Gezondheid alle pijlers

Mirenaspiraaltje

21-10-2020 09:53 40 berichten
Hoi allemaal,
Ik heb een beetje hulp nodig. Ik ben 20 jaar en heb sinds het eerst een vriend. Hij wil van condooms af dus ik ben een paar maanden geleden begonnen met de pil, maar die kon ik hormonaal niet aan: ik voelde me er depressief door en al mijn gevoelens (dus ook de verliefdheid) werden heel erg afgevlakt.
Omdat in een spiraaltje minder hormonen zitten, wil ik dit misschien gaan proberen, maar ik heb er een paar issues mee.
Ik heb gehoord dat het enorm pijnlijk is als je nog nooit eerder een kind hebt gehad, en dat er nare bijwerkingen (ook hormonaal) van kunnen komen. Ik heb een gesprek met mijn gynaecoloog ingepland, maar ben nog steeds erg benieuwd naar andermans ervaringen.
Ik ben namelijk gewoon erg gevoelig voor hormonen, zelfs die van mezelf, dus ik ben bang dat ik erge klachten krijg of weer depressief word wanneer ik een spiraaltje neem. Of dat het onmogelijk veel pijn gaat doen.
Ik had dezelfde angst!

Ik vond de pijn van het plaatsen heel erg meevallen. Werd door de huisarts geplaatst, en ik had een vriendin meegenomen. Huisarts had al advies gegeven om van te voren pijnstillers te slikken en ook gewoon te blijven slikken de rest van de dag en dan even te kijken en dat heb ik ook gewoon gedaan. Het plaatsen was niet prettig, absoluut niet, maar mijn huisarts was heel rustig en legde goed uit wat ze deed en daardoor viel het me 100% mee. Heb wel flink krampen gehad die wat lange tijd aanhielden en dat viel wat tegen maar goed, het ding zit er 5 jaar en dat is me ook wel wat waard.

Hormonaal heb ik helemaal nergens meer last van. Ik reageerde ook vrij heftig op de pil altijd (emotioneel, maar ook mijn huid bijvoorbeeld), maar met de spiraal heb ik tot nu toe niets kunnen "ontdekken". Het enige wat ik heb is op het moment dat ik normaal gesproken ongesteld zou worden dat ik veel zin heb in snacks en chocola, maar daar kan ik de Mirena niet de schuld van geven :$
Alle reacties Link kopieren
Hormonaal heb ik nergens meer last van. Op het andere punt kan ik je niet helpen, ik had drie kinderen toen de spiraal geplaatst werd. En ik hoor verschillende dingen van vrouwen die geen bevalling hebben gehad. Heel persoonlijk dus. Van mijn zus die flauw viel van de pijn tot ik voelde nauwelijk iets. Maar mijn zus vind het moment van zeer heftige pijn het waard, die is nu met haar derde spiraal bezig.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan over de pijn niet zoveel zeggen omdat ik hem pas na mijn 1e bevalling (wel keizersnede) liet zetten. Dat viel me reuze mee. Ik voelde er weinig van.

Maar hormonaal had ik van de mirena geen last, terwijl ik bij de pil ook enorm last van de hormonen had. Verschil is dat de mirena alleen hormonen afgeeft aan je baarmoeder, terwijl je de pil op moet nemen in je lichaam.

Als je helemaal geen hormonen wil, kun je ook nog een koperspiraal overwegen.
Ik heb het laten plaatsen op mijn 19e en vond het echt niet pijnlijk, of eigenlijk: de pijn duur heel kort. Wel een tijdje buikpijn gehad de eerste maanden. Bij het plaatsen is ook een verpleegkundige die je gerust stelt en afleidt. Ten minste als je het plaatsen in het ziekenhuis doet. Dat kost wel je eigen risico. Ik vond dat zelf prettiger dan bij de huisarts,
Ook omdat ze direct met echo kijken of het goed geplaatst is.

Er is ook een ander hormoonapiraaltje; Kyleena. Die bevat nog minder hormonen dan de korenaar.
Alle reacties Link kopieren
Hier juist een negatieve ervaring.
Plaatsen was extreem pijnlijk (baarmoedermond was verdoofd en nog ging ik door de grond van de pijn). Nog geen kinderen gehad, wel geplaatst tijdens menstruatie.
Na plaatsing paar dagen aardig nagebloed. Menstruaties gingen niet weg bij mij en kwamen zeer onregelmatig en nog even heftig. Ook had ik last van extreme buikkrampen (bijna flauwvallen) meerdere keren per dag, zo'n aanval duurde gemiddeld 5 minuten en beperkte me enorm in mijn functioneren. Twee keer controle gehad, hij zat prima op z'n plaats. Na drie maanden ellende heb ik het opgegeven en heb ik 'm laten verwijderen. Ook dat was extreem pijnlijk en ellende, de arts schrok er zelfs van dat het verwijderen zo'n pijn deed en gaf aan dat ook dat niet normaal was. Daarna weer terug gegaan op de pil.
Nee heb je, ja kun je krijgen.
Hoe de Mirena ervaren wordt is heel persoonlijk, net zoals de pil. Het plaatsen deed bij mij niet heel veel pijn, maar het spiraal zelf heb ik als zeer onprettig ervaren. Ik had, net zoals bij de pil, wel last van sombere gevoelens en ook een erg onrustige huid rond mijn mond. Veel pukkeltjes.
Voelde me instant beter toen het eenmaal verwijderd was en ik zag er ook veel beter uit.
Alle reacties Link kopieren
ik zou me goed verdiepen in de bijwerkingen. Die zijn niet mis ! Ga voor goed advies naar de gynaecoloog en niet naar je huisarts.

Plaatsen vond ik niet vervelend . Ik heb hem eerder dan nodig laten verwijderen ivm bijwerkingen.
poldervrouw schreef:
21-10-2020 11:52
ik zou me goed verdiepen in de bijwerkingen. Die zijn niet mis ! Ga voor goed advies naar de gynaecoloog en niet naar je huisarts.

Plaatsen vond ik niet vervelend . Ik heb hem eerder dan nodig laten verwijderen ivm bijwerkingen.
Klopt, maar dat geldt natuurlijk ook voor andere hormonale anticonceptie en ook voor bijvoorbeeld hormoonspiraaltjes.
Ik vond het spiraaltje laten zetten ook heel pijnlijk.
En mijn eigen huisarts deed het dus was nog genand ook.
Blóm schreef:
21-10-2020 12:25
Klopt, maar dat geldt natuurlijk ook voor andere hormonale anticonceptie en ook voor bijvoorbeeld hormoonspiraaltjes.
Mirena is ook een hormoonspiraaltje
Ik heb ook de mirena, voordat ik hem liet zetten heb ik op advies van huisarts wat pijnstilling ingenomen. En ik heb de afspraak zo laat mogelijk in de middag laten zetten.
Het was even op m'n tanden bijten en ik heb de uren erna wel flink wat krampen gehad. Maar de gedachte dat ik nu niet elke dag meer die pil hoefde te slikken maakte veel goed ;)
Inmiddels heb ik hem een jaar en heb er geen seconde spijt van.
Als je hem laat zetten, plan de afspraak dan zo laat mogelijk en wees de uren erna lief voor jezelf.
Alle reacties Link kopieren
ZoLief schreef:
21-10-2020 14:14
Ik vond het spiraaltje laten zetten ook heel pijnlijk.
En mijn eigen huisarts deed het dus was nog genand ook.
Hoezo genant? Daar is je huisarts toch voor, dit soort dingen?
Alle reacties Link kopieren
Wil je zelf wel een spiraal eigenlijk? Ik zou er zeker niet eentje laten plaatsen alleen omdat jouw vriend geen condooms meer wil gebruiken.
JackyBee schreef:
22-10-2020 11:43
Mirena is ook een hormoonspiraaltje
Ja ik bedoelde koperspiraaltje
Janeway103 schreef:
22-10-2020 13:50
Hoezo genant? Daar is je huisarts toch voor, dit soort dingen?
Ja maar nu weet hij hoe mijn poes eruit ziet van binnen. Nu durf ik hem niet meer onder ogen te komen. :cry:
Alle reacties Link kopieren
Hier was het geen succes. Plaatsen was heel erg pijnlijk (heb alles ondergekotst de eerste uren na plaatsen). Het woord ‘kogeltang’ wil ik nooit meer horen.

Heel persoonlijk:
Voordelen: na de eerste week werd ik voor de duur dat ik de Mirena had niet ongesteld. Je kunt de anticonceptie niet meer vergeten.

Nadelen: continue krampen dus 0,0 zin in seks (mijn lijf bleef het proberen uit te stoten), onderhuidse acne (echt pijnlijke bulten, dieppaarse bulten)

Laten verwijderen na een jaar ‘proberen/wennen’. Gyneacoloog bleef maar zeggen dat het hele rare ervaringen waren en dat hij het nog niet eerder had gehoord (maw: het zit tussen je oren). Toen in het Engels door Google gehaald en ziedaar, busladingen vol vrouwen met dezelfde klachten. Diezelfde dag nog een afspraak gemaakt om dat ding te laten verwijderen. Dat ging trouwens pijn- en vlekkeloos bij de huisarts. Binnen twee uur krampvrij en die onderhuidse acne is nooit meer teruggekeerd.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Ik vond plaatsen niet fijn, maar ook niet super vervelend. Het waren een paar vervelende minuten. Inmiddels is nr 3 geplaatst. Steeds weer even spannend, maar telkens ben ik blij dat ik het gedaan heb.

Heb je ook gekeken naar andere vormen van anticonceptie? Er zijn ook pleisters, de nuvaring en een staafje in je arm. Misschien de moeite om je daar ook in te verdiepen? Qua plaatsing en duur van de bescherming is een spiraal misschien wel een grotere stap om uit te proberen en passen andere opties ook bij je die wat makkelijker toepasbaar zijn.

Heeft je vriend al meer ervaring? Hij wil van de condooms af. Weet je zeker dat hij geen soa heeft? Anders zou ik toch een poosje ook voor condooms blijven gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de kyleena en ben zo blij, had het veel eerder moeten doen. Ik heb weinig last gehad van het plaatsen (bij de huisarts) en ook maar een dag of 2 last van krampen gehad. Ik had 10 jaar de pil geslikt en had altijd hoofdpijn en soms ook depressieve gevoelens. Sinds m’n spiraaltje ben ik echt een vrolijker mens geworden en voel ik me echt beter. Nadeel is wel dat ik heel veel pukkels ineens heb gekregen. Ongesteld ben ik niet meer geworden (nu 6 maanden).
Alle reacties Link kopieren
ZoLief schreef:
22-10-2020 23:15
Ja maar nu weet hij hoe mijn poes eruit ziet van binnen. Nu durf ik hem niet meer onder ogen te komen. :cry:
Haha nou ik denk dat ie ze wel regelmatig van binnen ziet. :-D

Die van mij werd laats verwijderd door de HA in opleiding, onder begeleiding van mijn eigen HA. Kon hij eerst de touwtjes niet vinden, zaten ze met zijn 2en naar binnen te loeren op zoek naar de touwtjes... :facepalm: :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Er is er inmiddels drie keer een mirena bij me geplaatst, de eerste keer ging ik bijna van mijn stokje van de pijn - het was maar goed dat ik al lag. De keren daarna vond ik het pijnlijk, maar te doen.
Verder ben ik echt super tevreden over de mirena. De enige bijwerking die ik heb, is dat ik bijna nooit meer ongesteld word. Nou, dat vind ik niet erg ;-).
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 23-10-2020 16:47
Reden: provoceren
98.82% gewijzigd
Janeway103 schreef:
23-10-2020 12:39
Haha nou ik denk dat ie ze wel regelmatig van binnen ziet. :-D

Die van mij werd laats verwijderd door de HA in opleiding, onder begeleiding van mijn eigen HA. Kon hij eerst de touwtjes niet vinden, zaten ze met zijn 2en naar binnen te loeren op zoek naar de touwtjes... :facepalm: :rofl:
Dat is echt fucking genant. Ik was al lang al flauw gevallen van schaamte als ik jou was geweest. :cry: :-O$
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je je schamen voor zoekgeraakte touwtjes, het is niet alsof je ze hoogstpersoonlijk expres hebt weggemoffeld of zo.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Alle reacties Link kopieren
ZoLief schreef:
23-10-2020 21:53
Dat is echt fucking genant. Ik was al lang al flauw gevallen van schaamte als ik jou was geweest. :cry: :-O$
Mag toch hopen dat die dokters zich juist doodschaamden. Zon ervaring wil je een patiënt toch niet geven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven