Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken.

21-05-2020 22:13 121 berichten
2 juni ga ik stopen met roken. Dit wordt mijn veelste-vaak-opnieuw-begonnen poging, dus ik wil nu goed voorbereid zijn. Ik weet in ieder geval waar het de vorige keren misging, dus daar zoek ik tips voor. Ik wil roken, maar geen roker zijn.

Ik rook nu zo'n 15 jaar, half pakje per dag. Ik zet gewoon even op een rijtje waarom het de vorige keren misging

- Ik merkte niks van de beloofde positieve effecten (betere huid, beter reukvermogen, betere conditie, etc), alleen nadelen: Slecht slapen, stress, etc.
- Ik heb te weinig afkeer van het roken om ervan genezen te zijn, ik vind verse rook echt prettig ruiken.
- "Eentje kan wel" (Note: Dat kan niet)
-De routines doorbreken is voor mij heel moeilijk. Ik ben als ADHD'er vrijwel afhankelijk van routines.
-Mijn vriend blijft wel roken
-Niet met vrije tijd om kunnen gaan. Ik kan niet niets doen, en roken is een goede manier om niets te doen. Soms heb je dat niets doen gewoon nodig.

Misschien dat ik gaandeweg nog wat moeilijkheden verzin.

Ik heb nu het boek van Allen Carr en ik zoek tips/ervaringen die jullie hebben geholpen. Ik wil liever geen nicotinevervangende middelen gebruiken, de lichamelijke verslaving heb de vorige keren weinig tot geen moeite mee gehad. De eeste 2 weken vond ik juist altijd het makkelijkste, omdat het nieuw en spannend is (ADHD of niet he?).

Oh, en me bewust zijn van de nadelen van het roken ben ik natuurlijk al. Ik voel me best een loser omdat ik afhankelijk ben van zo'n stom staafje.
Als je als ADHD-er niet graag routines doorbreekt moet het voor jou straks helemaal fantastisch zijn dat je een routine helemaal hebt afgeschaft.

Een routine die je niet hebt kan je ook niet doorbreken :idee:
Je zal nog een aantal jaren verslaafd blijven aan nicotine en het zal je met enige regelmaat lastig blijven vallen, hou daar rekening mee.

Wat ook een stiekemerd is is dat in tomaten, paprika, aardappelen en aubergine ook nicotine zit. Het zijn maar kleine beetjes, maar kunnen genoeg zijn om je weer te laten verlangen.
Cateautje schreef:
21-05-2020 22:17
Je zal nog een aantal jaren verslaafd blijven aan nicotine en het zal je met enige regelmaat lastig blijven vallen, hou daar rekening mee.

Wat ook een stiekemerd is is dat in tomaten, paprika, aardappelen en aubergine ook nicotine zit. Het zijn maar kleine beetjes, maar kunnen genoeg zijn om je weer te laten verlangen.
Jaren? Och mien jongens. Ja, die cravings kijk ik ook niet naar uit. Ik hoor van heel veel mensen dat ze soms na 10 jaar nog trek hebben in een sigaret. Heftig.

Ugh. Ik had nooit moeten beginnen. Mja, da's achteraf makkelijk lullen, niemand gaat roken met het idee verslaafd te worden.
-Shifty- schreef:
21-05-2020 22:17
Als je als ADHD-er niet graag routines doorbreekt moet het voor jou straks helemaal fantastisch zijn dat je een routine helemaal hebt afgeschaft.

Een routine die je niet hebt kan je ook niet doorbreken :idee:
Dat is zeker waar, haha.

Maar ik wil dus niet de gewoonte vervangen, zeg maar. Lolly's enzo heb ik geprobeerd, maar dat geeft niet dezelfde bevrediging en ik wil niet afhankelijk worden van lolly's.
1.
Deze dame geeft een heel mooie uitleg over wilskracht, vind ik.
Met vijf concrete dingen die je kan doen.

Ook spreekt ze - vanaf 45' - over een groep stoppende rokers.
* Maar je kan beter de hele lezing luisteren.*

https://www.youtube.com/watch?v=V5BXuZL1HAg

2.
Kijk op de website van je ziektekostenverzekering naar programma's bij het stoppen met roken. Mijn ziektekostenverzekering vergoedt één stoppen-met-roken-programma per jaar.
Stoppen in een groep kan steunend zijn.
(Net als Weight Watchers of AA. Je steunt elkaar.)

Succes!
Eerlijk gezegd merkte ik de positieve effecten die je noemt (betere huid, beter reukvermogen, betere conditie, etc) ook pas op langere termijn. Volgens mij is dat ook in jaren aangetast dus duurt dat ook lang om weer te herstellen. Maar ik ervaar die voordelen op lange termijn uiteindelijk wel echt.

Wat ik het meeste ervaar is de rust die het geeft om niet de hele dag door er mee bezig te hoeven zijn. Dat vind ik echt een enorme structurele verbetering van mijn leven. Daar ben ik elke keer blij mee als ik aan het roken terug denk.
Plopper schreef:
21-05-2020 22:20
Dat is zeker waar, haha.

Maar ik wil dus niet de gewoonte vervangen, zeg maar. Lolly's enzo heb ik geprobeerd, maar dat geeft niet dezelfde bevrediging en ik wil niet afhankelijk worden van lolly's.

Helemaal mee eens. Niet vervangen maar 'gewoon' stoppen is veel beter.
Sterkte. Ik zou gelijk voor gaas gaan als mijn vriend zou blijven roken, zeker omdat je het lekker vindt ruiken.

Ik ben een keer 3 mnd gestopt met champix, ik merkte ook geen moer van de positieve effecten. Ik vond het per dag steeds moeilijker worden ipv makkelijker.

Uiteindelijk heeft mijn verslaving het gewonnen vd wilskracht. En ik ben nog niet toe aan een nieuwe poging. Ik vind hem nog veel te lekker.
-Shifty- schreef:
21-05-2020 22:27
Eerlijk gezegd merkte ik de positieve effecten die je noemt (betere huid, beter reukvermogen, betere conditie, etc) ook pas op langere termijn. Volgens mij is dat ook in jaren aangetast dus duurt dat ook lang om weer te herstellen. Maar ik ervaar die voordelen op lange termijn uiteindelijk wel echt.

Wat ik het meeste ervaar is de rust die het geeft om niet de hele dag door er mee bezig te hoeven zijn. Dat vind ik echt een enorme structurele verbetering van mijn leven. Daar ben ik elke keer blij mee als ik aan het roken terug denk.
Die rust kijk ik inderdaad ook naar uit.

En ik wil dus niet stoppen "met een reden", zoals een zwangerschap. Ik heb een kinderwens en ik wil echt ruim voor die tijd gestopt zijn, want anders stop ik voor de zwangerschap en sta ik daarna gelijk weer te paffen.
Odense* schreef:
21-05-2020 22:23
1.
Deze dame geeft een heel mooie uitleg over wilskracht, vind ik.
Met vijf concrete dingen die je kan doen.

Ook spreekt ze - vanaf 45' - over een groep stoppende rokers.
* Maar je kan beter de hele lezing luisteren.*

https://www.youtube.com/watch?v=V5BXuZL1HAg

2.
Kijk op de website van je ziektekostenverzekering naar programma's bij het stoppen met roken. Mijn ziektekostenverzekering vergoedt één stoppen-met-roken-programma per jaar.
Stoppen in een groep kan steunend zijn.
(Net als Weight Watchers of AA. Je steunt elkaar.)

Succes!
Ik ga dit morgen eens bekijken, bedankt! Zullen er ook zulke programma's online zijn? Ik gok dat dit soort programma's niet echt prioriteit hebben bij het ziekenhuis.
Gatekeeper* schreef:
21-05-2020 22:28
Sterkte. Ik zou gelijk voor gaas gaan als mijn vriend zou blijven roken, zeker omdat je het lekker vindt ruiken.

Ik ben een keer 3 mnd gestopt met champix, ik merkte ook geen moer van de positieve effecten. Ik vond het per dag steeds moeilijker worden ipv makkelijker.

Uiteindelijk heeft mijn verslaving het gewonnen vd wilskracht. En ik ben nog niet toe aan een nieuwe poging. Ik vind hem nog veel te lekker.
Eerlijk? De enige sigaretten die ik echt lekker vind, zijn die als ik een volle pens heb, meer dan 2 uur niet heb gerookt en na de seks. De rest is gewoonte.
Plopper schreef:
21-05-2020 22:31
Eerlijk? De enige sigaretten die ik echt lekker vind, zijn die als ik een volle pens heb, meer dan 2 uur niet heb gerookt en na de seks. De rest is gewoonte.
Klopt. Roken is voor mij een beloning. “Ik heb het druk gehad. Oh lekker bijkomen met een peukie”. Kids eindelijk op bed. “Even momentje voor mezelf met een peukie”. Rot dag gehad, even ontspannen met een peukie.
Gatekeeper* schreef:
21-05-2020 22:35
Klopt. Roken is voor mij een beloning. “Ik heb het druk gehad. Oh lekker bijkomen met een peukie”. Kids eindelijk op bed. “Even momentje voor mezelf met een peukie”. Rot dag gehad, even ontspannen met een peukie.
Dat herken ik ook wel! Dan zijn ze ook fijn.

Stomme peuken.
Gatekeeper* schreef:
21-05-2020 22:35
Klopt. Roken is voor mij een beloning. “Ik heb het druk gehad. Oh lekker bijkomen met een peukie”. Kids eindelijk op bed. “Even momentje voor mezelf met een peukie”. Rot dag gehad, even ontspannen met een peukie.

Exact .. en als je niet zou roken zou dat relaxmomentje een soort constante factor zijn. Je gaat juist stressen omdat je iedere keer je lichaam schrap zet voor het kortstondige relaxmomentje.

Denk je eens in hoe dat zou zijn; constant veel relaxter zijn en veel beter met stress om kunnen gaan omdat je basis-stressniveau al constant veel lager ligt.
Alle reacties Link kopieren
Gatekeeper* schreef:
21-05-2020 22:28
Sterkte. Ik zou gelijk voor gaas gaan als mijn vriend zou blijven roken, zeker omdat je het lekker vindt ruiken.

Ik ben een keer 3 mnd gestopt met champix, ik merkte ook geen moer van de positieve effecten. Ik vond het per dag steeds moeilijker worden ipv makkelijker.

Uiteindelijk heeft mijn verslaving het gewonnen vd wilskracht. En ik ben nog niet toe aan een nieuwe poging. Ik vind hem nog veel te lekker.
Herkenbaar. Het lukte mij steeds, totdat er eens écht een stressmoment kwam of dat er een vriend langs kwam die rookte. En die zijn ook altijd zo aardig om een sigaretje te delen. Dus ik heb een hele periode meegemaakt dat ik om de twee weken een sigaret rookte, over maf gesproken.

Nu vape ik tegenwoordig. Ik merk dat ik minder last heb van vapen dan van roken: conditie is er al op vooruit gegaan, doorbloeding van de huid ook (ik bloos weer :-$ ), ik proef & ruik alles terug. Ik wil er binnenkort ook mee stoppen, maar zie het voorlopig niet zitten zo lang ik thuis ben en niets om handen heb.

Dus dat lijkt me wel nog een goeie tip: zorg dat je bezigheid hebt TO. Niet zo veel dat je jezelf dwangmatig afleidt, maar wel voldoende om niet uit verveling te gaan roken.

Althans, veel succes, TO!
leeg
-Shifty- schreef:
21-05-2020 22:40
Exact .. en als je niet zou roken zou dat relaxmomentje een soort constante factor zijn. Je gaat juist stressen omdat je iedere keer je lichaam schrap zet voor het kortstondige relaxmomentje.

Denk je eens in hoe dat zou zijn; constant veel relaxter zijn en veel beter met stress om kunnen gaan omdat je basis-stressniveau al constant veel lager ligt.
Ja, elk moment is een afkickmoment zolang je niet rookt. En die nicotine werkt echt maar een uurtje ofzo.

Dus. Rationeel weeeeeeeeet ik alles. Mja, ratio komt maar tot zover.
Helena_z schreef:
21-05-2020 22:41
Herkenbaar. Het lukte mij steeds, totdat er eens écht een stressmoment kwam of dat er een vriend langs kwam die rookte. En die zijn ook altijd zo aardig om een sigaretje te delen. Dus ik heb een hele periode meegemaakt dat ik om de twee weken een sigaret rookte, over maf gesproken.

Nu vape ik tegenwoordig. Ik merk dat ik minder last heb van vapen dan van roken: conditie is er al op vooruit gegaan, doorbloeding van de huid ook (ik bloos weer :-$ ), ik proef & ruik alles terug. Ik wil er binnenkort ook mee stoppen, maar zie het voorlopig niet zitten zo lang ik thuis ben en niets om handen heb.

Dus dat lijkt me wel nog een goeie tip: zorg dat je bezigheid hebt TO. Niet zo veel dat je jezelf dwangmatig afleidt, maar wel voldoende om niet uit verveling te gaan roken.

Althans, veel succes, TO!
Ahhh, blozen is een teken van gezondheid, toch?

Ja, qua dagbesteding zit ik nu dus echt klote. Stage en studie liggen compleet plat tot september, ben ik bang. Denk dat mijn huis bijzonder schoon gaat worden.
Plopper schreef:
21-05-2020 22:46
Ja, elk moment is een afkickmoment zolang je niet rookt. En die nicotine werkt echt maar een uurtje ofzo.

Dus. Rationeel weeeeeeeeet ik alles. Mja, ratio komt maar tot zover.

Toch doe je het voor je gevoel, maar stop je op basis van ratio. Je weet namelijk dat je jezelf gelukkiger gaat maken.

Het stoppen als activiteit vraagt wilskracht op basis van overtuiging (ratio). Maar gestopt zijn is straks een heerlijk gevoel. Daar heb je geen ratio meer bij nodig.
-Shifty- schreef:
21-05-2020 22:52
Toch doe je het voor je gevoel, maar stop je op basis van ratio. Je weet namelijk dat je jezelf gelukkiger gaat maken.

Het stoppen als activiteit vraagt wilskracht op basis van overtuiging (ratio). Maar gestopt zijn is straks een heerlijk gevoel. Daar heb je geen ratio meer bij nodig.
Ik hoop het.

Ik merk ook dat enige angst heb ofzo voor het stoppen. Dat is ook best gek, hoor. Ik dacht bijvoorbeeld dat het 2 juni al komende dinsdag was, en ik merkte echt enige paniek dat ik nog maar een week "mag" roken.

:facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Succes! Bedenk ook hoeveel geld je ermee bespaart. Ik weet niet of dat je kan motiveren, maar het kan wel duizenden euro’s per jaar zijn.

Zet elke week het bespaarde geld op een aparte spaarrekening en zie het bedrag groeien. Dat kan je helpen. Misschien bedenk je er een goede beloning mee. Vakantie naar Japan of zo.

Hier heeft iemand een exactere bereiking gemaakt van alle besparingen: https://betering.nl/besparen-14-ultieme-tips/
Alle reacties Link kopieren
Eerst maar eens het nut van het stoppen gaan inzien.

Dat je die rommel hartsgrondig haat, dat er een kind op komst is, dat je het smerig vindt, ...

Anders vrees ik dat je binnen de 3 weken terug bent begonnen, zeker als het wel gewoon in huis is.


En je mag nog probleemloos roken, hé.
Geen wet of niemand die het je verbiedt.
En de sigaretten zijn ook nog eens gewoon voorradig in jouw geval, je moet er zelfs niet voor naar de winkel.
Je wil het alleen niet meer.

Maar in de meeste gevallen houdt die wil niet erg stand als er geen echt specifiek doel of waarom is.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Plopper schreef:
21-05-2020 22:54
Ik hoop het.

Ik merk ook dat enige angst heb ofzo voor het stoppen. Dat is ook best gek, hoor. Ik dacht bijvoorbeeld dat het 2 juni al komende dinsdag was, en ik merkte echt enige paniek dat ik nog maar een week "mag" roken.

:facepalm:


Begin gewoon weer met Champix joh en ga daar vooral een paar maanden mee door.
Dan "mag" je een aantal dagen roken voor je echt moet stoppen.
Wissewis schreef:
21-05-2020 23:24
Eerst maar eens het nut van het stoppen gaan inzien.

Dat je die rommel hartsgrondig haat, dat er een kind op komst is, dat je het smerig vindt, ...

Anders vrees ik dat je binnen de 3 weken terug bent begonnen, zeker als het wel gewoon in huis is.


En je mag nog probleemloos roken, hé.
Geen wet of niemand die het je verbiedt.
En de sigaretten zijn ook nog eens gewoon voorradig in jouw geval, je moet er zelfs niet voor naar de winkel.
Je wil het alleen niet meer.

Maar in de meeste gevallen houdt die wil niet erg stand als er geen echt specifiek doel of waarom is.
Nou, met een doel stoppen heb ik 2x eerder gedaan (zwangerschap en de fucking pleuris) en dat werkt. Tot het doel bereikt is.

Het waarom (gezondheid, geld, etc) helpt me op "licht" moeilijke momenten. Maar niet op de momenten waarop ik normaal achteloos met een sigaret in mijn mond sta. Snap je dat?
hannaa45 schreef:
21-05-2020 23:28
Begin gewoon weer met Champix joh en ga daar vooral een paar maanden mee door.
Dan "mag" je een aantal dagen roken voor je echt moet stoppen.
Misschien moet ik me daar eens in verdiepen. Ik heb gehoord van veel mensen dat de bijwerkingen bijzonder intens zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven