Gezondheid alle pijlers

Pijn in schouders en armen

26-10-2020 08:14 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb altijd erg veel pijn in mijn schouders en armen. Alsof alles vast zit. De laatste tijd wordt de pijn zo erg dat het uitstraalt naar mijn armen. Ik krijg nu ook moeite met het optillen van mijn armen.

Wat is beter om naartoe te gaan als alles zo vast zit dat je moeite hebt met bewegen: is dat fysiotherapie of manuele therapie of wat anders?

En is het aftrekbaar van de belasting?


Voor de context waarom het belangrijk is dat het aftrekbaar is:
Ik ben niet aanvullend verzekerd, want ik heb een laag inkomen en ik heb niet genoeg geld voor een aanvullende verzekering. Ik heb wel een spaarpotje voor als er iets noodzakelijks kapot gaat, zoals een wasmachine of zo. Dat zal ik dan maar gebruiken voor dit.

Ik ben 100% afgekeurd, ik heb een IVA uitkering.

Ik heb een ziekte en ik ben gehandicapt/beperkt qua lopen en staan, maar daar wordt de pijn niet door veroorzaakt.

Ik denk dat het komt omdat ik meestal in een rolstoel of op een scootmobiel zit en veel op bed lig. Dat mijn houding misschien niet goed is, want ik heb altijd last van pijn in mijn schouders. Of het komt door spanning misschien.
En wat zei de huisarts?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een afspraak geprobeerd te maken met de huisarts, maar de assistente zegt dat een verwijzing niet noodzakelijk is en dat ik zelf een afspraak moet maken met wie ik wil.
Alle reacties Link kopieren
je moet heel veel medische kosten hebben voordat je dit van de belasting kunt aftrekken.

Fysiotherapie zit beperkt in de basisverzekering. Wanneer je chronisch ziek bent kan je vaker fysiotherapie krijgen.

Maak een afspraak bij de fysiotherapeut, overleg je probleem. En vraag vooral advies over oefeningen en houding wat jezelf thuis kunt doen
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Dit is wat je mag aftrekken van de belasting, de voorwaarden worden ook genoemd:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... zicht-2020
dahlia74 wijzigde dit bericht op 26-10-2020 09:05
11.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
26-10-2020 08:31
Dit is wat je mag aftrekken van de belasting, de voorwaarden worden ook genoemd:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... zicht-2020
Oh, wat handig!



Iets anders. Er staat in het lijstje ook ‘extra gezinshulp’ als aftrekbaar. Mag dat ook als je alleenstaand zonder kinderen bent? Of moet je echt letterlijk een gezin zijn? Ik heb geen vriend of iemand anders in huis die mij kan helpen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook alleen een basisverzekering en het ook sinds kort een fysiotherapeut nodig maar sinds dit jaar zit fysiotherapie niet meer in het basispakket..
Ik heb pijn in mijn schouders met uitstraling naar mijn armen en dit wordt veroorzaakt door een neurologische aandoening.

Mijn advies zou zijn om eerst naar de huisarts te gaan om ook andere zaken uit te sluiten, voordat je naar een paramedicus gaat.

Iemand noemde dat je als chronisch zieke meer fysiotherapie kunt krijgen. Dat klopt, maar daar zitten nogal strikte regels aan vast.
Alle reacties Link kopieren
c_estelle schreef:
26-10-2020 08:43
Ik heb ook alleen een basisverzekering en het ook sinds kort een fysiotherapeut nodig maar sinds dit jaar zit fysiotherapie niet meer in het basispakket..
Ik zie het, wist ik niet. Heb mijn post gelijk aangepast. Ik kijk nooit uit welk potje fysio betaald wordt.
c_estelle schreef:
26-10-2020 08:43
Ik heb ook alleen een basisverzekering en het ook sinds kort een fysiotherapeut nodig maar sinds dit jaar zit fysiotherapie niet meer in het basispakket..
Tenzij je een chronische indicatie hebt, dan wordt fysiotherapie wel vanuit de basisverzekering vergoed, maar dan zijn de eerste twaalf behandelingen voor eigen rekening, danwel vanuit je aanvullende verzekering.
Alle reacties Link kopieren
Bridge35 schreef:
26-10-2020 09:10
Tenzij je een chronische indicatie hebt, dan wordt fysiotherapie wel vanuit de basisverzekering vergoed, maar dan zijn de eerste twaalf behandelingen voor eigen rekening, danwel vanuit je aanvullende verzekering.

De eerste 21 zelf betalen. En zo te horen gaat het bij TO niet om een chronische indicatie, die eisen zijn echt streng.
Alle reacties Link kopieren
c_estelle schreef:
26-10-2020 08:43
Ik heb ook alleen een basisverzekering en het ook sinds kort een fysiotherapeut nodig maar sinds dit jaar zit fysiotherapie niet meer in het basispakket..

:whut:
OohBoy schreef:
26-10-2020 09:19
De eerste 21 zelf betalen. En zo te horen gaat het bij TO niet om een chronische indicatie, die eisen zijn echt streng.
Bij mij was het de eerste twaalf.
Alle reacties Link kopieren
Geen tips, maar wat rot voor je dat je zo rekening moet houden met je financiën i.p.v. wat gewoonweg de beste oplossing voor je lichaam is. Beterschap!
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend voor je dat je klachten hebt. Het is eigenlijk ook schrijnend om te zien dat noodzakelijke zorg financieel lastig op te brengen is. Kom jij niet in aanmerking voor een aanvullende verzekering bij de gemeente? Veel gemeenten hebben hiervoor regelingen, waardoor je flink minder betaald aan de zorgverzekering.
Verder qua klachten, bel eens met een fysiotherapiepraktijk. En vraag dan ook gelijk of zij meer rekenen voor een DTF, dat is een intake zonder verwijzing. Als dat zo is, toch even een verwijzing halen bij de huisarts. Het is niet nodig, maar als het goedkoper is, scheelt jou dat weer. Sommigen praktijken rekenen voor de eerste intake een dubbele afspraak: een intake/onderzoek en een behandeling. Dan duurt je behandeling ook langer. Vraag ook dit na als je niet voor verrassingen wilt komen te staan.
Bij chronische ziekten en klachten die daarmee samenhangen kan fysiotherapie inderdaad vanuit de basisverzekering vergoed worden. Deze chronische aandoening moet dan staan op een bepaalde lijst en moet ook nog eens aan bepaalde voorwaarden voldoen. Dit verschilt weer per aandoening. Als fysiotherapie onder de basisverzekering valt, moet je de eerste 20 keer zelf betalen. Daarna valt het pas onder de basisverzekering. Zodra het onder de basisverzekering gaat vallen (dus vanaf de 21e behandeling) betaal je ook je eigen risico als dit nog niet op is.
Het kan lonen diverse praktijken in de buurt te bellen of op hun website te kijken als je financieel wat moeilijker is. Er zit verschil in de tarieven. En als ik jou was zou ik beginnen met gewoon een fysiotherapeut. Manueel kan ook, maar is duurder en meestal niet noodzakelijk voor deze klachten. Mocht het nodig zijn, kan de fysiotherapeut je doorsturen naar de manueel. Meestal zit er wel een manueel therapeut in de fysiotherapiepraktijk.
Succes!
Alle reacties Link kopieren
Bridge35 schreef:
26-10-2020 09:24
Bij mij was het de eerste twaalf.
Eerder was het 12, al een aantal jaar terug. Daarvoor was het zelfs al na 9 x. Het is nu al een paar jaar opgehoogd naar 20x. Dit is ook te vinden op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... asispakket
Alle reacties Link kopieren
Ik zit eigenlijk in hetzelfde schuitje. Ik ben student en gekozen voor een basisverzekering. Nu de laatste weken/maanden extreem veel last van mijn nek dat ook doorstraalt als hoofdpijn. Ik moet hiervoor eigenlijk naar de fysio maar ik kan gewoon niet 50 euro per behandeling neerleggen.
Bloometje schreef:
26-10-2020 10:27
Eerder was het 12, al een aantal jaar terug. Daarvoor was het zelfs al na 9 x. Het is nu al een paar jaar opgehoogd naar 20x. Dit is ook te vinden op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... asispakket
Dan heb ik het toch verkeerd onthouden. Ik ben vrij ruim verzekerd dus ik zie er niet zoveel van terug.
He, wat erg dat je je hier zo'n last van hebt en dan ook nog eens de financiële last niet kan dragen :hug:

Heb je al een wmo indicatie? Misschien kan je wmo consulente ook met je meedenken over eventuele vergoedingen vanuit de gemeente.

Ik heb zelf ook dat schouders/nek helemaal vastzitten. Inderdaad door veel liggen en zitten ivm ziekte, verkeerde houding aangenomen. Ik ben nu twee keer naar de fysiotherapeut geweest, ik ben gekraakt, heb dry needling gehad en moet wat eenvoudige stretches en oefeningen doen en het is echt al een stuk beter.

Ik zou ook zeker een aantal fysiotherapeuten bellen, eerst je (financiële) situatie uittleggen en dan advies vragen.

Afgelopen jaar heb ik overigens een aanvullende verzekering met alleen een paar fysiotherapie behandelingen afgesloten, dat was 6 euro per maand (bij Anderzorg). Mocht de fysio nu aangeven er wel wat aan te kunnen doen, maar de kosten zijn nu echt te hoog voor je, kun je misschien voor komend jaar kijken naar een aanvullende verzekering met alleen fysiotherapie. Ik betaal nu dus maar 12 euro per consult. Ik weet natuurlijk niet hoe krap je zit, maar misschien is het een optie.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties! Het is bijna eind van het jaar, ik denk dat ik dan ga kijken of er een goedkope aanvullende verzekering is voor fysiotherapie zoals geopperd is. Als het 6 euro per maand is, moet dat lukken, dan laat ik wel wat anders staan.

Ik kom niet in aanmerking voor hulp van de gemeente. Met een bijstandsuitkering zou ik financieel beter af zijn geweest dan met deze lage IVA, maar ja, daar is niks aan te doen.
Alle reacties Link kopieren
Nagellakmetglitter schreef:
27-10-2020 23:22
Bedankt voor jullie reacties! Het is bijna eind van het jaar, ik denk dat ik dan ga kijken of er een goedkope aanvullende verzekering is voor fysiotherapie zoals geopperd is. Als het 6 euro per maand is, moet dat lukken, dan laat ik wel wat anders staan.

Ik kom niet in aanmerking voor hulp van de gemeente. Met een bijstandsuitkering zou ik financieel beter af zijn geweest dan met deze lage IVA, maar ja, daar is niks aan te doen.

Dan kun je aanvullende bijstand aanvragen.
https://www.uwv.nl/particulieren/overig ... al-minimum
Nagellakmetglitter schreef:
27-10-2020 23:22
Bedankt voor jullie reacties! Het is bijna eind van het jaar, ik denk dat ik dan ga kijken of er een goedkope aanvullende verzekering is voor fysiotherapie zoals geopperd is. Als het 6 euro per maand is, moet dat lukken, dan laat ik wel wat anders staan.

Ik kom niet in aanmerking voor hulp van de gemeente. Met een bijstandsuitkering zou ik financieel beter af zijn geweest dan met deze lage IVA, maar ja, daar is niks aan te doen.
Ga eerst eens naar de huisarts om uit te sluiten of er geen andere dingen aan de hand zijn.
Kom jij niet in aanmerking voor een aanvullende verzekering bij de gemeente? Veel gemeenten hebben hiervoor regelingen, waardoor je flink minder betaald aan de zorgverzekering.

Dit. Zeker kom je hier voor in aanmerking.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
26-10-2020 08:27
je moet heel veel medische kosten hebben voordat je dit van de belasting kunt aftrekken.

Fysiotherapie zit beperkt in de basisverzekering. Wanneer je chronisch ziek bent kan je vaker fysiotherapie krijgen.

Maak een afspraak bij de fysiotherapeut, overleg je probleem. En vraag vooral advies over oefeningen en houding wat jezelf thuis kunt doen

Dat valt wel mee, bij lage inkomens is dat maar 1,65% van je inkomen. Mijn ervaring is dat je daar zo op zit. Overigens betaal je met lage inkomens ook maar weinig belasting, dus heb je ook niet heel veel profijt van belastingaftrek.

Als je onder bijstandniveau zit met je IVA uitkering, dan zou je een toeslag moeten aanvragen bij het UWV: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ng-krijgen

De gemeentelijke minimaregelingen zijn verder ook voor mensen die geen bijstand krijgen maar op een andere manier weinig inkomen hebben. Dus alle kans dat je daar wel voor in aanmerking komt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven