Gezondheid alle pijlers

DNA test

30-06-2020 17:50 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand ervaring met een DNA verwantschapsonderzoek en kan mij een test aanraden?
Ik wil deze test gaan doen, maar op het internet staan zoveel testen dat ik niet weet welke betrouwbaar is.
Alvast bedankt!
Oei. Waarom zou je je DNA vrijwillig naar een onbekend bedrijf willen sturen, waarvan het onbekend is wat ze er daarna mee gaan doen? En wat wil je met de uitslag van dit onderzoek?
Alle reacties Link kopieren
Waarom niet via een ziekenhuis?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
FoxtrotAlpha schreef:
30-06-2020 17:52
Oei. Waarom zou je je DNA vrijwillig naar een onbekend bedrijf willen sturen, waarvan het onbekend is wat ze er daarna mee gaan doen? En wat wil je met de uitslag van dit onderzoek?
Wat denk je?
leeg
Helena_z schreef:
30-06-2020 17:54
Wat denk je?
Geen idee. Een poosje geleden wilden veel influencers dit opeens omdat ze dan te horen kregen dat ze zoveel % chinees, zoveel % kaukasisch, zoveel % .... waren.
Dit leek me redelijk zinloos, want wat moet je met deze info?
Alle reacties Link kopieren
FoxtrotAlpha schreef:
30-06-2020 17:56
Geen idee. Een poosje geleden wilden veel influencers dit opeens omdat ze dan te horen kregen dat ze zoveel % chinees, zoveel % kaukasisch, zoveel % .... waren.
Dit leek me redelijk zinloos, want wat moet je met deze info?
TO spreekt over een DNA verwantschapsonderzoek. Dus denk eerder een "onderzoek naar biologische relatie tussen familieleden"..
leeg
Dat kan natuurlijk. Ook dan zou ik trouwens niet zo maar naar bedrijven DNA gaan opsturen

Maar mijn vraag ging dus met name over die bedrijven die adverteren met “kom achter je geografische en etnische achtergrond”

TO: wil je meer vertellen of je dat zoekt, of dat je bijv. een vaderschapstest wil doen?
Alle reacties Link kopieren
Ik wil een vaderschapstest gaan doen.
Je zegt dat je niet snel naar een bedrijf je DNA wilt opsturen, maar hoe kan je er anders achter komen?
Alle reacties Link kopieren
Deze onderzoeken DNA voor onder meer DNA Onbekend. Is dat vertrouwd genoeg? https://www.cwz.nl/zorgpartner/diagnost ... onderzoek/
Alle reacties Link kopieren
Die had ik ook gevonden en leek mij wel betrouwbaar, alleen deze kost meer dan het dubbele als de anderen die ik tegen kwam. En ik weet dat ik het goed wil doen en het belangrijk voor mij is, maar zoveel geld heb ik niet liggen.
Alle reacties Link kopieren
Juul*96 schreef:
30-06-2020 18:09
Ik wil een vaderschapstest gaan doen.
Je zegt dat je niet snel naar een bedrijf je DNA wilt opsturen, maar hoe kan je er anders achter komen?
Een bedrijf kan er mee doen wat ze willen. Je hebt het vrijwillig naar ze opgestuurd. Via je (huis)arts valt het onder medisch geheim.
Alle reacties Link kopieren
Valentijn101 schreef:
30-06-2020 18:21
Een bedrijf kan er mee doen wat ze willen. Je hebt het vrijwillig naar ze opgestuurd. Via je (huis)arts valt het onder medisch geheim.

Nou dat hangt toch echt van de voorwaarden af.
Alle reacties Link kopieren
Juul*96 schreef:
30-06-2020 18:20
Die had ik ook gevonden en leek mij wel betrouwbaar, alleen deze kost meer dan het dubbele als de anderen die ik tegen kwam. En ik weet dat ik het goed wil doen en het belangrijk voor mij is, maar zoveel geld heb ik niet liggen.
Ah, ok.

De Vereniging Klinische Genetica Nederland (VKGN) maakt zich ernstige zorgen over de betrouwbaarheid van dna-tests die bedrijven aanbieden aan particulieren. De vereniging heeft melding gedaan bij de inspectie Volksgezondheid en Jeugd over het zogenaamde ‘genenpaspoort’ van iGene. Dat bedrijf verkoopt leefstijladviezen aan de hand van de uitkomsten van hun test. ,,Mensen krijgen soms onterecht een geruststellende boodschap. Dat is ronduit gevaarlijk.’’ Bron https://www.ad.nl/gezond/zorgen-om-betr ... google.nl/

Hopelijk kun je sparen voor een betrouwbare test. Misschien kun je bij onderstaande vereniging informeren naar betaalbare opties. https://www.vkgn.org/
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben het bij Sanquin laten doen, was ongeveer 600 euro.
Ik zou ook willen wete wat zij met mijn dna doen.
Alle reacties Link kopieren
Bij Sanquin kan je een betrouwbare vaderschapstest laten uitvoeren.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
FoxtrotAlpha schreef:
30-06-2020 17:52
Oei. Waarom zou je je DNA vrijwillig naar een onbekend bedrijf willen sturen, waarvan het onbekend is wat ze er daarna mee gaan doen?
Wat gaan ze doen dan met haar DNA?
anoniem_365114 wijzigde dit bericht op 01-07-2020 11:36
0.00% gewijzigd
Blankepit schreef:
30-06-2020 20:04
Wat gaan ze doen dan met haar DNA?
.
Wat dan?
Gegevens aan verzekeringen verkopen bijvoorbeeld.
TO, mijn idee is: stel je geeft 250 euro uit aan een bedrijf dat onbetrouwbaar is, dan is die 250 euro weggegooid geld. 600 euro is een pak geld. Maar schijnbaar heb je dan een goeie firma en resultaten waar je op aan kunt.
De reden waarvoor jij het wil gebruiken is ernstig.
Die 600 euro is geen weggegooid geld. Als je echt de vader blijkt te zijn, dan kan je gerust zijn, wat veel waard is. Als je niet de vader blijkt te zijn, dan moet je niet een gans leven betalen voor een kind wat niet het jouwe is. Die wetenschap is toch ook wel een investerinkje waard.
Dus probeer aan het geld te komen en koop zekerheid en gemoedsrust.

Succes en ook sterkte gewenst,

Mamme-zel uit België
Alle reacties Link kopieren
Jullie reacties geven me wel stof tot nadenken, maar ik voel me er wel rot door. Ik had niet nagedacht dat bedrijven eventueel wat met mijn dna zouden kunnen doen. Waar ik vooral van baal is dat ik verder moet sparen voor een duurdere(betrouwbaarder) test en het dus niet op korte termijn zal kunnen.

Ik ben overigens niet de vader maar de dochter, dus dat ik zou moeten betalen heeft niet met mijn situatie te maken. Daarnaast hoef ik geen test die rechtsgeldig is, ik doe het echt alleen voor mijzelf.
Nemain• schreef:
30-06-2020 20:38
Gegevens aan verzekeringen verkopen bijvoorbeeld.
Het is niet iets wat je wil
anoniem_365114 wijzigde dit bericht op 01-07-2020 11:36
9.58% gewijzigd
Blankepit schreef:
30-06-2020 21:55
Het is niet iets wat je wil maar hoe heb jij daar last van?
Stel dat ik een ziekte heb die opmeet gen zichtbaar is. Dan kan ik op basis van dat gen bijvoorbeeld uitgesloten worden voor bepaalde verzekeringen. Of een veel hogere premie betalen.
Nemain• schreef:
30-06-2020 21:58
Stel dat ik een ziekte heb die opmeet gen zichtbaar is. Dan kan ik op basis van dat gen bijvoorbeeld uitgesloten worden voor bepaalde verzekeringen. Of een veel hogere premie betalen.
Mag dat in Nederland?
Blankepit schreef:
30-06-2020 22:27
Mag dat in Nederland?
Geen idee. Ik weet niet hoe de wetgeving is voor dat soort bureaus. En wat als ze in het buitenland zijn geregistreerd. Of dat hun data goed beveiligd zijn. Het zijn commerciële bedrijven, ik geloof niet dat zij veel waarde hechten aan ethiek.
..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven