Gezondheid alle pijlers

Dode tand inwendig bleken wie heeft er ervaring mee?

30-09-2020 23:29 22 berichten
Vroeger tijdens het tikkertje spelen op het schoolplein een keer hard ten val gekomen waardoor een tand is afgebroken, stukje er aan gezet en was weer prima. Tand begon de laatste jaren steeds meer te verkleuren. Tandarts opperde dat ik die tand inwending zou kunnen laten bleken zodat de tand weer meer de kleur krijgt zoals de rest.

Wie heeft hier ervaring mee? Had je het gewenste resultaat? Was 1x bleken voldoende? Was je tand pijnlijk of gevoelig na de ingreep omdat er toch bleekspul in zit?
Alle reacties Link kopieren
Zelfde oorzaak, een versmalde tandwortel door een harde val als kind, met nu een donkerdere voortand als gevolg. Ik zie het kleurverschil zelf altijd, maar anderen valt het nooit op, tenzij ik ze er echt op wijs.

Ik heb bleekspul via de tandarts, het is zo'n soort dun plastic beugeltje (op maat gemaakt) waar je een pasta in smeert. Dit kun je dan 's nachts dragen.

Het er destijds volgens mij 200-300€ aan uitgegeven om het te laten maken, maar achteraf eigenlijk weggegooid geld. Ik heb het misschien 2 jaar regelmatig gebruikt en ben toen gestopt. Het effect verdwijnt dan helaas ook weer.

Je tanden worden bovendien erg gevoelig van het bleekmiddel, dus te frequent bleken is ook echt geen optie want dan sloop je je gebit...
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
De OP had van mij kunnen zijn. Bij mij is het inwendig gebleekt maar dat heeft niet geholpen. Ik had er dus niks aan.
Mijn man heeft dat gedaan. Is 2x inwendig gebleekt en is enorm opgeknapt.
Heb hem niet over pijn gehoord.
flipje2 schreef:
30-09-2020 23:35
Zelfde oorzaak, een versmalde tandwortel door een harde val als kind, met nu een donkerdere voortand als gevolg. Ik zie het kleurverschil zelf altijd, maar anderen valt het nooit op, tenzij ik ze er echt op wijs.

Ik heb bleekspul via de tandarts, het is zo'n soort dun plastic beugeltje (op maat gemaakt) waar je een pasta in smeert. Dit kun je dan 's nachts dragen.

Het er destijds volgens mij 200-300€ aan uitgegeven om het te laten maken, maar achteraf eigenlijk weggegooid geld. Ik heb het misschien 2 jaar regelmatig gebruikt en ben toen gestopt. Het effect verdwijnt dan helaas ook weer.

Je tanden worden bovendien erg gevoelig van het bleekmiddel, dus te frequent bleken is ook echt geen optie want dan sloop je je gebit...

Dat is uitwendig bleken. En daar kan je glazuur van aantasten/gevoelig worden.

Inwendig is echt anders. Dan wordt er een gaatje geboord en bleek naar binnen gespoten. Daarna wordt het gaatje weer gedicht.
Yes, bij mij het tandje naast de voortand. Dit tandje was dood, de wortel is eruit gehaald en daar is witte vulling voor in de plaats gekomen. Later verkleurde de tand en is er gebleekt. Ik bedenk me nu dat ik niet meer weet hoe precies. Maar hij is wel altijd netjes wit gebleven.
Wisselende ervaringen dus m.b.t. of het helpt ja of nee. Ik heb het deze week laten doen en hoop dat er in ieder geval iets van verbetering te zien is. Het was niet iets waar ik me heel erg aan stoorde maar ben er soms wel onzeker over.

Merk wel dat die tand nu iets gevoeliger is, als dat erger wordt toch maar eens bellen naar de tandarts.
flipje2 schreef:
30-09-2020 23:35
Zelfde oorzaak, een versmalde tandwortel door een harde val als kind, met nu een donkerdere voortand als gevolg. Ik zie het kleurverschil zelf altijd, maar anderen valt het nooit op, tenzij ik ze er echt op wijs.

Ik heb bleekspul via de tandarts, het is zo'n soort dun plastic beugeltje (op maat gemaakt) waar je een pasta in smeert. Dit kun je dan 's nachts dragen.

Het er destijds volgens mij 200-300€ aan uitgegeven om het te laten maken, maar achteraf eigenlijk weggegooid geld. Ik heb het misschien 2 jaar regelmatig gebruikt en ben toen gestopt. Het effect verdwijnt dan helaas ook weer.

Je tanden worden bovendien erg gevoelig van het bleekmiddel, dus te frequent bleken is ook echt geen optie want dan sloop je je gebit...
Ik heb ook zo’n setje met bitje en gel van de tandarts. Ik hoef dat echt maar 1x per jaar te doen en mijn tanden zijn stralend wit. Het blijft bij mij heel lang goed.
Alle reacties Link kopieren
Zet er gewoon een kroon op?
Alle reacties Link kopieren
Mijn voortand verkleurt ook doordat ik als puber ben gevallen.
Heb het nu meerdere keren inwendig laten bleken. Want na een paar jaar verkleurde het toch weer opnieuw. Al ben ik nu wel gestopt met roken dus wie weet gaat het nu langer mee...
Iig kost het mij om de ca vijf jaar een zo'n tweehonderd Euro. Ik krijg dan een aantal behandelingen (meestal is één niet genoeg) en dan is het weer keurig netjes. Het doet helemaal geen pijn. Ook daarna niet extra gevoelig.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor een facing gaan
Alle reacties Link kopieren
Ik had een dode tand door onbekende oorzaak, vol in het zicht. Werd steeds blauwer. Ik heb er een kroon op laten zetten, maar dat was geen succes.

Bij een kroon laat je de basis van de tand staan, ze halen een buitenkantje weg, en daar zetten ze een nieuw porselijnen buitenkantje op. Dit was dan wel mooi wit, maar de basis van de tand zag je door mijn tandvlees heen, en was erg donker (blauwig). Niet mooi dus, wel duur. En niet duurzaam, uiteindelijk bleef het niet zitten door complicaties met de dode tand.

Toen werd het een implantaat. Dan halen ze de hele wortel weg, en krijg je een volledig nieuwe tand. Dit was uiteindelijk wel succes, maar een behoorlijke ingreep, moest meedere keren komen, regelmatig terug voor controle etc. Afhankelijk van de lichtinval zie je soms nog een kleurverschil.

Achteraf had ik toch eerst moeten proberen om inwendig te bleken. Maar dat kon niet meer toen ik eenmaal die kroon had...
Een kroon laten zetten hoeft voor mij niet en een implantaat ook niet. Zo erg vind ik het nou ook weer niet. De gevoeligheid is inmiddels ook weg, gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor een facing gaan als het erger wordt of je je eraan stoort. Een facing is een dun schildje, dus geen kroon! Kronen zijn af te raden bij gezonde tanden.
beetjegek schreef:
01-10-2020 07:27
Zet er gewoon een kroon op?

Jij kiest altijd gelijk voor de duurste optie?
Er zit al een soort facing op trouwens maar die schijnt een beetje door nu de tand verkleurd is. Inmiddels zullen de technieken wel beter zijn dan toen ik viel als kind.
Alle reacties Link kopieren
Zelfde verhaal hier, zelfde oorzaak ook.
Inwendig bleken heeft wel iets geholpen, kleurverschil is minder groot en als je het niet weet zie je niet denk ik. Ik zie het zelf nog wel (vooral op foto's). Tand is daarna best een hele tijd gevoelig geweest, maar dat is wel over gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook zo'n grijze tand. Bij mij heeft een combinatie van inwendig bleken en een facing wel verbetering gebracht. De endodontoloog had ook nog een tweede bleeksessie kunnen doen, dan was het resultaat wellicht nog beter geworden, maar ik ben sowieso blij dat ik het heb laten doen.

Als je tand inwendig gebleekt kan worden dan is het wortelkanaal leeg en is er geen zenuw meer aanwezig. Het kan dan natuurlijk nog steeds wel gevoelig zijn in het tandvlees er omheen (of als er een ontsteking bij de tandwortel zit), maar de behandeling is een stuk minder pijnlijk als bijvoorbeeld bij een wortelkanaalbehandeling voor een nog levende tand.
Geen idee of er ooit een wortelkanaal gedaan is bij die tand, ga er vanuit dat dat gebeurd is. En ik voelde helemaal niks tijdens de behandeling op wat gekietel van de dingen die ze gebruikten en ben niet verdooft. M'n tandvlees daar is nu wel wat roder maar ik denk dat dat ook nog wel wegtrekt. Dat is bij mij vaker gevoelig na gaatjes vullen en dergelijke.

Als ze een zenuw raken dan voel je dat echt wel, heb ik ervaring mee. Dacht men een gaatje te vullen en auw. Wat deed dat zeer zeg zat zowat te janken van de pijn.
Alle reacties Link kopieren
Hier inwendig bleken van een voortand na een wortelkanaalontsteking, dus het gat achterin zat er al.
Bij mij helaas geen langdurig resultaat. Het verkleurde toch weer, en de structurele integriteit van de tand was aangetast, niet alleen door het bleken, maar door die wortelkanaalbehandelingen. Dus op een gegeven moment knapte er een stukje van mijn tand af.

Nu heb ik een kroon. Heel goed overlegd met de tanddtechnicus die hem ging maken zodat de kleur en de vorm ook mooi bij de rest van mijn gebit past. Ik heb van mezelf geen helder witte of gele tanden, maar een licht transparant gebit. Zou je daar een ivoorkleurige kroon in zetten, dan is dat geen gezicht.

Ik ben tevreden.

Op oude foto's zie ik nu pas hoe lelijk die verkleurde voortand toen was.
óu sont les neiges d'antan

Net bij het tandenpoetsen weer even goed gekeken en ik zie wel iets verschil maar niet veel. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe lang dat bleekspul blijft werken. Ik had namelijk zoiets van laat ik het 1x proberen maar als het resultaat zo blijft zoals nu twijfel ik heel erg of ik volgende week het nog een keer zal laten doen ja of nee. Ik verwacht geen wonderen maar heel de tijd dat bleek spul verversen lijkt me ook niet zo goed voor een dode tand.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een vergelijkbaar verhaal bij mijn voortand. Ondertussen al weer een jaar of tien geleden dat het inwendig gebleekt is en sindsdien niet meer verder verkleurd. Heb toen wel een behandeling of 3/4 nodig gehad. Pijn deed het niet, maar dat komt omdat ik een wortelkanaal behandeling gehad heb in die tand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven