Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken

26-03-2020 15:17 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben opzoek naar ervaringen van ex-rokers en mede-stoppers. Ik ben 5 dagen onderweg met de champixtabletten om (eindelijk) na veel te veel jaren gerookt te hebben, te stoppen met roken. Momenteel rook ik nog wel, ongeveer 7 sigaretten op een dag i.p.v. de gebruikelijke 15+ 😔. Mijn stopdatum staat gepland op aankomende 31 maart.

Ik heb in het verleden al een paar stoppogingen gehad, die allemaal faalde. Het moeilijkste is voor mij het niet-roken bij sociale gelegenheden. De coronacrisis in ons land heeft voor mij persoonlijk als enige voordeel dat deze sociale gelegenheden on hold staan en dat ik daardoor (hoop ik) minder snel in de verleiding kom om te roken.

Ik hoop dat er hier een aantal medeforummers zijn die ervaringen willen uitwisselen en dat we elkaar kunnen steunen!

Groetjes, Lisa
Alle reacties Link kopieren
Ik zal nog even wat meer informatie geven over hoe het nu met het 'stoppen' gaat. Ik slik nu 5 dagen de champixtabletten en merk nu ik 2 tabletten per dag slik dat de trek naar een sigaret echt afneemt. De eerste 4 dagen merkte ik daar nog niets van.

Ook heb ik vannacht voor het eerst de levendige dromen gehad die als bijwerking staat vermeldt. Gelukkig geen nachtmerrie, eerder een droom waarvan ik dacht hoe verzin je het. Ook ben ik niet misselijk of andere nare gevoelens wanneer ik een pil inneem.

Wel merk ik dat m'n eetlust bijna helemaal weg is, maar dat kan misschien ook komen doordat ik minder beweging heb dan wanneer ik aan het werk ben. Ik werk nu thuis vanwege de coronacrisis.
Alle reacties Link kopieren
Je bent helemaal niet onderweg om te stoppen met roken. Je rookt nog steeds 7 sigaretten. Zo wordt het nooit wat met dat stoppen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
26-03-2020 15:23
Je bent helemaal niet onderweg om te stoppen met roken. Je rookt nog steeds 7 sigaretten. Zo wordt het nooit wat met dat stoppen natuurlijk.
Hoi sugarmiss,

Ik ben nu inderdaad nog niet gestopt, al wel geminderd. Mijn stopdatum staat gepland op 31 maart, over 5 dagen. Vanaf dan raak ik geen sigaret meer aan.

Groetjes
Alle reacties Link kopieren
Wat doe je naast de champix?
Er wordt aangeraden een stoppen met roken cursus of iets dergelijks ernaast te volgen om de slagingskans te vergroten.
Alle reacties Link kopieren
drominique schreef:
26-03-2020 15:28
Wat doe je naast de champix?
Er wordt aangeraden een stoppen met roken cursus of iets dergelijks ernaast te volgen om de slagingskans te vergroten.
Hoi drominique,

Ik volg een traject bij de huisartspraktijkondersteuner. Wekelijks heb ik met haar contact (nu niet fysiek ivm de omstandigheden) om de voortgang te bespreken. Ik heb vanochtend met haar gesproken en heb ook het boek van Allen Car besteld.

Groetjes!
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
26-03-2020 15:23
Je bent helemaal niet onderweg om te stoppen met roken. Je rookt nog steeds 7 sigaretten. Zo wordt het nooit wat met dat stoppen natuurlijk.
Precies. Ik geloof niet in deze aanpak. Je kunt beter in een keer stoppen dan heb je het maar gehad.

Waarom wachten tot 31 maart? Waarom begin je niet nu?
Alle reacties Link kopieren
Dat is een goed begin.
Ik ben van de ene op de andere dag gewoon gestopt dus aan mij heb je verder niet zo heel veel...
Klinkt prima uitgedacht je plan! Het maakt natuurlijk niet uit of je nu of over een week helemaal gestopt bent. Als afbouwen je minder stress geeft ipv in een keer naar nul, zal dat meer kans van slagen hebben voor jou. Belangrijk lijkt mij dat je een plan hebt voor de momenten waarbij je eerder terugviel. Wat ga je zeggen tegen bekenden die je een sigaret aanbieden of die gaan roken? Is het door alcohol dat je je verliest? En als je een keer een fout maakt, wat maakte dat je je niet weer herstelde?
Alle reacties Link kopieren
Elle1976 schreef:
26-03-2020 15:32
Precies. Ik geloof niet in deze aanpak. Je kunt beter in een keer stoppen dan heb je het maar gehad.

Waarom wachten tot 31 maart? Waarom begin je niet nu?
Hoi Elle,

31 maart is de verjaardag van mijn overleden oma. Voordat zij een paar maanden geleden overleed heb ik haar beloofd om op die dag te stoppen met roken, vandaar dat ik me aan die datum wil houden.

Cold turkey stoppen heb ik tweemaal eerder geprobeerd en in de eerste week ging dat altijd heel erg goed. De tweede week was vreselijk en ook het moment dat ik weer begon.

Groetjes!
Alle reacties Link kopieren
Sensitivenoodle schreef:
26-03-2020 15:37
Klinkt prima uitgedacht je plan! Het maakt natuurlijk niet uit of je nu of over een week helemaal gestopt bent. Als afbouwen je minder stress geeft ipv in een keer naar nul, zal dat meer kans van slagen hebben voor jou. Belangrijk lijkt mij dat je een plan hebt voor de momenten waarbij je eerder terugviel. Wat ga je zeggen tegen bekenden die je een sigaret aanbieden of die gaan roken? Is het door alcohol dat je je verliest? En als je een keer een fout maakt, wat maakte dat je je niet weer herstelde?
Hoi sensitive noodle,

Iedereen in m'n omgeving weet inmiddels dat ik champixtabletten neem en dat ik dus stop met roken. Veel mensen in mijn omgeving roken helaas ook, maar door het social distancing spreek ik mijn vrienden en familie momenteel alleen via de FaceTime. Ik heb ook het geluk dat mijn vriend niet rookt en mij heel erg steunt in dit proces. Ik heb een lijst gemaakt met klusjes in huis die ik op het moment dat de craving omhoog komt kan uitvoeren (denk aan ramenlappen bijvoorbeeld).

Eerdere terugvallen hadden inderdaad allemaal te maken met uitgaan en alcohol. Alcohol zorgt er bij mij voor dat ik nog meer ga roken dan ik al doe en wanneer ik een terugval had dacht ik altijd 'nou laat maar weer zitten, volgende keer beter'.

Het niet hebben van sociale gelegenheden zal mij dus goed doen.

Groetjes!
Ik ben ook met Champix gestopt. Het hielp mij goed tegen de trek. Daarna was het een kwestie van de gewoonte afleren. Je kan het vrij lang gebruiken. Ik heb het iets van een half jaar gebruikt.

Ik merkte dat mijn trek in een sigaret een uur voor de tweede pil toenam. Na het stoppen met Champix heb je een dag of 2 heel veel zin om te roken.

Verder is het vooral de gebruiksaanwijzing opvolgen. Niet knoeien aan de dosering.
Alle reacties Link kopieren
Succes Lisa!

Wat mij erg heeft geholpen; op het moment dat je de behoefte/verlangen naar een sigaret bijna niet meer het hoofd kunt bieden; totaal iets anders gaan doen.
Je kast opruimen, de afwas, iets in de tuin doen, gaan wandelen enz

Dan verdwijnt de trek naar de achtergrond en denk je er niet meer aan
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst...
Alle reacties Link kopieren
safrat schreef:
26-03-2020 15:58
Ik ben ook met Champix gestopt. Het hielp mij goed tegen de trek. Daarna was het een kwestie van de gewoonte afleren. Je kan het vrij lang gebruiken. Ik heb het iets van een half jaar gebruikt.

Ik merkte dat mijn trek in een sigaret een uur voor de tweede pil toenam. Na het stoppen met Champix heb je een dag of 2 heel veel zin om te roken.

Verder is het vooral de gebruiksaanwijzing opvolgen. Niet knoeien aan de dosering.
Hoi safrat,

Wat fijn dat de champix goed geholpen heeft bij jou! Ik ben inderdaad ook van plan om een half jaar de pillen te slikken. Ik ben geen fan van medicijnen, maar sigaretten zijn nog veel erger en het is tenslotte maar een half jaar op een heel mensenleven.

Ik lees op andere verouderde topics dat sommige mensen de dosering hebben afgebouwd, in plaats van cold turkey stoppen met de champix zoals de beschrijving.

Groetjes!
Alle reacties Link kopieren
Chart schreef:
26-03-2020 16:00
Succes Lisa!

Wat mij erg heeft geholpen; op het moment dat je de behoefte/verlangen naar een sigaret bijna niet meer het hoofd kunt bieden; totaal iets anders gaan doen.
Je kast opruimen, de afwas, iets in de tuin doen, gaan wandelen enz

Dan verdwijnt de trek naar de achtergrond en denk je er niet meer aan
Hoi chart,

Wat fijn dat het je gelukt is!

Ik heb inderdaad al een hele lijst met huishoudelijke taken gemaakt voor de moeilijke momenten en met dit prachtige weer is een wandeling ook heel fijn. Mag ik vragen of jij tijdens het stopproces sociale gelegenheden hebt vermeden of dat jij die juist opzocht? Zoals ik al eerder beschreven heb, vind ik het niet-roken bij vrienden heel moeilijk omdat het merendeel rookt. In deze tijd hoef ik mij hier nog geen zorgen om te maken, maar als na 1 juni de situatie onder controle is en de kroegen weer opengaan ben ik bang dat ik de mist in ga. Hoe heb jij dit aangepakt?

Groetjes!
Wat goed dat je gaat stoppen!
Bij mij hebben de champix tabletten erg goed geholpen. Probeer de sigaretten die je nu nog rookt, heel bewust te roken en vraag jezelf af of je het nou echt zo lekker vindt. Zo nee, gelijk uitdrukken.
Hou goed in de gaten wat de champix met je doet, het is een heftig middel.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik mij ook afvraag is wat voor effect het stoppen met roken heeft op je gewicht? Ik heb zelf niet de aanleg om snel aan te komen en een paar kilo meer is misschien wel goed voor mij. Maar ik lees ook verhalen dat mensen 10 tot 15 kilo aankomen. Komt dit door het snaaien of ook je stofwisseling?

Groetjes!
Alle reacties Link kopieren
Suzan-J schreef:
26-03-2020 16:11
Wat goed dat je gaat stoppen!
Bij mij hebben de champix tabletten erg goed geholpen. Probeer de sigaretten die je nu nog rookt, heel bewust te roken en vraag jezelf af of je het nou echt zo lekker vindt. Zo nee, gelijk uitdrukken.
Hou goed in de gaten wat de champix met je doet, het is een heftig middel.
Hoi suzan,

Dit is een hele goede tip, ik zal er beter over nadenken dankjewel!

Tot nu toe merk ik vrij weinig van de champix, behalve minder zin in een sigaret en levendige dromen.

Groetjes!
Hoi Lisa, klinkt goed hoe je bezig bent en dat je 31 maart als de datum om te stoppen hebt vanwege je oma zal een extra motivatie zijn.

Door nu al minder te roken vermindert ook de behoefte aan nicotine. Wat ook helpt is dat je geestelijk toewerkt naar het punt van stoppen. De één legt het zo weg, de ander heeft hulp nodig. Jezelf goed inprenten dat je dit wil en dat er ook slechte momenten zijn. Een moment van trek duurt vaak niet heel lang. Hoe langer niet, hoe meer te verliezen, zonde van al die eerdere, moeilijke momenten.

Wat ook goed is om te bedenken dat als je een terugval krijgt, en er wel één opsteekt, dat het niet gelijk betekent dat je weer begonnen bent. De meeste mensen met verslaving krijgen te maken met terugval. Gewoon doorzetten dus. Geniet van ieder moment dat je wel sterker bent.

Wil je roken bedenk voor jezelf " op korte termijn fijn, op lange termijn pijn ". Als een soort mantra. Je klinkt sterk, gaat je vast lukken! Laat even weten hoe het gaat, ook als je het even zwaar hebt. Veel succes!!!
Hoera! Nog een stopper. Ik zit nu op dag 4, cold turkey. Gaat prima. Heb nu een paar jaar heel intensief therapie en merk dat ik daarvan veel kan toepassen op de gekke gedachtes en gevoelens die bij het stoppen komen kijken.

Champix heb ik eerder geprobeerd, maar ik werd er erg ziek van.
Suzan-J schreef:
26-03-2020 16:11
Wat goed dat je gaat stoppen!
Bij mij hebben de champix tabletten erg goed geholpen. Probeer de sigaretten die je nu nog rookt, heel bewust te roken en vraag jezelf af of je het nou echt zo lekker vindt. Zo nee, gelijk uitdrukken.
Hou goed in de gaten wat de champix met je doet, het is een heftig middel.

En dit. Bewust bezig zijn met wat en waarom. Je hersenen kun je trainen.
Alle reacties Link kopieren
GreenLadyFern schreef:
26-03-2020 16:17
Hoera! Nog een stopper. Ik zit nu op dag 4, cold turkey. Gaat prima. Heb nu een paar jaar heel intensief therapie en merk dat ik daarvan veel kan toepassen op de gekke gedachtes en gevoelens die bij het stoppen komen kijken.

Champix heb ik eerder geprobeerd, maar ik werd er erg ziek van.
Hoi Greenladyfern,

Wat knap van je dat je al 4 dagen cold turkey bent gestopt! Wil je mij misschien, zonder details, wat meer vertellen over de hulpmiddelen van de therapie die jou helpen?

Groetjes!
Ik ben 2 keer achter elkaar gestopt en beide keren in gewicht aangekomen. In totaal 5 kilo en ik was al iets dikker dan normaal toen ik de eerste keer stopte. Het scheelt een kledingmaat. Ik ben er nog niet aangewend. Ik ben wel intensief aan het sporten. Het aankomen schijnt ook een bijwerking te zijn.
Lisa97 schreef:
26-03-2020 16:12
Wat ik mij ook afvraag is wat voor effect het stoppen met roken heeft op je gewicht? Ik heb zelf niet de aanleg om snel aan te komen en een paar kilo meer is misschien wel goed voor mij. Maar ik lees ook verhalen dat mensen 10 tot 15 kilo aankomen. Komt dit door het snaaien of ook je stofwisseling?

Groetjes!
Als je daar nu al geen aanleg voor hebt zal het wel meevallen en zijn er misschien een paar kilo bij die je niet misstaan. Verder gewoon gezond eten en bewegen.
Alle reacties Link kopieren
Lisa97 schreef:
26-03-2020 16:09
Hoi chart,

Wat fijn dat het je gelukt is!

Ik heb inderdaad al een hele lijst met huishoudelijke taken gemaakt voor de moeilijke momenten en met dit prachtige weer is een wandeling ook heel fijn. Mag ik vragen of jij tijdens het stopproces sociale gelegenheden hebt vermeden of dat jij die juist opzocht? Zoals ik al eerder beschreven heb, vind ik het niet-roken bij vrienden heel moeilijk omdat het merendeel rookt. In deze tijd hoef ik mij hier nog geen zorgen om te maken, maar als na 1 juni de situatie onder controle is en de kroegen weer opengaan ben ik bang dat ik de mist in ga. Hoe heb jij dit aangepakt?

Groetjes!
Eigenlijk was ik best heel erg trots op mezelf dat ik kon stoppen met roken en maakte het daardoor ook wereldkundig.
Dus bij sociale gelegenheden werd mij dan ook geen sigaret meer aangeboden en kreeg ik steun van vrienden

Er is wel een valkuil... als je veel drinkt dan vervagen je remmingen en heb je (tenminste ik) sneller trek in een peuk... Dus pas daarmee op!
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven