Gezondheid alle pijlers

Beginnen met nemen van hormonale anticonceptie?

18-05-2020 12:15 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik twijfel of ik hormonale anticonceptie zal nemen (tot nu toe gewoon condooms gebruikt). Als je de verhalen online leest zijn er zoveel verschillende ervaringen! Wat zijn jullie ervaringen, en is er iemand die in hetzelfde schuitje zit?

Liefs!
Overleg met je huisarts.
Alle reacties Link kopieren
Het punt is dat het voor elke vrouw anders is. Voor de een is het ideaal, voor de ander wel oké en voor de derde een drama.

Voor mij werkte het niet, elke dag iets innemen, onwijs last van stemmingswisseleningen en alle andere bijwerkingen. Daarnaast had ik toch elke maand last van; ik zou toch niet per ongeluk zwanger zijn. Dus maar weer gestopt, want het was puur voor de anticonceptie en niet tegen heftige menstruatiepijn, pms, acne ed.
Liever iets meer gedoe, maar wel beter in mijn vel zitten. Ik zal er ook nooit meer aan beginnen.

Leg het voor aan jouw huisarts.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Voor de veiligheid om niet zwanger te worden, is het wel aan te raden om iets erbij te gebruiken, natuurlijk. Anders is een ongelukje snel veroorzaakt.
Maar hormonale anticonceptie is qua ervaring heel persoonlijk. Sommigen zweren erbij, ik heb altijd last van bijwerkingen (buikpijn, aankomen, libidoverlies, kort lontje). Ik moet zeggen dat ik ook snel heftig reageer op andere medicijnen, ik word er snel misselijk van en zo, en ik kan ook niet tegen drugs. Dus het ligt heel erg aan je lichaam.
Alle reacties Link kopieren
Overleggen met de huisarts of Rutgers (stichting) zij kunnen je informatie geven over de verschillende mogelijkheden. En in welke situatie je wat kunt kiezen en de potentiele bijwerkingen.

Iedere vrouw is anders en heeft andere wensen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Op anticonceptie.nl is duidelijke, betrouwbare informatie te vinden over verschillende vormen. kies vooral wat het beste bij jou past.
Alle reacties Link kopieren
Je kan het voor een paar maanden uitproberen. Iedereen reageert er anders op.

Zelf vind ik de pil fijn: geen condoom nodig en ik kan zelf regelen wanneer ik ongesteld word. Zonder pil is mijn cyclus vrij kort, met pil wat langer en dan kan ik ook een keer overslaan.
Voor de rest maakt het bij mij niet veel verschil: PMS en andere klachten heb ik sowieso niet en qua libido merk ik ook weinig verschil. Ook merk ik geen verschil in gewicht.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Overleg met je huisarts voor de (on)mogelijkheden.

Ik slik al langer dan tien jaar de pil en ben over het algemeen wel tevreden.
Ik slik al 14 jaar de pil (tussendoor 2x gestopt ivm zwangerschap) en ik heb nergens last van (denk ik, ik slik hem al sinds mijn 16e dus ik weet ook niet beter). Maar ik ben dan ook totaal niet hormoongevoelig heb ik het idee. Tijdens zwangerschappen voelde ik me ook niet anders dan anders, gewoon stabiel. Idem na de bevallingen. Maar goed, er zijn legio vrouwen die er wél op allerlei manieren last van hebben, dus dat zegt niet zoveel.
Ik heb al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren een Mirena. Want van de pil werd echt heel erg ziek tijdens de stopweek en ik ben niet echt goed in dagelijks pillen innemen die geen direct voelbaar effect geven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven