Gezondheid alle pijlers

Oplossingsgericht: tips tegen stress.

29-06-2020 06:45 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Momenteel spelen er wat vervelende zaken in mijn leven. Helaas (door mij) weinig aan te doen maar merk dat ik steeds vaker aan het piekeren ben. Heeft geen zin, kost energie en geeft me stress dus ben opzoek naar tips om daarmee om te gaan.

Vriend zegt steeds praten maar weet niet wat ik kan zeggen. De reden van zorgen liggen buiten mijn macht en het zuigt en meer kan ik er eigenlijk niet over zeggen. Voelt zo nutteloos om steeds te herhalen waar ik over pieker.
Slapen lukt nu wel, heb zo'n mindfulness app met stembegeleiding, werkt heel goed als slapen niet lukt.

Wat doen jullie als jullie beginnen met piekeren? Zijn er bepaalde ademhalingsoefeningen die jullie doen bijv?
Alle reacties Link kopieren
Me bedenken dat piekeren niets verandert en dat tijd raad en verandering brengt.
Sterkte
Ademhalingsoefeningen kan helpen

En praten inderdaad met de juiste personen. Wat kan je zeggen? Specifiek benoemen waar je over piekert. (tegen die personen, niet hier)

Training mindfulness is ook een idee

Probeer genoeg slaap te krijgen, wat soms makkelijker gezegd dan gedaan is.

Piekeren sucks
Alle reacties Link kopieren
Ontspannen door inspannen, dus iets fysieks doen.

En accepteren dat jij niks aan de situatie kan doen en dus realiseren dat stress geen zin heeft.

En ademhalen is een goed idee.
Alle reacties Link kopieren
Zingen?
Zingen en passiflora.
Zingen, sporten, praten, mindfullness, muziek luisteren /spelen. Onder de mensen zijn (meespelen met je kinderen), koken, motor rijden, piekeruurtje inlassen.
Afleiding zoeken dus.
Opschrijven en dan elke keer dat hetzelfde weer in je hoofd begint eraan denken dat het opgeschreven is: zo van het staat daar al, het hoeft niet nog een keer herhaald te worden.
Piekergedachtes even van je af schrijven (dagboek, schriftje oid)?
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor altijd dat meditatie (met een meditatie-app) goed is. Dat wil ik zelf nog proberen. En/of yoga.

Sterkte.
Later is nu
Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren (Loesje)

Bedenk je dat steeds
Alle reacties Link kopieren
Topics lezen op het Viva forum :jump:
Alle reacties Link kopieren
Ik zit in een vergelijkbare situatie, veel stress door een situatie die momenteel niet op te lossen is.
Ik ben naar de huisarts geweest omdat bij mij de stress ging overheersen en heb nu binnenkort een afspraak met de POH-GGZ .
Maar ik lees even mee voor eventuele tips.
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.
Ik ga dan zingen (ik zing opera, helpt geheid... ;-D), mediteren (tip: de smiling mind app!), yoga, wandelen, ik heb katten, helpt ook.. Of iets knulligs in huis doen, word ik gek genoeg ook rustig van. (Met een muziekie op...)
Piekeren is idd stom maar het is wel normaal... nadenken is nou eenmaal wat het verstand doet...
Alle reacties Link kopieren
Tips tegen stress:

- Ga je flink bewegen. Ren, spring, buk, druk je op zoveel als je kan binnen pakweg 5 minuten. Of maak een flinke wandeling.
- Luister naar muziek
- Concentreer je op een moeilijke taak maar niet zo moeilijk dat het je niet lukt
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ademhalingsoefeningen doen helpt inderdaad. Gedachten bewust verzetten door het luisteren van een podcast of lezen van een boek. Stuk wandelen. "het er even uit janken" wil ook nog wel even helpen zolang ik mezelf daarna kan herpakken.
Tot slot mijn oma is inmiddels al tien jaar dood maar zei altijd: "geen zorgen over wat er gaat gebeuren, want dan is dat zo en dan komt het wel weer terecht of niet maar dan nog" Is natuurlijk enigszins kort door de bocht maar het helpt mij wel bij praktische angst voor bijvoorbeeld pijn in ziekenhuis of vliegtuig turbulentie.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij werkt juist lopen, wandelen, sporten
en een boekje naast mijn bed, zorgen schrijf ik op en denk ik overdag pas weer aan
Alle reacties Link kopieren
Wat veel reacties al, dank jullie wel.

Ik wandel inderdaad veel, dat heb ik altijd fijn gevonden. Opschrijven ook maar merk dat het pagina na pagina eigenlijk allemaal hetzelfde is dus word nu al bijna gestrest van het steeds opschrijven dus daar ben ik maar weer mee gestopt.

Ik heb gebeld voor de poh maar die is langdurig ziek dus kan nu half juli terecht bij een psycholoog. Van het weekend is er weer van alles gebeurd en had gehoopt dat ik voor die tijd al een paar gesprekken kon hebben om handvatten te hebben om er mee om te gaan maar dat is niet gelukt.

Wat een nutteloos gedoe met die hersenen soms :P

@Phoebemeaculpa als ik opera gaat zingen raakt iedereen in m'n omgeving gestrest denk ik :proud:
Alle reacties Link kopieren
en een paar paracetamollen voor het slapen gaan
Een maximale dosis

Het stresscentrum in je hersenen zit direct naast het pijncentrum, paracetamol verdooft ook stress
Zwemmen (ergens waar geen andere mensen zijn)
Mediteren.
Dat vergt wel wat oefening en af en toe mediteren helpt niet. Maar als je dat elke dag 20 minuten doet leer je best snel om de gedachtes los te laten opv je er zo door te laten meeslepen.
Ik vind de headspace app heel fijn.
Alle reacties Link kopieren
Oxazepam.

En bedenken dat stress in onze maatschappij eigenlijk altijd gezien wordt als negatief, maar dat enige mate van stress juist energie kan geven.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Stress is echt killing!
En tijd heelt alle wonden... maar intussen ben ik ook maar aan een meditatie app gegaan.
Ik heb die van Michael Pilarczyk, staan ook nog een paar leuke (luister) boeken op.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
29-06-2020 07:42
Zingen en passiflora.
Wat?
Google helpt me ook niet verder.
Alle reacties Link kopieren
Maud*de*Braose schreef:
29-06-2020 09:14
Mediteren.
Dat vergt wel wat oefening en af en toe mediteren helpt niet. Maar als je dat elke dag 20 minuten doet leer je best snel om de gedachtes los te laten opv je er zo door te laten meeslepen.
Ik vind de headspace app heel fijn.

Ik heb net Hersenschorsing gelezen van Margot Ros en zij zweert hier ook bij. Nu wil ik 'm ook downloaden :proud:

Redbulletje, zwem jij nog steeds dagelijks? Voor de meeste mensen is 'zwemmen waar geen andere mensen zijn' niet echt een optie, natuurlijk ;-))
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven