Gezondheid alle pijlers

Tips tegen dorst

22-09-2020 15:34 134 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ziek geweest, en voel mij alweer een stuk beter. Sinds zaterdag dorst. Voor zover ik weet slaap ik mey mond dicht en adem im overdag door de neus. Vandaag en afgelopen nacht op het hoogte punt de dorst heb inmiddels al negen doppers water leeg, een pot loeihete thee en waterijsjes. Niks lijkt meer te helpen, elk half uur plas ik behoorlijk wat, dag en nacht.

Mond en lippen voelen droog en gescheurd aan.

Bij de huisarts kan ik niet te terecht en moet maar even aanzien. Ook ben ik extreem hongerig en heb ik behoefte aan suiker en ongezond eten. Drinken met suiker erin werkt averechts. Kauwgom kouwen werkt eigenlijk ook niet. Wie heeft een tip? Wat kan ik proberen?
Hoe gaat het met je anoniempje?
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk een beetje een baal dag. Ik heb het de hele dag al koud en ben heel erg moe. Suikers hangen tussen de 10 en 12, en zijn niet omlaag te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
25-09-2020 13:57
Hoe werkt zo’n sensor eigenlijk? Is het alleen een pleister, of zit er een piepklein naaldje in om de huid te penetreren ofzo? Kun je er mee douchen, naar de sauna?

Bizar dat het niet vergoed wordt als je insuline-afhankelijk bent. Krijgen jullie de teststrips voor de glucosemeter wel vergoed?
Zit een klein naaldje in. Je schiet hem op en dan werkt hij 2 weken. Je kan er alles mee. En je hoeft dus niet meer je vingers lek te prikken.
Alle reacties Link kopieren
anoniem_pje_x schreef:
26-09-2020 16:46
Eigenlijk een beetje een baal dag. Ik heb het de hele dag al koud en ben heel erg moe. Suikers hangen tussen de 10 en 12, en zijn niet omlaag te krijgen.
Je kunt altijd het ziekenhuis bellen of je mag bijspuiten. Dus iets meer insuline om de waardes omlaag te krijgen.

En moe is normaal. Er komt zoveel op je af.
anoniem_pje_x schreef:
26-09-2020 16:46
Eigenlijk een beetje een baal dag. Ik heb het de hele dag al koud en ben heel erg moe. Suikers hangen tussen de 10 en 12, en zijn niet omlaag te krijgen.
Niet gelijk te hoge eisen aan jezelf stellen hoor!

En dat je moe bent, is heel begrijpelijk.

Verder is het beter voor je gezondheid als je suikerwaarden rustig maar zeker dalen. Te snel is ook niet prettig/goed voor je lichaam
himalaya schreef:
25-09-2020 13:57


Bizar dat het niet vergoed wordt als je insuline-afhankelijk bent. Krijgen jullie de teststrips voor de glucosemeter wel vergoed?
Als je gebruik maakt van de Freestyle libre sensor, krijg je nog 50 teststrips per kwartaal vergoed. Meer niet en dat is ook logisch. Die sensoren kosten 60 euro per stuk en teststrips zijn ook relatief duur.

Voor ik de sensor kreeg, kreeg ik 400 teststrips per kwartaal, maar indien nodig kun je meer krijgen dmv een machtiging die moet worden ingevuld door je behandelaar.
Hoe gaat het met je to?
Alle reacties Link kopieren
Wat lief dat je naar mij vraagt. Ik heb gister een goede dag gehad, voelde mij naar omstandigheden comfortabel en heb eens een nacht goed geslapen.

Vanochtend heb ik 4 uur "gewerkt", vooral even mijn verhaal kunnen doen bij de liefste en meelevende collega's en uitgelegd wat diabetes voor mij inhoud. Ondanks dat ik in de koffie ruimte gewoon insuline mag spuiten voel ik maar daar heel erg ongemakkelijk over.

Morgen heb ik weer een afspraak met de diabetes verpleegkundige, ze gaf aan dat we mijn langwerkende insuline wat omhoog zetten. Ook hebben we gister een aanpassing gemaakt in de snelwerkende insuline en mijn suikers zijn sindsdien rond de 9 met uitschieters naar boven.

Volgende week heb ik een avondje bioscoop gepland staan en ook dat vind ik spannend. Ga ik dan in het openbaar insuline spuiten of ga ik helemaal geen popcorn eten?

Het aantal koolhydraten inschatten valt mij ook niet mee. Gelukkig maak ik gebruik van een weegschaal en schrijf ik alles op. Ook inschatten hoeveel honger ik heb is lastig, laatst aten we stamppot wat ik ontzettend lekker vind en toen schepte ik een tweede keer op wat dus ook betekend om nog wat insuline bij te spuiten.

Sochtends bij het wakker worden ben ik vaak heel hoog 20+ is eigenlijk standaard.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag een goede dag gehad, in overleg met de diabetesverpleegkundige de hoeveelheid langwerkende insuline verhoogd, als dat over een paar dagen niet het juiste effect heeft gaan we weer wat ophogen.

Ze geeft aan dat het een puzzel is om de juiste behoeftes in kaart te brengen. Ook gaf ze aan dat die behoeftes ook kunnen veranderen in de toekomst. Ze is erg tevreden over hoe het gaat en ze is blij dat ik alles goed oppak en mijn diabetes serieus neem.
Fijn om even van je te horen hoe het gaat!.

Dat van die zoektocht klopt, en het zal echt niet altijd mee vallen.

Je mag trots op jezelf zijn, je pakt het goed op zeg!
Alle reacties Link kopieren
Het is ook een gepuzzel. Had mijn man ook. Maar het komt goed, echt waar.

En dat spuiten wordt je vanzelf handig in. Straks kun je spuiten zonder dat het opvalt.
Alle reacties Link kopieren
Het stabiliseren zal even duren, zowel lichamelijk als mentaal. Maar je doet het super en het klinkt alsof je er al veel vanaf weet! Heel veel sterkte voor de komende tijd.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
25-09-2020 13:57
Hoe werkt zo’n sensor eigenlijk? Is het alleen een pleister, of zit er een piepklein naaldje in om de huid te penetreren ofzo? Kun je er mee douchen, naar de sauna?

Bizar dat het niet vergoed wordt als je insuline-afhankelijk bent. Krijgen jullie de teststrips voor de glucosemeter wel vergoed?
Let er wel op dat de sensor achter loopt en bij hele hoge en hele lage waardes zit hij er soms flink naast dus dan moet je echt nog even vingerprikken.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
24-09-2020 22:01
Er zijn veel receptensites waar je heel lekkere koolhydraat-arme of -beperkte recepten kunt vinden. Je hoeft echt niet erg af te zien, je moet alleen anders gaan eten.

Lowcarbchef.nl
Oanh’s kitchen
Koolhydraatarecept.nl

(Ook op FB).
Type 2 is niet te vergelijken met type 1...
Alle reacties Link kopieren
Yeah mijn nieuwe huisarts is ook geregeld. Vanmorgen even op kennismakingsgesprek geweest en in vervolg ben ik daar patiënt.

Oude huisarts heeft nog gebeld omdat ik mij daar heb laten uitschrijven. Ik gaf aan dat ik al een poosje mijn twijfels had en hoe er met mijn te hoge bloedsuikers is omgegaan niet professioneel vond. Hij gaf aan dat ie mijn ontslag brief van het ziekenhuis had gekregen en vroeg zich af waarom ik niet op dieet ben gezet om 15 kilo af te vallen. Dan zou ik wel over de diabetes heen komen. Hij kijkt niet eens naar mijn figuur. Ik weeg 60 kilo 🤔
Alle reacties Link kopieren
Nou ja, wat een bizarre huisarts. Ik zou serieus overwegen een officiële klacht tegen hem in te dienen. Die man is duidelijk incompetent en dat is echt schadelijk.

Sowieso, op je 23e krijg je niet zo snel diabetes type 2, dus bij hem hadden echt alle alarmbellen moeten afgaan toen hij jou zag in combi met leeftijd, gewicht en bloedsuikerwaarde.

Heel goed dat je een andere huisarts hebt gezocht.
Deze huisarts spoort niet....inderdaad klacht waardig, niet te filmen!

Goed gevoel bij de nieuwe huisarts?
Alle reacties Link kopieren
Jazeker! Het is een kleinschalige praktijk waarin twee huisartsen werkzaam zijn, er is een assistente die zelf ook een spreekuur houd voor verwijderen hechtingen en andere kleine zaken. En er is een praktijkondersteuner. Het doel van deze praktijk is om iedere keer dezelfde huisarts te geven.

Bij de vorige was er sprake van een hele grote praktijk waarin je iedere keer maar een ander kreeg en veel wisseling van artsen die overstappen naar een andere praktijk.
Alle reacties Link kopieren
:facepalm:
Ik zou inderdaad een klacht indienen tegen je oude huisarts. Al is het niet meer voor jezelf, wel om andere mensen hiervoor te beschermen. Iedereen kan er wel eens naast zitten (hoewel een bloedsuiker van 14 ook al een lichtje had moeten laten branden in zijn hoofd) maar ik vind het heel bijzonder dat hij na een conclusie van andere artsen alsnog op deze manier reageert.
Alle reacties Link kopieren
Dat is wel een heel rare huisarts. Ik zou ook klacht indienen. Ik heb uitgerekend dat je met een gewicht van 45kg pas kleiner moet zijn dan 1,35m om een bmi van boven de 25 en dus overgewicht te hebben. Ik neem aan dat je iets groter bent dan dat? Wat een onprofessionele arts! Hoe oud is die huisarts ongeveer?
wijndruifje wijzigde dit bericht op 30-09-2020 17:45
Reden: belangrijke nuance
1.47% gewijzigd
anoniem_pje_x schreef:
30-09-2020 12:49
Hij gaf aan dat ie mijn ontslag brief van het ziekenhuis had gekregen en vroeg zich af waarom ik niet op dieet ben gezet om 15 kilo af te vallen. Dan zou ik wel over de diabetes heen komen. Hij kijkt niet eens naar mijn figuur. Ik weeg 60 kilo 🤔
:woa:

Eerder zei hij toch dat je glucose wel meeviel toch, omdat je slank en sportief bent? Of heb ik dat niet goed onthouden
Ik heb in het verleden ook met zo'n incapabele huisarts te maken gehad en ken verschillende van dit soort bizarre verhalen waarbij een leek direct weet dat dit serieus is, maar waarbij de huisarts de patient met een paracetamolletje naar huis stuurde... Ik vraag me echt af hoe dit soort figuren huisarts kunnen worden... ik bedoel, het is niet dat je er even een cursusje voor kunt volgen ofzo. Tien jaar duurt zo'n opleiding minimaal toch?

Best wel triest dat de dames van het Viva-forum dus beter in konden schatten wat hier aan de hand was dan de huisarts... en als hij nou zou leren van z'n fouten, maar zo klinkt het duidelijk ook niet. Met het gevaar dat hij het bij de volgende patiënt weer zo aanpakt, met alle mogelijke gevolgen van dien.

TO, ik ben heel blij dat je hier om raad gevraagd hebt en de adviezen hebt opgevolgd! Heel veel sterkte en succes met het leren leven en omgaan met deze ziekte!
Alle reacties Link kopieren
Vandaag een mindere dag gehad. Ik ben weer op het werk geweest en heb praktische handelingen uitgevoerd. Is een collega met mij gaan bemoeien dat ik te langzaam werkte, ik heb een grote serie gesplitst in twee delen. Op het eind kreeg ik een routinematige handeling niet meer voor elkaar. Ik wist gewoon niet meer wat ik moest doen en wat er nodig had. Dat was vlak voor de pauze.

Tijdens de pauze ben ik er dus achter gekomen dat mijn bloedglucose 3.3 was en dat achteraf gezien dit mijn eerste echte hypo ervaring is. Met twee tabletjes dextro en wat brood daar doorheen gekomen.

Helaas vind ik die gele dextrose best vies. Zijn daar alternatieven voor? Ik vind vooral vies hoe chemisch het uitelkaar valt op de tong wat betreft textuur.
Ik vind dextro ook niet echt lekker. Je hebt ook nog gluco tabs en hypiofit (vloeibaar, wel duurder, maar schijnt snel te werken, zelf geen ervaring mee). Sommigen hebben ook baat bij een paar slokken AAdrink, of wat cola. Hier ook geen persoonlijke ervaringen mee overigens.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat goed. Vandaag voor het eerst weer een wat langer afstand gewandeld. 5 kilometer, ik heb wel iemand meegenomen en ben begonnen met een waarde van 9,5. Tijdens het wandelen wel gezakt. Na 4 kilometer wandelen stond ik op 4,5 en heb toen wat limonade gedronken en een klein stukje ontbijtkoek.

Vanavond ga ik met een vriendin naar de bioscoop, ik neem dan mijn eigen uitdeelzakje popcorn en mm s mee zodat ik precies weet voor hoeveel koolhydraten ik moet spuiten. En wat drinken betreft bestel ik een spa rood.

Afgelopen week heb ik vier dagdelen gewerkt, komende week ga ik naar 3x6 en 1x8 uur werken. Als dat goed gaat ga ik daarna weer terug naar mijn 5x8. Ik vind werken heel erg fijn, toch even wat andere mensen zien. Ik vind het ook wel pittig. Laatst was er een collega jarig en ze had op taart getrakteerd bij de koffie sochtends. Dat stukje gebak heb ik dan bijvoorbeeld tijdens mijn lunch gegeten omdat ik mijn insuline voor het ontbijt en appeltje wat ik rond half 10 eet tegelijk inspuit.

Ik heb nu een aantal hypo's gehad die ik niet goed voelde aankomen. Ze zijn eigenlijk allemaal ook anders verlopen en op verschillende tijden voorgekomen. Van vrijdag op zaterdagnacht heb ik er een gehad, waardoor ik gister overdag echt niet lekker van was. Cola of appelsap werkt ook redelijk vlot en krijg ik wat makkelijker weg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven