Gezondheid alle pijlers

Blaasontsteking

14-09-2020 03:11 42 berichten
Iemand leuke tips, behalve veel drinken?

Gisterenavond voelde ik het opeens opkomen en ik lig al de hele nacht wakker/zit op de wc. Ellende. Jaar of 10 geleden voor het laatst gehad. Maar herken het direct weer.

Zaterdag niet zedelijk bezig geweest en vermoed dat het dus daar iets mee te maken heeft, al vraag ik mij af of dat zo snel kan?

Ochtendurine aanleveren lukt denk ik niet morgenvroeg (zit immers al continue op de wc). Iemand daarom DE tip? Werken van die cranberry capsules bijvoorbeeld?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is alle urine goed hoor. Hoeft niet perse ochtendurine als dat niet lukt.

Ik zou vooral wat zuurdere dingen eten tot die tijd. Yoghurt enzo.

Beterschap
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Als de urine niet lang genoeg in de blaas zit is de ontsteking soms niet zichtbaar. Als ze de urine op kweek zetten kunnen ze het wel zien en weten ze gelijk welke bacterie het is. Ik zou het dus wel melden bij de huisarts dat de urine niet uren in de blaas heeft gezeten.
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend zeg. Inderdaad wel urine inleveren en op kweek laten zetten, dan heb je zsm een kuur. Heb je super toevallig brandnetelthee in huis? Dat zuivert en drijft vocht af. Sterkte en beterschap!
Alle reacties Link kopieren
Vervelend! Ik heb er afgelopen week mee te maken gehad. Advies was ‘uitzuren’. Dus water met citroensap, vitamine c tabletten etc.
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg al jaren geen kuur meer voor blaasontstekingen. Zodra ik het voel opkomen drink ik hele zure sappen, zoals cranberrysap en meestal is het binnen 2 dagen over.
Neem voor nu een paracetamol. Dat maakt het plassen wat aangenamer. Veel drinken en vooral een plasje inleveren bij de huisarts.
Alle reacties Link kopieren
Cranberry sap drinken helpt bij wel.

Of 3 maal per dag thee zetten van het kruid beredruif. Niet vaak thee zetten en niet langer dan 2 weken gebruiken want het belast de organen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Na elke grote boodschap en na seks je onmiddellijk wassen met veel water en babyzeep moet volgens mij helpen om besmetting van de ingang van de plasbuis door (poep)bacteriën te voorkomen.

Ik doe het, en heb nooit blaasontstekingen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik was twee weken geleden de pineut, zelfde oorzaak. Ja, dat kan zo snel wel. Hier was antibiotica helaas de enige oplossing, kuur van 7 dagen gehad.

Voor het inleveren van urine is maar een heel klein beetje nodig! Des noods doe je daarvoor twee plasjes bij elkaar.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of het condoom veel helpt aangezien je al aangeraakt wordt rond je plasbuis vóór het aanbrengen van het condoom.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik drink pure cranberrysap van Holland & Barrett. Daar zit zo min mogelijk suiker in wat de blaasontsteking voedt. Ik vind het niet te zuipen maar het werkt wel! En als tabletten heb ik cranberrytabletten om het te voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
14-09-2020 07:10
Na elke grote boodschap en na seks je onmiddellijk wassen met veel water en babyzeep moet volgens mij helpen om besmetting van de ingang van de plasbuis door (poep)bacteriën te voorkomen.

Ik doe het, en heb nooit blaasontstekingen.

Ik doe dat nooit, en heb nooit blaasontstekingen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft niet per se ochtend urine in grote hoeveelheden aan te leveren. Ik heb wel eens echt maar 2 druppels ingeleverd omdat er niet meer uit kwam.


En de tips hierboven werken ook goed. Vooral veel drinken en plassen na de seks. Ook niet gezellig blijven liggen, maar meteen gaan plassen. Maar ook dat geeft niet altijd garantie kan ik vertellen.

Belangrijkste blijft veel drinken.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
14-09-2020 07:10
Na elke grote boodschap en na seks je onmiddellijk wassen met veel water en babyzeep moet volgens mij helpen om besmetting van de ingang van de plasbuis door (poep)bacteriën te voorkomen.

Ik doe het, en heb nooit blaasontstekingen.
Geen wet van Meden en Perzen hoor. Ik heb in mijn hele leven nog nooit een blaasontsteking gehad.
Het enige zepige dat in de buurt komt, is mijn douchegel als ik douche.

Maar sommige vrouwen zijn er gevoeliger voor dan anderen natuurlijk.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Cranberrypillen. Zodra ik het voel opkomen neem ik de maximale dosis en het helpt echt. Daarvoor constant blaasontsteking.
En plassen na de seks, wassen met zeep is niet nodig. Door te plassen spoel je eventuele bacteriën die daar door de seks zitten al voldoende weg.
Idd cranberry pillen... als ik het voel neem ik er gewoon 2 per keer in en dan echt 4x per dag ofzo. Dan gaat het vanzelf over, heb al jaren geen antibiotica meer gehad voor een blaasontsteking en voorheen zowat maandelijks!
Alle reacties Link kopieren
Ja, blaasontsteking kan zo op komen zetten.

Voor nu misschien een kruik of elektrisch kussen voor rug/buik?

Let op je voeding, niet teveel suikers gebruiken .

D- Manose gebruiken, kreeg ik zelf een keer als tip. Voor ondersteuning of voorkomen van blaasontsteking.

Is er iemand in je omgeving die urine voor je weg kan brengen? Overleg even met je huisarts, en wat voor pijnstillers je mag/kan nemen.

Beterschap.
Ik haal dan echte probiotica bij de apotheek. Niet van die yakult of drogistgedoe maar echte.
En paracetamol voor nu. Vitamine C en of Cranberrysap/pillen halen.

Blijft het aanhouden dan zou ik gewoon wel de HA bellen en vragen om een kuurtje.
Maar als ik het heb, is vaak met een paar dagen weer weg zo.
Alle reacties Link kopieren
Als je cranberry pillen gaat kopen, koop ze dan met D-mannose.

https://www.hollandandbarrett.nl/shop/p ... g-60004183
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Bedankt voor alle reacties! Toch nog 2 uurtjes kunnen slapen vannacht.
Urine ingeleverd daarstraks. Voor de zekerheid.
Best veel vrouwen hebben er regelmatig last van, zo te lezen!
Alle reacties Link kopieren
Ja dat kan zo snel, spreek helaas ook uit ervaring. Als ik iets voel opkomen neem ik cranberry tabletten in, en ik ga heel veel drinken.
Als je veel hebt geplast of veel drinkt kan het zijn dat de urine niet geconcentreerd genoeg is, ik had dat vaak, maar nu kijken ze bij mij naar de eiwitten die erin zitten? Bij mij zijn de ontstekingswaarde namelijk zelden hoog genoeg als ik het inlever als ik het aanvoel komen, een dag of 2 dagen later was het dan wel hoog genoeg.

Heb ooit zelfs bij de uroloog gelopen ivm de vele blaasontstekingen. Daar kreeg ik het advies om na de seks eerst met een vaginale douche alleen gevuld met water te spoelen en daarna te wassen en daarna te plassen. Dit doe ik en als ik een keer een van die 3 niet doe dan is het raak. Op vakantie was het gebruik van de vaginale douche niet te doen, dus toen een condoom gebruikt, dat helpt bij mij dan ook wel.

beterschap.
Alle reacties Link kopieren
Als het al zo erg is dat je er niet meer van kunt slapen, dan zeker naar de huisarts en is denk ik antibiotica nodig. Mijn huisarts zei ook altijd dat cranberry sap drinken weinig zin heeft omdat je er dan 15 liter op een dag van moet drinken wil het effect hebben op het aanzuren van de urine. Hij adviseerde dan cranberry tabletten ter preventie. Ik had voorheen elke 2 maanden een blaasontsteking en slik nu ter preventie elke ochtend een cranberry tablet. Sindsdien geen blaasontsteking meer gehad. En natuurlijk op de juiste manier afvegen na toiletbezoek en direct plassen + schoonmaken na de seks.

Maar sowieso: volg het advies van je arts op en vraag ook aan hem wat je het beste kunt doen om het te voorkomen.
Nee heb je, ja kun je krijgen.
Was idd niet oké. Nu een kuurtje :cheer:
Alle reacties Link kopieren
Cranberrysap helpt wel, maar in mijn ervaring alleen als je het direct neemt als je het voelt opkomen. En dan wel echt van die pure. Als het goor is, dan heb je de goeie ;-) En ter voorkoming slik ik wel eens van die pillen. Gewoon twee per dag als je even een pijntje voelt oid. Sterkte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven