Gezondheid alle pijlers

Ervaring PDS en hypnotherapie?

22-10-2020 13:49 18 berichten
Hallo,

Ik heb PDS. En een paar jaar geleden gaf de MDL-arts aan dat dit ook baat zou kunnen hebben. Momenteel heb ik er weer veel last van en wil ik mij hierin verdiepen. Ik zie dat gemiddeld 6 sessies nodig zijn. Het klinkt een beetje zweverig en als ik het goed begrijp leer ik mijn gedachten zo vorm geven dat ik er minder last van heb. Zoiets.

Ik vroeg mij af of het jou geholpen heeft? En of er andere dingen zijn die je geholpen hebben bij PDS?
3 dagen nadat mijn moeder overleed was ik ervan af en heb het nooit meer teruggekregen.
Zoek dus de oorzaak en verwijder dat uit je leven, uiteraard niet door iemand van het dak te gooien, maar wel de invloed te elimineren.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter bleef na haar diagnose coeliakie misselijk. Ze is toen door de mdl arts verwezen naar een hypnotherapeute. ( voor de ongelovigen onder ons, het ziekenhuis werkt samen met deze therapeut vanwege haar goede resultaten).

Na 4x was ze voor 75 % van haar klachten af, na 8x helemaal en ze is nu al 9 maanden stabiel. Dus hier alleen maar goede resultaten.
Ik heb ook PDS en 4 jaar geleden heb ik daar ook hypnotherapie voor gevolgd.
MIjn MDL arts had dat destijds aanbevolen en deze therapie werd in dezelfde ziekenhuis-poli aangeboden door een ervaren hypnotherapeute .
Het waren 6 sessies inderdaad en het heeft mij in zoverre geholpen , dat ik nu helemaal geen buikpijn meer heb .
Ik heb nog steeds PDS , maar met voeding ( gepersonaliseerd FODMAP dieet ) heb ik het ( in zekere mate ) onder controle .
edit : het was prijzig , maar werd bijna volledig vergoed vanuit de aanvullende verzekering . Nu niet meer heb ik begrepen.
Cateautje schreef:
22-10-2020 13:52
3 dagen nadat mijn moeder overleed was ik ervan af en heb het nooit meer teruggekregen.
Zoek dus de oorzaak en verwijder dat uit je leven, uiteraard niet door iemand van het dak te gooien, maar wel de invloed te elimineren.
Wel erg simpel gesteld dit
Daarmee impliceer je dat het psychisch is?
gizzmo-returns schreef:
22-10-2020 14:51
Wel erg simpel gesteld dit
Daarmee impliceer je dat het psychisch is?
Dat is het 9 van de 10 keer ook. Er hangt een enorme stressfactor aan. Ze worden niet voor niets doorverwezen naar een hypnotherapeut.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
22-10-2020 14:51
Wel erg simpel gesteld dit
Daarmee impliceer je dat het psychisch is?

Ik vind het aanbieden van hypnotherapie ook impliceren dat het psychisch is
https://www.mlds.nl/prikkelbare-darm-sy ... psychisch/
Alle reacties Link kopieren
Mij is uitgelegd dat je darmen een eigen ritme hebben. Je kunt ze niet besturen zoals je een arm of een been beweegt. Het ritme kan verstoord zijn bijv na buikgriep of een stressvolle periode. Onder hypnose kun je dat ritme weer normaliseren.

Het kan dus zijn dat het ontstaat in een stressvolle periode maar niet weggaat als de stress weg is.

En idd het is een reguliere behandelmethode inmiddels.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Moon-Alisa schreef:
22-10-2020 15:36
Het kan dus zijn dat het ontstaat in een stressvolle periode maar niet weggaat als de stress weg is.

Zo is mijn PDS ook ontstaan. Stressvolle periode en sindsdien een prikkelbare darm. Moet ik wel bij zeggen dat het nu alsnog driekwart van de tijd geactiveerd wordt door stress en slechts een kwart van de tijd zonder aanwijsbare reden. Interessant om te lezen dat hypnotherapie zou kunnen helpen, kan ik me voorstellen maar heb ik niet eerder bij stilgestaan.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
mij is het ook aangeraden door de huisarts. ik heb pds. ik heb nog niet de stap gezet om het daadwerkelijk te proberen.

de mdl arts van oudste die coeliakie heeft raadde deze week ook hypnotherapie aan. ze heeft onverklaarbare maagklachten.
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
22-10-2020 16:15
mij is het ook aangeraden door de huisarts. ik heb pds. ik heb nog niet de stap gezet om het daadwerkelijk te proberen.

de mdl arts van oudste die coeliakie heeft raadde deze week ook hypnotherapie aan. ze heeft onverklaarbare maagklachten.

Maagklachten zijn ook vaak stressgerelateerd. Dat heb ik ook. Oh joy :lol:
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
De MDL arts zei tegen mij dat pds aangeboren is en dat als je later klachten krijgt het meestal wat anders of iets psychisch is.

Ik las onlangs ook ergens dat mensen met adhd sneller pds/darm-klachten hebben. Vond ik interessant en ik vraag me af of er inderdaad een verband is.

Off-topic, sorry.. ik vind het een interessant onderwerp dus ik lees even mee.
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
22-10-2020 16:15
mij is het ook aangeraden door de huisarts. ik heb pds. ik heb nog niet de stap gezet om het daadwerkelijk te proberen.

de mdl arts van oudste die coeliakie heeft raadde deze week ook hypnotherapie aan. ze heeft onverklaarbare maagklachten.
Het heeft mijn dochter na de coeliakie diagnose enorm geholpen. Ze was elke dag misselijk.
aardbeienslof schreef:
22-10-2020 17:29

Ik las onlangs ook ergens dat mensen met adhd sneller pds/darm-klachten hebben. Vond ik interessant en ik vraag me af of er inderdaad een verband is.
Nou, ik ben dus sinds een paar dagen aan het inlezen over hoe PDS nu precies werkt, maar ook wat wel en niet werkt. En nu lees ik dus dat serotonine tekort kan zorgen voor pds klachten. En laat dat nu net het stofje zijn dat ook invloed kan hebben op ADHD. Hier spreekt trouwens een ADD-er.
Ik vind het trouwens wel prettig te lezen dat het werkt!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het zeker proberen. Ik mocht van de mdl arts absoluut niet zeggen dat het misselijk zijn tussen de oren zat van mijn dochter. Want ze voelde het 100% zo, ze zat in een cirkel waar ze niet uitkwam. Die cirkel eenmaal doorbroken ging het steeds beter.

En bij een aanvullende verzekering wordt het grotendeels of helemaal vergoedt. Ik weet niet in welke provincie je woont, maar voor Limburg kan ik je wel iemand aanraden.
Alle reacties Link kopieren
bitterbal schreef:
23-10-2020 19:35
Ik zou het zeker proberen. Ik mocht van de mdl arts absoluut niet zeggen dat het misselijk zijn tussen de oren zat van mijn dochter. Want ze voelde het 100% zo, ze zat in een cirkel waar ze niet uitkwam. Die cirkel eenmaal doorbroken ging het steeds beter.

En bij een aanvullende verzekering wordt het grotendeels of helemaal vergoedt. Ik weet niet in welke provincie je woont, maar voor Limburg kan ik je wel iemand aanraden.

Er wordt nogal eens verward dat als iets een psychische oorzaak heeft, de klachten ook psychisch zouden zijn. Terwijl de klachten reeel zijn en gevoeld worden, fijn dat jouw dochter geholpen is

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven