Gezondheid alle pijlers

Tips tegen dorst

22-09-2020 15:34 134 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ziek geweest, en voel mij alweer een stuk beter. Sinds zaterdag dorst. Voor zover ik weet slaap ik mey mond dicht en adem im overdag door de neus. Vandaag en afgelopen nacht op het hoogte punt de dorst heb inmiddels al negen doppers water leeg, een pot loeihete thee en waterijsjes. Niks lijkt meer te helpen, elk half uur plas ik behoorlijk wat, dag en nacht.

Mond en lippen voelen droog en gescheurd aan.

Bij de huisarts kan ik niet te terecht en moet maar even aanzien. Ook ben ik extreem hongerig en heb ik behoefte aan suiker en ongezond eten. Drinken met suiker erin werkt averechts. Kauwgom kouwen werkt eigenlijk ook niet. Wie heeft een tip? Wat kan ik proberen?
Best Anoniem-PjeX,
Wat een zegen dat het VIVA forum bestaat en dat je onze adviezen hebt opgevolgd.

Heel veel sterkte, hopelijk ga je je met de behandeling snel veel beter voelen.
Hou je taai. :hug:
VGM1980 schreef:
24-09-2020 07:49
Dat geld voor zwangere vrouwen de max 7.8
Normaal is bij vrouwen tussen de 4,5 en 10 en mannen tussen de 4,5 en 11

Nee, dit is niet helemaal correct.

Een normale nuchtere bloedsuiker zit tussen de 4 en 6. Een normale niet nuchtere bloedsuiker van iemand zonder diabetes is onder de 7,8.
Hoe is het vannacht met je gegaan?
Wat een topic. Ik ben bijna boos, als ik lees hoe de huisarts gereageerd/gehandeld heeft. Bijzonder....
Hopelijk heb je een goede nacht gehad TO!
Alle reacties Link kopieren
Redelijke nacht gehad afgelopen nacht. Ik krijg straks nog een lunch in het ziekenhuis en dan mag ik zelf rekenen en spuiten en dergelijke.

Heb een hele fijne en rustige diabetesverpleegkundige in het ziekenhuis. Ze gaat voor mij ook sensorvergoeding aanvragen zodat ik niet iedere keer in mijn vingers hoef te prikken.
Alle reacties Link kopieren
Jemig wat schrikken TO
Fijn dat je nu in goede handen ben.
Sterkte
Been there, done that, got the T-shirt.
anoniem_pje_x schreef:
24-09-2020 12:23
Redelijke nacht gehad afgelopen nacht. Ik krijg straks nog een lunch in het ziekenhuis en dan mag ik zelf rekenen en spuiten en dergelijke.

Heb een hele fijne en rustige diabetesverpleegkundige in het ziekenhuis. Ze gaat voor mij ook sensorvergoeding aanvragen zodat ik niet iedere keer in mijn vingers hoef te prikken.
De sensor is erg fijn, spreek uit ervaring!
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat alles zo snel en voortvarend aangepakt wordt. Ben benieuwd of de huisarts nog contact met je op et nam je bezoek aan de SEH en de uitslagen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Vanmiddag is de lunch goed verlopen in het ziekenhuis. Diabetesverpleegkundige was tevreden hoe ik alles heb opgepakt. Ook mijn behandelend arts gesproken.

Hij is nogal geschrokken van de reactie van mijn huisarts. Hij gaf aan dat de waarde die bij de ha gemeten was geen toeval kan zijn tenzij ik daarvoor met mijn vinger door de jampot zou hebben gehaald. Ik heb aangegeven dat ook ik achteraf geschrokken was en dat ik op dat moment dat ik daar was de noodzaak van het snel handelen niet inzag onwetend wat het eigenlijk betekende.

Ik heb besloten dat ik bij deze huisarts wegga, mijn arts heeft aangegeven dat hij een goede huisarts kent in de buurt waarvan ik woon en wil mij helpen wat voorrang te krijgen binnen die organisatie.

Verder een emotionele dag gehad en heel veel informatie ontvangen. Avond eten heb ik lekker thuis gehad, en wat is dat dan spannend. Koolhydraten tellen, bloedglucose meten en de juiste hoeveelheid insuline spuiten.

Gelukkig dalen mijn waardes, ze zijn nog te hoog maar er moet nog gefinetuned worden welke hoeveelheden insuline ik nodig heb, ik spuit volgens een schema dat ik heb gekregen. Morgen heb ik een telefonische afspraak met de diabetesverpleegkundige om mijn nacht en morgen ochtend door te nemen.

Nu twijfel ik een beetje om morgen weer naar het werk te gaan. Desnoods om alleen even een kop thee te drinken. Ik wil graag mijn ritme zoals die van het werk is aangehouden wat betreft eetmomenten, slapen gaan en opstaan.

Helaas zal ik de komende periode met het ov moeten. Ik moet eerst een aantekening aanvragen voor mijn rijbewijs. Hier baal ik momenteel ontzettend van, alles ligt wat verder uit elkaar en zonder auto kan ik niet veel. Reistijd naar mijn werk wordt dan toch snel 1,5 uur enkele reis, normaal rijd ik daar 30 minuten over.

Nog even een update van mij dus, ik vroeg mij af of hier ook een soort diabetes topic loopt of een andere site?
Alle reacties Link kopieren
Er zijn veel receptensites waar je heel lekkere koolhydraat-arme of -beperkte recepten kunt vinden. Je hoeft echt niet erg af te zien, je moet alleen anders gaan eten.

Lowcarbchef.nl
Oanh’s kitchen
Koolhydraatarecept.nl

(Ook op FB).
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Jeemig TO wat een omslag ineens en wat pak je het vreselijk nuchter op (zo lijkt t iig)

Fijn dat de arts je wil helpen met een nieuwe huisarts.
Been there, done that, got the T-shirt.
himalaya schreef:
24-09-2020 22:01
Er zijn veel receptensites waar je heel lekkere koolhydraat-arme of -beperkte recepten kunt vinden. Je hoeft echt niet erg af te zien, je moet alleen anders gaan eten.

Lowcarbchef.nl
Oanh’s kitchen
Koolhydraatarecept.nl

(Ook op FB).
Ehm ... Dat moet helemaal niet.

Koolhydraatarm eten is zeker niet de oplossing voor iedereen.

Voor mij niet in elk geval. En to heeft geen overgewicht. Ze heeft geen type 2, ze kan eten wat ze wil(bij wijze van spreken), zolang er maar voldoende insuline voor wordt gespoten. Wel kun je overwegen om bepaalde producten die je graag at en een enorme impact hebben op je suikerspiegel (snoep, frisdrank etc) om te wisselen voor wat anders. Dat is wat ik heb gedaan en verder eet ik als voorheen.

To ik weet niet of je Facebook hebt, maar ik kan je eventueel een besloten groep aanrader middels een pb als je zou willen.
Alle reacties Link kopieren
Ze moet koolhydraten tellen. Dus waarom niet je koolhydraatinname verminderen (en toch lekker eten) zodat je minder medicatie nodig hebt?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
25-09-2020 06:36
Ze moet koolhydraten tellen. Dus waarom niet je koolhydraatinname verminderen (en toch lekker eten) zodat je minder medicatie nodig hebt?
Omdat er een verschil is tussen type 1 en type 2 diabetes. TO heeft type 1 diabetes waardoor ze te weinig insuline aanmaakt. Die insuline heb je nodig om de glucose in je cellen te krijgen zodat die hun werk kunnen doen. TO heeft geen overgewicht dus als ze haar koolhydraatinname zou beperken zou ze in feite die cellen "uithongeren" en dat lijkt me nu niet de bedoeling (is even kort door de bocht maar ik kan geen betere omschrijving bedenken op dit moment)
Alle reacties Link kopieren
Wat een verhaal TO! Ik schrik ervan.
Ik ben blij te lezen dat je de HAP hebt gebeld en dat alles uiteindelijk zo snel is gegaan.

Goed dat je naar een andere huisarts gaat. En dat de arts in het ziekenhuis je wil helpen.

Heb je vrienden/familie met wie je dit kan delen? Je hebt in zo'n rollercoaster gezeten en moet dit allemaal verwerken.

Ik weet niet wat voor werk je doet, maar is er mogelijkheid tot thuis of vervangend werken? Totdat die aantekening in je rijbewijs is geregeld.

Sterkte!
Wijndruifje schreef:
25-09-2020 06:47
Omdat er een verschil is tussen type 1 en type 2 diabetes. TO heeft type 1 diabetes waardoor ze te weinig insuline aanmaakt. Die insuline heb je nodig om de glucose in je cellen te krijgen zodat die hun werk kunnen doen. TO heeft geen overgewicht dus als ze haar koolhydraatinname zou beperken zou ze in feite die cellen "uithongeren" en dat lijkt me nu niet de bedoeling (is even kort door de bocht maar ik kan geen betere omschrijving bedenken op dit moment)
Helemaal correct. Ik heb in het begin koolhydraatarm gegeten. Ik had geen overgewicht en nu bijna ondergewicht. Het is mij op basis daar van ontraden om koolhydraatarm te eten.

Daarbij bevat een koolhydraatarm dieet vaak meer vetten welke ongunstig kunnen zijn voor mensen met diabetes. We hebben tenslotte een hoger risico op het ontstaan van hart- en vaatziekten.

Wat verder vaak vergeten wordt, is dat naar schatting zo'n 10 tot 15 % van de mensen die de diagnose type 2 krijgen, verkeerd worden gediagnosticeerd. Mensen krijgen vaak onterecht het label type 2 op basis van hun leeftijd. Dus heb je geen overgewicht, beweeg je voldoende, heb je een gezond eetpatroon? Laat je antistoffen testen, wellicht heb je toch LADA/type 1 diabetes en dan hoor je bij de internist.
En over die aantekening op je rijbewijs gesproken: het is heel oneerlijk, maar als je je rijbewijs al hebt, hoef je geen melding te maken dat je diabetes hebt en insuline gebruikt. Heb je je rijbewijs niet, maar heb je al diabetes als je je rijbewijs haalt, dan dien je het wel aan te geven.

Aangeven betekent dat je slechts een rijbewijs krijgt voor 5 jaar. En iedere vijf jaar moet je verplicht gekeurd worden en verplicht naar de oogarts. Dit brengt kosten met zich mee die niet gedekt worden door de zorgverzekering. Daarbij is het CBR nou ook niet bepaald de snelste, je moet dus op tijd beginnen.

Ikzelf heb dit nog niet aangegeven. De reden hiervoor is dat ik nog niet structureel insuline gebruik. Ik ben daarin een uitzondering. Velen starten direct met insuline. Mijn alvleesklier heeft nog restcapaciteit, waardoor ik het nu nog zonder insuline redt. Maar daar komt een einde aan, want mijn lichaam zal de insuline producerende cellen uiteindelijk allemaal stil leggen.

Nogmaals sterkte to, er zal een hoop op je af komen in de komende periode.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees hier echt voor het eerst dat je een aantekening op je rijbewijs moet. Heeft man nooit tehoren gekregen toen 2 jaar geleden de diagnose diabetes kwam.

Heel eerlijk TO: door diabetes val je in een risicogroep mbt Covid. Ik zou zeker niet in het OV gaan zitten nu en gewoon blijven rijden.

Wat betreft je werk: vertel daar wat er aan de hand is en vertel ook dat het geestelijk veel impact heeft. Mijn man heeft echt een tijdje wat minder goed gefunctioneerd, door die schommelende suikerspiegel en doordat het ook gewoon heel erg wennen was. Als je er open over bent, kunnen ze op je werk daar rekening mee houden.

Je ritme aanhouden is goed, maar dat betekent niet dat je meteen weer volle bak aan het werk moet. Zorg goed voor jezelf, het is echt even wennen.
Wat betreft de sensor, die is fantastisch. Mocht je ziektekostenverzekering moeilijk doen, in Frankrijk zijn ze een stuk goedkoper dan in Nederland. Hier kost zo'n sensor 60 euro per twee weken, in Frankrijk 37 euro per twee weken (sensor gaat maar 2 weken mee). Mocht de vegoeding niet lukken, dan iemand ronselen om met je naar Lille te rijden. Daar zitten in één straat 5 apotheken en kan je ze in bulk kopen. Bewaar die bonnen en voer ze op als ziektekosten bij de belasting. Maar goed, ik hoop voor je dat je ze vergoed gaat krijgen, maar anders is dit een alternatief.

Sterkte ermee!
Alle reacties Link kopieren
Jeetje zeg, hulde aan jullie forummers die TO geholpen hebben om betere hulp te krijgen en hulde aan jou TO dat je naar de HAP bent gegaan en een overstap maakt van je huisarts, hopelijk kan je inderdaad snel terecht bij die nieuwe huisarts.

Veel sterkte ook, er komt vast een hoop plotseling op je af.
En inderdaad eens goed navragen of je in de risicogroep valt voor corona, zo ja en dat zou heel goed kunnen, maar goed nadenken of je wel steeds zolang in het OV wil/kan zitten.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Wat betreft vergoeding van de sensor: gezien to type 1 heeft, wordt deze gewoon vergoed. Voor mensen met type 2 wordt hij onder bepaalde voorwaarden vergoed. Dus dat loopt vast wel los!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vanmorgen een kop thee op het werk gedronken en mijn situatie uitgelegd. Het team reageerde heel erg begripvol, ook mijn hogere en normale leidinggevende gesproken en die nemen de boel ook erg serieus.

Wat betreft auto rijden is het heel dubbel. Ik ben vandaag wel even op en neer geweest met de auto en ik zie het niet zitten om naast 40 uur te werken ook nog 15 uur per week in het ov te zitten, daar komt bij dat ik per direct risico groep ben en mijn bus lijn vooral door studenten gebruikt wordt. Rijbewijs heb ik al 6 jaar trouwens.

Ik heb afgesproken dat ik volgende week, afhankelijk van wanneer ik naar het ziekenhuis moet weer ga werken. Waarschijnlijk alleen eerst sochtends, zodat ik kan wennen aan de situatie en wat extra vrije tijd over hou om mijn ziekte te leren begrijpen.
Alle reacties Link kopieren
mallebeppie schreef:
25-09-2020 11:48
Wat betreft vergoeding van de sensor: gezien to type 1 heeft, wordt deze gewoon vergoed. Voor mensen met type 2 wordt hij onder bepaalde voorwaarden vergoed. Dus dat loopt vast wel los!
Was het maar zo simpel. Mijn man zit bij CZ en die vergoed de sensor niet zomaar, ondanks type 1. We zijn nog steeds hier achteraan aan het jagen. Heel vervelend. Dus dat loopt helemaal niet zo snel los helaas.
Alle reacties Link kopieren
TO: gewoon blijven autorijden hoor! Kan ook prima, je zit echt niet zomaar ineens heel laag. Leg wat druivesuiker in je auto en een flesje appelsap, dan heb je altijd wat suiker achter de hand mocht je wel ineens laag zitten.

Even prikken voor je in de auto stapt (en straks hopelijk die sensor) en dan gewoon gaan rijden. Ik ken meerdere mensen (naast mijn eigen man) met diabetes 1 en die rijden allemaal gewoon. Ook lange afstanden op vakantie enzo.
Alle reacties Link kopieren
dannas schreef:
25-09-2020 13:45
Was het maar zo simpel. Mijn man zit bij CZ en die vergoed de sensor niet zomaar, ondanks type 1. We zijn nog steeds hier achteraan aan het jagen. Heel vervelend. Dus dat loopt helemaal niet zo snel los helaas.

Hoe werkt zo’n sensor eigenlijk? Is het alleen een pleister, of zit er een piepklein naaldje in om de huid te penetreren ofzo? Kun je er mee douchen, naar de sauna?

Bizar dat het niet vergoed wordt als je insuline-afhankelijk bent. Krijgen jullie de teststrips voor de glucosemeter wel vergoed?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
dannas schreef:
25-09-2020 13:45
Was het maar zo simpel. Mijn man zit bij CZ en die vergoed de sensor niet zomaar, ondanks type 1. We zijn nog steeds hier achteraan aan het jagen. Heel vervelend. Dus dat loopt helemaal niet zo snel los helaas.
Dat is echt heel vreemd! Zoek maar eens op het machtigingsformulier voor de FSL. Daar staan 4 verschillende categorieën die onder vergoeding vallen, waaronder type 1. Je hoeft daarbij ook geen intensief insuline schema te hebben. In laten vullen door de diabetes verpleegkundige. Dat zou echt genoeg moeten zijn!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven