Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken

27-10-2020 10:57 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen!

Tot mijn verbazing kan ik geen recent topic vinden over 'stoppen met roken' of 'stoptober'. Ik heb vorige week maandag 19-10 mijn laatste sigaret gerookt en ben eigenlijk benieuwd of er meer mensen recent gestopt zijn. Het niet-roken gaat (vooralsnog) op wat lastige momenten na goed, maar zou het prettig vinden om contact te hebben met gelijkgestemden.
rozeline wijzigde dit bericht op 27-10-2020 11:29
0.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Succes! Je doet iets liefs voor je lijf!
Goed dat je de stap gezet hebt!
(ik heb hier verder niets te zoeken, want ben 7 jaar geleden gestopt...)
Goed bezig! :-)

Ik ben vandaag 88 dagen een niet roker (even gecheckt in de quitnow! app die ik op mijn telefoon heb staan), na 26 jaar te hebben gerookt.

Ik heb het boek "stoppen met roken" gelezen van Allen Carr. Dit heeft mij enorm geholpen,vooral in de 1e paar dagen, week, toen de afkickverschijnselen het ergst waren.

Ik weet dat er een stoptober Facebook pagina waar veel mensen op posten. Misschien is dat iets voor je om bij aan te sluiten?
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik! In februari dit jaar ben ik gestopt na 25 jaar roken. Ik was er in één keer he-le-maal klaar mee. Van de ene op de andere dag gewoon besloten dat het klaar was. Geen centje pijn en nu al ruim 7 maanden niet meer gerookt. Het heeft denk ik wel geholpen dat het net voor de lockdown was. Er waren even geen feestjes, etentjes etc waarbij ik alcohol dronk. Als ik een paar wijntjes heb gedronken, heb/had ik onwijs veel zin in een sigaret. Nu drink ik thuis nooit, dus dat scheelde heel veel.

En het voelt zó fijn om niet meer afhankelijk te zijn van die sigaretten. Sta er soms nog steeds van te kijken hoe gemakkelijk het ging.
Alle reacties Link kopieren
Mooie succesverhalen, dank!

Zijn er toevallig ook nog recente stoppers?
Wat goed van je!

Ik wil ook gaan stoppen. Zoek nog het goede moment, lijkt er nooit te zijn. Wat natuurlijk bullshit is. Ergens zit er nog een hobbeltje wat me tegenhoudt en daar baal ik van. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik best bang ben om aan te komen. Er is net 12 kilo vanaf en ik moet er nog ca. 5.... Ben een beetje bang dat ik straks weer terug bij af ben.

Zijn daar ervaringen mee? Of is dat juist mee gevallen? Of tips, om dat te voorkomen?
Leesbrilletje schreef:
27-10-2020 12:23
Ja, ik! In februari dit jaar ben ik gestopt na 25 jaar roken. Ik was er in één keer he-le-maal klaar mee. Van de ene op de andere dag gewoon besloten dat het klaar was. Geen centje pijn en nu al ruim 7 maanden niet meer gerookt. Het heeft denk ik wel geholpen dat het net voor de lockdown was. Er waren even geen feestjes, etentjes etc waarbij ik alcohol dronk. Als ik een paar wijntjes heb gedronken, heb/had ik onwijs veel zin in een sigaret. Nu drink ik thuis nooit, dus dat scheelde heel veel.

En het voelt zó fijn om niet meer afhankelijk te zijn van die sigaretten. Sta er soms nog steeds van te kijken hoe gemakkelijk het ging.
Die afhankelijkheid idd, daarom wou ik stoppen. Dat ik bijvoorbeeld niet meer savonds naar de avondwinkel moest hier in de straat in de stromende regen...om nog een pakje sigaretten te halen omdat ik anders smorgens niet kon roken....

Terwijl het zo simpel is...gewoon geen sigaretten meer kopen en het besef dat die ene sigaret niet bestaat, als in 1 sigaret resulteert in meer sigaretten.
Bloemkoolroosje schreef:
27-10-2020 12:46
Wat goed van je!

Ik wil ook gaan stoppen. Zoek nog het goede moment, lijkt er nooit te zijn. Wat natuurlijk bullshit is. Ergens zit er nog een hobbeltje wat me tegenhoudt en daar baal ik van. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik best bang ben om aan te komen. Er is net 12 kilo vanaf en ik moet er nog ca. 5.... Ben een beetje bang dat ik straks weer terug bij af ben.

Zijn daar ervaringen mee? Of is dat juist mee gevallen? Of tips, om dat te voorkomen?
Lees het boek "stoppen met roken" van Allen Carr. Daar staat de angst van aankomen ook in beschreven. Het zit uiteindelijk allemaal in je hoofd.

Ik ben btw niet aangekomen. Ik kan me voorstellen dat als je sigaretten vervangt door slecht eten zoals snoepgoed, dat je dan idd aan komt. Maar daar ben je uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil stoppen...!! Ik ga met je meedoen, mag dat?? Morgen!!
Alle reacties Link kopieren
Bloemkoolroosje, heel herkenbaar. Iedere dag denken dat morgen een betere dag is om te stoppen... Ik ben uiteindelijk met Champix gestopt, het voordeel vind ik dat je eigenlijk twee weken daarvoor al je stopdatum bepaalt, en dat je daar een soort naar toe werkt, ook geestelijk. Ik weet niet of het me zonder was gelukt, of het dan moeilijker was geweest, maar ik ben nu in ieder geval niet in de val van 'morgen is beter' getrapt. Niet noemenswaardige afkick-verschijnselen gehad, behalve een beetje een kort lontje, wat slechter slapen, moe, en hele realistische dromen. Met name dat laatste schijnt door Champix te komen.

Vooralsnog in ieder geval heel erg blij, met name om die afhankelijkheid kwijt te zijn. Altijd maar denken of ik nog genoeg sigaretten had, of ik vuur had, waar en wanneer ik mocht roken etc... Verder nog twee kinderen en een man die totaal niet begrepen (want nooit gerookt) waarom ik niet 'gewoon' stopte en daar iedere keer weer mee in discussie moet. Hoe fijn om dat niet meer te hebben!

Qua aankomen, ja, dat is ook mijn angst. Mocht vorige week van mezelf eten waar ik trek in had, maar vanaf gisteren is dat klaar en let ik op. Ben benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
@Nadine1988, graag en gezellig! Kunnen we elkaar motiveren!
Alle reacties Link kopieren
Rozeline schreef:
27-10-2020 13:01
@Nadine1988, graag en gezellig! Kunnen we elkaar motiveren!
Doen we!! Ik kan het, jij kan het! Hoppa!! Zal morgenochtend posten...
Alle reacties Link kopieren
Doe dat! Rook je normaal altijd direct na het opstaan? Dat deed ik wel, dat maakt het volgens mij extra lastig...
Ik ga ook stoppen. Morgen. Het klinkt nu al eens slap excuus. Morgen en niet vandaag. Ik ben eerder gestopt geweest. Bijna een jaar. En nog eens twee maanden. Mijn vriend is ook net gestopt. Die heeft nog veel langer gerookt dan ik. Fijn dat er dit topic is! Fijne succesverhalen en mede-stoppers. Ik heb het boek van Alan Carr ook al eens gelezen en toen gestopt. Nou heb ik een tijd terug dat boek uitgeleend, misschien nog maar eens terug vragen. En ja, het is ook niet allemaal perse gericht op het boek. Het gaat om die knop op. Niet meer willen. Niet meer kopen. Niet meer in de verleiding komen. En niet overmoedig worden “ach... ik kan er best eentje roken”. Ik rook gewoon binnen. Ik schaam me al voor deur als er onverwacht visite komt en er staat een rooklucht binnen. Ik heb wel vaak het raam open, maar toch. Ik rook al zeker de helft van mijn leven. Doordat ik binnen rook rook ik ook meer als dat ik zou doen als ik alleen buiten zou roken. Meer gaan snoepen maakt mij niet zo heel veel uit, heb niet de aanleg om er schrikbarend veel door aan te komen. Ik beloon mezelf dan ook graag met iets lekkers, als tegenprestatie voor het niet roken.
Ik wens iedereen heel veel succes. Ik blijf graag meeschrijven.
Alle reacties Link kopieren
Rozeline schreef:
27-10-2020 13:07
Doe dat! Rook je normaal altijd direct na het opstaan? Dat deed ik wel, dat maakt het volgens mij extra lastig...
Ik ook idd. En direct het lastigste moment, vind ik... maar ik kan het! Heb het eerder gedaan... maar nu voor eeuwig stoppen. Ik wil het zo graag, voor mijn lijf, mijn kinderen en mijn portomonnee...
@No-Seven, dat doe ik ook. Gewoon thuis roken. Alleen onder de afzuigkap weliswaar, maar toch. Je ruikt het. Vind ik ook echt vervelend als er mensen komen. Overal van die luchtverfrissers staan enzo… Het zou me niet moeten boeien want het is mijn huis en ik woon alleen, maar ik vind het toch vervelend.

@Rozeline, met champix dus. Heb ik veel over gehoord. Ook wel mensen die daar vrij heftig op reageerden, inderdaad dromen, zweten etc. Maar goed, als dat alles is... Ook maar tijdelijk natuurlijk.

@Nadine, gelijk maar de koe bij de horens vatten dus, morgenochtend. Ik begin ook gelijk met koffie en een sigaret als ik wakker word. Ik zal aan je denken morgenochtend ;-) Maar wie weet, doe ik wel mee morgen, of anders binnenkort. Het moet er toch echt een keer van komen, het begint me ook steeds meer tegen te staan.
@CherokeeRose, goed om te lezen dat er een stopper is na bijna 3 maanden nog niet extra is aangekomen, dat geeft moed! :D Extra snoepen doe je inderdaad zelf natuurlijk. Ik doe dat dat nu even helemaal niet, omdat ik dus ook aan het lijnen ben. Aan de ene denk ik: Niet alles tegelijkertijd, het moet wel behapbaar blijven allemaal, aan de andere kant is nu, tijdens een dieet, wel juist hét moment. Omdat je dus al (bijna) niet snoept en snaait. Ik zou nog een extra sportuurtje per week kunnen inlassen.

Hmmm. Toch eens over nadenken.
I.p.v. te snoepen kun je ook als je toch trek krijgt in een sigaret iets anders gaan doen, zoals je tanden poetsen of een klusje in huis. Ik pakte dan nog wel eens een kauwgompje. Kauwgom wekt een hongergevoel op, dus als je aan het lijnen bent dan is dat een minder goed idee. Omdat je lichaam door het kauwen denkt dat er eten in aantocht is.
Ik heb zoveel rare verhalen gehoord over Champix dat ik daar niet gauw aan zou beginnen, verschillende mensen die zich er echt raar bij voelen. Alhoewel van sommige mensen ook wel positieve dingen van hem teruggehoord.
Ik rook ook normaal gesproken ook meteen bij de eerste bak met koffie.
Tanden poetsen inderdaad, of een slokje mondwater. Doe ik sowieso al regelmatig tussendoor. Omdát ik rook, maar ook als ik snaaitrek krijg ja... Dat werkt altijd wel (even). Je kunt ook even 10x squaten of opdrukken. Of 20 jumping jacks. Minderen met koffie werkt ook denk ik. Voor degenen die gewend zijn een sigaret bij hun koffie te nemen dan. Als je koffie dan ineens vervangt voor thee of water, of cola zero desnoods, dan is die associatie ook weg. Of drink je koffie/thee/wijn, ineens op een andere plaats ipv op jouw vaste plek aan tafel/op de bank. Dat soort gewoonten ontkoppelen schijnt te werken, allemaal cognitief.

zeggen ze.... :proud:
Ja het zijn heel veel momentjes. Op weg naar huis als ik te voet ben. Als ik ergens even moet wachten bijv onderweg in het OV. Etc. Allemaal vaste rook-momentjes. Eerder met stoppen ging is als afleiding ook veel huishoudelijke taken doen. Lekker de complete inhoud van de kledingkast maar eens in de was doen. Lekkere ruikende wasverzachter kopen (ik vind Lenor lekkere geuren hebben) en een lekker parfum. Al dat soort “beloningen”.
Alle reacties Link kopieren
Bloemkoolroosje schreef:
27-10-2020 14:04
@CherokeeRose, goed om te lezen dat er een stopper is na bijna 3 maanden nog niet extra is aangekomen, dat geeft moed! :D Extra snoepen doe je inderdaad zelf natuurlijk. Ik doe dat dat nu even helemaal niet, omdat ik dus ook aan het lijnen ben. Aan de ene denk ik: Niet alles tegelijkertijd, het moet wel behapbaar blijven allemaal, aan de andere kant is nu, tijdens een dieet, wel juist hét moment. Omdat je dus al (bijna) niet snoept en snaait. Ik zou nog een extra sportuurtje per week kunnen inlassen.

Hmmm. Toch eens over nadenken.
Heb het ook wel eens gedaan. Lijnen of opletten is toch al niet zo heel leuk, dus dan maar stoppen met roken erbij en dan alles maar in 1 keer! Merkte overigens wel dat de focus dan meer op het 'niet-eten' (eigenlijk niet snoepen en gezond eten) lag dan op het niet-roken, dus eigenlijk een win-win :-D
Alle reacties Link kopieren
Nadine? Gelukt?
Goedemorgen stoppers, vandaag is mijn stopdag! :cheer:
ga ook stoppen met koken, echt genoeg van.
Alle reacties Link kopieren
NO-seven schreef:
28-10-2020 09:51
Goedemorgen stoppers, vandaag is mijn stopdag! :cheer:
NoSeven, je hebt het gedaan! Wat goed! Wens je veel succes, maar heb er vertrouwen in. De kop is er af, eerste lastige berg al overwonnen door vanochtend niet met een sigaret te beginnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven