Gezondheid alle pijlers

Krentenbaard keert steeds terug

01-08-2020 14:41 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 8 heeft steeds terugkerende krentenbaard. Soms zit er een paar maanden tussen de besmettingen en soms een paar weken. We smeren hier fucidin op. Soms krijg ik zalf van de dokter en soms de crème. In de meeste gevallen drogen de blaasjes snel in als we beginnen met smeren en is ze er met een week vanaf. Ze heeft het nu al zo vaak gehad dat ik er wel een beetje klaar mee ben.

Het schijnt uitermate besmettelijk te zijn, maar ze heeft nog nooit één van ons, inclusief oudere zus of een van haar klasgenootjes besmet. Ze krijgt het ook altijd spontaan en niet door een besmetting van iemand anders. We houden ons altijd aan de hygiëne-regels, dus alles wordt goed uitgewassen, inclusief knuffels en beddengoed.

Sinds donderdag heeft ze weer een uitbraak, dus gelijk weer smeren. Echter wordt het alleen maar erger. Er zijn een hoop blaasjes bijgekomen. Normaal stopt de uitbraak als we gaan smeren met Fucidin, maar nu dus niet. Maandag wil ik met haar naar de dokter. Mijn vraag is eigenlijk. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Zou het iets anders kunnen zijn? Zou een dermatoloog oid kunnen helpen? Ik weet het niet meer en ik wil maandag eens goed beslagen ten ijs komen bij de huisarts.

Dus alle tips zijn welkom. Alvast bedankt
Alle reacties Link kopieren
Als je alles al hebt toegepast (korte nagels, iedere wasbeurt met nagelborsteltje, enz.) dan zou ik zeker vragen voor een verwijzing naar de dermatoloog. Steeds het kind insauzen met fucidin komt de huidbarrière ook niet ten goede.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de drager gevonden en (met antibioticapillen) behandeld moet worden. Dit hoeft niet perse dezelfde persoon te zijn als de patiënt. Overleg eens met de huisarts of dat mogelijk is.

https://www.thuisarts.nl/krentenbaard/i ... entenbaard
Alle reacties Link kopieren
Als ze het spontaan lijkt te krijgen dan besmet ze zichzelf steeds. Wellicht door neuspeuteren? Dat de ‘bron’ niet ingesmeerd kan worden?
Of eens goed kijken naar haar speelgoed, welke dingen je niet kunt wassen/desinfecteren.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
01-08-2020 14:51
Als ze het spontaan lijkt te krijgen dan besmet ze zichzelf steeds. Wellicht door neuspeuteren? Dat de ‘bron’ niet ingesmeerd kan worden?
Of eens goed kijken naar haar speelgoed, welke dingen je niet kunt wassen/desinfecteren.
Dat zou ook nog kunnen, al zit er soms wel een half jaar tussen de besmettingen. En daarna komen ze weer om de maand. Volgens de huisarts had het eerder met weerstand te maken omdat het ook op ongeveer dezelfde plek terugkomt.

Maar goed het kan geen kwaad om het speelgoed eens onder de loep te nemen
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
01-08-2020 14:47
Ik denk dat de drager gevonden en (met antibioticapillen) behandeld moet worden. Dit hoeft niet perse dezelfde persoon te zijn als de patiënt. Overleg eens met de huisarts of dat mogelijk is.

https://www.thuisarts.nl/krentenbaard/i ... entenbaard
Bedankt voor de tip. Deze neem ik zeker mee maandag
Alle reacties Link kopieren
okkervil schreef:
01-08-2020 14:59
Bedankt voor de tip. Deze neem ik zeker mee maandag

Graag gedaan. Het is sowieso handig om
altijd even op deze site te kijken bij medische vragen, want deze site wordt ism de huisartsen onderhouden.

https://www.thuisarts.nl/over-thuisartsnl
Alle reacties Link kopieren
Ff geen koemelk, kaas en suiker eten.

Plus vitamine C en extra D geven.
Mijn zoon kreeg het jaren geleden, en daarna kwam het bij mij steeds terug. Vaak een plekje onder mijn oksel; ik vroeg me af of het door oksels scheren kwam.
(Dat het mesje een kleine beschadiging aan de huid geeft waar die bacterie dan weer in gaat zitten).

Na een paar keer plaatselijk bestrijden was ik het wel zat, en ging met de HA overleggen. Ze zei dat die bacteriën overal zitten, maar dat niet iedereen er op reageert. Je kan jezelf dus best herbesmetten als je er gevoelig voor bent. Ik heb me op haar advies een paar keer bij het douchen van top tot teen gewassen met hibi scrub. Dat is zo’n desinfecterende vloeistof waar artsen ook hun handen mee wassen voor een operatie enzo.
Te koop bij apotheek (misschien ook bij de drogist). Daarna was ik er echt van af.
Dochter zat er meerdere malen flink onder. In haar knieholte! Het bleef nat en bleef uitbreiden, ondanks de zalf.

Ze kreeg steeds een flinke antibioticakuur mee, want de zalf kreeg het niet onder controle.
Zoon hier kreeg antibiotica en bactroban-neuszalf. Daarna was het echt over.

De 'bron' zit, volgens onze huisarts, vaak in de neus van de patiënt.
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend voor je dochter to. Ik heb ervaring helaas. Ik wil 1 ding zeggen het ligt niet aan jullie hygiëne hoor.
De bacterie zie waarschijnlijk op haar huid en bij een wondje slaat die toe. Hier ook last van. Jaren heel erg gehad. Ik heb wel eens een goeie antibiotica gehad. Dat hielp wel. Maar het blijft af en toe de kop op steken.
Vooral als ik bijvoorbeeld de griep heb gehad. Dan denk je ik ben bijna weer beter en dan kwam de krentenbaard nog even om de hoek. Even met de huisarts overleggen idd. Misschien doorverwijzing naar de dermatoloog. Maar houd er rekening mee dat het af en toe terug komt.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties. De vorige keer dat ik hiervoor met haar bij de huisarts kwam heb ik me een beetje laten afschepen. Dat is alweer twee jaar geleden. Toen zat ze trouwens ook helemaal onder de waterwratjes. Die laatste zijn gelukkig weg. Ze heeft er gelukkig niet echt last van. Alleen wordt ze er heel vaak op aangesproken. Vooral door volwassenen (6)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het als kind ook veel gehad, nog steeds de littekens van. Veel fucidin gesmeerd maar uiteindelijk is het toch ‘vanzelf’ weggegaan/-gebleven.
Alle reacties Link kopieren
Is ze toevallig heel erg blond?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Andere kuur vragen, ik had een vorm die immuun was voor fusidine. Kreeg een ander tubetje, en was er meteen vanaf. Maar dan ook echt heel snel. Ik had spijt dat ik het niet eerder had gevraagd.

Geen genoegen nemen met fusidine. Ben de naam even vergeten, maar het was geen zware antibiotica.

Verder natuurlijk hygiëne etc goed in de gaten houden. Dagelijks schone kussenslopen en dat soort dingen.

Edit: ik heb wel echt moeten aandringen dat ik die fusidine niet accepteer. Ik had het in mijn gezicht en moest op werk presentaties houden, zag er niet uit. Misschien niet zo ernstig als sommige kinderen op het internet, maar op werk schaamde ik me dood.
anoniem_639a9136a72af wijzigde dit bericht op 01-08-2020 16:57
63.32% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
01-08-2020 16:43
Is ze toevallig heel erg blond?
Nee 'gewoon' blond. En qua huidtype is ze ook niet extreem licht. Ze is wel gevoelig voor allerlei huidkwaaltjes. Kinderziektes zoals waterpokken en dergelijke verlopen bij haar ook altijd erger dan bij anderen
Net even nagekeken, na de fusidine kreeg ik bactroban (mupirocine).

- - -

Voor de duidelijkheid, mijn advies is dus vooral om bij de arts te vragen of er een andere zalf dan fusidine mogelijk is.
anoniem_639a9136a72af wijzigde dit bericht op 01-08-2020 17:24
57.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn zoon ging het pas over na een kuur met augmentin (drank). Fucidine zalf hielp niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hier al mijn hele leven laat van. Als je het eenmaal een keer gehad hebt is het lastig er af te komen.

Ik smeer doorzichtige sudocreme, droogt het heel snel van uit. En ik slik dagelijks l lisine voor mijm weerstand dat lijkt goed te helpen! *afkloppen*
Alle reacties Link kopieren
okkervil schreef:
01-08-2020 16:56
Nee 'gewoon' blond. En qua huidtype is ze ook niet extreem licht. Ze is wel gevoelig voor allerlei huidkwaaltjes. Kinderziektes zoals waterpokken en dergelijke verlopen bij haar ook altijd erger dan bij anderen
Dat is bij mijn jongste ook zo. De dermatoloog zei dat erg blonde en rode kinderen vaak een bepaalde afweer in de huid missen tegen bepaalde huidbacterieën. Bij haar waren de waterpokken meteen ontstoken, bij de waterwratjes meteen eczeem en alles ontstoken. Krentenbaard dat altijd erg is. Hoop echt dat ze geen last van jeugdpuistjes/acne krijgt...

Mijn jongste is verder ook helemaal niet snel verbrand ofzo, snel bruin. Ze wordt nu wel donkerder qua haar.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Zoon heeft het een keer gehad met een soort open blaren op heel zijn lijf. Zalf hielp al niet meer, was echt verschrikkelijk. Kreeg een pittige antibioticakuur en sindsdien gelukkig nooit meer gehad. Ik zou ook om ander opties gaan vragen.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
01-08-2020 17:34
Dat is bij mijn jongste ook zo. De dermatoloog zei dat erg blonde en rode kinderen vaak een bepaalde afweer in de huid missen tegen bepaalde huidbacterieën. Bij haar waren de waterpokken meteen ontstoken, bij de waterwratjes meteen eczeem en alles ontstoken. Krentenbaard dat altijd erg is. Hoop echt dat ze geen last van jeugdpuistjes/acne krijgt...

Mijn jongste is verder ook helemaal niet snel verbrand ofzo, snel bruin. Ze wordt nu wel donkerder qua haar.
Dat klinkt allemaal wel bekend.
Fusidinezuur is een erg mild middel dat tegenwoordig overal opgesmeerd wordt als vervanging voor antibiotica. Het doet vrij weinig maar soms is dat net genoeg. Vervelend dat ze bij zo'n grote infectie nog steeds geen antibiotica geven. Kan flink uit de hand lopen daardoor. Meeste huisartsen maken die fout maar een keer. Heb je een hardnekkige antibiotica-weiger-huisarts?
Alle reacties Link kopieren
Bij zoon bleek het na jaren fucidin smeren - een vorm van herpes (Koortslip) te zijn. Maar dan niet op zijn lip, maar op zijn neus.
Vandaar dat het met die zalf twee weken duurde voor het over was, en zonder die zalf 14 dagen.

Ofwel; terug naar de huisarts. Beter laten onderzoeken. Misschien niet meteen naar dermatoloog, maar wel iets verder dan ‘ja ik zie een blaasje dus het zal wel krentenbaard zijn’.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven