Gezondheid alle pijlers

Naar de diëtist: succesverhalen?

29-05-2020 11:08 40 berichten
Goedemorgen,

al jaren worstel ik met overgewicht. Ik ben flink aangekomen sinds ik begonnen ben met het slikken van antidepressiva. Kilo's die er moeilijk afgaan, zeker omdat ik geen heel gezond leefpatroon heb. Omdat het me zelf niet lukt om verandering aan te brengen, heb ik besloten de stap naar de diëtist te zetten. Best spannend, maar ik heb er eigenlijk wel zin in.

Zijn er mensen die (positieve) ervaringen hebben met afvallen m.b.v. een diëtist? Lukte het je om structuur in je leven aan te brengen? Kon je slechte eetgewoontes doorbreken? Kreeg je handvatten om met emotie-eten om te gaan?

Lijkt me fijn om te lezen. :)
Geen ervaring met diëtist.
Maar mag ik vragen welke Ad je slikt? En ben je daar nu mee gestopt vanwege deze reden?
Ik slik sinds kort een andere Ad dan ik voorheen deed en mocht ik ervan aankomen dan overweeg ik ook naar een diëtist te gaan.
Ik zou in eerste instantie inderdaad eens overleggen met degene die je de medicatie voorschrijft.

En ik heb ervaring met een diëtist op een ander gebied. Het is vooral belangrijk om eerlijk te zijn. Over hoe het gaat, wat je moeilijk vindt, 'foutjes' die je maakt. Des te beter kunnen ze je helpen.
Eviva1983 schreef:
29-05-2020 11:34
Geen ervaring met diëtist.
Maar mag ik vragen welke Ad je slikt? En ben je daar nu mee gestopt vanwege deze reden?
Ik slik sinds kort een andere Ad dan ik voorheen deed en mocht ik ervan aankomen dan overweeg ik ook naar een diëtist te gaan.
Tuurlijk! Ik slik fluvoxaminemaleaat aurobindo, om de hele naam maar te noemen. Nee, ik ben er niet mee gestopt. De AD doet erg goed zijn werk om mijn mentale gesteldheid en ik durf daar (nog) niet vanaf. Ik leg de link zelf tussen aankomen en beginnen met AD, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat de AD de hoofdzaak is. Iets om aan de diëtist voor te leggen. Maar het is wel een bekend verschijnsel helaas. :( Hopelijk krijg jij er geen last van.
Marée schreef:
29-05-2020 11:40
Ik zou in eerste instantie inderdaad eens overleggen met degene die je de medicatie voorschrijft.

En ik heb ervaring met een diëtist op een ander gebied. Het is vooral belangrijk om eerlijk te zijn. Over hoe het gaat, wat je moeilijk vindt, 'foutjes' die je maakt. Des te beter kunnen ze je helpen.
Het dingetje is dat de AD zijn werk heel goed doet, dus zomaar switchen oid vind ik eng. Ik weet ook niet zeker of het enkel daar door komt, ik noemde ook al dat er best wat schort aan mijn levenstijl.

Goede tip! Was ik ook zeker van plan. Lijkt me fijn om eens mijn hele verhaal te kunnen doen, want het gaat verder dan deze paar jaren met veel aankomen. Ik kijk uit naar de handvatten van een professional.
Missmagic: ook een ssri dus.
Vervelend dat je ervan bent aangekomen.
Het zal wel meetellen, want je kan er extra hongergevoel door krijgen.
Geen idee of het ook daadwerkelijk je metabolisme vertraagd maar mijn behandelaar zei van niet.
Fijn dat je er wel baat bij hebt!
Ik heb eerst jaren escitalopram geslikt, maar dit jaar gestopt en weer teruggevallen.
Nu slik ik sinds een week of drie Setraline en merk al wel meer hongergevoel, tot nu toe nog niet aangekomen maar dat kan wel komen natuurlijk.
Hopelijk vind je een goede manier om een goed gewicht te kunnen behouden in combinatie met antidepressiva.
En een diëtist lijkt me daarin een goed hulpmiddel.
20 kilo afgevallen mbh een diëtist na jarenlang zelf aan te rommelen!
Eviva1983 schreef:
29-05-2020 11:46
Missmagic: ook een ssri dus.
Vervelend dat je ervan bent aangekomen.
Het zal wel meetellen, want je kan er extra hongergevoel door krijgen.
Geen idee of het ook daadwerkelijk je metabolisme vertraagd maar mijn behandelaar zei van niet.
Fijn dat je er wel baat bij hebt!
Ik heb eerst jaren escitalopram geslikt, maar dit jaar gestopt en weer teruggevallen.
Nu slik ik sinds een week of drie Setraline en merk al wel meer hongergevoel, tot nu toe nog niet aangekomen maar dat kan wel komen natuurlijk.
Hopelijk vind je een goede manier om een goed gewicht te kunnen behouden in combinatie met antidepressiva.
En een diëtist lijkt me daarin een goed hulpmiddel.
Klopt. Ja, dat is ook wat ik erover hoor, dat hongergevoel. Al ben je natuurlijk nog wel zelf verantwoordelijk voor wat je in je mond stopt. Dit is mijn eerste AD, dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Ik ken wel iemand die setraline slikt en die heeft ook al jaren problemen met haar gewicht, maar setraline is haar meest recente medicatie en hiervoor zat ze weer op wat anders. Ik weet wel dat zij ook is aangekomen na het starten met medicatie.

Ik hoop dat je de kilo's eraf houdt! Het zal ook sterk per persoon en leefpatroon verschillen hoezeer AD een impact heeft.

Ik hoop het ook! :)
MissMagicx schreef:
29-05-2020 11:42
Het dingetje is dat de AD zijn werk heel goed doet, dus zomaar switchen oid vind ik eng. Ik weet ook niet zeker of het enkel daar door komt, ik noemde ook al dat er best wat schort aan mijn levenstijl.
Je hoeft ook niet per se te switchen, maar misschien kan de behandelaar je wel tips geven, die moet vaker dealen met mensen die bijwerkingen ervaren :) Sowieso is het wel fijn om te melden dat het er is en dus mogelijk een bijwerking is.
Zeewater8669 schreef:
29-05-2020 12:02
20 kilo afgevallen mbh een diëtist na jarenlang zelf aan te rommelen!
Superfijn! Twintig kilo eraf is ook ongeveer mijn doel.

Zou je wat meer willen vertellen over je ervaring? Zat het vast op structuur of misschien op alle verschillende informatie waar je zelf op stuit dat het je zelf niet lukte? Ik vind met name dat laatste erg lastig, de een zegt dit, de ander dat. Ik wil nu weleens een samenhangend verhaal horen van iemand die er verstand van heeft, haha.
Marée schreef:
29-05-2020 12:13
Je hoeft ook niet per se te switchen, maar misschien kan de behandelaar je wel tips geven, die moet vaker dealen met mensen die bijwerkingen ervaren :) Sowieso is het wel fijn om te melden dat het er is en dus mogelijk een bijwerking is.
Goed punt, alleen is het zo dat alleen de huisarts nog een aanspreekpunt voor me is. Bij mijn vorige behandelaar ben ik al een heel tijdje klaar, gelukkig. :)

Eerst eens kijken of afvallen met een diëtist beter lukt en anders kan ik altijd nog aankloppen bij de huisarts. Dank voor het meedenken!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben onder begeleiding van de diëtist nu 15 kilo afgevallen, sinds september. Ik heb een aantal eetgewoontes echt veranderd, verder wat kleine aanpassingen gedaan en het is voor mij een hele fijne stok achter de deur.
Ah, dat snap ik. Succes in ieder geval!
Alle reacties Link kopieren
Ik loop bij een diëtiste.
Verschillende diëten gedaan. Veel afgevallen en nog meer aangekomen. Erg gewisseld in tientallen kilo's.

Nu blijvend 10 er af. Maar ik wil er nog meer af.
Diëtiste zit erg op mijn leven en omstandigheden. Ze kijkt ook naar je stress, slaap en ontspanning. Denkt met je mee. Stelt 1 voor 1 een aandachtspunt op zodat je niet te snel te veel hooi op je vork neemt.
Houdt mij in balans. Niet te veel doorslaan maar wel erop wijzen waar ik wat meer kan doen.

Het gaat nu niet echt lekker. Maar ik blijf wel bij haar als stok achter de deur.
En wat ik al zei er is in ieder geval al wel blijvend 10kg af
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel ervaring met diëtisten, maar dat was toen niet om af te vallen.
De eerste had ik geen klap aan, die overlaadde me (mondelinge) informatie, zodat het me duizelde als ik weer buiten stond en daarna eigenlijk nog niet wist wat ik moest doen. Ze hield zich ook niet aan afspraken, belafspraken, mailen, dingen voor me uitzoeken of regelen etc. Daar was ik dus snel klaar mee. De diëtiste daarna was geweldig, die heeft me echt geholpen. Ook heel praktisch met schema's maken, te lullig voor woorden soms, maar het hielp me.

Kijk dus goed of je een klik hebt, of zijn/haar manier van werken bij jou past.
Lostit schreef:
29-05-2020 12:26
Ik ben onder begeleiding van de diëtist nu 15 kilo afgevallen, sinds september. Ik heb een aantal eetgewoontes echt veranderd, verder wat kleine aanpassingen gedaan en het is voor mij een hele fijne stok achter de deur.
Goed bezig! :)
Marée schreef:
29-05-2020 12:26
Ah, dat snap ik. Succes in ieder geval!
Dank je!
mabelle schreef:
29-05-2020 12:27
Ik loop bij een diëtiste.
Verschillende diëten gedaan. Veel afgevallen en nog meer aangekomen. Erg gewisseld in tientallen kilo's.

Nu blijvend 10 er af. Maar ik wil er nog meer af.
Diëtiste zit erg op mijn leven en omstandigheden. Ze kijkt ook naar je stress, slaap en ontspanning. Denkt met je mee. Stelt 1 voor 1 een aandachtspunt op zodat je niet te snel te veel hooi op je vork neemt.
Houdt mij in balans. Niet te veel doorslaan maar wel erop wijzen waar ik wat meer kan doen.

Het gaat nu niet echt lekker. Maar ik blijf wel bij haar als stok achter de deur.
En wat ik al zei er is in ieder geval al wel blijvend 10kg af
Wat lastig dat je zo schommelt, maar blijven focussen op die tien die je er nu af hebt! Moeilijke dingen en stress maken het er niet makkelijker op. Goed dat je bij haar blijft en houd de moed erin! Dank je voor het delen van je ervaring. :)
Oplader schreef:
29-05-2020 12:55
Ik heb wel ervaring met diëtisten, maar dat was toen niet om af te vallen.
De eerste had ik geen klap aan, die overlaadde me (mondelinge) informatie, zodat het me duizelde als ik weer buiten stond en daarna eigenlijk nog niet wist wat ik moest doen. Ze hield zich ook niet aan afspraken, belafspraken, mailen, dingen voor me uitzoeken of regelen etc. Daar was ik dus snel klaar mee. De diëtiste daarna was geweldig, die heeft me echt geholpen. Ook heel praktisch met schema's maken, te lullig voor woorden soms, maar het hielp me.

Kijk dus goed of je een klik hebt, of zijn/haar manier van werken bij jou past.
De klinkt lijkt me inderdaad erg belangrijk. Fijn dat je uiteindelijk een goede vond! Ik denk dat het qua klik hetzelfde werkt met een therapeut.
Alle reacties Link kopieren
Probleem met diëtisten is, het is geen beschermd beroep. Je hebt hbo geschoolde mensen die voeding en diëtetiek hebben gedaan maar ook de LOI diëtisten..

Kijk daar dus goed naar.
poldervrouw schreef:
29-05-2020 13:07
Probleem met diëtisten is, het is geen beschermd beroep. Je hebt hbo geschoolde mensen die voeding en diëtetiek hebben gedaan maar ook de LOI diëtisten..

Kijk daar dus goed naar.
Dit wist ik niet, ga ik eens opzoeken.
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
29-05-2020 13:07
Probleem met diëtisten is, het is geen beschermd beroep. Je hebt hbo geschoolde mensen die voeding en diëtetiek hebben gedaan maar ook de LOI diëtisten..

Kijk daar dus goed naar.
Dat klopt niet hoor, je mag jezelf alleen diëtist noemen met een erkend HBO-diploma. Anders ben je ‘voedingsconsulent’ oid.
Alle reacties Link kopieren
Zeker een aanrader. Heel veel gewicht verloren met een diëtist. Dan een tijdje zonder diëtist geweest en dat is dan juist de periode waar het weer fout ging. Maar nu met een nieuwe diëtist weer op de goede weg!

Ik zou zeggen: zeker proberen, vind je het niks, dan houd je het gewoon bij die ene keer hé.
MissMagicx schreef:
29-05-2020 12:14
Superfijn! Twintig kilo eraf is ook ongeveer mijn doel.

Zou je wat meer willen vertellen over je ervaring? Zat het vast op structuur of misschien op alle verschillende informatie waar je zelf op stuit dat het je zelf niet lukte? Ik vind met name dat laatste erg lastig, de een zegt dit, de ander dat. Ik wil nu weleens een samenhangend verhaal horen van iemand die er verstand van heeft, haha.
Het was voor mij gewoon echt een ontzettende stok achter de deur en elke keer na de afspraak een boost wanneer je daar vandaan kwam. Ik werd ook elke sessie opnieuw gewogen dus je wilt dan ook niet daar aankomen met in je achterhoofd dat je het zelf verpest hebt die week ofzo. Ik doe wel kha, dat blijkt gewoon voor mij heel goed te werken. Mijn diëtist had ook heel veel lekkere recepten daarvoor, waardoor ik ook goed aan de slag kon daarmee. Ik denk inderdaad gewoon de handvatten om 1 dieet in mijn geval te volgen en de structuur van elke week een gesprek + wegen echt goed heeft gewerkt. Succes, ik hoop dat het jou ook lukt!
Drackie schreef:
29-05-2020 14:26
Dat klopt niet hoor, je mag jezelf alleen diëtist noemen met een erkend HBO-diploma. Anders ben je ‘voedingsconsulent’ oid.
Oh, dan zit het wel goed. :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven