Gezondheid alle pijlers

Katheter? Vleesboom? Ziekenhuis?

11-11-2020 14:44 382 berichten
Hey allemaal,

Ik wil echt even mijn ei kwijt hoor. Ik kon vanochtend ineens niet meer plassen. Nu heb ik dat al langer s'ochtends, dat het wat moeizaam gaat. Lang duurt voordat mijn blaas leeg is en ik moest er ook vaak flink voor persen.
De rest van de dag had ik daar nooit meer last van. Ik had het daar twee weken geleden al eens met de huisarts over gehad maar zij had niet echt een idee wat het kon zijn en er speelden toen ook andere dingen dus we zijn er verder niet op door gegaan.
Afijn, ik dus de huisarts gebeld vanochtend en mocht urine komen inleveren. Daar bleek niets uit, geen blaasontsteking. Ze wilden me al afschepen met een paracetemolletje maar dat pikte ik niet. Ik stond erop mijn dokter te zien. Gelukkig kon dat ook.

Na lang wachten had ze tijd ( haar lunchpauze, arme vrouw ) en ze heeft een echo gemaakt. Mijn blaas was enorm vol ( goh ) en moest eerst leeg. Dus een katheter gekregen. Dat voelde niet lekker maar toch ook wel want de blaas werd eindelijk leeg en de pijn trok weg.
Daarna heeft ze beter kunnen kijken maar mijn baarmoeder zag er niet goed uit, was erg vergroot ( ben niet zwanger, heb vanochtend nog een test voor de zekerheid gedaan en er was ook geen teken van zwangerschap op de echo ) en er zat een soort solide massa.
Maar ze kon het niet goed zien dus ik moet morgenochtend naar het ziekenhuis, afdeling gynacologie.
Zelf denkt ze aan een vleesboom ( en dus dat ik geopereerd moet worden ). De katheter moet ik tot morgenochtend in houden.
Maar wat een ongelooflijk onding zeg. Ik probeer hem handig mee te sjouwen maar niets zit lekker, hij glijd steeds van mijn been af ( ook als ik hem over mijn broek vast maak ) en hij loopt nog steeds snel vol.

Heeft iemand tips hoe je makkelijk met zo'n ding om kan gaan? Logistiek gezien.
Ik zit echt even in de stress en paniek voor morgen hoor, ben zo bang dat het iets ernstigs zal zijn. Kan echt wel even janken. :'(
Heb ik ook al gedaan trouwens. Heb een enorme ziekenhuisfobie dus dat helpt ook niet echt mee.
Alle reacties Link kopieren
geen tips maar enkel een hart onder de riem, klinkt heel onprettig.
Ik heb vroeger wel eens een katheter gehad. Geen idee of het dezelfde was.
Maar die deed ik dus onder mijn broekspijp volgens mij. En zorgen dat hij goed hoog blijft.
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn dat er zo snel plek voor je is bij gynaecologie.
Afwachten verder maar.
Alle reacties Link kopieren
Voor 1 dag gewoon even doorzetten. maak hem vast aan je been, zitten er geen bandjes bij? Ik zou het vast tapen ofzo.
En niets googelen.
Sterkte morgen.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Alle reacties Link kopieren
oh misschien iets van een (grote maat dan nodig*) corrigerend ondergoed aan waar je de catheter in kan stopen?

*dat het toch een beetje strak zit en lekker hoog?
Even praktisch. Kan iemand boodschappen voor je doen? Dan hoef je de deur niet uit. En dan gewoon een boekje lezen of een film kijken. Dat deed ik vooral die week.
Alle reacties Link kopieren
Ten eerste sterkte!
Misschien is een fietsbroekje handig?
Bedankt voor de lieve reacties en het hart onder de riem. Had ik echt even nodig. Goede tips ook. Heb hem nu in de grote zak van mijn vest gedaan, dat gaat goed. Het zit vooral gewoon ruk, je voelt het constant bewegen en geeft druk op je blaas voor je gevoel.
Maar goed die ene dag overleef ik wel, zolang het verder maar niks echt ernstigs is.

Mijn moeder gaat gelukkig mee naar het ziekenhuis morgen en mag er ook bij blijven.
Ik heb geen boodschappen nodig gelukkig. Verder zoek ik maar afleiding en dwing ik mezelf om niet te googlen inderdaad.
Liebeskind² schreef:
11-11-2020 14:48
Voor 1 dag gewoon even doorzetten. maak hem vast aan je been, zitten er geen bandjes bij? Ik zou het vast tapen ofzo.
En niets googelen.
Sterkte morgen.
Nee zitten geen bandjes bij. Vast tapen is ook een idee ja.
Alle reacties Link kopieren
Geen tips, maar wil je wel sterkte wensen.
Wachten op z’on afspraak is vreselijk. Afleiding hielp mij bij dit soort dingen.
Getver TO. Ik hoop voor je dat het niks ernstigs is. Sterkte.
Ja ik vind het ook echt doodeng hoor. Je nu ik mijn levenslust weer terug heb en heel veel heb om voor te leven schiet ik in de stress dat het iets heel ergs is en ik nu de pijp uitga. Net nu het eindelijk niet meer hoeft van me na een depressie van bijna vijf jaar. Zou wel heel ironisch zijn.

En ja, het zal vast niks zijn maar die rationalisering krijg ik er nu even niet in gestampt bij mezelf. Zit nu op de bank met een stuk chocolade en een koffie.
Ga maar film kijken ofzo.
Bedankt voor de steun. Jullie zijn lief.
Ah wat spannend voor je. Hopelijk iets simpels! Ik heb alleen katheter gehad na buikoperatie, toen lag ik alleen.. ik zou als ik jou was ook weinig doen qua bewegen vandaag, series bingen ofzo. Sterkte met afwachten.
Alle reacties Link kopieren
Bij een katheter zitten normaal gesproken bandjes waarmee je het dagzakje vast kunt maken aan je been. Draag het zakje niet te hoog zodat de urine wel goed af kan lopen. Anders blijft het of in je blaas achter of loopt het er bij langs met een natte broek als gevolg.
Sága schreef:
11-11-2020 15:32
Ah wat spannend voor je. Hopelijk iets simpels! Ik heb alleen katheter gehad na buikoperatie, toen lag ik alleen.. ik zou als ik jou was ook weinig doen qua bewegen vandaag, series bingen ofzo. Sterkte met afwachten.
Dank je wel. Ik hoop het ook. Doe ook niets meer vandaag. Lopen is niet lekker.
Alle reacties Link kopieren
Madrid87 schreef:
11-11-2020 15:02
Nee zitten geen bandjes bij. Vast tapen is ook een idee ja.
Haal bij de apotheek even een beenbandje en netje. Dan kun je hem op je onderbeen vastmaken, net onder de knie.
Rolletje leukopor is ook handig, dan kun je de slang fixeren.

Kun je niet naar de apotheek, dan is misschien een vetertje door de gaatjes halen een idee.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
ririanneke schreef:
11-11-2020 15:33
Bij een katheter zitten normaal gesproken bandjes waarmee je het dagzakje vast kunt maken aan je been. Draag het zakje niet te hoog zodat de urine wel goed af kan lopen. Anders blijft het of in je blaas achter of loopt het er bij langs met een natte broek als gevolg.
O wacht !! Ja heel dom advies van mij. De katheter moet lager inderdaad. Geen idee waarom ik net zei dat hij hoger moest :facepalm:
ririanneke schreef:
11-11-2020 15:33
Bij een katheter zitten normaal gesproken bandjes waarmee je het dagzakje vast kunt maken aan je been. Draag het zakje niet te hoog zodat de urine wel goed af kan lopen. Anders blijft het of in je blaas achter of loopt het er bij langs met een natte broek als gevolg.
Dank je, goede tip. Het was voor mijn dokter ook een beetje improviseren, we lagen daar te lachen en te stuntelen samen. Is rond mijn knie een goede hoogte?
Lieve Madrid, las het vanmorgen al en kon me niet voorstellen wat dat zou kunnen zijn. Klote om te moeten wachten op onderzoeken en logisch dat je je zorgen maakt, dat zal iedereen wel hebben in dit geval. Rationaliseren als je gedachtes alle kanten opgaan is makkelijker gezegd dan gedaan. Een serie kijken lijkt me ook lastig, ik zou zelf eerder kiezen voor wat muziek en lekker meezingen. Dan is er geen plaats voor die andere gedachtes. Op dit soort momenten moet je eigenlijk niet alleen zijn en 100x hetzelfde kunnen zeggen tegen iemand. Veel sterkte en :hug:
Alle reacties Link kopieren
Madrid87 schreef:
11-11-2020 15:38
Dank je, goede tip. Het was voor mijn dokter ook een beetje improviseren, we lagen daar te lachen en te stuntelen samen. Is rond mijn knie een goede hoogte?
Net onder de knie en een veter er doorheen rijgen. Dan blijft het hangen op je kuit. Tuit kun je terugvouwen en in een sok stoppen.

Of misschien heb je een rolletje verband wat je door de gaatjes kunt halen.
tickel wijzigde dit bericht op 11-11-2020 15:41
16.56% gewijzigd
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Tickel schreef:
11-11-2020 15:34
Haal bij de apotheek even een beenbandje en netje. Dan kun je hem op je onderbeen vastmaken, net onder de knie.
Rolletje leukopor is ook handig, dan kun je de slang fixeren.

Kun je niet naar de apotheek, dan is misschien een vetertje door de gaatjes halen een idee.
De apotheek is een beetje ver helaas, maar die veter ga ik proberen. Kan ik door die gaatjes doen inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Madrid87 schreef:
11-11-2020 15:40
De apotheek is een beetje ver helaas, maar die veter ga ik proberen. Kan ik door die gaatjes doen inderdaad.
Zie toevoeging, verband. Misschien wat vriendelijker voor je huid
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Bel even de poli gyn waar je morgen heen gast en vraag of iemand een starterspakket voor de catheter voor je kan ophalen of ga zelf langs en laat ze het even uitleggen.
Er zijn ook hele handige fixatiepleisters op de markt, kunnen ze je vadt ook aan helpen.
Alle reacties Link kopieren
Zou net onder de knie doen, zit prettiger. En de slang fixeren met Leukopor zodat er niet te veel beweging in zit, daardoor kun je een raar gevoel in je blaas krijgen. Hoe veel ml is de zak die je er nu aan hebt? Met alleen een dagzakje van 500 ml ga je de nacht niet doorkomen denk ik. Nachtzakken kan vaak 1.5 liter in. Trouwens sterkte morgen!
ririanneke wijzigde dit bericht op 11-11-2020 15:47
1.76% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven