Gezondheid alle pijlers

Niet goed kunnen eten door stress

26-09-2020 11:46 66 berichten
Hallo,

Ik kan moeilijk eten doordat ik stress heb. Als ik op Google zoek, dan zie ik alleen maar dieeten die claimen dat je zoveel mogelijk kilo kan afvallen binnen een paar weken. Dus daar heb ik ook geen goede info van.

Toevallig liep ik al eerder bij een diëtist, omdat ik nogal snel een ijzertekort heb.

Afgelopen twee afspraken met de diëtist konden alleen telefonisch, omdat we hier thuis om de beurt verkoudheidsklachten hadden hadden. En ik heb zelf thuis geen weegschaal. Ik heb haar wel aangegeven dat eten op het moment moeilijk gaat door stress. Ze gaf aan proberen gewoon gezond te eten. En dan kleine porties. Nu heb ik dus gisteren een weegschaal gekocht, en ik ben me kapot geschrokken. Ik wist dat ik was afgevallen maar het is dus 9 kilo! En de stressklachten zijn op het moment niet minder. Ik heb volgende week een afspraak bij de huisarts voor een bloedtest en om dit door te bespreken. Ik ben bang voor een enorm vitamine tekort, en ondervoeding. Ik slik vitamine pillen erbij. Ik ben in behandeling voor ptss. Ga elke dag even wandelen. Hebben mensen toevallig hier nog tips voor mij zodat ik toch wat meer kan eten.

Iets waar ik niet aan gedacht heb.
anoniem_638f50e0930ed wijzigde dit bericht op 26-09-2020 14:26
10.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Daar he een behandelaar hebt zou ik haar mailen en een extra afspraak maken. Het lijkt mij sterk dat je bij een dietist bent omdat je 2 kg boven je ideale gewicht zit en dat je 9 kg bent afgevallen, dat je ineens 7 kg onder je ideale gewicht zit.

Een goed gewicht heeft een range en is niet 1 getal waar je je obsessief op richt.
viva-amber wijzigde dit bericht op 26-09-2020 11:53
0.76% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
.
anoniem_400865 wijzigde dit bericht op 26-06-2021 21:53
98.50% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Eet volle producten die je makkelijk wegkrijgt. Denk aan volle kwark, vla etc. Eet op brood roomboter en kwak er een avocado bij.

Soep vind ik bij stress ook goed te doen, voeg evt slagroom en goede olijfolie toe. Broodje aioli erbij.
Ik heb momenteel ook een laag ijzer en minder eetlust .
Kan ook door het ijzergebrek komen (en de algehele malaise die daar bij komt kijken) waardoor je sneller vol zit.
En ik weet niet of je ijzerpillen op recept slikt maar daar kan je eetlust ook flink door verminderen.
Weten ze een oorzaak van het ijzergebrek?

Niet goed gelezen, je weet natuurlijk nog niet of je nu een ijzertekort hebt.
anoniem_390457 wijzigde dit bericht op 26-09-2020 12:01
11.11% gewijzigd
Ongebrande / ongezouten noten en groene groentes, vette vis.
viva-amber schreef:
26-09-2020 11:52
Daar he een behandelaar hebt zou ik haar mailen en een extra afspraak maken. Het lijkt mij sterk dat je bij een dietist bent omdat je 2 kg boven je ideale gewicht zit en dat je 9 kg bent afgevallen, dat je ineens 7 kg onder je ideale gewicht zit.

Een goed gewicht heeft een range en is niet 1 getal waar je je obsessief op richt.
Ze had mijn bmi berekend en ik zou 2 kilo af moeten vallen om binnen de goede kant van de bmi te vallen. Maar zoals ik al zei. Daarom ging ik eerste instantie niet naar een diëtist. Standaard zijn mijn ijzerwaarden in mijn bloed te laag. Een daar wil ik mijn voeding op aan passen. We hebben toen besloten of het ook mogelijk was om er twee kilo of te krijgen. Dat was het tweede doel. Ik ben niet naar de diëtist gegaan vanwege mijn gewicht.
anoniem_638f50e0930ed wijzigde dit bericht op 26-09-2020 12:07
3.64% gewijzigd
Eviva1983 schreef:
26-09-2020 11:59
Ik heb momenteel ook een laag ijzer en minder eetlust .
Kan ook door het ijzergebrek komen (en de algehele malaise die daar bij komt kijken) waardoor je sneller vol zit.
En ik weet niet of je ijzerpillen op recept slikt maar daar kan je eetlust ook flink door verminderen.
Weten ze een oorzaak van het ijzergebrek?

Niet goed gelezen, je weet natuurlijk nog niet of je nu een ijzertekort hebt.
Ik ben al getest op coeliaki, dat was het niet. Ze denken dat het ijzertekort komt doordat mijn darmen deze minder goed opnemen.

Maar doordat mijn situatie niet veilig is, heb ik nu stress. Daardoor kan ik nu helemaal niet goed eten. Ik probeer wat ik eet, wel producten met ijzer e. d. Te eten.
Alle reacties Link kopieren
En naar de huisarts voor ijzerpillen?
ik geef mn bek ook maar een douw
Laat ook je ferritine testen.
Ze nemen dit niet altijd mee.
Als ik moeilijk kan eten dan eet ik brinta. Op een of andere manier gaat dat er wel in en is ook goed vullend. Op de lange termijn zal je iets aan je stress moeten doen, dus niet de bijzaken blussen maar de hoofdzaak vinden en oplossen.
Madeliefjees schreef:
26-09-2020 12:06
En naar de huisarts voor ijzerpillen?
Bedankt voor je reactie.
Die heb ik al regelmatig kuren gehad
Ik wilde het nu proberen op te lossen met een dieet. Omdat je blijkbaar met combineren van voeding veel op kan lossen. Maar dat was mijn vraag niet. Mijn vraag was eigenlijk of mensen hier tips hadden, of zelf ervaring, hoe weer een beetje te eten als dit niet goed lukt door stress. Er is al wat voorbij gekomen, zoals soep.. e. d.
anoniem_638f50e0930ed wijzigde dit bericht op 26-09-2020 14:29
0.19% gewijzigd
Wat vind je wel fijn om te eten? Dan kunnen we daar op voortborduren.
Ik eet meer yoghurt en vla (wel soja) anders krijg ik last van darmen.
Met noten (vult goed en gezond en veel ijzer), fruit en havermout.
Brood krijg ik slecht weg momenteel.
En wat al gezegd was, soep kun je makkelijker weg krijgen en je kunt er inderdaad van alles in doen.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer het niet lukt zonder pillen en je doet een idieet om je ijzer aan te vullen, dan zou ik iets doen aan de oorzaak en niet aan het symptoom. Ik zou in ieder geval extra vitamine C nemen zodat je ijzer niet alleen opneemt uit dierlijk voedsel maar ook uit groente.
viva-amber wijzigde dit bericht op 26-09-2020 12:24
1.67% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Eviva1983 schreef:
26-09-2020 12:15
Laat ook je ferritine testen.
Ze nemen dit niet altijd mee.
Dat zal ik trouwens ook aangegeven volgende week. Bedankt.
Ik zou denken aan dingen die zacht en voedzaam zijn: soep, risotto, pasta, yoghurt of kwark met fruit, havermout als ontbijt.
Alle reacties Link kopieren
"... maar doordat mijn situatie niet veilig is..."

Ligt daar niet het probleem dan? Werk je daar aan, aan veilige omgeving creëeren? Of ligt het ietsje anders, want lees ook dat je ptss behandeling hebt?
Alle reacties Link kopieren
Carly83 schreef:
26-09-2020 12:18
Bedankt voor je reactie.
Die heb ik al regelmatig kuren gehad
Ik wilde het nu proberen op te lossen met een dieet. Omdat je blijkbaar met combineren van voeding veel op kan lossen. Maar dat was mijn vraag niet. Mijn vraag was eigenlijk of mensen hier tips hadden, of zelf ervaring, hoe weer een beetje te eten als dit jiet goed lukt door stress. Er is al wat voorbij gekomen, zoals soep.. e. d.
De dietiste heeft daar allerlei voedingsmiddelen voor. Niet te nassen trouwens. Zelf gebruik ik fantomal poeder door de koffie/thee.
Kan je ook van de dietiste krijgen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Rosalind schreef:
26-09-2020 12:21
Wat vind je wel fijn om te eten? Dan kunnen we daar op voortborduren.
Bedankt voor je reactie.
Licht verteerbaar. Fruit. Zuivel en ijzerrijkvoedsel is belangrijk voor mij. Ik kan echt geen dingen verdragen die zwaar op de maag liggen. Zoals pasta, rijst aardappelen. Komt er letterlijk uit.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar, ik eet ook minder hij stress. Bij mij gaat warm eten dan beter dan koud, dus soepjes of tussen de middag al iets opwarmen van de dag ervoor. Verder tussendoor nootjes of dikke yoghurt.
Sterkte ermee!
Alle reacties Link kopieren
De dieet shakes die je overal kunt kopen zijn gewoon maaltijdvervangers. Als je die tussendoor erbij drinkt krijg je meer binnen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben pas ook 6 kilo afgevallen in 1 maand doordat ik niet kon eten van de stress. Wat bij mij hielp is vooral bijhouden wat je WEL kan eten. Ik moest mezelf vooral in de ochtend wel forceren om toch iets te eten. Ik maakte dan een smoothie van kokoswater, banaan, spinazie en aardbeien om toch het idee dat ik vitaminen binnenkreeg te hebben. Daar deed ik dan soms wel een uur over maar goed. Ik heb een tijdje vooral soep en crackers gegeten. Langzaamaan ging er weer een gekookt eitje in en breidde het zich uit naar weer een normale eetlust. Focus je dus vooral op wat je wel trekt en probeer daar veel van te eten.
donutmetchocolade wijzigde dit bericht op 26-09-2020 12:43
17.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ten eerste, niet panikeren. Je zat 2kg boven BMI 25? Dan zit je met -9 kg nog altijd binnen de grens van gezond gewicht. Dus niet panikeren.

Zuivel kan je eten, dan neem je volle zuivel. Brood, lukt dat? Noten? Meer eetmomenten inlassen en dan een kom yoghurt eten met wat fruit. Volgende eetmoment twee sneetjes brood of een broodje, dan een handje noten en zo doorgaan.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Kijk eerst naar wat je wel kunt eten en daarna pas of je je ijzergehalte er mee kunt opkrikken. Soep zou een goede manier zijn om ook groente en zo te eten en het is niet zo zwaar.
Gaan alle maaltijden lastig of vooral warm eten?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven