Gezondheid alle pijlers

Hallux valgus

11-07-2020 22:04 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een paar jaar geleden heb ik ook al een topic geopend. Maar ik kreeg toen weinig reacties. Ik hoop inmiddels op meer ervaringen, want volgende maand is het zo ver, dan heb ik een afspraak bij de orthopeed.

Ik heb aan beide voeten hallux valgus, maar inmiddels zo’n last dat ik nu de knoop doorgehakt heb.
Schoenen kopen is een opgave, en lijkt ieder jaar moeilijker te worden. Het pijnlijke branderige gevoel, daar ben ik inmiddels wel aangewend. De bunions zijn ook altijd rood. Steeds vaker heb ik last van gemene steken. Maar sinds een paar maanden blokkeert mijn linkervoet, na een lange dag werken kan ik soms niet lopen omdat mijn voet aan de buitenzijde zo’n pijn doet, dat ik geen stap kan verzetten.
Ik vermoed dat het komt door een verkeerde stand van de voet, veroorzaakt door de hallux valgus.
13 augustus heb ik een afspraak, eerst foto’s maken en aansluitend de afspraak bij de orthopeed. Ik ben benieuwd wat hij zegt. Maar ook huiverig voor de ingreep. (Ik heb een trauma opgelopen door een eerdere operatie).

Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen, hoe hebben jullie de ingreep ervaren? Hoe verliep het herstel, en hoelang waren jullie uit de running?
Ik weet dat ik de orthopeed ook het eea kan vragen, maar 13 augustus is nog ver weg.
Alle reacties Link kopieren
gezondheid/hallux-valgus-operatie/list_ ... #p31633012

Toevallig kort geleden nog een topic over geweest
Don't cry, buy a bag and move on.
Ik heb het op mijn 25e laten doen en na herstel was het eerste wat ik dacht...ik had het eerder moeten doen.
Net als jij waren de laatste jaren kut qua ik had elke dag pijn, kon schoenen niet meer verdragen etc.
Ik vond het herstel meevallen maar je moet jezelf wel de tijd gunnen.

Good luck!
Alle reacties Link kopieren
@dwynwen: hoe oud ben je nu als ik vragen mag? Ben je nu helemaal klachtenvrij?
Heb zelf ook hallux valgus met bunions en ik vermoed dat mijn klachten ooit dusdanig zijn dat een ingreep toch het beste is. Maar dat wil ik wel zo lang mogelijk uitstellen.
Alle reacties Link kopieren
HappyGoLucky schreef:
12-07-2020 08:51
@dwynwen: hoe oud ben je nu als ik vragen mag? Ben je nu helemaal klachtenvrij?
Heb zelf ook hallux valgus met bunions en ik vermoed dat mijn klachten ooit dusdanig zijn dat een ingreep toch het beste is. Maar dat wil ik wel zo lang mogelijk uitstellen.
Dit snap ik niet helemaal. je kan soms niet lopen maar toch wil je de ingreep zo lang mogelijk uitstellen? ik zou dat dan juist zo snel mogelijk willen doen!
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
@daenerys79 ik heb ook zo lang mogelijk gewacht, je bent toch even uit de running. Niet handig ivm kinderen en werk. En als nu niet zo’n pijn had gehad, dan had ik nog langer gewacht.
HappyGoLucky schreef:
12-07-2020 08:51
@dwynwen: hoe oud ben je nu als ik vragen mag? Ben je nu helemaal klachtenvrij?
Heb zelf ook hallux valgus met bunions en ik vermoed dat mijn klachten ooit dusdanig zijn dat een ingreep toch het beste is. Maar dat wil ik wel zo lang mogelijk uitstellen.
Helemaal klachtenvrij. Inmiddels is het zon 5 jaar geleden.
Heb je nu klachten? Waarom wachten?
Ik heb ook hallux valgus/bunions aan mijn linkervoet maar zonder klachten. Als ik daar toch ooit dezelfde klachten krijg ga ik zeker niet wachten.
Mrs_williams schreef:
12-07-2020 10:38
@daenerys79 ik heb ook zo lang mogelijk gewacht, je bent toch even uit de running. Niet handig ivm kinderen en werk. En als nu niet zo’n pijn had gehad, dan had ik nog langer gewacht.
Ja maar zo heel lang ben je niet meer uit de running tegenwoordig hoor. Ik had nog wel eerst gips en toen na 2 weken zon speciale schoen. Mijn zus had helemaal geen gips en gelijk zon schoen.
Alle reacties Link kopieren
dwynwen schreef:
12-07-2020 19:09
Ja maar zo heel lang ben je niet meer uit de running tegenwoordig hoor. Ik had nog wel eerst gips en toen na 2 weken zon speciale schoen. Mijn zus had helemaal geen gips en gelijk zon schoen.
Mijn ziekenhuis heeft het over 6 weken loopgips. De verzorging van de kinderen komt op mij meer, en ik heb een staand/lopend beroep (gemiddeld 18.000 stappen per dag) . Zou ik dan na 2 weken weer normaal kunnen werken?
Dat zou wel heel fijn zijn.
Mrs_williams schreef:
12-07-2020 19:23
Mijn ziekenhuis heeft het over 6 weken loopgips. De verzorging van de kinderen komt op mij meer, en ik heb een staand/lopend beroep (gemiddeld 18.000 stappen per dag) . Zou ik dan na 2 weken weer normaal kunnen werken?
Dat zou wel heel fijn zijn.
Ik denk dat het wellicht per ziekenhuis/chirurg verschilt dan en per patient misschien ook (leeftijd misschien?)
6 weken loopgips is wel lang.
Wat voor werk doe je? Kantoor of staand/lopend?
Alle reacties Link kopieren
dwynwen schreef:
12-07-2020 19:51
Ik denk dat het wellicht per ziekenhuis/chirurg verschilt dan en per patient misschien ook (leeftijd misschien?)
6 weken loopgips is wel lang.
Wat voor werk doe je? Kantoor of staand/lopend?
Staand/lopend. Geen mogelijkheid tot zitten. Dan zal het inderdaad verschillend per ziekenhuis/chirurg.
Mrs_williams schreef:
12-07-2020 19:58
Staand/lopend. Geen mogelijkheid tot zitten. Dan zal het inderdaad verschillend per ziekenhuis/chirurg.
Nee dan kan je na 2 weken echt nog niet aan het werk.
Ik deed kantoor werk dus dat lukte maar wel met mijn been hoog ter voorkoming van zwelling.
Alle reacties Link kopieren
daenerys79 schreef:
12-07-2020 09:00
Dit snap ik niet helemaal. je kan soms niet lopen maar toch wil je de ingreep zo lang mogelijk uitstellen? ik zou dat dan juist zo snel mogelijk willen doen!
Ik heb nergens gezegd dat ik soms niet kan lopen. Wel dat ik vermoed dat ik ooit aan zo’n ingreep zal moeten geloven, maar dat kan ook over 20 jaar zijn. En misschien (hopelijk) nooit.
Mijn reden voor uitstel is dat ik van diverse mensen, waaronder een aantal podotherapeuten, heb gehoord dat zo’n operatie pijnlijk en heftig is. Ook dat het bij sommige mensen weer terugkomt na jaren. Juist daarom dat ik benieuwd ben naar ervaringen.
Alle reacties Link kopieren
dwynwen schreef:
12-07-2020 19:08
Helemaal klachtenvrij. Inmiddels is het zon 5 jaar geleden.
Heb je nu klachten? Waarom wachten?
Ik heb ook hallux valgus/bunions aan mijn linkervoet maar zonder klachten. Als ik daar toch ooit dezelfde klachten krijg ga ik zeker niet wachten.
Da’s fijn om te horen. Ik ben paar jaar geleden gestopt met hakken dragen. Dat hielp enorm. Pijnklachten heb ik nu alleen bij als ik bijv veel wandel of bepaalde duursporten doe. Voor dat laatste heb ik nu speciale schoenen. En ik kan helaas niet alle schoenen aan. Dus er valt mee te leven.
HappyGoLucky schreef:
13-07-2020 00:19
Da’s fijn om te horen. Ik ben paar jaar geleden gestopt met hakken dragen. Dat hielp enorm. Pijnklachten heb ik nu alleen bij als ik bijv veel wandel of bepaalde duursporten doe. Voor dat laatste heb ik nu speciale schoenen. En ik kan helaas niet alle schoenen aan. Dus er valt mee te leven.
Tsjah iedereen zijn grens qua wat ze acceptabel vinden is natuurlijk anders.
Voor mij was het zo dat ik op een gegeven moment geen hakken meer kon dragen dus dat was de eerste aanpassing. Maar later kon ik geen enkele schoen meer dragen zonder de pijn te hebben die TO omschrijft. Letterlijk op elk moment dat het kon zoals zittend in openbaar vervoer, zittend bij bureau op kantoor, ik moest altijd schoen uit doen.

Tsjah geen enkele operatie is fijn maar vond het qua pijn meevallen en het resultaat is het waard. Qua terugkomen...dat komt volgens mij echt niet vaak voor maar mocht het bv over 20 jaar toch weer raak zijn dan zou ik de operatie toch opnieuw doen. Heb dan toch 20 pijnvrije jaren achter de rug haha
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het. Constante pijn zou bij mij zeker de grens zijn. Vooralsnog lijken andere schoenen en niet teveel direct belasten gelukkig voldoende te helpen. Maar het is goed te horen dat er dus ook positieve verhalen zijn over zo’n ingreep.
Alle reacties Link kopieren
Daarom heb ik het ook zolang uitgesteld. Omdat de pijn niet constant was, en nog wel te doen. Als het niet erger was geworden, dan had ik ook nog wel gewacht
Mrs_williams schreef:
14-07-2020 16:02
Daarom heb ik het ook zolang uitgesteld. Omdat de pijn niet constant was, en nog wel te doen. Als het niet erger was geworden, dan had ik ook nog wel gewacht
Snap ik helemaal. Toen bij mij de pijn nog niet dagelijks was vond ik het ook nog niet de moeite waard.

Succes met de operatie!
Alle reacties Link kopieren
Ja, heel veel succes, Mrs W. Enneh...mocht je willen, laat je weten hoe het verloopt?
Alle reacties Link kopieren
Even een kleine update, 10 september wordt ik geopereerd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven