Gezondheid alle pijlers

Prikkelbaar darm syndroom

03-09-2020 17:14 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb PDS. En daar krijg ik tegenwoordig vieze poedertjes voor die voorgeschreven worden door de huisarts, namelijk Metamucil. Het helpt enigszins maar het kon beter.

Zijn er hier meer mensen die iets slikken tegen PDS? En wat dan?
Magnesiumpillen
Alle reacties Link kopieren
Deze:

https://www.lucovitaal.nl/prikkelbare-d ... droom.html


En deze:

https://www.lucovitaal.nl/pepemunt-olie-capsules.html


Halen bij mij de kramp en de pijn weg.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
03-09-2020 17:25
Magnesiumpillen
Die zijn juist laxerend. Ik eet elke dag volkoren brood en een banaan. Geen kramp en geen diarree. Verstopping heb ik nooit. Als je dat hebt helpt magnesium wel.
Fodmap-dieet (onder toezicht/leiding van een diëtist).
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg Mebeverine en dat hielp enigszins.
beetjegek schreef:
03-09-2020 17:39
Die zijn juist laxerend. Ik eet elke dag volkoren brood en een banaan. Geen kramp en geen diarree. Verstopping heb ik nooit. Als je dat hebt helpt magnesium wel.
Ja daarom. Bij mij stroomt het niet door
Alle reacties Link kopieren
Nee, helaas heb ik niet gemerkt dat iets van die poedertjes echt heeft gewerkt. Ik heb ook 'alleen' last van hele erge pijn, geen verstopping of dergelijke. Ik krijg altijd al last van mijn darmen wanneer ik wakker word.
Wat heel raar is.. Wat mij echt helpt is een dutje doen. Al is dit maar 10 minuten dan word ik alsnog weer wakker zonder die vreselijke pijn.
Arts vond dit minder raar omdat jouw lichaam dan ontspant, maar ik vind het nog steeds wel bijzonder :D
beetjegek schreef:
03-09-2020 17:39
Die zijn juist laxerend. Ik eet elke dag volkoren brood en een banaan. Geen kramp en geen diarree. Verstopping heb ik nooit. Als je dat hebt helpt magnesium wel.
Bij mij zet dat juist de hele boel stil. Als ik magnesium ga slikken kan ik er vanuit gaan dat ik binnen een week zo geobstipeerd ben dat ik barst van binnen.
Alle reacties Link kopieren
iberogast hielp bij mij goed
Alle reacties Link kopieren
Gestopt met alle medicatie en overgegaan op 1x per dag probiotica pil.
Op slechtere dagen neem ik er 2.

Het heeft mijn klachten zooooooo verbeterd!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit ook de diagnose pds gehad.
Na 6 jaar aanklooien en een naar 'ongelukje' was ik er klaar mee. Ik ben gedetaillleers bij gaan houden wat ik at. Ik blijk gevoelig voor smaakversterkers. Sinds ik daar op let in pastasauzen, chips, boullionblokjes enz ben ik er grotendeels vanaf.
Verder heb ik nog wat combinaties waar ik op moet letten, rauwe wortelen en vet bijv. Raar maar waar.

Verder had de anticonceptiepil er invloed op. Sinds ik daarmee gestop ben zijn klachten bijna over. Enkel bij hormonale schommelingen heb ik soms wat klachten.

Ik ben ook bekend met een chronisch magnesiumtekort. Maar of dat invloed had heb ik toen niet uitgezocht.

Sterkte en succes met puzzelen.

Extra vezels had bij mij 0,0 effect. Ik eet veel verse groente en volkorenbrood enzo.
Been there, done that, got the T-shirt.
Ik krijg macrogolpoeder omdat ik last heb van zeer ernstige constipatie. Ik neem aan dat jij daar ook last van hebt, aangezien je meer vezels krijgt? Dat hielp hier echt geen steek. Macrogolpoeder helpt hier heel goed en is smaakloos. Prima te drinken met wat limonade.
anoniem_237713 wijzigde dit bericht op 04-09-2020 03:08
6.32% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
defyinggravity schreef:
04-09-2020 01:13
Ik krijg macrogolpoeder omdat ik last heb van zeer ernstige constipatie. Ik neem aan dat jij daar ook last van hebt, aangezien je meer vezels krijgt? Macrogolpoeder helpt hier heel goed en is smaakloos. Prima te drinken met wat limonade.
Een laxeermiddel lijkt me een uiterste redmiddel als alle andere zaken (goed!) zijn onderzocht.
Been there, done that, got the T-shirt.
Apatura schreef:
04-09-2020 01:46
Een laxeermiddel lijkt me een uiterste redmiddel als alle andere zaken (goed!) zijn onderzocht.
Jup, alle biopten zijn gedaan. Ook gecheckt met allergieën ed. Niks ernstigs kunnen vinden. Er zijn gewoon weinig bewegingen ten gevolge van medicijnen.
anoniem_237713 wijzigde dit bericht op 04-09-2020 03:05
33.86% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ah ja, dat klinkt lastig. Maar dan heb jij eigenlijk geen PDS maar meer je interne bouw tegen.
Been there, done that, got the T-shirt.
Meerdere doktoren hebben me toch echt de diagnose pds gegeven. En ik heb toch meer vertouwen in de mensen die er voor geleerd hebben..
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
03-09-2020 17:25
Magnesiumpillen
Die neem ik sowieso al voor mijn spieren, maar die doen niets voor mijn darmen.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heb ik die laatst gehaald, zijn al bijna op. Hele dure potjes van 19 euro, en dan moet je 3x per dag 2 van innemen bij de maaltijd. Dan ben je er in een klein weekje wel doorheen.
Alle reacties Link kopieren
Idris schreef:
03-09-2020 17:51
Fodmap-dieet (onder toezicht/leiding van een diëtist).
Mogelijk moet ik ook naar een dietist. Maar die weet natuurlijk niet wat het is voor voedingsmiddel waar mijn darmen zo negatief op reageren.

Een het gedrag van mijn darmen beschrijven:
Ik ben meestal aan de dunne, ik zou graag zien dat mijn ontlasting vaster wordt. En ik moet ook meerdere keren per dag. Ook al zoiets.
iones schreef:
04-09-2020 17:40
Mogelijk moet ik ook naar een dietist. Maar die weet natuurlijk niet wat het is voor voedingsmiddel waar mijn darmen zo negatief op reageren.

Een het gedrag van mijn darmen beschrijven:
Ik ben meestal aan de dunne, ik zou graag zien dat mijn ontlasting vaster wordt. En ik moet ook meerdere keren per dag. Ook al zoiets.
Ehhh... dat is wat het fodmap-dieet doet. Je begint met een basis. En van daaruit ga je voedingsgroepen toevoegen en kijken waar je op reageert.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon kan zich goed behelpen met Iberogast.

mijn man met duspatal capsules.
Alle reacties Link kopieren
Idris schreef:
04-09-2020 18:01
Ehhh... dat is wat het fodmap-dieet doet. Je begint met een basis. En van daaruit ga je voedingsgroepen toevoegen en kijken waar je op reageert.
Maar dan begin je dus dat je bijna helemaal nikst mag, klopt dat?
Ik reageer op lactose, bepaalde vetten (transvetten met name) en alcohol en sommige smaakversterkers/e-nummers.
Daarnaast reageert mijn PDS sterk op stress en op hoe het slapen/bewegen/eten gaat.
Sinds ik dat weet en bepaalde voeding mijd (lactose/alcohol mijden is niet zo lastig) gaat het best goed.
Ik doe aan/werk met etherische oliën. Groot was mijn verbazing toen ik deze week stuitte op een artikel (uit 2015) van de Maag, Lever, Darmstichting dat stelt dat pepermuntolie effectiever is bij PDS dan reguliere medicatie.

https://www.mlds.nl/pepermuntolie-effec ... edicijnen/

Even voor de duidelijkheid; het betreft dan wel pure oliën en niet goedkope met synthetische stoffen aangelengde goedkope meuk van de drogist waarbij op het flesje staat: niet voor inname geschikt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven