Alle reacties Link kopieren
Hou het in de gaten.... ik heb 2 jaar geleden mijn teen moeten laten opereren, vanwege een ingegroeide nagel. Had te lang gerommeld met betadine , trek zalf enz.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven