Gezondheid alle pijlers

Vaak ontstoken amandelen. Meer mensen?

23-05-2020 09:41 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai!

Zoals jullie al lezen in de titel ben ik iemand met vaak ontstoken amandelen. Ze zijn sowieso altijd lekker groot, maar ik heb er wel twee keer per jaar last van.
Zijn er meer mensen die dit ook hebben?

Ik mag ze van de dokter pas laten verwijderen als ik 4x per jaar er last van heb en dan ernstig ziek ben. Ik weet dat het inderdaad een heftige ingreep is, maar hier word ik ook niet gelukkig van.

Meer mensen met ook deze ervaring? Hoe komen jullie dan je dagen door? Zonder alleen maar waterijsjes te eten ( het enige voordeel)
Alle reacties Link kopieren
Ze zijn bij mij op mijn vierde al verwijderd, daarna nooit weer ziek geweest tot ik Pfeiffer kreeg.

Maar is jouw dokter je huisarts of de kno-arts?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
23-05-2020 10:08
Maar is jouw dokter je huisarts of de kno-arts?
Mijn huisarts. Ze wil mij niet doorverwijzen naar de KNO-arts
Sinds ik Pfeiffer en CMV heb gehad heb ik er helaas ook vaak last van. Heel naar. Gelukkig is dat vaak na 1.5 week weer over. Geen ervaring met de operatie. Ik begrijp altijd dat het herstel er van heel heftig is als volwassene.
Rook je toevallig TO? Iemand die ik ken had dit ook en toen diegene stopte met roken geen klachten meer gehad hiervan.
Hoi TO, ik herken het helemaal. Ik had niet 4x per jaar ontsteking maar wel heeel grote amandelen en regelmatig ontsteking. Dan lag ik er weer een paar dagen uit. Mijn huisarts heeft me wel verwezen en mijn KNO arts stelde zelf meteen een operatie voor. Het herstel duurde ruim 2 wk met veel pijn. Ik zei toen: ik had dit nooit moeten doen. Maar nu 10 jr later denk ik: ik had het veel eerder moeten laten doen.

Ik zie in de huisarts richtlijn dat er inderdaad staat dat tonsillectomie wordt overwogen vanaf 4x tonsillitis per jaar. Je huisarts volgt wel netjes de richtlijn. Maar daar ben je nu niet mee geholpen natuurlijk. Krijg je wel antibiotica bij zo'n ontsteking? Dan zouden de klachten toch snel moeten verminderen?

Beterschap!
Alle reacties Link kopieren
Ik had dat ook. Ene jaar vaker als het andere jaar. Huisarts vond doorverwijzen ook niet direct noodzakelijk. Toch aangedrongen, ook omdat ik er amandelsteentjes bij kreeg.
Verwijderen was de hel, maar het was het helemaal waard. Nooit meer keelklachten gehad. Voel soms nog het gevoel van van zo 'n opkomende klachten. Dat is dan binnen een dag weg, terwijl dat voor het knippen gegarandeerd weer had gezorgd dat ik geveld was. Kno arts zei overigens na 1 blik dat het overduidelijk was. Waren heel erg groot, maar lagen vooral naar achteren. Ik heb me verbaasd hoeveel extra zuurstof ik krijg.
Alle reacties Link kopieren
Hier tot een paar jaar geleden precies dezelfde klachten. KNO-arts wilde ze niet verwijderen. Ik kreeg op een gegeven moment ook geen antibiotica meer. En ook zonder AB ging het over. Lekker koud drinken en prik vond ik altijd fijn als ik weer last had. En geen idee wat ik gedaan heb, maar ik heb al een aantal jaar geen ontstoken amandelen gehad. Leeftijd? Ze blijven wel enorm groot, maar geen last van.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren
Ik had dat ook. De mijne zijn er op volwassen leeftijd uitgehaald. Moest n paar dagen ih ziekenhuis blijven en ik vond het erg pijnlijk, maar daarna geen last meer gehad.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal voor het delen van jullie tips en ervaringen!

Ik rook niet. Anders kon dat inderdaad best eens helpen.

En als ik jullie zo hoor dan is zo’n operatie toch het beste. Ik had vorig jaar ook last van amandelsteentjes. Ik ga nog wel eens overleggen met de huisarts om ervoor te zorgen dat ik in ieder geval een keer bij de KNO-arts op bezoek kan.
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar! Ik heb het ook regelmatig. Soms een jaar maar 1 keer maar soms ook wel 3 of 4 keer.
7 weken terug kreeg ik weer flinke keelontsteking en antibiotica gehad. Daarna was het minder maar ik heb nu wel al 7 weken af en aan keelpijn. Soms met witte puntjes erin maar vaker gewoon echt geïrriteerd.
Als ik dan veel praat dan kan ik er zo weer een paar dagen flink last van hebben.
Door de corona tijd maak ik me ook sneller zorgen door die keel. Heb jij dat ook?

En zo'n operatie heb ik ook over nagedacht of ik dat zou willen als het zou mogen maar het lijkt me heel eng.
Alle reacties Link kopieren
Sinds mijn eerste zwangerschap constant last van mijn amandelen. Ik drink elke ochtend een kop zoethoutthee en sindsdien veel minder last van.
Ik heb dit een aantal jaren geleden gehad. Toen had ik zo’n vier keer per jaar keelontsteking. Ik rookte toen wel en bij mij heeft het geholpen te stoppen met roken en mijn weerstand te verhogen door gezonder te eten enz. Hopelijk vind je snel een oplossing, je kan er behoorlijk naar van zijn!
Ik heb altijd veel last gehad van keelontstekingen. Op mijn 19e had ik pfeiffer (in combinatie met keelontsteking) en sindsdien zo'n 4-8 keer per jaar keelontsteking. Vorig jaar november heb ik bij de HA aangedrongen op een verwijzing naar de KNO. Hij was hier niet happig op maar uiteindelijk toch de verwijzing gekregen. Mijn amandelen zijn er vervolgens met een paar weken uit gehaald omdat ze chronisch ontstoken waren. Ik vond (in tegenstelling tot eerdere reacties) het herstel helemaal niet heftig. Ik had zo veel keelpijn gehad in de laatste jaren en mijn keel was na de operatie gewoon opgezwollen en pijnlijk. Niet veel meer dan een andere keelontsteking. Ik heb van het ziekenhuis erg goede pijnbestrijding meegekregen. Nadat ik na 2 weken hersteld was heb ik er een totaal ander leven voor terug gekregen. Bijna al mijn energie ging op aan die amandelen. Ik ben ontzettend fit, sportief en heb 's nachts veel minder slaap nodig. DOEN DOEN DOEN!!! Ik zou het iedereen die zo vaak keelontsteking heeft aanraden. Wat een verademing..
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar! Ik liep jaren lang met ontstoken amandelen. Ik leerde er op een gegeven moment echt mee leven alsof het normaal was. Als alles dan weer anders ging smaken ging ik weer naar de dokter voor nog maar een keer een antibiotica, wat ook echt niet goed was.

Ik scheet in mijn broek voor het laten weghalen op volwassen leeftijd dus daar bleef ik ver van weg. Helaas kreeg ik steeds vaker ook bijholte ontstekingen waardoor ik me ook nog constant moe voelde. Uiteindelijk besloten dat ik ze er toch echt uit wilde, hier deden ze toen best moeilijk over. Toch op aangedrongen. Ik moest nog eerst langs de KNO arts kon ik me herinneren of het toch niet anders kon. Inmiddels is de operatie een paar jaar geleden en ik heb nergens last meer van gehad. Het was het zo waard. Nee, de operatie is zeker niet leuk. Ik kan me vooral herinneren dat ik omkwam van de honger en probeerde na 1 dag al kleine stukjes boterham met smeerworst in mijn mond te 'hengelen'. Ik kon ook een paar dagen niet goed praten maar goed dat is even doorbijten. Als je er zo'n last van hebt, vooral aandringen en even doorbijten na de operatie. De pijn viel wel mee en als je net zo'n vreetzak bent als ik vind je daar net als mij ook wel een omweg voor ;-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven