Gezondheid alle pijlers

Zorgverzekering eventuele zwangerschap?

21-11-2020 21:21 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje, ik ben bezig met het uitzoeken van de zorgverzekering. Ik zit nu bij CZ, omdat zij een pakket hebben dat je automatisch kan aanpassen als je zwanger bent. Aangezien wij in de medische molen zitten (iui) weet ik niet zeker of ik komend jaar zwanger word. Ik wil graag een paar fysiobehandelingen in mijn pakket.

Wie o wie heeft er tips bij welke verzekeringen je het pakket eventueel kan aanpassen bij een zwangerschap? Ik heb nl geen zin om een volledig jaar extra te betalen voor iets dat ik misschien niet nodig heb...


Groetjes Girlie
Wat heeft fysio met een eventuele zwangerschap te maken? En hoe weet je of dat je dan nodig gaat hebben?
Alle reacties Link kopieren
Lastig te zeggen want in principe verzeker je alleen datgene waarvan je weet dat je de kosten niet zelf kunt dragen. Voor zover ik weet is er (nog) geen verzekeraar waarbij je tijdens een lopend jaar de verzekering kunt wijzigen. Vaak kan dat eenmalig per 1 januari van een nieuw kalenderjaar. Het is dus altijd een gok of je een bepaalde aanvullende verzekering wel of niet nodig hebt. Als je verwacht wél een x aantal behandelingen nodig te hebben of überhaupt de zekerheid wilt hebben als je ze inderdaad nodig hebt je vergoeding krijgt, tjsa dan zul je het risico moeten nemen wel een aanvullende verzekering te nemen.
Alle reacties Link kopieren
aardbei35 schreef:
21-11-2020 21:29
Lastig te zeggen want in principe verzeker je alleen datgene waarvan je weet dat je de kosten niet zelf kunt dragen. Voor zover ik weet is er (nog) geen verzekeraar waarbij je tijdens een lopend jaar de verzekering kunt wijzigen. Vaak kan dat eenmalig per 1 januari van een nieuw kalenderjaar. Het is dus altijd een gok of je een bepaalde aanvullende verzekering wel of niet nodig hebt. Als je verwacht wél een x aantal behandelingen nodig te hebben of überhaupt de zekerheid wilt hebben als je ze inderdaad nodig hebt je vergoeding krijgt, tjsa dan zul je het risico moeten nemen wel een aanvullende verzekering te nemen.
Ik heb dat nu wel. Ik heb bij CZ de jongeren Verzekering. Stel dat ik zwanger raak, mag ik hem omzetten voor de maanden waarin ik het nodig heb (maar dan betaal ik die maanden de duurste premie van CZ, de Gezinnen premie)
Alle reacties Link kopieren
Heiterundsanft schreef:
21-11-2020 21:28
Wat heeft fysio met een eventuele zwangerschap te maken? En hoe weet je of dat je dan nodig gaat hebben?
Fysio heb ik sws nodig. Heb ik nu ook. Was ter aanvulling. Misschien is er iemand die in hetzelfde schuitje zit.
Alle reacties Link kopieren
girlie1989 schreef:
21-11-2020 21:33
Ik heb dat nu wel. Ik heb bij CZ de jongeren Verzekering. Stel dat ik zwanger raak, mag ik hem omzetten voor de maanden waarin ik het nodig heb (maar dan betaal ik die maanden de duurste premie van CZ, de Gezinnen premie)
Ah oké, ik was niet zo thuis in de jongerenverzekering. Misschien via vergelijkingswebsite dan premies vergelijken?
Alle reacties Link kopieren
Bij CZ was het dit jaar zo dat je de aanvullende verzekering (aanvullende verzekering gezinnen) met zaken betreffende een bevalling tijdens het jaar 'aan' kon laten zetten. En dan ook echt bevalling gericht. Verloskundige zorg zit niet in de aanvullende verzekering (is basis). Ik heb daar in juni contact over gehad. Ze hadden toen november aangeraden (vanaf 28 weken ongeveer). Helaas niet nodig gehad. Voor volgend jaar controleer ik alvast of het weer zo kan. Hopelijk dan wel een blijvende zwangerschap.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor extra vergoedingen zou je dan willen bij een eventuele zwangerschap?
Veel wordt namelijk al vanuit de basisverzekering gedekt.
En voor de zaken die niet gedekt zijn in de basisverzekering (bijv ziekenhuisbevalling zonder medische indicatie) is de kans vrij groot dat je meer premie betaald dan het bedrag dat je uiteindelijk vergoed krijgt.

Je hebt dus zeker niet altijd een aanvullende verzekering nodig als je zwanger bent. Reken dus eens uit wat je denkt nodig te hebben en of je dat beter uit eigen zak kunt betalen, of toch beter kunt verzekeren.
Alle reacties Link kopieren
Ik had afgelopen jaar Zilveren Kruis, met 2 ster als extra verzekering. Voor de ziekenhuisbevalling, de eigen bijdrage kraamzorg, én voor fysio.
Zit allemaal in hetzelfde pakket.
Ik heb het er al "uit" met alleen maar fysio, dus ondanks dat ik al zwanger was toen ik dit pakket nam, had ik het sowieso wel genomen voor de fysio.
Alle reacties Link kopieren
aardbei35 schreef:
21-11-2020 21:36
Ah oké, ik was niet zo thuis in de jongerenverzekering. Misschien via vergelijkingswebsite dan premies vergelijken?
Heb ik geprobeerd, maar dan is het zwanger ja of nee.. en dat weet ik gewoon niet
Alle reacties Link kopieren
swimkim schreef:
21-11-2020 21:37
Bij CZ was het dit jaar zo dat je de aanvullende verzekering (aanvullende verzekering gezinnen) met zaken betreffende een bevalling tijdens het jaar 'aan' kon laten zetten. En dan ook echt bevalling gericht. Verloskundige zorg zit niet in de aanvullende verzekering (is basis). Ik heb daar in juni contact over gehad. Ze hadden toen november aangeraden (vanaf 28 weken ongeveer). Helaas niet nodig gehad. Voor volgend jaar controleer ik alvast of het weer zo kan. Hopelijk dan wel een blijvende zwangerschap.
Ik zat in hetzelfde schuitje. Ook een miskraam gehad. Ik had precies hetzelfde dit jaar, maar mijn fysio wordt nog maar voor 50% vergoed. Vandaar dat ik aan het kijken ben om over te stappen.
Alle reacties Link kopieren
Procne schreef:
21-11-2020 21:45
Wat voor extra vergoedingen zou je dan willen bij een eventuele zwangerschap?
Veel wordt namelijk al vanuit de basisverzekering gedekt.
En voor de zaken die niet gedekt zijn in de basisverzekering (bijv ziekenhuisbevalling zonder medische indicatie) is de kans vrij groot dat je meer premie betaald dan het bedrag dat je uiteindelijk vergoed krijgt.

Je hebt dus zeker niet altijd een aanvullende verzekering nodig als je zwanger bent. Reken dus eens uit wat je denkt nodig te hebben en of je dat beter uit eigen zak kunt betalen, of toch beter kunt verzekeren.
Inderdaad een ziekenhuisbevalling zonder medische indicatie. Ik heb vorige keer bij mijn bevalling alleen maar gezeik gehad met het ziekenhuis en de zorgverzekering. Maar hoe weet ik wat dat kost?? Mocht ik een keizersnede nodig hebben.. dan weet ik toch niet wat het kost? Of weet jij hier meer van.
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
21-11-2020 21:46
Ik had afgelopen jaar Zilveren Kruis, met 2 ster als extra verzekering. Voor de ziekenhuisbevalling, de eigen bijdrage kraamzorg, én voor fysio.
Zit allemaal in hetzelfde pakket.
Ik heb het er al "uit" met alleen maar fysio, dus ondanks dat ik al zwanger was toen ik dit pakket nam, had ik het sowieso wel genomen voor de fysio.
Ik ga hiernaar kijken dankjewel!
Alle reacties Link kopieren
girlie1989 schreef:
21-11-2020 22:06
Inderdaad een ziekenhuisbevalling zonder medische indicatie. Ik heb vorige keer bij mijn bevalling alleen maar gezeik gehad met het ziekenhuis en de zorgverzekering. Maar hoe weet ik wat dat kost?? Mocht ik een keizersnede nodig hebben.. dan weet ik toch niet wat het kost? Of weet jij hier meer van.
Maar als je een keizersnede nódig hebt, dan ben je toch medisch en vallen de kosten onder de basisverzekering?
Alle reacties Link kopieren
Bij CZ vergoedt een goedkope aanvulling al bevallings-dingen. Nog geen 10 euro per maand. Die van 50 euro per maand (gezinnen?) is duurder dan de kosten die je zelf maakt. Dat kun je gewoon vinden: niet medische bevalling is 369 euro, kraamzorg is 4,60 per uur voor 49 uur.
Alle reacties Link kopieren
Ik probeer even te bedenken welke zwangerschapsgerelateerde kosten je aanvullend kunt verzekeren. Je kraampakket (30 euro), een poliklinische bevalling (300 tot 450 euro), de eigen bijdrage voor Kraamzorg (4,50 per uur). Misschien zie ik wat over het hoofd. Misschien biedt dit wat houvast om te bekijken of een aanvullende verzekering zin heeft. Medische bevallingen zoals een keizersnee vallen onder de basisverzekering en daar hoef je dus niet voor te betalen.
Alle reacties Link kopieren
Is niet het hele idee van een verzekering dat je het doet voor de zekerheid???
Alle reacties Link kopieren
girlie1989 schreef:
21-11-2020 22:06
Inderdaad een ziekenhuisbevalling zonder medische indicatie. Ik heb vorige keer bij mijn bevalling alleen maar gezeik gehad met het ziekenhuis en de zorgverzekering. Maar hoe weet ik wat dat kost?? Mocht ik een keizersnede nodig hebben.. dan weet ik toch niet wat het kost? Of weet jij hier meer van.
Zoals hierboven al aangegeven is een keizersnede natuurlijk per definitie medisch. Maar als je een vaginale bevalling hebt met een ruggenprik, ben je ook al medisch.

Dus alleen als je natuurlijk, onder begeleiding van een verloskundige bevalt in het ziekenhuis en zonder pijnbestrijding, zijn er kosten aan verbonden. (Het is dus goedkoper om bij de eerste wee om een ruggenprik te vragen :P )

Bij de meeste vergelijkingssites voor zorgverzekeringen kun je wel een indicatie vinden van mogelijke kosten.
Procne schreef:
21-11-2020 21:45
Wat voor extra vergoedingen zou je dan willen bij een eventuele zwangerschap?
Veel wordt namelijk al vanuit de basisverzekering gedekt.
En voor de zaken die niet gedekt zijn in de basisverzekering (bijv ziekenhuisbevalling zonder medische indicatie) is de kans vrij groot dat je meer premie betaald dan het bedrag dat je uiteindelijk vergoed krijgt.

Je hebt dus zeker niet altijd een aanvullende verzekering nodig als je zwanger bent. Reken dus eens uit wat je denkt nodig te hebben en of je dat beter uit eigen zak kunt betalen, of toch beter kunt verzekeren.
369€ ziekenhuisbevalling zonder medische indicatie, 225€ eigen bijdrage kraamzorg. Dat is al meer dan de meeste aanvullende pakketten die dit vergoeden per jaar kosten. En daarnaast vergoeden ze meestal ook nog (als je dat nodig blijkt te hebben) fysio, een lactatiekundige of anticonceptie voor na de bevalling.
Ik lees even mee!
Alle reacties Link kopieren
girlie1989 schreef:
21-11-2020 22:06
Inderdaad een ziekenhuisbevalling zonder medische indicatie. Ik heb vorige keer bij mijn bevalling alleen maar gezeik gehad met het ziekenhuis en de zorgverzekering. Maar hoe weet ik wat dat kost?? Mocht ik een keizersnede nodig hebben.. dan weet ik toch niet wat het kost? Of weet jij hier meer van.
Een normaal verlopende keizersnede kost je niks. Is bevallingszorg dus niet eens je eigen risico. (Twee keizersnede hier, alleen bloedprikken tijdens zwangerschap betaalt aan eigen risico)
Alle reacties Link kopieren
Je gaat natuurlijk sowieso wel je eigen risico moeten betalen. Maar ik heb er wel voor gekozen extra te verzekeren en kreeg uiteindelijk ook heel veel vergoed. Ondanks dat ik halverwege de bevalling medisch ben geworden, is het voor mij voordeliger geweest extra te verzekeren.

Wat allemaal is vergoed:
Fysio (had ik nodig voor rug en bekken klachten) (15 behandelingen van 35 per keer)
Kraampakket €35
Vergoeding van bevallings/borstvoeding cursus €120
Lactatie kundige (weet niet meer wat het kostte waarschijnlijk 75-100)
Eigenrisico kraamzorg (weet ik ook niet exact, alles is op 1 hoop gedeclareerd door hen, maar heb 10 dagen kraamzorg gehad, voor volle dagen dus zal veel zijn geweest)

En dat jaar niet bevallingsgerelateerd dus ook nog extra zaken vergoed gekregen (bril bijv). Ik heb er dus wel echt even gebruik van gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Daanstje schreef:
22-11-2020 05:53
Je gaat natuurlijk sowieso wel je eigen risico moeten betalen. Maar ik heb er wel voor gekozen extra te verzekeren en kreeg uiteindelijk ook heel veel vergoed. Ondanks dat ik halverwege de bevalling medisch ben geworden, is het voor mij voordeliger geweest extra te verzekeren.

Wat allemaal is vergoed:
Fysio (had ik nodig voor rug en bekken klachten) (15 behandelingen van 35 per keer)
Kraampakket €35
Vergoeding van bevallings/borstvoeding cursus €120
Lactatie kundige (weet niet meer wat het kostte waarschijnlijk 75-100)
Eigenrisico kraamzorg (weet ik ook niet exact, alles is op 1 hoop gedeclareerd door hen, maar heb 10 dagen kraamzorg gehad, voor volle dagen dus zal veel zijn geweest)

En dat jaar niet bevallingsgerelateerd dus ook nog extra zaken vergoed gekregen (bril bijv). Ik heb er dus wel echt even gebruik van gemaakt.
Zorg rondom de zwangerschap is vrijgesteld van eigen risico. Dus dit klopt niet. Mijn beide zwangerschappen met keizersnede hadden geen enkele invloed op mijn eigen risico.
Alle reacties Link kopieren
Due-scimmie schreef:
22-11-2020 06:44
Zorg rondom de zwangerschap is vrijgesteld van eigen risico. Dus dit klopt niet. Mijn beide zwangerschappen met keizersnede hadden geen enkele invloed op mijn eigen risico.
Klopt, maar wel voor de zorg die daar buiten valt. Ik weet zelf niet hoe dat zit met de vruchtbaarheidsbehandelingen die TO noemt. Het was meer bedoeld als, denk niet dat die automatisch wegvalt, want dat hoor ik gek genoeg wel eens om mij heen.
girlie1989 schreef:
21-11-2020 22:04
Ik zat in hetzelfde schuitje. Ook een miskraam gehad. Ik had precies hetzelfde dit jaar, maar mijn fysio wordt nog maar voor 50% vergoed. Vandaar dat ik aan het kijken ben om over te stappen.
Waarom pak je niet een gewoon pakket van cz?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven