Gezondheid alle pijlers

Heel veel en lang slapen

19-10-2020 23:05 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanaf een jaar of 10 ben ik een echte slaapkop. In het weekend sliep ik uit tot een uur of half 11. Toen ik op mezelf ging wonen sliep ik nog langer uit er werd het soms wel eens half 1. Nu ik moeder ben is het wel anders natuurlijk maar iedere kans dat ik kan pakken om uit te slapen neem ik het ervan en ik kan nog steeds makkelijk tot half 1 in de middag slapen terwijl ik de dag ervoor om 23.00 uur naar bed ben gegaan. Ik val dan eigenlijk altijd binnen een half uur in slaap en ik word eigenlijk nooit eerder wakker dan mijn wekker gaat. Iedere ochtend moet ik dan een paar keer snoozen en heb ik nog heel veel moeite om uit bed te stappen. Zo’n 1x in de week nadat ik de kinderen naar school heb gebracht kruip ik terug m’n bed in en slaap ik tot het eind van de ochtend. Ik val dan snel weer in slaap en wordt dan ook echt pas weer wakker van de wekker en heb dan weer moeite om op te staan. De opstaan momenten zijn ruk maar ik vind slapen gewoon heerlijk en kennelijk heb ik het nodig. Ik ben me wel bewust dat ik te veel slaap en misschien in het wel een soort van gewenning. Het is ook zo fijn maar het lijkt wel een soort verslaving. Het voelt vaak ook wel vervelend.

Zijn er hier nog meer slaapkoppen? Wat vindt je er van? Zonde van je tijd? Schaam je je? Of juist niet?
Alle reacties Link kopieren
Doordeweeks bouw ik wel een tekortje op met ca 6,5 uur per nacht. In het weekend zet ik de wekker op 10 uur omdat ik het anders gênant vind worden. Maar zoals jij is wel echt heel veel.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een slaapkop, toen ik nog alleen woonde heb ik een paar maanden in de WW gezeten, dat was een van de mooiste periodes van mijn leven qua slaap, ik sliep tot 11u en rond 15u ging ik weer naar bed voor mijn middagdutje.
Overbodig om te vertellen dat ik de periodes dat mijn kinderen klein waren heel erg pittig vond.
Nu werk ik al sinds maart thuis, en ik duik regelmatig even mijn bed in om 2 uurtjes te slapeb.

Ja slapen is heerlijk, zeker nu in de herfst.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Niks mis mee toch.. bij ouders thuis sliep ik ook in het weekeinden uit tot een uur of 12:00 13:00soms 14:00
Nu getrouwd geen kinderen zolang ik er niet uit hoef dan kan ik lekker wel 10-11 uur lang slapen maakt niets uit heerlijk is het
Alle reacties Link kopieren
Ik ken het van mijn burnout/depressie/ccptss. Slapen was de escape.
Ik ben ook zo. Heb een hekel aan de wekker om 7.00 doordeweeks vanwege de kinderen die naar school moeten, duurt ook een half uur voordat ik eruit ben.
In het weekend slaap ik uit wanneer het kan, tot 10.0/10.30, heerlijk.
Voel me ook echt beter in mijn vel zitten als ik om 9.30 op sta of om 7.00.

Heb ook weleens periode gehad dat ik overdag ook moest slapen zo moe was ik.
Dat heb ik nu niet meer echt .
Alle reacties Link kopieren
Oh wow, dit is precies mijn verhaal!
Voordat ik kind had beleefde ik niet eens een zondag want die dag sliep ik dus echt volledig. Misschien twee uurtjes op, maar daarna sliep ik zo weer verder.
Ik ga ook vaak nadat ik kind naar school gebracht heb slapen. Ja ik schaam me daar voor en ik voel me er schuldig over.
Maar het voelt echt als een reset. Ik voel me zo veel beter na zo'n ochtend slaapje!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind uitslapen ook heerlijk, maar laat opblijven ook, dus als ik uitslaap ben ik de avond ervoor meestal wat later naar bed gegaan. Opstaan vind ik sowieso lastig. Heel soms, als ik echt heel moe ben dan ga ik overdag wel eens een paar uur slapen en op het moment zelf vind ik dat heerlijk, maar ik vind het dan ook heel moeilijk om er weer uit te komen, blijf dan vaak langer liggen dan gepland en voel me daarna slecht omdat ik voor mijn gevoel de ochtend heb verspild, dus ik doe dat alleen als ik bijvoorbeeld 's nachts slecht geslapen heb.

Ik zou soms best een ochtendmens willen zijn, maar het lukt me echt niet.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan een hele dag in bed liggen met ditjes, tv en dan savonds gewoon weer in slaap vallen. Ik ben een topper in slapen.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Alle reacties Link kopieren
petra123456 schreef:
19-10-2020 23:37
Ik ken het van mijn burnout/depressie/ccptss. Slapen was de escape.
Tja, maar daar gaat het niet niet om denk ik. Ik slaap omdat ik het fijn vind, niet om aan dingen te ontsnappen.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Ik slaap als hobby. Ben gek op slapen en op dromen en ik heb dagen dat ik meerdere malen op de bank in slaap val.
Ik heb geen schaamte en al helemaal geen schuldgevoel.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind slaap echt zo zonde van mijn dag. In die tijd kun je zo veel leuke (en noodzakelijke) dingen doen. Zelf slaap ik gemiddeld 6 a 7 uur per nacht. Oke, dat zou wel iets meer kunnen. Maar in het weekend langer in mn bed blijven dan 10:00 uur komt zelden voor. Ja als ik ziek ben. Meestal ga ik er ook rond middernacht in, ben echt een avondmens. Ik kan me niet voorstellen dat je als gezond en fit mens zo veel slaap nodig hebt. Is er dan niet fysiek iets mis?
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik heb het ook. Ben echt dól op slapen en kan ook nooit niet slapen.

Ik hou er wel van om ook vroeg op te zijn voordat de rest van de wereld wakker is dus dat botst nogal eens. En vind het zonde van m'n tijd en voel me inderdaad schuldig.

Vaak doe ik zo rond 17 uur voor het eten of juist net erna even een dutje. Heeerlijk. En ik zet m'n wekker extra vroeg zodat ik nog een tijdje half wakker kan 'sluimeren' want ik vind slapen en in bed liggen zo lekker dat ik het zonde vind om het niet bewust mee te maken :rofl:

Edit: ik kamp trouwens inderdaad ook met depressies en dan is slapen echt wel een vlucht, de enige veilige plek.
lafolie wijzigde dit bericht op 20-10-2020 00:29
9.76% gewijzigd
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren
Boarn schreef:
20-10-2020 00:23
Ik vind slaap echt zo zonde van mijn dag. In die tijd kun je zo veel leuke (en noodzakelijke) dingen doen. Zelf slaap ik gemiddeld 6 a 7 uur per nacht. Oke, dat zou wel iets meer kunnen. Maar in het weekend langer in mn bed blijven dan 10:00 uur komt zelden voor. Ja als ik ziek ben. Meestal ga ik er ook rond middernacht in, ben echt een avondmens. Ik kan me niet voorstellen dat je als gezond en fit mens zo veel slaap nodig hebt. Is er dan niet fysiek iets mis?
Ik heb het niet nodig, ik vind het fijn.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Ik kan ook veel slapen. Soms heb ik dagen dat ik de nacht ruim 10 uur slaap, en dan nog een middag dutje en soms een dutje na het eten. Ik probeer me er soms wel tegen te verzetten want soms heb ik dan de volgende nacht moeite met in slaap komen. Maar soms irriteer ik me zo aan het feit dat m’n ogen steeds dichtvallen bij series kijken ofzo dat ik dan toch maar even een powernap doe die dan vaak ruim meer dan een uur duurt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben jaloers dat jullie dat kunnen! Ik slaap 6 uur per nacht, meer lukt me niet, en regelmatig ben ik dan nog moe. Overdag slapen kan ik ook niet. Lijkt me heerlijk om dat altijd te kunnen.
Ik vind het ook heerlijk.
In slaap vallen ook. Zoals nu, heerlijk even naar de wc enzo en dan uitkijken naar een paar uurtjes slaap.
Mijn kinderen zijn nu op een leeftijd dat ze me niet keihard nodig hebben 's ochtends en dan kan ik in vakanties en weekenden soms op mijn eigen tijd opstaan of een dutje doen, heerlijk.
Wat ik nu een groot nadeel vind is dat man om 7.30 wil werken op slaapkamer/kantoor, dus tijdens de lockdown vond ik dat erg zonde.
Ik vind dan half 9 douchen en 9 uur kinderen en zelf aan het werk vroeg genoeg, maar dat feest ging niet altijd door.
Ik vind slapen heerlijk maar uiterlijk om 7 uur 's ochtends, ben ik er wel klaar mee. Dan kan ik nog wel in bed blijven liggen maar ben ik wel klaar wakker.

Ik zou graag zo in de middag eens een dutje willen/kunnen doen, maar dat lukt mijn niet.
Soms doe ik wel eens een dutje na een slechte nacht, maar meestal lukt dat niet. Verder slaap ik een uur of 7 a 8 per nacht.
Uitslapen tot een uur of 10 lijkt me heerlijk, maar dat is niet aan mij besteed.

Als je overigens structureel teveel slaapt, (meer dan een uur of 9 of 10 per dag) dat schijnt net als te weinig slaap, niet gezond te zijn.
Geen idee hoe slecht, maar dat heb ik wel vaker gehoord/gelezen. Zal eens zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Oh wat heerlijk, ben jaloers. Ik slaap Max 6 uur en ben regelmatig in de nacht wakker in de tweede helft van mijn cyclus.
Alle reacties Link kopieren
Wow dat is wel echt veel en lang slapen. Hoe laat ga je dan savonds naar bed?

Ik hou ook enorm van slapen. Ga op dagen dat ik om 7 uur op moet lekker om 22 uur naar bed. En nu voor het eerst een vakantir waarin ik niet meer opsta voor de kinderen. Middelste is alleen naar beneden gegaan. Dat ik nu niet meer echt slaap vind ik niet erg, want bewust nog kunnen blijven liggen is vooral zo heerlijk!!

Gelukkig lijken m’n kinderen op mij, middelste is net naar beneden maar jongste en oudste liggen nog lekker te slapen.

Maar hoe doen degene die ochtend of middagfmdutjes doen dat dan met werken? Of doe je dat alleen in de vakantie / je vrije dag?
Alle reacties Link kopieren
Ik houd ook van slapen en heb ook echt wel negen uur slaap nodig. M'n wekker gaat om 6.15 dus om negen uur lig ik in bed, en lees dan nog even in m'n e reader.
Nu met een baby (14 wk) is dat wel even anders natuurlijk. Maar wij zijn gezegend met een baby die dit begrijpt, haha. Om 23.00 krijgt hij de laatste voeding, dus helaas zit om 21.00 slapen er nog niet in (tijdje geprobeerd maar ik werd er alleen maar gesloopt van, om 23.00 dan weer wakker worden) maar op de dagen dat ik nu nog niet werk, worden we pas rond half negen wakker, of soms iets eerder. Maar na het voeden slaapt baby gerust weer verder, en wij dus ook :-D
Ben wel aan het proberen het een beetje te verschuiven voor als ik weer ga werken (werk nu nog één ochtend per week) om uiteindelijk de laatste voeding om 21.00 te doen, en dan wordt baby wel eerder wakker, maar dan gaat m'n wekker toch al :)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind slapen wel leuk zolang ik slaap. Maar als ik wat minder diep slaap en wakker word dan merk ik toch dat de dromen niet écht zijn en dan vind ik de echte dingen toch belangwekkender dan dingen die er niet echt bestaan dus dan pak ik dat op en slaap ik niet meer.

Dikke pech als dat halfvier in de ochtend is..
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Hoe doen jullie dat dan met werk, sport en sociale dingen? Ik zou daar echt geen tijd voor hebben. Ook geen behoefte aan overigens.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben sowieso iemand die wel 8 - 9 uur slaap per nacht nodig heeft. Doordeweeks slaap ik meestal van 10 tot 5, dus eigenlijk net te kort. Daar heb ik overdag geen last van, tot het vrijdag is, dan ben ik echt wel een beetje klaar. In het weekeind haal ik dan makkelijk een nacht van 12 uur, en doordeweeks doe ik graag nog een heel kort dutje overdag als ik de tijd heb.

Ik weet het niet, ik heb dat altijd al gehad, dus ik vind het niet per se een probleem. Overdag ben ik wel fit, overigens. Op een gegeven moment moet ik gewoon slapen, haha.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven