Gezondheid alle pijlers

Tips tegen dorst

22-09-2020 15:34 134 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ziek geweest, en voel mij alweer een stuk beter. Sinds zaterdag dorst. Voor zover ik weet slaap ik mey mond dicht en adem im overdag door de neus. Vandaag en afgelopen nacht op het hoogte punt de dorst heb inmiddels al negen doppers water leeg, een pot loeihete thee en waterijsjes. Niks lijkt meer te helpen, elk half uur plas ik behoorlijk wat, dag en nacht.

Mond en lippen voelen droog en gescheurd aan.

Bij de huisarts kan ik niet te terecht en moet maar even aanzien. Ook ben ik extreem hongerig en heb ik behoefte aan suiker en ongezond eten. Drinken met suiker erin werkt averechts. Kauwgom kouwen werkt eigenlijk ook niet. Wie heeft een tip? Wat kan ik proberen?
Goed dat je gegaan bent. Ben je diabetes patient?
anoniem_pje_x schreef:
23-09-2020 13:51
Vanmorgen bij de huisarts geweest. Glucose was aanwezig in de urine en met vingerprik was hij dubieus, namelijk 14,9 krap twee uur na het ontbijt. Morgen moet ik 1x nuchter bloedprikken en 1x nadat ik heb gegeten met twee uur tussentijd.

Dus even afwachten wat hieruit komt. Huisarts vond het namelijk een beetje apart dat de suiker zo hoog was, gezien ik totaal geen overgewicht heb en normaal gezien meerdere keren per week sport/wandelingen maak van 10+ kilometers.
14,9 twee uur na het ontbijt is niet dubieus, maar behoorlijk te hoog. Vreemd dat de huisarts dit duidt als dubieus eerlijk gezegd.

Wordt morgen het HbA1c ook geprikt? Of wordt er morgen alleen een vingerprik gedaan?

Ik herken veel in je verhaal. Bij mij is LADA diabetes geconstateerd ruim een jaar geleden. Ik was moe, vreselijke dorst en mijn ogen gingen achteruit. Toen ik dorst kreeg, wist ik dat het foute boel was. Mijn bloedsuiker was 20,2 en mijn HbA1c was verhoogd.

En ik wist gelijk dat het geen type 2 kon zijn, want ik heb geen overgewicht, beweeg voldoende en at niet ongezond.

Mag Ik wat tips geven?

Als er diabetes uit komt: laat je testen op antistoffen om te kijken of je LADA/type 1 diabetes hebt. Één van die antistoffen is anti GAD.

Iemand met LADA/type 1 diabetes hoort bij de internist en hoort niet onder behandeling bij de huisarts/Praktijkverpleegkundige.
Alle reacties Link kopieren
14.9? Dat is echt ontzettend hoog. Mijn man werd met die score subiet doorgestuurd naar het ziekenhuis en bleek diabetes 1 te hebben.

Je hebt echt niet zomaar of even tijdelijk die score. Een normale score is tussen de 4 en de 7, alles daarboven is dubieus, maar 14.9 is echt heel erg hoog en duidt op diabetes. Je moet echt ladingen suiker eten wil je als niet-diabeet op die waarde uitkomen.

Aandringen bij de huisarts hoor op een doorverwijzing naar het ziekenhuis. Ook omdat er ook glucose in je urine zit. Dat is echt niet normaal of OK.
Alle reacties Link kopieren
En wat Mallebeppie zegt. Mijn man was 54 toen diabetes 1 werd geconstateerd. Je had allang in het ziekenhuis moeten zitten met deze waardes en je huisarts is een idioot dat hij denkt dat je alleen met overgewicht diabetes kunt krijgen en dat het ook op latere leeftijd altijd alleen maar type 2 kan zijn.

Echt, ga op je strepen staan. 14.2 is niet dubieus, al helemaal niet 2 uur na je ontbijt, dat is gewoon echt ontzettend hoog.

Ik wil je echt geen angst aanjagen, maar je huisarts klinkt niet als erg kundig op dit gebied.
Alle reacties Link kopieren
En hoe reageerde de huisarts toen je zei dat je gisteren al 4,5 liter (?!) om 4 uur ‘s middags had gedronken?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
dannas schreef:
23-09-2020 14:40
14.9? Dat is echt ontzettend hoog. Mijn man werd met die score subiet doorgestuurd naar het ziekenhuis en bleek diabetes 1 te hebben.

Je hebt echt niet zomaar of even tijdelijk die score. Een normale score is tussen de 4 en de 7, alles daarboven is dubieus, maar 14.9 is echt heel erg hoog en duidt op diabetes. Je moet echt ladingen suiker eten wil je als niet-diabeet op die waarde uitkomen.

Aandringen bij de huisarts hoor op een doorverwijzing naar het ziekenhuis. Ook omdat er ook glucose in je urine zit. Dat is echt niet normaal of OK.
Dit klopt niet. Een gezond lichaam corrigeert dit door afgifte van insuline. Iemand met een prima functionerende alvleesklier komt niet door het eten van veel suiker op een waarde van bijna 15...
dannas schreef:
23-09-2020 14:43
En wat Mallebeppie zegt. Mijn man was 54 toen diabetes 1 werd geconstateerd. Je had allang in het ziekenhuis moeten zitten met deze waardes en je huisarts is een idioot dat hij denkt dat je alleen met overgewicht diabetes kunt krijgen en dat het ook op latere leeftijd altijd alleen maar type 2 kan zijn.

Echt, ga op je strepen staan. 14.2 is niet dubieus, al helemaal niet 2 uur na je ontbijt, dat is gewoon echt ontzettend hoog.

Ik wil je echt geen angst aanjagen, maar je huisarts klinkt niet als erg kundig op dit gebied.
Eens met jou.

Maar: ik ben ook niet direct naar het ziekenhuis gestuurd. Dat hoeft niet bij iedereen, maar gebeurd wel regelmatig gezien de kans op een ketoacidose. En geloof me, daar word je niet blij van.

Dus to: bij braken en niets binnen houden onmiddellijk de huisarts of huisartsenpost bellen en aangeven dat je wordt verdacht van diabetes.

De huisarts komt inderdaad niet heel kundig over eerlijk gezegd.

Vooral de opmerking over het slank zijn en verhoogde suiker, dat dat niet bij elkaar past. Onzin.
Alle reacties Link kopieren
Ik voel mij niet bepaald serieus genomen, ook aangegeven dat ik gister zoveel heb gedronken. En dat vandaag ook al moeilijk was, in de nacht al een liter gedronken en de ochtend ook. Dorst is gewoon nog steeds aanwezig. Nu ik wat aan het googlen ben op diabetes vraag ik mij af of de huisarts wel bekwaam is. Ik ben nog maar 23, en zou het klote vinden als ik op de verkeerde behandeling wordt gezet en daar op termijn last van ga krijgen.

Volgens mij is diabetes welj type het ook mag zijn gewoon niet goed voor het lichaam.
Ik lees dat je nog maar 23 bent... Dat maakt de reactie van de huisarts alleen maar frappanter eerlijk gezegd.

In dat geval had hij je naar mijn mening wel door moeten sturen of op zijn minst telefonisch contact hebben gezocht met een internist.

Zit er diabetes type 1 in de familie?
Alle reacties Link kopieren
anoniem_pje_x schreef:
23-09-2020 13:51
Vanmorgen bij de huisarts geweest. Glucose was aanwezig in de urine en met vingerprik was hij dubieus, namelijk 14,9 krap twee uur na het ontbijt. Morgen moet ik 1x nuchter bloedprikken en 1x nadat ik heb gegeten met twee uur tussentijd.

Dus even afwachten wat hieruit komt. Huisarts vond het namelijk een beetje apart dat de suiker zo hoog was, gezien ik totaal geen overgewicht heb en normaal gezien meerdere keren per week sport/wandelingen maak van 10+ kilometers.
Poeh, dat klinkt allemaal niet fijn. Je zult er echt ook zelf een beetje bovenop moeten zitten. Schroom niet om vanavond of vannacht als je je slechter gaat voelen de huisartsenpost te bellen. Neem geen risico.
Dubbel...
anoniem_130005 wijzigde dit bericht op 23-09-2020 15:32
Reden: Dubbele post
96.61% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Op die jonge leeftijd kun je prima diabetes hebben, leeftijd zegt wat dat aan gaat niet zoveel, gewicht en levensstijl ook lang niet altijd.
Een familielid van me was pas 10 toen het gediagnosticeerd werd, nooit overgewicht oid gehad.
Mijn familielid is al meermaals opgenomen geweest wegens orgaan falen (amper in te stellen zelfs met streng dieet en pomp) en nu pas 50. Wat je zelf al gelezen hebt, het kan echt slopend voor je lichaam zijn.

's Nachts een liter drinken en nog steeds dorst hebben is abnormaal en gewoon zorgelijk.

Kun je een second opinion vragen?
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je bij de huisarts bent geweest. Maar als je zo twijfelt over hem, zou ik toch eens een second opinie vragen.

En inderdaad gewicht en leeftijd zijn niet altijd hoofdredenen, het kan meespelen.
Alle reacties Link kopieren
Vanavond de HAP gebeld en in overleg doorverwezen naar de SEH. Bloedwaardes waren nog iets gestegen en voelde mij echt niet goed. Bloed is afgenomen en ze hebben vocht toegediend via een infuus. Binnen 20 minuten bevestiging gekregen dat ze een vermoeden hebben van diabetes type 1 of LADA. Er word nu antistoffen onderzoek ingezet om een bevestiging te krijgen en ik heb een langwerkende insuline toegediend gekregen voor de nacht.

Morgen moet ik terugkomen en dan krijg ik instructies rondom het meten en spuiten. Ik ben blij dat ik vannacht thuis mag slapen.
Alle reacties Link kopieren
Wat een narigheid. :-( In ieder geval goed dat er nu iets in gang wordt gezet en dat je al weer een stap verder bent dan je bij de huisarts kwam. Ik hoop voor je dat je snel meer weet en je je weer fitter voelt!
Alle reacties Link kopieren
anoniem_pje_x schreef:
23-09-2020 21:03
Vanavond de HAP gebeld en in overleg doorverwezen naar de SEH. Bloedwaardes waren nog iets gestegen en voelde mij echt niet goed. Bloed is afgenomen en ze hebben vocht toegediend via een infuus. Binnen 20 minuten bevestiging gekregen dat ze een vermoeden hebben van diabetes type 1 of LADA. Er word nu antistoffen onderzoek ingezet om een bevestiging te krijgen en ik heb een langwerkende insuline toegediend gekregen voor de nacht.

Morgen moet ik terugkomen en dan krijg ik instructies rondom het meten en spuiten. Ik ben blij dat ik vannacht thuis mag slapen.
Goed gedaan, ik vond vanmiddag al dat er erg laks gereageerd was en daarom zei ik dat al van de HAP. Want dit viel eigenlijk wel te voorspellen met jouw waardes... Heel veel beterschap gewenst en ik hoop dat je nu de goede hulp ontvangt.

Ik zou overigens wisselen van huisarts.
Goed dat je naar de HAP bent geweest en dat er nu wel is doorgepakt. Shit dat je ineens diabeet blijkt te zijn. Morgen terugkomen bij de diabetesverpleegkundige in het ziekenhuis, of bij de huisarts?
Alle reacties Link kopieren
Top dat je naar de HAP bent geweest. En als je straks een beetje ok bent, dien een klacht in over je huisarts. Echt, die heeft zwaar gefaalt.

Sterkte! Het is een rotziekte, maar tegenwoordig wel goed mee te leven.
Alle reacties Link kopieren
mallebeppie schreef:
23-09-2020 14:43
Dit klopt niet. Een gezond lichaam corrigeert dit door afgifte van insuline. Iemand met een prima functionerende alvleesklier komt niet door het eten van veel suiker op een waarde van bijna 15...
nou ja, dat bedoelde ik dus ook. Als je geen diabetes hebt, dan kom je niet op die waarde tenzij je in 3 seconden 5 kilo suiker ofzo eet zodat je alvleesklier de tijd niet heeft om te reageren ofzo. Maar zo werkt het inderdaad niet.

Echt, die huisarts moet op bijles. Het dubieus vinden dat je 2 uur na je ontbijt op 14.9 zit. En 4,5 liter water drinkt. Dan heb je als huisarts bij het hoofdstuk diabetes echt niet zitten opletten. Het zijn verdorie de klassieke symptomen.

Gelukkig waren ze bij de HAP alerter.
Jeetje zeg. Ik heb geen idee van deze waardes maar als verschillende forummers zeggen dat het niet oké is dat de huisarts je weer naar huis stuurde dan geloof ik het wel. Morgen ook even een belletje naar de huisarts dus.
Wel enorm balen, sterkte.
anoniem_pje_x schreef:
23-09-2020 21:03
Vanavond de HAP gebeld en in overleg doorverwezen naar de SEH. Bloedwaardes waren nog iets gestegen en voelde mij echt niet goed. Bloed is afgenomen en ze hebben vocht toegediend via een infuus. Binnen 20 minuten bevestiging gekregen dat ze een vermoeden hebben van diabetes type 1 of LADA. Er word nu antistoffen onderzoek ingezet om een bevestiging te krijgen en ik heb een langwerkende insuline toegediend gekregen voor de nacht.

Morgen moet ik terugkomen en dan krijg ik instructies rondom het meten en spuiten. Ik ben blij dat ik vannacht thuis mag slapen.
Lieve anoniem, goed gehandeld!!

Heel veel sterkte, er zal veel op je af komen de komende dagen....
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
23-09-2020 22:05
Jeetje zeg. Ik heb geen idee van deze waardes maar als verschillende forummers zeggen dat het niet oké is dat de huisarts je weer naar huis stuurde dan geloof ik het wel. Morgen ook even een belletje naar de huisarts dus.
Wel enorm balen, sterkte.
Een gezond persoon moet ongeveer 2 uur na de maaltijd onder de 7,8 zitten met bloedsuikerwaardes, helemaal nuchter onder de 6,1. Dus je kunt je voorstellen dat je met 14,9 erg hoog zit. Dan heb je een zogenaamde hyper: Hoe herken je een hyper?

Signalen van een hyper zijn:

veel plassen
erge dorst
droge tong
vermoeid zijn
Alle reacties Link kopieren
Yavanna schreef:
24-09-2020 00:12
Een gezond persoon moet ongeveer 2 uur na de maaltijd onder de 7,8 zitten met bloedsuikerwaardes, helemaal nuchter onder de 6,1. Dus je kunt je voorstellen dat je met 14,9 erg hoog zit. Dan heb je een zogenaamde hyper: Hoe herken je een hyper?

Signalen van een hyper zijn:

veel plassen
erge dorst
droge tong
vermoeid zijn

Uit ervaring kan ik je zeggen dat dat ook niet altijd het geval is. Mijn nuchtere suiker was 17.8 (bij toeval ontdekt, ik kw voor iets anders bij de HA). Ik was net terug van een actieve vakantie met wandelingen van 10+ km per dag, en dorst heb ik (ook dan) zelden.
Ik voelde me prima.

En ook nu met medicatie (pillen) voel ik me niet anders dan voorheen. Het enige waaraan ik het kan zien zijn mijn BS- waarden.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Yavanna schreef:
24-09-2020 00:12
Een gezond persoon moet ongeveer 2 uur na de maaltijd onder de 7,8 zitten met bloedsuikerwaardes, helemaal nuchter onder de 6,1. Dus je kunt je voorstellen dat je met 14,9 erg hoog zit. Dan heb je een zogenaamde hyper: Hoe herken je een hyper?

Dat geld voor zwangere vrouwen de max 7.8
Normaal is bij vrouwen tussen de 4,5 en 10 en mannen tussen de 4,5 en 11
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
24-09-2020 06:50
Uit ervaring kan ik je zeggen dat dat ook niet altijd het geval is. Mijn nuchtere suiker was 17.8 (bij toeval ontdekt, ik kw voor iets anders bij de HA). Ik was net terug van een actieve vakantie met wandelingen van 10+ km per dag, en dorst heb ik (ook dan) zelden.
Ik voelde me prima.

En ook nu met medicatie (pillen) voel ik me niet anders dan voorheen. Het enige waaraan ik het kan zien zijn mijn BS- waarden.

Je hoeft er ook niet altijd wat van te merken. Soms merkt omgeving het wel op (saggerijnig bij hoge bloedwaardes).
Je kan je gerust prima voelen, betekend niet dat er niets aan het handje is.

Edit: ik las je verkeerd, zie nu dat het voor jou niet gold de symptomen. En dat klopt, sommige mensen merken er niks van. Wellicht alleen
vaak plassen of lagere weerstand / sneller ontstekingen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven