Gezondheid alle pijlers

Nieuw leven beginnen

16-09-2020 21:57 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben mijn leven een beetje zat. De afgelopen tijd veel kwijt geraakt. Werk verloren, financieel niet erg verstandige keuzes gemaakt. Erg slecht voor mijn gezondheid gezorgd wat eten en sporten betreft. Ik voel me ook flink ruk.

Maar hoe klim je uit zo'n dalletje?
Wat zijn voor jou de basis-stenen in jouw leven?
Hoe bouw je weer een leuk leven op?

Tips voor een goed zelfhulp boek is ook welkom.

En ja quarantaine laat me denken😅

Wat moet ik doen

Totaal aantal stemmen: 79

Verdrinken in medelijden (8%)
Schouders eronder (63%)
Go with the flow (29%)
TheBitchNextDoor
Wat in elk geval een slechte basis is, is om jezelf te "straffen" voor wat achter je ligt. Je kunt dat niet meer veranderen. Je kunt er op terugkijken om te reflecteren en er iets van te leren, maar daar stopt het.

Je leven veranderen klinkt groots en dramatisch. Ik heb gestemd op "go with the flow", leg je de lat te hoog dan raak je gedesillusioneerd. Begin met kleine gewoontes en richt je daarbij op het aanleren van nieuwe gewoontes in plaats van het afleren van oude gewoontes. Je kunt ze makkelijker vervangen.

Bv drink je nu veel frisdrank en wil je dat verminderen, richt je dan niet op dat "ik mag niet", maar begin eens om minimaal 1x een groot glas water te drinken, en voer dat stapsgewijs in een paar weken op. Je gaat dan vanzelf minder frisdrank drinken.

Wil je sporten maar heb je moeite om te beginnen: spreek met jezelf af dat je 5 minuten doet. Vaak ga je dan vanzelf wel langer door. Elke volgende keer wordt het makkelijker.
Blijven sporten/bewegen en verder stap voor stap.
Ik denk alle 3.

Gun jezelf ook even de tijd om jezelf zielig te vinden. Spreek een tijd/aantal dagen met jezelf af dat het mag, eet en doe/laat wat je wil, en daarna schouders eronder maar wel flexibel (veerkrachtig) blijven. Succes :thumbsup:
Alle reacties Link kopieren
Rustig aan, niet teveel in een keer willen veranderen.
Alle reacties Link kopieren
Ga sporten, ga bewegen. Daar volgen andere goede gewoontes uit.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
froufrou80 schreef:
16-09-2020 22:20
Wat in elk geval een slechte basis is, is om jezelf te "straffen" voor wat achter je ligt. Je kunt dat niet meer veranderen. Je kunt er op terugkijken om te reflecteren en er iets van te leren, maar daar stopt het.

Je leven veranderen klinkt groots en dramatisch. Ik heb gestemd op "go with the flow", leg je de lat te hoog dan raak je gedesillusioneerd. Begin met kleine gewoontes en richt je daarbij op het aanleren van nieuwe gewoontes in plaats van het afleren van oude gewoontes. Je kunt ze makkelijker vervangen.

Bv drink je nu veel frisdrank en wil je dat verminderen, richt je dan niet op dat "ik mag niet", maar begin eens om minimaal 1x een groot glas water te drinken, en voer dat stapsgewijs in een paar weken op. Je gaat dan vanzelf minder frisdrank drinken.

Wil je sporten maar heb je moeite om te beginnen: spreek met jezelf af dat je 5 minuten doet. Vaak ga je dan vanzelf wel langer door. Elke volgende keer wordt het makkelijker.
Toevallig ook de boeken van Jelle Hermus gelezen? ;-)
Deze wilde ik namelijk net aanraden, ik heb er veel aan gehad! Beide boeken zijn fijn om te lezen, maar "Leven met de wind mee" vond ik het meest helpend.
Misschien is een klein begin van je nieuwe leven ook wel een nieuwe nick? Een die een glimlach op je gezicht tovert!
Het is goed om je af en toe flink ruk te voelen, daar krijg je vanzelf een keertje spuugzat van en dan komt de inspiratie en laten we wel zijn, zodra je rockbottom hebt bereikt, dan heb je een heel goede positie om je flink af te zetten.


Go with the flow meid, afdwingen maakt ook niet gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
Heej Stofnest,

Klopt het dat je nu in de kliniek bent? Want dat verandert de kijk op de tips wellicht enigzins. Maar herstellen kan altijd en je stelt goede vragen!

Wat mij houvast geeft is de dag goed beginnen, letterlijk vanaf het opstaan van minuut tot minuut, en dat uitbouwen. Door tijd en aandacht aan mijn ochtendritueel te geven heb ik elke dag een goede start en dat kan niemand afpakken, wat er verder op de dag ook gebeurt. Maar ik kan het wel aan mezelf herhalen: "ik heb zelf voor een goede start gezorgd en dat kan ik morgen weer doen", dat idee..

Ik doe:
opstaan, plassen, slaapkamerraam open, dekbed terugslaan, water voor koffie/thee opzetten, rek-en strek oefeningen terwijl water aan de kook raakt, twee mokken thee lang naar de wolken staren (mindful, ik hoef dan verder niets), ontbijten, douchen, tandenpoetsen, aankleden, plantverzorging, dierverzorging (muizen, zo gepiept :-), evt. tas/lunch voorbereiden, 5 min. opruimrondje.

Alles bij elkaar ben ik dan zo'n anderhalf uur zoet en is m'n 'blokje opstaan' klaar, en ben ik klaar voor m'n volgende blokje. Klinkt neurotisch, maar geeft mij veel grip!
Go with the flow. Dat is in ieder geval wat mij het beste bevalt. Het geeft een hoop rust nu ik niet meer van alles "moet" van mezelf.

Geen social media helpt ook aardig. Want het grootste deel daarop is óf mensen die zichzelf (te) perfect portretteren (waarom ben ik niet zo? Zij kan het wel, waarom ik niet? Dat wil ik ook) óf bagger.

Vroeger las ik veel zelfhulp boeken. Die hielpen niet. Of ja, even. En daarna volgde ik me weer een extra grote mislukkeling, want tja, iedereen vond het zo'n fantastisch boek.

Rond mijn 40ste heb ik pas geleerd mezelf te accepteren zoals ik ben. Baan kwijt, tijdje werkeloos, en toen gestart in een baan ver onder mijn opleidingsniveau. En dat gaf rust. Ik ontleen mijn identiteit of status niet meer aan mijn werk. Ik word in mijn werk zeer gewaardeerd door mijn collega's, in plaats van dat ik kritiek krijg en het gevoel heb op mijn tenen te moeten lopen. De intellectuele uitdaging haal ik nu uit andere dingen - extra taken op mijn werk (alleen als ík dat wil, niet opgelegd), vrijwilligerswerk, lezen, thuisstudie. Studie niet om hoger op te komen, maar gewoon omdat ik het leuk vind om iets nieuw te leren.

Ik kom elke dag buiten. Bij vlagen om te sporten (hardlopen), maar soms ook hele periodes "lui". Dus wat wandelen, aan de waterkant zitten met een goed boek, rommelen in de tuin. De buitenlucht (en daglicht) doet me echt goed heb ik gemerkt, en houdt mijn winterdepressie grotendeels buiten de deur.

Wat bij mij werkt hoeft bij jou natuurlijk niet zo te zijn. Ik ben een einzelgänger, heb wat licht autistische trekjes, waardoor sociale contacten enorm veel energie kosten. Ik kan dat nu - met mijn huidige inhoudelijk mindereisende werk - veel beter aan. Coronatijd is voor mij bijna een zegen, afgezien van de zorgen om kwetsbare dierbaren.

En af en toe moet je ook gewoon kunnen zwelgen in zelfmedelijden. Kan best lekker zijn, als het maar niet te lang duurt.
Alle reacties Link kopieren
Maak een plan en werk dat uit tot haalbare subdoelen. Eventueel met een coach. Misschien loont het ook om te achterhalen wat de reden was dat je eerder wat minder handige keuzes maakte, ken jezelf!
Ik kan het boek 'ongetemd leven' van Glennon Doyle aanraden. Het is niet heel praktisch maar zeker inspirerend om de keuzes voor jezelf te maken waar je eigenlijk naar toe wilt met je leven.
Alle reacties Link kopieren
Begin met sporten. In het begin zal het zwaar zijn, maar je krijgt er op termijn conditie, uithoudingsvermogen en betere concentratie voor terug waardoor je beter in je vel gaat zitten, zowel letterlijk als figuurlijk.

Financieel : maak eens een ouderwets lijstje met je maandelijkse uitgaven.
Wat ben je kwijt? Wat komt erin? Waar kan op bezuinigd worden?
Realiseer je dat 'spullen' je op korte termijn misschien gelukkig maken, naar dat je er zeker geen status aan moet hangen. Je gezondheid is het allerbelangrijkste. Kook gezond, stop eens met alcohol en beweeg eens wat meer. Dat klinkt nu misschien heel erg saai maar hoe sterker je je lichamelijk voelt, des te beter je je geestelijk zult voelen.

Ik heb bijna twee jaar geleden het roer omgegooid en kan wel zeggen dat dit de beste keuze ooit is geweest.
Alle reacties Link kopieren
-Livia- schreef:
17-09-2020 06:25
Go with the flow. Dat is in ieder geval wat mij het beste bevalt. Het geeft een hoop rust nu ik niet meer van alles "moet" van mezelf.
Hoewel ik het zelf anders doe (schouders eronder) ik dit een enorm mooie en eerlijke post!
Your ego is not your amigo!
Opbouwen geeft in ieder geval meer energie dan alles te zien instorten, draai de volgorde om, wat kwam het laatst en daar begin je mee. Begin met gezond eten, daar krijg je energie van, ga lekker wandelingen maken zodat je vanuit de ontspanning gaat bedenken welke baan je in ieder geval tijdelijk zou willen doen en bedenk een spaarplan. Vul je hoofd met positieve plannen en lach veel (ook als je het niet meent) het schijnt voor je hersenen niet uit te maken of het echt of nep is maar zo maak je wel blije stofjes aan. Doorzetten is moeilijk maar je leert ook om je grenzen te verleggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven