Gezondheid alle pijlers

Tips tegen dorst

22-09-2020 15:34 134 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ziek geweest, en voel mij alweer een stuk beter. Sinds zaterdag dorst. Voor zover ik weet slaap ik mey mond dicht en adem im overdag door de neus. Vandaag en afgelopen nacht op het hoogte punt de dorst heb inmiddels al negen doppers water leeg, een pot loeihete thee en waterijsjes. Niks lijkt meer te helpen, elk half uur plas ik behoorlijk wat, dag en nacht.

Mond en lippen voelen droog en gescheurd aan.

Bij de huisarts kan ik niet te terecht en moet maar even aanzien. Ook ben ik extreem hongerig en heb ik behoefte aan suiker en ongezond eten. Drinken met suiker erin werkt averechts. Kauwgom kouwen werkt eigenlijk ook niet. Wie heeft een tip? Wat kan ik proberen?
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen week was pittig. Veel last gehad van schommelingen, mogelijk ook te maken met mijn menstruatie? Ik heb veel hypers gehad waar niet tegen te spuiten was. Ook valt het sporten mij tegen. De schommelingen zijn niet fijn, de ene keer spuit ik vooraf al minder eenheden tijdens de maaltijd en lijkt het alsof ik te weinig heb gespoten en de andere keer handel ik nauwelijks en zak ik de hypo in.

Diabetes en werk lijkt wel redelijk te gaan. Wat er ook gebeurt, ik krijg altijd op hetzelfde tijdstip de kans om te eten. Ook tussendoor is er mogelijkheid om even bij te komen van een eventuele hypo.

Besloten dat ik volgende week 3x8 uur ga werken en 2x4 uur omdat fulltime mij nog geen goed idee lijkt.

Onder het sporten versta ik vooral wandelen maar ook windsurfen en thuisfitness/yoga.
Ik weet niet precies waar je het kunt vinden, maar er bestaat en plaatje waarop 42 zaken staan die invloed kunnen hebben op de bloedsuikerspiegel. Hormonen staan daar ook op.

Ik weet niet of ik plaatjes kan plakken, ik ga even op zoek.
Alle reacties Link kopieren
anoniem_pje_x schreef:
11-10-2020 20:49
Afgelopen week was pittig. Veel last gehad van schommelingen, mogelijk ook te maken met mijn menstruatie? Ik heb veel hypers gehad waar niet tegen te spuiten was. Ook valt het sporten mij tegen. De schommelingen zijn niet fijn, de ene keer spuit ik vooraf al minder eenheden tijdens de maaltijd en lijkt het alsof ik te weinig heb gespoten en de andere keer handel ik nauwelijks en zak ik de hypo in.

Diabetes en werk lijkt wel redelijk te gaan. Wat er ook gebeurt, ik krijg altijd op hetzelfde tijdstip de kans om te eten. Ook tussendoor is er mogelijkheid om even bij te komen van een eventuele hypo.

Besloten dat ik volgende week 3x8 uur ga werken en 2x4 uur omdat fulltime mij nog geen goed idee lijkt.

Onder het sporten versta ik vooral wandelen maar ook windsurfen en thuisfitness/yoga.
Diabetes blijft onvoorspelbaar.
Heb je even bijgelezen TO. Over die ha. Wat een kluns! Daar mag je best een klacht tegen indienen.

Fijn dat je meteen zo goed gaat met je diabetes.
Heeft degene die je helpt het niet gehad over glycemische index? Niet alle koolhydraten hebben dezelfde "kracht" Een appel heeft meer impact dan meloen of aardbeien bv.
Brood heeft ook best wat impact. Salades zou een betere keuze zijn. Insuline wat je moet spuiten is toch wat minder voor je lijf.
Vraag het eens aan degene die je hier bij bijstaat.
Met bepaalde producten laten staan kun je heel wat bereiken, en veel minder schommelen.
Plaatjes plakken lukt me niet

https://www.google.com/search?q=42+fact ... =647&dpr=2

Ik hoop dat dit zo wel werkt?
strings-attached schreef:
11-10-2020 22:27
Heb je even bijgelezen TO. Over die ha. Wat een kluns! Daar mag je best een klacht tegen indienen.

Fijn dat je meteen zo goed gaat met je diabetes.
Heeft degene die je helpt het niet gehad over glycemische index? Niet alle koolhydraten hebben dezelfde "kracht" Een appel heeft meer impact dan meloen of aardbeien bv.
Brood heeft ook best wat impact. Salades zou een betere keuze zijn. Insuline wat je moet spuiten is toch wat minder voor je lijf.
Vraag het eens aan degene die je hier bij bijstaat.
Met bepaalde producten laten staan kun je heel wat bereiken, en veel minder schommelen.
Want? Een gezond lichaam maakt toch zelf de juiste hoeveelheid insuline aan? Wat is er dan "mis " met eten van brood en daar je insuline op afstemmen? Dan ook maar nooit meer wat lekkers eten? Je kan gewoon eten wat je fijn/lekker vindt en daar je insuline op afstemmen.

Als ik meer producten ga eten met minder koolhydraten, zoals salades, val ik alleen maar verder af. En ik heb al bijna ondergewicht. Het is niet voor iedereen een oplossing
Alle reacties Link kopieren
Ik mag en kan alles eten wat ik wil. Voor mij is het echt belangrijk dat ik voldoende calorieën binnenkrijg. Ik heb een normaal gewicht wat eerder richting ondergewicht gaat dan naar overgewicht. Ook heb ik een actieve levensstijl en kom ik dagelijks aan 10.000 stappen of zelfs hoger zonder dat ik daar moeite voor doe.

Bedankt mallebeppie voor de link. Ik heb het plaatje gezien en daar heb ik best wel wat aan.

Vandaag ook te horen gekregen dat mijn sesorvergoeding goedgekeurd is. Ook heb ik informatie gekregen over een insulinepomp en het verzoek of ik na wil denken om binnenkort over te stappen op een pomp en welke pomp mij fijn lijkt.
Alle reacties Link kopieren
strings-attached schreef:
11-10-2020 22:27
Heb je even bijgelezen TO. Over die ha. Wat een kluns! Daar mag je best een klacht tegen indienen.

Fijn dat je meteen zo goed gaat met je diabetes.
Heeft degene die je helpt het niet gehad over glycemische index? Niet alle koolhydraten hebben dezelfde "kracht" Een appel heeft meer impact dan meloen of aardbeien bv.
Brood heeft ook best wat impact. Salades zou een betere keuze zijn. Insuline wat je moet spuiten is toch wat minder voor je lijf.
Vraag het eens aan degene die je hier bij bijstaat.
Met bepaalde producten laten staan kun je heel wat bereiken, en veel minder schommelen.
Insuline is geen medicijn hoor.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat goed, vrijdagmiddag de sensor al in gebruik mogen nemen.

Eerste indruk is positief. Ik meet mijn bloedwaardes sochtends voor het eten wel na en ook voor het slapen. Heb geen echte hypos en hypers gehad maar denk dat ik dan ook nameet, waarde van de sensor wijkt wel licht af geen idee of dat groter of kleiner is bij grote afwijkingen.

Heb de laatste tijd wel onrustige nachten, veel moeite met inslapen. Ben vaak tussen twee en vier ergens wakker met een dip, honger als ik weet niet wat en vaak ook wat laag in waarde (4,5 tot 6) Vaak neem ik dan niks of 1 tabletje dextrose voor de zekerheid. Vervolgens als de wekker gaat ben ik weer heel hoog.

Ik eet sinds kort heel veel groentes en minder aardappels/vlees. Ook neem ik een uurtje voor het slapen gaan nog een plakje ontbijtkoek of een meergranen reep omdat ik anders de nacht sowieso niet doorkom.

Werk lijkt ook goed te gaan, heb een stabiel ritme en eet dagelijks op hetzelfde tijdstip. Ben op woensdag nog vrij, de andere dagen werk ik weer 8 uur. Heb nu ook een aantal fijne wandelingen gemaakt waar mijn diabetes goed op reageerd. Maar ook een aantal minder fijne ervaringen gehad met zowel hypos als hypers.

Een hypo voel ik vaak niet optijd aankomen en overvalt mij nog wel eens. Een hyper voel ik vaak wel en voelt ook niet fijn. Gelukkig heb ik hele fijne collega's op het werk en vragen zij mij bij een hypo vaak of het tijd is om mijn waardes te meten.

De dvk en internist zijn erg tevreden, houden mij goed in de gaten omdat ze het idee hebben dat ik echt nog op honeymoon ben en dat het waarschijnlijk ook zomaar voorbij kan zijn.

Voel mij soms wel eens eenzaam, vriendinnen heb ik weinig steun aan omdat ze het niet snappen, niet altijd uit onwil maar meer uit overmacht.
Hallo anoniem pje, fijn om even wat van je te horen!

Ik zit ook in de honeymoonfasinmiddels ruim een jaar.

De sensor kan inderdaad wel wat afwijken van de vingerprik, maar: als je met drie verschillende glucose meters zou meten, geven Ze ook alle drie een verschillende uitkomst. Bij twijfel altijd even een vingerprik, voor de rest proberen te varen op de sensor.

Bij mij wijkt hij ongeveer een halve tot een hele punt af van de vingerprik.

Fijn dat je collega's zo behulpzaam zijn!

Mocht je meer lotgenoten contact willen, dan kan ik je nog een besloten groep op Facebook aanraden (via pb)
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor het aanbod voor een lotgenoten groep. Helaas heb ik geen Facebook en voorlopig ook niet de behoefte om op Facebook te gaan.

Helaas sinds vanmiddag wat keelpijn en krijg nu een snotneus. Voel mij dus niet helemaal fit, het avondeten viel helaas ook niet echt lekker. Met moeite mijn bord leeg gegeten. Straks lekker optijd slapen, morgen dag bij huis en hopen dat ik snel weer fit ben.
Alle reacties Link kopieren
Verhaal aandikken zodat je een afspraak krijgt of telefonisch spreekuur met de arts?

Pepermunt eten of spoelen met mondwater dan voelt de mond minder droog.
Alle reacties Link kopieren
Verkoudheid heeft zich doorgezet in griep achtige verschijnselen. Ben inmiddels negatief getest op corona. Mijn insuline behoefte is echt naar nul gedaald, ik kan mij nu redden met 1x per dag langwerkende. En nog is het uitkijken dat ik niet naar die hypo ga.

Ik eet wel voldoende, voel mij echt weer goed ziek.
Wat naar!! Beterschap!

Veel mensen hebben meer insuline nodig bij koortsende ziekten.

Maar wat ook kan, is dat je nog verder je honeymoonfase in gedoken bent, waarbij de insuline behoefte af neemt. Helaas een tijdelijk fenomeen.

Nogmaals beterschap!
Alle reacties Link kopieren
Beterschap en complimenten hoe je hebt doorgezet en zo de benodigde diagnose en begeleiding hebt gekregen.
Everything you see I owe to spaghetti!
Alle reacties Link kopieren
Ik voel mij al een stuk beter waardoor ik vanmiddag een heerlijk stuk gewandeld heb met een van mijn nichten. Met hun gezin vanavond ook eten besteld van een plaatselijk restaurant.

Ondanks dat ik dit soort momenten moeilijk vind en ook spannend. Heb ik het idee dat ik de insuline voor de maaltijd juist heb ingeschat en redelijk zorgeloos heb kunnen genieten.

Vanavond en vannacht een corona proof slaapfeestje. Wij gaan samen, mijn nicht en haar twee oudste dochters wie is de mol kijken en daarna blijf ik daar slapen. Ik krijg ook meer vertrouwen in de sensor, gister heb ik nog even overleg gehad met mijn dvk omdat ik zo weinig insuline nodig ben. Gelukkig komt dit wel vaker voor en is het niks om mij zorgen over te maken.

Zij geeft ook aan dat ik vanavond best wat lekkers mag eten of een glaasje frisdrank mag drinken als ik daar behoefte aan heb, wel zal ik daarvoor dan wat extra insuline moeten gaan spuiten.

De kinderen van mijn nicht gaan hartverwarmend om met mijn diabetes en vragen ook echt alles wat ze zich bedenken. Normaal knuffelen we elkaar plat, dit keer verteld dat ik risicogroep ben en dat we daarom wat meer afstand moeten houden. Vinden ze heel erg jammer maar ze snappen het wel.
Alle reacties Link kopieren
Hele fijne avond wens ik je.
Everything you see I owe to spaghetti!
Heel veel plezier!

Mooie finale was het hè?
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen week veel moeite gehad. Heel veel problemen met hypo's, waardoor ik niet lekker in mijn vel zat.

Op werk neemt de spanning rondom het coronavirus ook toe. Inmiddels zijn er ook een aantal besmettingen op onze locatie en vallen er volledige teams uit. Dit maakt mij ook wel bang omdat ik wel risicogroep ben. Het helpt niet dat 1 van mijn collega's echt geen afstand kan houden en ineens bovenop je staat zonder dat je haar kan waarschuwen afstand te houden.

Helaas ook weinig kunnen sporten door die verdomde hypo's. Ik heb gewoon beweging nodig, wandelen wil gelukkig nog wel. Gister ook geprobeerd om te mountainbiken, helaas na een half uur moeten afbreken omdat ik richting de 3 dook.

Vanavond patat van de snackbar gegeten en ben weer torenhoog. Zit nu op 18.3, heb het net proberen te corrigeren maar merk er helaas nog niks van.

Heb dinsdag een afspraak met de diabetes verpleegkundige.
Patat is erg moeilijk te reguleren met insuline. Er bestaat een kans op een hypo vlak na het eten als je spuit bij de maaltijd omdat het vet in de patat ervoor zorgt dat de koolhydraten pas later worden omgezet naar glucose.

Als die piek dan eenmaal komt, kan hij behoorlijk hoog worden.

Ik weet dat er mensen zijn die patat op een andere manier weg spuiten, door de dosering insuline te verspreiden over twee giften. Één deel vlak na het eten en dan een uur later nog een deel.

Ik heb zelf in maart voor het laatst patat gegeten (het is mij de ellende niet waard, hoe dol ik ook ben op patat, ik eet het dus bijna nooit meer). Ik heb toen wat gespoten toen ik zag dat ik ging stijgen (een uur na het eten) en anderhalf uur daarna ook weer wat gespoten.

Pizza, pannenkoeken, patat, pasta, rijst, kunnen erg moeilijk te handelen zijn bij type 1 diabetes.

Pizza heb ik sinds diagnose niet meer gehad. Pasta alleen volkoren of meergranen met veel groente en rijst alleen als zilvervliesrijst met ook weer veel groente.

Ik zou overigens nu wel oppassen met nog een keer extra corrigeren, gezien de net gespoten insuline zo'n 3 tot 5 uur werkt en je wil ook geen hypo vannacht...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn dosis ook in twee keer gespoten omdat ik al heel laag zat voordat ik ben begonnen met eten. De ervaring met pasta heb ik ook al ervaren. Lijkt alsof ik nu alleen maar meer aan het stijgen ben. Het is de tweede keer dat ik patat heb gegeten met diabetes. De vorige keer waren het ovenfrites en heb ik duidelijk minder moeite gehad, vandaag dus gehaald bij de snackbar.

Nu dus heel veel dorst, overprikkeld en heb juist heel veel honger. Probeer niet toe te geven aan de trek die ik heb, en ga zo ook nog even een rondje fietsen met de hond om te kijken of ik zak door te bewegen. Anders straks nog maar wat eenheden bij spuiten of het noodnummer van de diabetespoli bellen voor overleg.

Edit, inmiddels gezakt naar 12. Nu maar rustig proberen te slapen.
anoniem_pje_x wijzigde dit bericht op 01-11-2020 23:37
Reden: Aanvulling
4.64% gewijzigd
Hopelijk heb je een goede nachtrust gehad!

Intensief bewegen bij bloedsuikers boven de 15 wordt overigens afgeraden. Van sommige soorten beweging kan de suikerspiegel verder stijgen.

Afgelopen week heb ik bijvoorbeeld hard gewerkt in de tuin, fysiek zware arbeid verricht en daar steeg mijn bloedsuikerspiegel van. Ik heb toen niet bij gespoten, want nadat ik klas was, zakte hij weer als een baksteen. Raar lichaam... ;-D

Het managen van type 1 diabetes is echt ingewikkeld. Mensen hebben geen idee.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb je hele topic gelezen. Sterkte to!

Misschien heb je hier ook iets aan?

https://diabetestrefpunt.nl
Alle reacties Link kopieren
mallebeppie schreef:
02-11-2020 07:52
Hopelijk heb je een goede nachtrust gehad!

Intensief bewegen bij bloedsuikers boven de 15 wordt overigens afgeraden. Van sommige soorten beweging kan de suikerspiegel verder stijgen.

Afgelopen week heb ik bijvoorbeeld hard gewerkt in de tuin, fysiek zware arbeid verricht en daar steeg mijn bloedsuikerspiegel van. Ik heb toen niet bij gespoten, want nadat ik klas was, zakte hij weer als een baksteen. Raar lichaam... ;-D

Het managen van type 1 diabetes is echt ingewikkeld. Mensen hebben geen idee.
De nacht ben ik goed door gekomen. Met windsurfen merk ik altijd dat ik als een idioot stijg maar zodra ik ga zitten en de adrenaline daalt dan zakt hij ook weer. Met mountainbike ben ik de laatste keer wel weer heel erg gaan zakken. Soms is het gewoon niet te voorspellen welke kant ik op ga.
Alle reacties Link kopieren
mallebeppie schreef:
01-11-2020 23:01
Patat is erg moeilijk te reguleren met insuline. Er bestaat een kans op een hypo vlak na het eten als je spuit bij de maaltijd omdat het vet in de patat ervoor zorgt dat de koolhydraten pas later worden omgezet naar glucose.

Als die piek dan eenmaal komt, kan hij behoorlijk hoog worden.

Ik weet dat er mensen zijn die patat op een andere manier weg spuiten, door de dosering insuline te verspreiden over twee giften. Één deel vlak na het eten en dan een uur later nog een deel.

Ik heb zelf in maart voor het laatst patat gegeten (het is mij de ellende niet waard, hoe dol ik ook ben op patat, ik eet het dus bijna nooit meer). Ik heb toen wat gespoten toen ik zag dat ik ging stijgen (een uur na het eten) en anderhalf uur daarna ook weer wat gespoten.

Pizza, pannenkoeken, patat, pasta, rijst, kunnen erg moeilijk te handelen zijn bij type 1 diabetes.

Pizza heb ik sinds diagnose niet meer gehad. Pasta alleen volkoren of meergranen met veel groente en rijst alleen als zilvervliesrijst met ook weer veel groente.

Ik zou overigens nu wel oppassen met nog een keer extra corrigeren, gezien de net gespoten insuline zo'n 3 tot 5 uur werkt en je wil ook geen hypo vannacht...
Mijn zoon mijn dt1 kan maar heel weinig hebben qua eten. Idd pasta, rijst, afbakbroodjes, focacia, wraps, alle p-maaltijden, het is helemaal kut. Wij eten dus veel aardappels, dat gaat wel goed.
Vreselijke rotziekte is het.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven