Gezondheid alle pijlers

17 jaar en af en toe blowen.....

02-04-2020 16:47 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Is het 'normaal' dat een kind van 17,5 jaar af en toe blowt? Mijn dochter vindt van wel, ik niet. Dus dat levert soms een pittige discussie hier thuis op. Zij zegt dat ze prima zonder kan, maar niet wíl. Het ontspant haar en ze vindt het prettig om af en toe te doen met een aantal vrienden. Zij vergelijkt het met alcohol. Dat drinken soms zelf wel schadelijker is dan af en toe een joint. Ik heb nooit van mijn leven geblowd (of andere drugs gebruikt) en alcohol drink ik zelden. Vandaar dat ik hier veel moeite mee heb denk ik.

Dat ze op een feestje een wijntje drinkt vind ik geen probleem. Dat is incidenteel. Maar blowen doet ze toch wel zo'n 1 a 2 x per week (zegt ze....?).

Ik ben bang voor het slechte effect van wiet op haar gezondheid/hersenen, maar ook dat ze er uiteindelijk niet zonder kan. Zij vindt dat ik overdrijf en me niet zo druk moet maken omdat het 'heel gewoon' is dat jongelui van die leeftijd dit af en toe doen.

Wat is wijsheid? Het haar verbieden? En hoe dan? Buiten de corona-tijd om heeft ze gewoon school, een bijbaantje, gaat naar feestjes en verjaardagen etc etc. Dus zelfs als ik het verbied kan ik het moeilijk controleren....

Hoe zien jullie dit? Liefst ervaringen van ouders die hiermee te maken hebben gehad in hun eigen gezin. Anders is het makkelijk praten (ik dacht ook altijd 'no way' en nu gebeurt het toch in mijn gezin).
Alle reacties Link kopieren
in mijn jeugd was het gewoon, maar ben blij dat mijn pubers het niet doen

wat helpt verbieden/niet-verbieden is erg afhankelijk van het type kind
Alle reacties Link kopieren
https://www.trimbos.nl/kennis/drugs/cannabis
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
ik blow zelf, maar ik vind 1 a 2 keer in de week best veel voor een kind van 17? Zou er wel een probleem van maken als ze dit door de weeks deed
Alle reacties Link kopieren
Het is nu wel een heel makkelijke tijd om het te verbieden anders.
Ongeveer 18% van de 17-jarigen blowd regelmatig. Dat zijn er meer dan ik dacht, maar veel minder dan je dochter zegt. Ik vind het trouwens net zo schadelijk is als alcohol of roken, dat allebei ook verboden is voor 18-minners.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Karl_Marx schreef:
02-04-2020 16:52
ik blow zelf, maar ik vind 1 a 2 keer in de week best veel voor een kind van 17? Zou er wel een probleem van maken als ze dit door de weeks deed
ik vind 1 a 2 x per week inderdaad ook wat veel. Ik blowde op die leeftijd ook wel maar enkel in het weekend en niet eens ieder weekend.
Alle reacties Link kopieren
Heeft ze ADD/ADHD kenmerken? Ik vraag dit omdat ze het specifiek over het kunnen ontspannen heeft.
Zo lang haar school er niet onder lijdt zou ik me niet teveel zorgen maken. Verbieden helpt toch niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik blowde op die leeftijd ook wel, maar dat was meer eens in de paar maanden of zo. Daarentegen zoop ik me wel elk weekend klem, dat was denk ik een stuk erger.
Als het een keer per week in het weekend is, dan zou ik me er niet zo druk om maken, maar wel als ze daarbij bijvoorbeeld dan ook nog veel drinkt en/of haar schoolwerk eronder te lijden heeft, zou ik het te ver vinden gaan. Ook zou ik niet toestaan dat ze elk weekend de hele dag stoned zit te zijn, dat soort dingen.
Kortom: met een jointje op zaterdagavond zou ik geen problemen hebben, maar ik zou goed de grens bewaken dat het niet meer wordt.
Alle reacties Link kopieren
wat noem je 1 a 2 keer per week blowen? Is dat 1 joint, of een hele avond doorroken?

Wanneer jij vindt dat het helemaal niet kan, en zij vindt van wel dan komen jullie niet veel verder.

Maar onder de 18 en alcohol drinken daar heb jij geen moeite mee?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik vind 1-2 keer per week ook wel redelijk veel. Maar als alles verder goed gaat qua school zou ik me geen zorgen maken.
Als ze zelf aangeeft dat het 1 a 2 keer in de week is tel daar dan maar een paar keer bij op. Als pubers al open zijn dan zwakken ze het altijd nog een beetje af.

Als ze het af en toe eens zou doen zou ik er een minder probleem mee hebben.dan dat ze het met veel regelmaat doet en zegt het nodig te hebben om te kunnen ontspannen. Ik zou goed met haar in gesprek gaan en blijven om te kijken hoe dat doel op een andere manier te bereiken is.

Als ze het met deze reden gebruikt kan het nog wel eens een verslaving worden, als dat het niet al is.
Alle reacties Link kopieren
Ze blowt ongeveer 1 a 2 x per week, vooral in het weekend (vrij/zat). Eentje. Zegt ze. Ik ben er niet bij en weet het niet zeker natuurlijk. Ik probeer me er niet te hard in op te stellen omdat ze zich dan misschien helemaal afsluit en niets meer vertelt/durft te zeggen. Anderzijds ben ik er wel duidelijk in dat ik het niet okee vindt.

Heel eerlijk gezegd merk ik niets aan haar gedrag. Het is dat ik het bij toeval een keer ontdekte (zakje wiet in haar tas toen ik iets zocht) anders had ik nog steeds van niets geweten.

Onder de 18 drinken heb ik geen moeite mee, mits het af en toe is en beperkt. Dus als ze op stap gaat (doet ze zelden) een wijntje of biertje. Of bij een feestje. Maar meestentijds gaan ze (pre corona tijdperk) met vrienden bij elkaar thuis chillen / filmpje kijken en dan is er nooit alcohol. Dat weet ik wel zeker omdat ze daar heel open in is en die avondjes ook bij mij thuis worden gehouden. Ik haal allerlei soorten frisdrank en lekkers maar er wordt geen alcohol gedronken die avonden.
Alle reacties Link kopieren
Ze zegt dat ze het niet zozeer nodig heeft om te ontspannen, maar dat het haar wel ontspant en dat ze dat prettig vindt. Klinkt gek maar daar zit wel een wezenlijk verschil in denk ik.
En ja, hoe eerlijk ze hierover is is maar de vraag natuurlijk.
Ik geloof niet alles klakkeloos wat zegt anderzijds stel ik me redelijk coulant op geloof ik waardoor dat hopelijk niet nodig is.
Probleem blijft dat ik het niet vind kunnen (ook niet als ze ouder is, ik ben gewoon anti drugs in welke vorm/leeftijd ook) en zij er echt oprecht geen kwaad in ziet.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt groot gelijk dat je je zorgen maakt. Blowen is heel schadelijk voor je lichamelijke en geestelijke gezondheid. Ook is er een verslavende werking. Er zijn veel studies die dit aantonen en artsen waarschuwen hiervoor. Het is zeker niet zo onschuldig zoals blowers je (hier) proberen te doen geloven. De term 'soft drugs' is ronduit misleidend.

Veel wiet is bewerkt en heeft daardoor een zwaardere kwaliteit waardoor het nog schadelijker en verslavender is.

Je dochter kan beter gaan sporten, zoals bootcamp enzo. Maar ja ..
Alle reacties Link kopieren
Boogschutter10 schreef:
02-04-2020 17:30
Je hebt groot gelijk dat je je zorgen maakt. Blowen is heel schadelijk voor je lichamelijke en geestelijke gezondheid. Ook is er een verslavende werking. Er zijn veel studies die dit aantonen en artsen waarschuwen hiervoor. Het is zeker niet zo onschuldig zoals blowers je (hier) proberen te doen geloven. De term 'soft drugs' is ronduit misleidend.

Veel wiet is bewerkt en heeft daardoor een zwaardere kwaliteit waardoor het nog schadelijker en verslavender is.

Je dochter kan beter gaan sporten, zoals bootcamp enzo. Maar ja ..
TO vind het wel goed dat ze af en toe drinkt, alsof alcohol dat niet is. Leven en laten leven
Anniexx schreef:
02-04-2020 17:14

Onder de 18 drinken heb ik geen moeite mee, mits het af en toe is en beperkt. Dus als ze op stap gaat (doet ze zelden) een wijntje of biertje. Of bij een feestje. Maar meestentijds gaan ze (pre corona tijdperk) met vrienden bij elkaar thuis chillen / filmpje kijken en dan is er nooit alcohol. Dat weet ik wel zeker omdat ze daar heel open in is en die avondjes ook bij mij thuis worden gehouden. Ik haal allerlei soorten frisdrank en lekkers maar er wordt geen alcohol gedronken die avonden.
Ben je hier echt zeker van? Mijn zoon is hier ook altijd heel open over drank. Deze feestjes hadden we hier ook regelmatig. Ik heb altijd gezegd dat ik frisdrank en hapjes wel in huis wil halen Maar ik hun drank niet ga betalen. Dat was prima en alcohol hadden ze tich niet nodig. Toch namen ze onderling altijd wel drank mee die door de frisdrank ging. Als ik dan aangaf dat niet stiekem hoefde (je kunt er natuurlijk beter over in gesprek blijven) was het toch wel een beetje raar dit zo in het huis van je ouders zo te doen.
Mijn puberzoon rookte op die leeftijd ook wel af en toe een jointje.
Denk dat het belangrijkste is dat je ervoor zorgt dat het niet in het stiekem-hoekje belandt. Verbieden heeft in mijn ogen ook weinig zin. Heb ik in ieder geval nooit gedaan.
Heb het gesprek erover open gehouden. En gewezen op de eventuele gevaren en risico's. En zo deed ik dat ook bij alcohol.
Uiteindelijk was de lol er na een tijdje wel af en nu blowt ie nooit meer.
Ben er in die tijd dat ik er gesprekken over had met m'n zoon wél van geschrokken hoe normaal drugs blijkbaar zijn in het puberleven.
Toen ik jong was , was je al een hele pief als je af en toe een jointje rookte. Nou nu neemt een groot deel van de jeugd een snuif of pilletje in het weekend.
Ik heb toentertijd een aantal afleveringen van "verslaafd" met hem gekeken. En we kwamen er na een paar afleveringen achter dat ze écht allemaal begonnen met af en toe een joint in hun jonge jaren. Er was er niet 1 bij die gelijk met harddrugs begon. Denk dat dat ook wel een eyeopener was.
Succes!
Alle reacties Link kopieren
Karl_Marx schreef:
02-04-2020 17:32
TO vind het wel goed dat ze af en toe drinkt, alsof alcohol dat niet is. Leven en laten leven
Rare reactie. 'Leven en laten leven' zeg je niet als het om de gezondheid van je eigen minderjarige dochter gaat.
Je zorgen zijn absoluut terecht want je dochter bediend zich (nu al) van de standaard smoezen die verslaafden altijd onmiddellijk paraat hebben. Zonder gehinderd te worden door gedegen kennis van het middel dat ze nemen trouwens. (Afgezien van de algehele lethargie bij stevige gebruikers is ook bewezen dat je intelligentie achteruit gaat en het kan psychoses veroorzaken. Lees de website van Novadic Kentron, voor info, tips en hulp) Het is de bekende riedel die gebracht wordt op een enigszins gepikeerde toon en die moet voorkomen dat iemand hun ‘speeltje’ afpakt. Kritiek op het gebruik wordt niet verdragen. Dat kunnen vroege verslaving signalen zijn.

Ik wil niet beweren dat jou dochter een verslaafde is. Nóg niet. 2 joints per week is op het randje, als ze de waarheid spreekt. Ik zou zeer, zeer oplettend blijven. Niet alleen wat betreft gedrag, veranderd haar normale leefpatroon ? Maar ook wat betreft geld. Komt ze regelmatig tekort ? Ik zou haar wel toestaan thuis te blowen. Liever bij jou in de tuin met haar vrienden, dan heb je er zicht op.

Er zijn mensen die er in slagen wiet gewoon recreatief en met mate te gebruiken en er op een bepaald moment vanzelf mee stoppen óf hun matig gebruik hun hele leven vol houden. Er zijn ook mensen, met name jongeren en met name jongeren die niet helemaal lekker in hun vel zitten, die niet weten wat ze met hun leven aanmoeten, die onzeker zijn, die door kunnen schieten.
Een wietverslaving is ernstig en hardnekkig. Ze krijgen hun leven niet meer van de grond, alles draait om wiet en het cultuurtje/ de gebruikersgroep er omheen. Stoppen lukt vaak alleen met heel veel moeite en met heel veel hulp. Als ze wil blowen dan is er niets wat jij kunt doen om dat tegen te houden, helaas. Proberen een open dialoog te houden is het enige. Sterkte.

Ps : Omdat je zelf nooit iets hebt gebruikt en niets hebt met drugs zal je verweten worden dat jij het toch niet snapt, en daar heeft ze gelijk in. Mijn tip is om je op zijn minst in te lezen en niet te schichtig of afwerend te reageren op haar gebruik. Probeer er heel relaxed over te praten met haar.
anoniem_396000 wijzigde dit bericht op 02-04-2020 18:12
15.60% gewijzigd
Ik heb ook wat af geblowt van mijn 16e tot ongeveer mijn 18e. Heb er nooit een verslaving aan overgehouden en dat gebeurd bij de meeste mensen ook niet.
Jouw zorgen zijn begrijpelijk maar alchohol kan ook een hoop kapot maken zoals al eerder vermeld. Persoonlijk zie ik ook meer onheil ontstaan door mensen met teveel alchohol op dan podheads.
Van ons had niemand ooit last.
Terwijl andere leeftijdsgenoten zich helemaal klem zopen en in de meest achterlijke situaties terecht kwamen heb ik nooit een ass van mezelf gemaakt.
Dat is het voordeel van Cannabis.
Je wordt er niet helemaal debiel van.

Enne ze is al bijna 18 hé.
Laat die meid lekker.
Een jointje zou nu wel lekker zijn trouwens zeg. Dit zijn ideale tijden ervoor.
Wanneer je geen ruk te doen hebt.
Jointje roken, vreten, slapen, lachen, het voegt ook een extra dimensie toe aan de seks. Ik word helemaal nostalgisch van dit topic joh.
Alle reacties Link kopieren
Lastig zeg!

Allereerst zou ik blij zijn dat ze er open over is. Jullie kunnen er dus over praten. 👍

Ik zou het niet verbieden en niet goedkeuren denk ik. En wel met haar hier over praten (na wellicht je wat ingelezen te hebben) zo dat je dochter meer informatie heeft over wat valkuilen zijn en wat het met je hersenen doet op termijn etc. Wellicht kan ze ook wat eigen grenzen formuleren voor zichzelf.

Ik vindt alcohol persoonlijk veel erger/ schadelijker. Als ze het ipv alcohol doet (dus voor af en toe gezelligheid in t weekend en sociale contacten) zou ik dat zelfs prettiger vinden dan dronken..

Ik zou denk ik met haar afspreken dat jullie elke twee maanden wellicht een gesprekje hebben over ‘gebruik’ (kunnen in de toekomst namelijk best nog wat dingen bij komen... xtc ofzo...) en dat zij daar in open en eerlijk probeert te zijn. En dat jullie zo samen haar gebruik wat kunnen monitoren.
Wordt t steeds meer / vaker / solo gebruik, dan zou ik wel willen ingrijpen en met haar bespreken hoe ze weer betere keuzes kan maken. En haar hierin belonen als dat lukt.

Jongeren maken veel mee. Zolang ze in een treintje zitten van school werk etc. Gaat t Vaak goed. Mocht ze van school raken of iets of is er een andere bijzondere verandering: dan zou ik er wel weer extra op letten denk ik. En weer even peilen bij der hoe t zit.

Het klinkt trouwens verder alsof je een topdochter hebt ❤️
Af en toe blowen is in mijn ogen helemaal niks mis mee. Een a twee keer per week zou voor mij alleen niet meer vallen onder 'af en toe', maar eerder onder de noemer 'structureel'.

De een kan er overigens beter tegen dan de ander, wat verslaving betreft en het in stand houden van een normaal leven naast het blowen. Mijn man blowt af en toe, eens per twee maanden denk ik. Hij vindt het heerlijk om zijn hoofd even leeg te maken, terwijl ik er zelf nooit ervan heb genoten. Ik gun het hem, met zijn drukke leven. Geef mij maar een glas wijn (en dat drink ik veel vaker dan een of twee keer per week). Ik ben overigens ook geen 17 meer, maar toch.
Alle reacties Link kopieren
Anniexx schreef:
02-04-2020 17:14
Ze blowt ongeveer 1 a 2 x per week, vooral in het weekend (vrij/zat). Eentje. Zegt ze. Ik ben er niet bij en weet het niet zeker natuurlijk. Ik probeer me er niet te hard in op te stellen omdat ze zich dan misschien helemaal afsluit en niets meer vertelt/durft te zeggen. Anderzijds ben ik er wel duidelijk in dat ik het niet okee vindt.

Heel eerlijk gezegd merk ik niets aan haar gedrag. Het is dat ik het bij toeval een keer ontdekte (zakje wiet in haar tas toen ik iets zocht) anders had ik nog steeds van niets geweten.

Onder de 18 drinken heb ik geen moeite mee, mits het af en toe is en beperkt. Dus als ze op stap gaat (doet ze zelden) een wijntje of biertje. Of bij een feestje. Maar meestentijds gaan ze (pre corona tijdperk) met vrienden bij elkaar thuis chillen / filmpje kijken en dan is er nooit alcohol. Dat weet ik wel zeker omdat ze daar heel open in is en die avondjes ook bij mij thuis worden gehouden. Ik haal allerlei soorten frisdrank en lekkers maar er wordt geen alcohol gedronken die avonden.
Het verkleinen maakt het niet minder kansloos dat jij dit allemaal toestaat als ouder. Biertje, wijntje.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Liebeskind² schreef:
02-04-2020 19:13
Het verkleinen maakt het niet minder kansloos dat jij dit allemaal toestaat als ouder. Biertje, wijntje.
Lekker makkelijk roepen vanaf de zijlijn. Weet je wat er gebeurt als ze het ineens heel streng verbiedt? Dan gaat dochter het stiekem doen en ben je als moeder helemaal de controle kwijt. Lijkt me veel kwalijker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven