Gezondheid alle pijlers

Ervaringen EMDR

17-10-2020 22:08 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft er hier iemand ervaringen met EMDR en hoe is dit in gang gezet?

Ik heb zelf een aantal jaren geleden een voor mij, best een heftige gebeurtenis meegemaakt. Ik werd namelijk enorm geconfronteerd met mezelf, door een bepaald persoon. Op een bepaald moment, wat ik ook niet echt zag aankomen. Dit klinkt nogal vaag maar het verhaal is te lang om hier te plaatsen.
Ondanks deze gebeurtenis alweer 3,5 jaar geleden is, komen deze gedachten nog bijna dagelijks terug. Er gaan geen weken voorbij dat ik niet aan dit moment denk. Wanneer ik aan deze gebeurtenis moet denken, lijkt het net alsof het weer echt plaatsvindt. Alsof het nog maar een paar weken geleden hooguit is, dat het gebeurd is. Alsof de tijd al die tijd stil heeft gestaan. Maar ondertussen zijn we alweer een aantal jaar verder. Ik merk wel dat het nu een stuk beter gaat dan twee jaar geleden, maar alsnog heb ik vaak nog wel 'last' van deze herinnering.

Ik heb al veel geprobeerd om van dit beeld af te komen. Ik schrijf veel, dus heb het verhaal van A tot Z, met alle details opgeschreven. In de hoop dat ik het dan van me af kon zetten. Ik heb psycho-educatie en cognitieve gedragstherapie gehad om de 'negatieve' gebeurtenis om te buigen naar iets positiefs. Dit is grotendeels zeker ook gelukt! Maar was voor mij nog niet voldoende. Vervolgens voelde ik de drang om die ene persoon, van de confrontatie, nogmaals te spreken. Want ondanks ik dat moment als heftig beschouw(de), weet ik dat de impact is gekoppeld aan het moment. Niet aan de persoon die mij ergens mee confronteerde. Dat was oprecht een goed en mooi mens.

Eenmaal ik die drang voelde om hem weer te spreken had ik hem alweer 15 maanden niet meer gezien en gesproken. Ik hoopte dat dit gesprek ervoor zou zorgen dat die ene herinnering meer zou vervagen. Hij stond zeker open voor een gesprek (Ik kon hem niet echt uitleggen waarom ik hem wilde spreken, maar vertelde wel dat ik hier behoefte aan had. Dat ik het gevoel had dat ik iets moest afsluiten). We hebben een uur gepraat over van alles en nog wat. Ik was blij hem weer gesproken te hebben en die ene 'nare' herinnering leek minder vaak naar boven te komen. Even had ik het gevoel dat mijn plan gelukt was. Maar na een maand kwam die ene herinnering weer steeds boven water. Ik voelde me nu nog stommer en begon me schuldig te voelen dat ik zijn hulp had gevraagd. Maar ik heb het gelaten voor wat het was.

Nu op dit moment voel ik ergens wederom het gevoel om hem weer te willen spreken (we zijn weer toevallig 15 maanden verder), maar ik denk dat ik daar uiteindelijk niks mee oplos. Ik ging googlen naar therapievormen en kwam toen uit bij EMDR. Ik heb toen gelezen dat EMDR het beeld doet 'vervagen'.. Dat je de gebeurtenis van je lange naar je korte termijn geheugen plaatst en dat je dan naar een vinger of licht moet blijven kijken wat heen en weer beweegt. Dit blijkt zo snel te gaan, dat het beeld steeds meer begint te vervagen.

En toen dacht ik, dit heb ik nodig! Ik wil dat het beeld meer van mijn netvlies verdwijnt.
Maar hoe werkt zoiets. Ga je dan ook naar de huisarts en zeg je dan: 'ik wil EMDR therapie..' of vertel je dan meer waar je last van hebt en dat je dan aangeeft dat je EMDR therapie wilt proberen? Of ga je zelf op zoek naar een praktijk waar ze EMDR aanbieden? Ik wil eigenlijk voorkomen dat ik mijn hele verhaal bij de huisarts moet vertellen. Dit heb ik wel gemoeten met een bepaalde gebeurtenis voordat ik een daadwerkelijke doorverwijzing kreeg naar mijn psycholoog toen destijds. En dat heb ik niet als prettig ervaren.
En hoe gaat EMDR therapie verder? Moet je bij die psycholoog ook nog je hele verhaal kwijt? Of hou je dat voor je en moet je alleen met je ogen bewegen terwijl jij aan dat moment denkt?

Ik weet dat dit alles ivm corona niet bepaald ideaal is. Ik was ook niet gelijk van plan om meteen naar de huisarts te stormen. Maar ik ben wel benieuwd naar de mogelijle ervaringen die jullie hiermee hebben.

Bij voorbaat dank.
Ik zou het met een GZ-psycholoog die opgeleid is voor emdr overleggen. Het gaat trouwens niet zozeer om vervagen van herinnering, maar meer om de heftige lading van gevoelens die erbij komen weg te halen.

Ik reageer met name nu, omdat er onlangs een groot artikel was over emdr en over hoe deze therapie door Jan en alleman gegeven kan worden, dus als je zelf op zoek gaat, goed uitkijken waar je naartoe gaat.

Handigste weg lijkt me huisarts en dan een ggz-indicatie.

Dit is het artikel: https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/ ... n~v401587/
Alle reacties Link kopieren
1. Zoek inderdaad niet zelf.
2. Laat je doorverwijzen naar iemand met ervaring en training hierin.
3. EMDR kan verschillen in techniek (doel en route zijn wel hetzelfde)
4. Je zult moeten omschrijven en terugkeren in het moment en je emoties moeten toelaten...dit kan best heftig worden.

Maar last but not least. Hier heeft het gigantisch geholpen!

Weet wel dat het echt niet bij iedereen werkt.
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft niet te vertellen waarom het gaat, niet bij de huisarts en niet bij de psycholoog. De emdr koppelt de emotie los van het voorval. Als je het zelf kunt betalen, kun je direct naar een vrij gevestigde psycholoog.
Alle reacties Link kopieren
Welke route je kunt bewandelen weet ik niet. Ik was al bekend bij GGZ dus dat scheelde.

Mijn ervaring is dat je niet het verhaal van kop tot staart hoeft te vertellen. Zo'n beetje waar het over gaat en wanneer is meestal voldoende. En tijdens de sessie komen er misschien dingen in je op maar dat gaat vanzelf, daar hoef je je vooraf geen zorgen om te maken.

Wat ik in ieder geval weet, is dat er over schrijven en praten niet altijd helpt. Je blijft dan in het rationele. Mijn 'gebeurtenis' heb ik heel vaak in mijn hoofd nog eens afgespeeld omdat ik dacht dat ik het dan zou verwerken. Dat lukte uiteindelijk niet en ik werd er juist heel onrustig van.

Vind het zelf prettig om er niet alleen doorheen te wandelen maar nu met iemand anders. En dan sluit de psycholoog/therapeut het ook af voor je weer weggaat.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Wat Blom zegt, let goed op waar je heen gaat. Naar je huisarts lijkt mij een juiste eerste stap, die kan je doorverwijzen.
Ik denk dat het lastig te zeggen is of het zal helpen. Ik hoor veel positieve verhalen over EMDR. Bij mij deed het destijds niets, maar ik weet ook waarom. Ik had veel last van paniekaanvallen, en mijn psycholoog wilde EMDR proberen. Het probleem bij mij is dat ik het gevoel van een paniekaanval niet zomaar kan oproepen, ook als ik eraan denk krijg ik dat gevoel niet, en daardoor was het voor mij geen effectieve behandeling.
Als jij als je terugdenkt wel weer helemaal in dat moment zit denk ik dat het jou zeker zou kunnen helpen (zover mijn kennis van emdr dan hoor) Proberen kan sowieso altijd, maar zorg inderdaad dat je bij een psycholoog zit die weet wat ie doet.
Alle reacties Link kopieren
yourlocalhero schreef:
17-10-2020 22:23
1. Zoek inderdaad niet zelf.
2. Laat je doorverwijzen naar iemand met ervaring en training hierin.
3. EMDR kan verschillen in techniek (doel en route zijn wel hetzelfde)
4. Je zult moeten omschrijven en terugkeren in het moment en je emoties moeten toelaten...dit kan best heftig worden.

Maar last but not least. Hier heeft het gigantisch geholpen!

Weet wel dat het echt niet bij iedereen werkt.
Bedankt. Ik weet dat je wel doorverwezen kunt worden vanuit de huisarts. Maar ik vind het dan wel lastig wat je dan allemaal wel of niet moet vertellen. Want zo'n huisarts vertel ik liever niet zoveel hierover. Maar ik wil wel die doorverwijzing. Het lijkt me inderdaad wel heel heftig, maar ik vind wel dat ik iets met dit 'probleem' moet doen. Want wat ik nu allemaal heb geprobeerd werkt allemaal nog niet voldoende. En dat ik nu al 3,5 jaar een bepaalde gebeurtenis dagelijks voor me zie.. vind ik zelf niet helemaal oké en wil ik ook niet. Maar het van me afzetten lukt ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Panda1987 schreef:
17-10-2020 22:25
Wat Blom zegt, let goed op waar je heen gaat. Naar je huisarts lijkt mij een juiste eerste stap, die kan je doorverwijzen.
Ik denk dat het lastig te zeggen is of het zal helpen. Ik hoor veel positieve verhalen over EMDR. Bij mij deed het destijds niets, maar ik weet ook waarom. Ik had veel last van paniekaanvallen, en mijn psycholoog wilde EMDR proberen. Het probleem bij mij is dat ik het gevoel van een paniekaanval niet zomaar kan oproepen, ook als ik eraan denk krijg ik dat gevoel niet, en daardoor was het voor mij geen effectieve behandeling.
Als jij als je terugdenkt wel weer helemaal in dat moment zit denk ik dat het jou zeker zou kunnen helpen (zover mijn kennis van emdr dan hoor) Proberen kan sowieso altijd, maar zorg inderdaad dat je bij een psycholoog zit die weet wat ie doet.
Bedankt! Huisarts is denk ik ook een goede eerste stap. Ik ben alleen nog wel erg in dubio wat ik dan precies moet zeggen om wel die doorverwijzing te mogen krijgen.
Ik denk dat het voor de huisarts voldoende is als je zegt dat je een gebeurtenis al 3,5 jaar dagelijks voor je ziet, daar last van hebt en om die reden graag naar een psycholoog verwezen zou willen worden. Mijn ervaring is niet dat de huisarts dit dan helemaal gaat uitvragen. Wel sturen ze je soms door naar de POH-GGZ zodat die nog mee kan kijken naar welke plek je het beste doorverwezen kan worden. Maar doe het inderdaad wel via de huisarts gezien het artikel dat Blóm ook al noemde in haar post.
Alle reacties Link kopieren
Nu is het echter wel zo dat de corona-aantallen oplopen. Dus zou je met zoiets als dit nu momenteel überhaupt naar de huisarts kunnen komen? Of mag dat niet?, Ik weet dat de wachtrijen bij de GGZ gigantisch zijn. Dus ik denk dat ik na een eventuele doorverwijzing nog steeds maanden zou moeten wachten😅
Uit ervaring weet ik dat je niet alles aan je huisarts hoeft te vertellen. Je kunt bijv vertellen dat je zoveel jaar geleden iets hebt meegemaakt waar je nu nog dagelijks last van hebt door herinneringen of wat dan ook. Het is handig om te vertellen waar je last van hebt; bijv nachtmerries/flashbacks/ de gevoelens die je ervaart en hoe dit je leven beïnvloedt (slecht slapen, nergens toe komen of wat dan ook).
Je huisarts moet namelijk een vermoedelijke DSM diagnose geven om je door te kunnen verwijzen. Dus je kunt wat er is onbenoemd laten als je wel wilt zeggen welke last je hebt.

Edit na zien laatste post van jou; het kan zijn dat je huisarts dit telefonisch of via econsult wilt doen. Wachtlijsten verschillen per regio en degene naar wie je verwezen wordt wil waars zelf ook nog beoordelen of emdr goed is in jouw situatie. Dus vermoedelijk heb je dan wachttijd intake en wachttijd behandeling. GGZ behandelingen gaan nu wel meer live door dan in maart.
anoniem_6368e65de5c25 wijzigde dit bericht op 17-10-2020 22:35
24.29% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
MrsLady schreef:
17-10-2020 22:31
Ik denk dat het voor de huisarts voldoende is als je zegt dat je een gebeurtenis al 3,5 jaar dagelijks voor je ziet, daar last van hebt en om die reden graag naar een psycholoog verwezen zou willen worden. Mijn ervaring is niet dat de huisarts dit dan helemaal gaat uitvragen. Wel sturen ze je soms door naar de POH-GGZ zodat die nog mee kan kijken naar welke plek je het beste doorverwezen kan worden. Maar doe het inderdaad wel via de huisarts gezien het artikel dat Blóm ook al noemde in haar post.
Dankjewel! Hier heb ik wel wat aan.
Brownietaartje schreef:
17-10-2020 22:32
Nu is het echter wel zo dat de corona-aantallen oplopen. Dus zou je met zoiets als dit nu momenteel überhaupt naar de huisarts kunnen komen? Of mag dat niet?, Ik weet dat de wachtrijen bij de GGZ gigantisch zijn. Dus ik denk dat ik na een eventuele doorverwijzing nog steeds maanden zou moeten wachten😅
Gewoon een afspraak maken en laten doorverwijzen naar eerstelijns. Dan kan je zelf iemand uitzoeken die binnen jouw verzekering valt.
Alle reacties Link kopieren
MrsLady schreef:
17-10-2020 22:31
Ik denk dat het voor de huisarts voldoende is als je zegt dat je een gebeurtenis al 3,5 jaar dagelijks voor je ziet, daar last van hebt en om die reden graag naar een psycholoog verwezen zou willen worden. Mijn ervaring is niet dat de huisarts dit dan helemaal gaat uitvragen. Wel sturen ze je soms door naar de POH-GGZ zodat die nog mee kan kijken naar welke plek je het beste doorverwezen kan worden. Maar doe het inderdaad wel via de huisarts gezien het artikel dat Blóm ook al noemde in haar post.
Dit. En zeggen dat je zelf al geprobeerd hebt om het met schrijven, cognitieve gedragstherapie en confrontatie op te lossen, maar dat je er nog steeds last van hebt.
En dat je graag naar een EMDR therapeut verwezen wil worden.
Alle reacties Link kopieren
Kijk op EMDR.nl voor informatie en een lijst van betrouwbare behandelaren.
Alle reacties Link kopieren
helena2 schreef:
17-10-2020 22:36
Dit. En zeggen dat je zelf al geprobeerd hebt om het met schrijven, cognitieve gedragstherapie en confrontatie op te lossen, maar dat je er nog steeds last van hebt.
En dat je graag naar een EMDR therapeut verwezen wil worden.
Dat is ook een goeie om te benoemen! Dankjewel!
Alle reacties Link kopieren
Brownietaartje schreef:
17-10-2020 22:32
Nu is het echter wel zo dat de corona-aantallen oplopen. Dus zou je met zoiets als dit nu momenteel überhaupt naar de huisarts kunnen komen? Of mag dat niet?, Ik weet dat de wachtrijen bij de GGZ gigantisch zijn. Dus ik denk dat ik na een eventuele doorverwijzing nog steeds maanden zou moeten wachten😅
Das een kwestie van bellen maar ik heb niet gehoord dat je momenteel alleen met acute klachten naar een huisarts mag, zou kunnen dat je wat langer moet wachten.

Verder ik heb EMDR gehad maar dat was een soort extra behandeling binnen dagbehandeling. Heeft voor mij goed gewerkt. Bij mij ging het om het overlijden van mijn man en vooral in ons huis (daar is hij overleden) had ik er last van. Flash backs als ik door de deur liep bv, niet open durven/kunnen doen van een raam dat soort dingen. Hoewel ik het huis alsnog verkocht heb waren de heftige emoties en herinneringen stukken minder en heb ik toch nog een paar maanden redelijk rustig daar kunnen wonen.

Overigens blokkeerde ik ook tijdens de EMDR en kon zeker niet de emoties tonen/ervaren van de gebeurtenis zelf maar kon wel soort van gedachtes en beelden benoemen dat was bij mij al voldoende. Geen traan gelaten, geen stemverheffing, geen angst niks van dat allen maar wel goed effect. Het is wel echt echt heel belangrijk om een kundig erkend iemand te hebben dat is meer van belang dan dat hij/zij alle ins en outs hoeft te weten. Soms is een gedachte, een woord, een emotie benoemen al voldoende om weer verder te gaan.

Sterkte en indien je het kan betalen zou ik trouwens particulier overwegen. Veel mensen hebben aan een paar EMDR sessies al voldoende en inderdaad de wachtlijst voor GGZ zorg zijn enorm zeker nu. Ikzelf sta nu bijna 2 jaar op de wachtlijst voor behandeling en hoop april ofzo ergens te kunnen starten. Nou is EMDR gangbaarder dan de behandeling waarop ik wacht maar geloof me als je het kunt betalen, regel het zelf en/of neem contact op met je zorgverzekering. EMDR is echt een behandelvorm waarvoor ik best een tijdje zou willen reizen om er te komen (let wel! Ga niet zelf rijden dat wordt echt afgeraden, dus met iemand mee gaan)
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
O ja, en EMDR kan ook via beeldbellen. Dus het kan wel opgestart worden in coronatijd. Maar ik zou wel bij de aanmelding aan de telefoon vragen of er ook digitaal EMDR wordt gegeven. Niet alle therapeuten doen dat.
Alle reacties Link kopieren
Blóm schreef:
17-10-2020 22:12
Ik zou het met een GZ-psycholoog die opgeleid is voor emdr overleggen. Het gaat trouwens niet zozeer om vervagen van herinnering, maar meer om de heftige lading van gevoelens die erbij komen weg te halen.

Ik reageer met name nu, omdat er onlangs een groot artikel was over emdr en over hoe deze therapie door Jan en alleman gegeven kan worden, dus als je zelf op zoek gaat, goed uitkijken waar je naartoe gaat.

Handigste weg lijkt me huisarts en dan een ggz-indicatie.

Dit is het artikel: https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/ ... n~v401587/
Ik wilde je hier ook op wijzen.

Buiten dat heb ik 2x ervaring met EMDR. Voor mijzelf en voor m’n dochter (los van elkaar). In mijn geval heeft het deed gewerkt en in geval van mijn dochter is haar complete paniek helemaal verdwenen.

Ga idd langs je huisarts en vraag een verwijzing en wellicht advies of hij/zij goede emdr therapeuten/ggz instellingen weet.

Dat je je verhaal al zo gedetailleerd hebt opgeschreven is denk ik helpend voor de emdr therapie.

Veel succes!
helena2 schreef:
17-10-2020 22:45
O ja, en EMDR kan ook via beeldbellen. Dus het kan wel opgestart worden in coronatijd. Maar ik zou wel bij de aanmelding aan de telefoon vragen of er ook digitaal EMDR wordt gegeven. Niet alle therapeuten doen dat.
Dat lijkt me heel onprettig.
Alle reacties Link kopieren
IBIopviva schreef:
17-10-2020 22:41
Das een kwestie van bellen maar ik heb niet gehoord dat je momenteel alleen met acute klachten naar een huisarts mag, zou kunnen dat je wat langer moet wachten.

Verder ik heb EMDR gehad maar dat was een soort extra behandeling binnen dagbehandeling. Heeft voor mij goed gewerkt. Bij mij ging het om het overlijden van mijn man en vooral in ons huis (daar is hij overleden) had ik er last van. Flash backs als ik door de deur liep bv, niet open durven/kunnen doen van een raam dat soort dingen. Hoewel ik het huis alsnog verkocht heb waren de heftige emoties en herinneringen stukken minder en heb ik toch nog een paar maanden redelijk rustig daar kunnen wonen.

Overigens blokkeerde ik ook tijdens de EMDR en kon zeker niet de emoties tonen/ervaren van de gebeurtenis zelf maar kon wel soort van gedachtes en beelden benoemen dat was bij mij al voldoende. Geen traan gelaten, geen stemverheffing, geen angst niks van dat allen maar wel goed effect. Het is wel echt echt heel belangrijk om een kundig erkend iemand te hebben dat is meer van belang dan dat hij/zij alle ins en outs hoeft te weten. Soms is een gedachte, een woord, een emotie benoemen al voldoende om weer verder te gaan.

Sterkte en indien je het kan betalen zou ik trouwens particulier overwegen. Veel mensen hebben aan een paar EMDR sessies al voldoende en inderdaad de wachtlijst voor GGZ zorg zijn enorm zeker nu. Ikzelf sta nu bijna 2 jaar op de wachtlijst voor behandeling en hoop april ofzo ergens te kunnen starten. Nou is EMDR gangbaarder dan de behandeling waarop ik wacht maar geloof me als je het kunt betalen, regel het zelf en/of neem contact op met je zorgverzekering. EMDR is echt een behandelvorm waarvoor ik best een tijdje zou willen reizen om er te komen (let wel! Ga niet zelf rijden dat wordt echt afgeraden, dus met iemand mee gaan)
Dank je wel voor jouw verhaal en tips. Daar heb ik zeker wat aan. Fijn dat het bij jou wel gewerkt heeft! Veel succes met wachten op je volgende behandeling... Het is niet niks, die lange wachtlijsten..
Alle reacties Link kopieren
helena2 schreef:
17-10-2020 22:45
O ja, en EMDR kan ook via beeldbellen. Dus het kan wel opgestart worden in coronatijd. Maar ik zou wel bij de aanmelding aan de telefoon vragen of er ook digitaal EMDR wordt gegeven. Niet alle therapeuten doen dat.
Ik weet niet of dit echt bij mij zal gaan passen.
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
17-10-2020 22:49
Dat lijkt me heel onprettig.
Voor m’n dochter hebben we 3 van de 4 sessies digitaal gedaan. In haar geval heel fijn omdat het in vertrouwde omgeving was en daardoor veilig en laagdrempelig.
Op voorhand wilde ik eigenlijk niet via beeldbellen. Therapeut stelde voor het te proberen en als het niet opleverde wat we ervan mochten verwachten kon het eventueel alsnog persoonlijk.
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
17-10-2020 22:49
Dat lijkt me heel onprettig.
Tsja, soms is niks doen nog onprettiger. En sommigen vinden het juist fijn dat ze al thuis zijn na de EMDR. Omdat je je er fijn voelt. Of omdat je meteen lekker op de bank kunt ploffen.
De therapeut zal wel inschatten of het wel of niet kan bij TO.
En daarbij is natuurlijk de vraag of TO dat wel wil. Maar je hoeft je dus niet tegen te laten houden door heg corona gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Brownietaartje schreef:
17-10-2020 22:32
Nu is het echter wel zo dat de corona-aantallen oplopen. Dus zou je met zoiets als dit nu momenteel überhaupt naar de huisarts kunnen komen? Of mag dat niet?, Ik weet dat de wachtrijen bij de GGZ gigantisch zijn. Dus ik denk dat ik na een eventuele doorverwijzing nog steeds maanden zou moeten wachten😅
Je hoeft je huisarts sowieso niet veel details te weten.
Maar de wachtrijen waren vd corona al bizar.
Ik heb bijna 2 jaar moeten wachten op schematherapie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven