Gezondheid alle pijlers

Kiespijn/zenuwpijn/tandarts

03-06-2020 23:12 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
edemiddag,

Voor Ongeveer 7 weken geleden ben ik naar de tandarts geweest om een vrij diep gaatje te vullen.. nu zei ze toen al dat ze valk op de zenuw zat! Alles prima verlopen en er 4 weken lang gelukkig geen last van gehad, tot een aantal weken geleden toen begon het te zeuren en deze week is het echt drukkende stekende pijn. Nu lees je op het internet natuurlijk de grootste horror verhalen over kiespijn.. vanmorgen weer bij de tandarts geweest en de vries test gedaan, ze zei dat als de pijn binnen 10sec weg trok er geen ontsteking zat! Ook weer nieuwe foto’s gemaakt en idd niets op te Zien. Ze zegt dat de pijn nog wel Even Kan aanhouden? Maar zolang trek ik al die ibbu en asprines niet! Ik ben standaard elke ochtend rond 5/6 wakker met pijn klachten.. nu is mn vraag terug gaan naar de tandarts en een wortelkanaalbehandeling aanvragen? Of gewoon nog even wachten tot de pijn afneemt ..
Edemiddag

Terug naar de tandarts en overleggen wat te doen
Alle reacties Link kopieren
Hm, soms kan het wel dat als een tand diep gevuld moest worden, deze even gevoelig blijft. Maar dat is meestal niet in de mate dat je al wakker wordt van de pijn. Tenzij je tandknarst in je slaap? Zou ook nog eens naar de tandarts gaan (desnoods een andere voor een 2nd opinie) en deze keer echt aandringen dat het niet meer kan.
leeg
De tandarts heeft dus wel goed gekeken of het toch alsnog is gaan ontsteken. Slik je wel genoeg? Meestal moet je voor tandpijn ibuprofen en paracetamol in maximale dosering en goed verdeeld over de dag gebruiken. Voor Ibuprofen staat 1200mg per 24 uur als maximale dosering in de bijsluiter (dus om de 6 uur 400mg of om de 3 uur 200mg). Op aanwijzing van een arts kan soms een maximale dagelijkse dosis van 3200 mg worden gebruikt (wiki). Dus nog 2,5 keer zo hoog. Voor paracetamol staat 3000mg per 24 uur, dus om de 4 uur 500mg.
Alle reacties Link kopieren
Tandpijn is een heel apart fenomeen; de pijn hoeft niet uit de tand te komen; wat ongewone inspanning van bijvoorbeeld de kauwspier of andere gelaatsspieren kan voldoende zijn om de aangezichtszenuwen te triggeren. Een heel klein veranderingetje in een vulling kan dan de aanleiding zijn voor een enorme pijnscheut.

Als je tandpijn hebt ga je je kaak ook vaak anders bewegen. Je gaat telkens voelen of de pijn er nog zit.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik nooit iets; daar ga ik echt niet aan beginnen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
De tandarts heeft zeker goed gekeken.. ook die vries test gehad! Ze beweert dat de zenuw geïrriteerd is! Ze adviseerde me minde koud te drinken en met een bitje te slapen voor het knarsetandenden.. gister de dag door gekomen met 4 asprines en doorgeslapen, nu begint het weer te zeuren! Ze heeft wel een zenuwkanaal behandeling voorgesteld maar ze was er geen voorstander van!
retrostar schreef:
04-06-2020 08:03
Ik gebruik nooit iets; daar ga ik echt niet aan beginnen.

Tot je een keer echt pijn hebt.
Alle reacties Link kopieren
Eén van mijn kiezen is vorig jaar ook gevuld, dicht bij de zenuw. Eerste paar maanden was het extreem gevoelig, ik kon er niet op kauwen, niet te koud, niet te warm of te zoet. Tandarts zei dat dat normaal was bij een vulling zo dicht bij de zenuw.. Dus weer teruggestuurd om het aan te kijken. Aan het eind van het jaar een weekend gigantische kiespijn gehad, ging vanzelf weer weg dus dacht er niet teveel van.

Pinksterweekend dit jaar is het weer begonnen, liep echt tegen de muren op van de pijn en dinsdag meteen een begin van een wortelkanaalbehandeling gehad. Er was bij mij geen test nodig omdat op de foto al te zien was dat ik een ontsteking had. Ik liep er dus al veel te lang mee rond, je kan het nog een paar weken aankijken maar zeker geen maanden!
Wie wat wil die moet wat.
Alle reacties Link kopieren
Hier jaren terug ook een kies gevuld dicht op de zenuw nadat ik weken met hoofdpijn had gelopen en dat heb ik eigenlijk zelden.Bleek dus te komen van een gaatje onder er vulling.

Na het vullen nog paar dagen last gehad.

Vervolgens ging het jaren goed tot ik kiespijn kreeg bij de bewuste kies.Uiteindelijk dus toch een wortelkanaalbehandeling gehad.
Alle reacties Link kopieren
RaveMeisje schreef:
04-06-2020 11:56
Eén van mijn kiezen is vorig jaar ook gevuld, dicht bij de zenuw. Eerste paar maanden was het extreem gevoelig, ik kon er niet op kauwen, niet te koud, niet te warm of te zoet. Tandarts zei dat dat normaal was bij een vulling zo dicht bij de zenuw.. Dus weer teruggestuurd om het aan te kijken. Aan het eind van het jaar een weekend gigantische kiespijn gehad, ging vanzelf weer weg dus dacht er niet teveel van.

Pinksterweekend dit jaar is het weer begonnen, liep echt tegen de muren op van de pijn en dinsdag meteen een begin van een wortelkanaalbehandeling gehad. Er was bij mij geen test nodig omdat op de foto al te zien was dat ik een ontsteking had. Ik liep er dus al veel te lang mee rond, je kan het nog een paar weken aankijken maar zeker geen maanden!
Oh gadver..
mijn tandarts stuurde me ook snel weer naar huis, het was ook een groot gat dicht bij de zenuw... kijk het denk ik nog maar even aan, aangezien ik niet heel blij werd van de begroting 😅
Alle reacties Link kopieren
Antoon69 schreef:
04-06-2020 00:41
De tandarts heeft dus wel goed gekeken of het toch alsnog is gaan ontsteken. Slik je wel genoeg? Meestal moet je voor tandpijn ibuprofen en paracetamol in maximale dosering en goed verdeeld over de dag gebruiken. Voor Ibuprofen staat 1200mg per 24 uur als maximale dosering in de bijsluiter (dus om de 6 uur 400mg of om de 3 uur 200mg). Op aanwijzing van een arts kan soms een maximale dagelijkse dosis van 3200 mg worden gebruikt (wiki). Dus nog 2,5 keer zo hoog. Voor paracetamol staat 3000mg per 24 uur, dus om de 4 uur 500mg.
Ja ze heeft goed gekeken of er wel of geen ontsteking zat.. ik slikte echt wel de hoogste dosering ibuprofen, maar ben nu over gestapt op asprines! Aangezien ik mega last van mn maag/darmen kreeg
Alle reacties Link kopieren
Tulpje78 schreef:
04-06-2020 12:32
Hier jaren terug ook een kies gevuld dicht op de zenuw nadat ik weken met hoofdpijn had gelopen en dat heb ik eigenlijk zelden.Bleek dus te komen van een gaatje onder er vulling.

Na het vullen nog paar dagen last gehad.

Vervolgens ging het jaren goed tot ik kiespijn kreeg bij de bewuste kies.Uiteindelijk dus toch een wortelkanaalbehandeling gehad.
Pfft vervelend,

Hoop dat het bij mij allemaal meevalt!
Op de foto’s was niets te bekennen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven