Gezondheid alle pijlers

Met anticonceptie pil beter voelen als zonder

24-11-2020 10:36 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oke,
vind dit toch vreemd en ben benieuwd of ik de enige ben die het zo ervaart.
Heel veel vrouwen zijn enthousiast als ze stoppen met de pil , ze voelen zich emotioneel beter , fysiek minder klachten etc etc.
Nou ik ben dus sinds een maand of 5 gestopt met de pil en ik voel me allesbehalve beter 😆. Met de pil voel ik me bijvoorbeeld juist stabieler en fysiek prima.
Meerdere dames die dit zo ervaren en is er een verklaring voor ?
Nee, zat mensen hebben dat ook. Ik ook.

En de anticonceptie is de verklaring ervoor. ;-) Hormonaal gedoe die net even anders is dan bij anderen.
Alle reacties Link kopieren
Check, ik ben een veel leuker met mens met pil en fitter. Maar ja ik wil nu een 2e kind dus nu even zonder. Hopelijk snel zwanger.

Verklaring: hormonen werken bij iedereen anders :). Ik word heel bij van hormonen spuiten met een IVF-traject.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn net zo goed heel veel vrouwen die juist starten met de pil omdat ze allerlei klachten hebben. Het is alleen de laatste tijd nogal in om te roepen dat de pil iets vreselijks is en dat iedereen beter af is zonder.
Ik werd zonder pil hopeloos verdrietig en ellendig. Toen maar weer eraan gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik slik al 35 jaar met veel plezier Trigynon.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Kan inderdaad. Mijn dochter voelt zich er ook beter mee. En ik ken zelfs iemand die zich normaal gesproken nooit zo geweldig voelde, altijd lichtelijk misselijk, vaak hoofdpijn etc en die zich toen ze zwanger was 9 maanden geweldig voelde. Kan allemaal blijkbaar met die hormonen.
Alle reacties Link kopieren
Een tekort aan oestrogeen zou het probleem zijn volgens mijn huisarts.

Ik zit sinds een half jaar weer aan de reguliere pil na tijden de prikpil met alleen progesteron gezeten te hebben.

Wat een verschil! Ben niet meer labiel, hoef niet overal om te huilen.

Bedacht me vannacht in bed dat ik toen wij bezig waren voor een kind (5 jaar) ik altijd moest huilen. Maar dan ook echt altijd, als ik boos was, als ik iets oneerlijk vond, als ik verdrietig was, als ik blij was. In die periode moest ik ook altijd heel veel huilen op mijn werk, dat heeft de perceptie van mij geen goed gedaan.

Nu ik aan de pil ben, moet je me echt verdrietig maken of iets ontzettend oneerlijks doen, onrecht kan ik nog steeds om huilen, alleen de onrecht moet wel groter zijn dan in het verleden. Maar het is zoveel minder nu.

En de angst, die is volledig weg! Zooooo fijn is dat.

Dus nee is niet gek.
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor, dat is niet raar. Genoeg vrouwen die beginnen met de pil omdat ze klachten hebben. Veel hoofdpijn, pijnlijke/heftige menstruatie of andere zaken. Door de pil hebben ze minder last van hormoonwisselingen en voelen zich fitter/beter/gezelliger.
Ik denk dat als het voor iedereen een tranendal zou zijn om aan de pil te zijn, er minder vrouwen aan de pil zouden zijn.

Maar ik kan mij voorstellen dat als je bijvoorbeeld op je 15e of zo aan de pil bent gegaan en na 20 jaar eens stopt, er best veel veranderingen kunnen zijn. Zowel positief als negatief, omdat je maar een kort deel van je leven een normale menstruatie/hormonencyclus gehad hebt. En dan eigenlijk alleen nog maar het begin. Dus denk dat je dan nog niet ervaren hebt hoe het is om een normale volwassen menstruatiecyclus is, dan is het misschien wel gek om het wel te hebben. Of omdat vrouwen stoppen om aan kinderen te beginnen, kan die blijdschap ook gewoon komen omdat ze er zin in hebben om aan de stap kinderen te beginnen. Wie zal het zeggen?

Voor mij is het gewoon geen optie, want ik werd er enorm down van, hartkloppingen, hoofdpijn enz. Terwijl anderen er juist gelukkig van werden. We zijn allemaal anders en reageren anders.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik heb de prikpil omdat ik na ( toen) 25 jaar 10 dagen tot 2 weken bloeden per maand en PMS en instabiliteit en pijn het zat was. Ik kon toen al geen kinderen meer krijgen maar wilde van dat alles af.

Mijn dochter van 13 is net begonnen en is ook meteen heel heftig net als ik toen. Ik ga met haar naar de huisarts, ze wil pleisters die ze 1x per week moet vervangen en ook door kan plakken. Even bespreken eerst.

Ik ken er nog veel meer die echt beter op de pil doen dan eraf.
En hebben van alles geprobeerd om toch bij de pil terug te komen, voeding, vitamines, mineralen, ander soort hormonen ect.


Ik neem nu de prikpil en stop elke 2 jaar. Mijn gedoe blijft dan meestal een jaar of langer weg nog daarna. Ik kijk dan of de boel uiteindelijk weer opstart, krijg overgangsklachten maar zijn te doen en kijk dan of ik er al vanaf ben. Helaas nog niet. Menstruatie en de klachten daarom heen verdwijnen pas aan het eind van de overgang.
Alle reacties Link kopieren
Ik ook, helaas helpt hij niet helemaal tegen overgangsklachten.
Alle reacties Link kopieren
Door een aandoening maak ik vrijwel geen oestrogeen (en andere hormonen) aan. De anticonceptiepil is voor mij dus gewoon een medicijn om tekorten aan te vullen. Zonder pil voel ik me verrot en mijn man, door mijn humeur, ook.
Alle reacties Link kopieren
Heel veel vrouwen die tegen de overgang aanhangen
Het was voor mij een verschil van dag en nacht, ben weer mezelf
Alle reacties Link kopieren
Hier nog één! Ben in het begin van mijn relatie, zo'n 4 jaar geleden, een aantal maanden gestopt geweest met de pil (na al zeker 20 jaar te gebruiken) onder het mom van "mijn vent is toch gesteriliseerd en je hoort altijd van de geweldige verhalen over stoppen met de pil" .
Na een maand of 3 wist ik niet hoe snel ik er weer mee moest beginnen...wat een ellende zonder de pil (veel labieler/emotioneler, gedoe met buikpijn etc.).
*beter dan.

OT: ik merk nooit wat van pilgebruik. Geen negatieve effecten. Geen positieve effecten.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik sinds de geboorte van de jongste geen hormonale anticonceptie meer en ben daardoor een stuk labieler. Minstens een week per maand ben ik heel somber en kan ik boos worden/huilen om niets.
Maar ja, toen ik aan de pil zat, was ik 3 weken per maand continu misselijk (denk aan: ochtendmisselijk tijdens eens zwangerschap). Alleen tijdens de stopweek had ik er geen last van.

Dus ik twijfel nu tussen 1 week depressief zijn, of 3 weken het gevoel hebben elk moment te gaan kotsen....Fijn toch, die hormonen :@@:
Alle reacties Link kopieren
Procne schreef:
24-11-2020 12:34
Ik gebruik sinds de geboorte van de jongste geen hormonale anticonceptie meer en ben daardoor een stuk labieler. Minstens een week per maand ben ik heel somber en kan ik boos worden/huilen om niets.
Maar ja, toen ik aan de pil zat, was ik 3 weken per maand continu misselijk (denk aan: ochtendmisselijk tijdens eens zwangerschap). Alleen tijdens de stopweek had ik er geen last van.

Dus ik twijfel nu tussen 1 week depressief zijn, of 3 weken het gevoel hebben elk moment te gaan kotsen....Fijn toch, die hormonen :@@:
overleg eens met de huisarts, er is vast meer mogelijk
Alle reacties Link kopieren
Ik ook zeker wanneer ik de pil doorslik.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
24-11-2020 13:21
Ik ook zeker wanneer ik de pil doorslik.

Ja, dat doe ik ook altijd en dat geeft me daarnaast ook zoveel meer rust en zoveel minder buikpijn
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
24-11-2020 13:21
Ik ook zeker wanneer ik de pil doorslik.
Ja, dit. Ooit aangeraden door de gynaecoloog waar ik kwam met steeds terugkerende klachten. Nooit meer mee opgehouden (nou ja, max eens per jaar een stopweek), vrijwel nooit meer klachten gehad.
Alle reacties Link kopieren
Hecamel schreef:
24-11-2020 11:36
Een tekort aan oestrogeen zou het probleem zijn volgens mijn huisarts.

Ik zit sinds een half jaar weer aan de reguliere pil na tijden de prikpil met alleen progesteron gezeten te hebben.

Wat een verschil! Ben niet meer labiel, hoef niet overal om te huilen.

Bedacht me vannacht in bed dat ik toen wij bezig waren voor een kind (5 jaar) ik altijd moest huilen. Maar dan ook echt altijd, als ik boos was, als ik iets oneerlijk vond, als ik verdrietig was, als ik blij was. In die periode moest ik ook altijd heel veel huilen op mijn werk, dat heeft de perceptie van mij geen goed gedaan.

Nu ik aan de pil ben, moet je me echt verdrietig maken of iets ontzettend oneerlijks doen, onrecht kan ik nog steeds om huilen, alleen de onrecht moet wel groter zijn dan in het verleden. Maar het is zoveel minder nu.

En de angst, die is volledig weg! Zooooo fijn is dat.

Dus nee is niet gek.
Ik herken dit heel erg. Welke pil gebruik jij als ik vragen mag? Ik heb er 2 geprobeerd, van beide werd ik beroerd dus snel gestopt. Loop nu bij gynaecoloog, antidepressiva geprobeerd maar voel ik me slecht door. Ik neig toch weer naar de pil
Alle reacties Link kopieren
@TO, hoe lang ben je aan de pil geweest? Op welke leeftijd ben je ermee begonnen? Ik ben zelf gestopt met hormonen nadat ik eerst ruim 6 jaar de pil had geslikt en daarna 2 mirena spiraaltjes heb gehad. Bij mij heeft het ruim een jaar geduurd voordat alles weer stabiel was (emoties, lichamelijke klachten, menstruaties enz). Mocht je dus echt redenen voor jezelf hebben om te willen stoppen zou je kunnen overwegen om nog even door te zetten. Voor mij was het toen even geen optie om weer iets van hormonen te gaan gebruiken en nu achteraf bezien ben ik blij dat dat toen ook niet kon, ik voel mij nu inderdaad veel beter zonder die hormonen. Ben mijn lichaam veel beter gaan kennen! Maar ik kan mij voorstellen dat er situaties zijn waarin het gebruik van hormonen onvermijdelijk is dus het blijft een heel persoonlijk iets, niet iedereen zal zich zonder beter voelen.
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil hier ook wel over mee praten. Ik ben namelijk gestopt in 2018 na 10 jaar de pil te hebben geslikt.
Sindsdien kwakkel ik eigenlijk een beetje.. moe..hoofdpijn en duizelig.
Verschillende keren bloed laten prikken maar niks bijzonders. Ook geprobeerd voedingssuplementen te nemen(Magnesium, ijzer en vit d) maar lijkt ook niet super veel te helpen.

Toen ik aan de pil was voelde ik me nooit zo en eigenlijk altijd fit en energiek.

Denken jullie dan echt dat dit door stoppen van de pil kan komen.? Vind het bijna onwerkelijk dat je daar dan zo sterk op zou kunnen reageren..

Ik ben toendertijd gestopt omdat ik wel eens wilde ervaren hoe ik ben zonder hormonen..
Alle reacties Link kopieren
Mwrosa schreef:
04-12-2020 10:01
Ik wil hier ook wel over mee praten. Ik ben namelijk gestopt in 2018 na 10 jaar de pil te hebben geslikt.
Sindsdien kwakkel ik eigenlijk een beetje.. moe..hoofdpijn en duizelig.
Verschillende keren bloed laten prikken maar niks bijzonders. Ook geprobeerd voedingssuplementen te nemen(Magnesium, ijzer en vit d) maar lijkt ook niet super veel te helpen.


Denken jullie dan echt dat dit door stoppen van de pil kan komen.? Vind het bijna onwerkelijk dat je daar dan zo sterk op zou kunnen reageren..
JA!

Zeker als je inde overgang komt... maar dan kun je boven de 51 jaar ook iets lichters nemen qua hormonen dan de anticonceptiepil.
Alle reacties Link kopieren
kerst schreef:
04-12-2020 13:54
JA!

Zeker als je inde overgang komt... maar dan kun je boven de 51 jaar ook iets lichters nemen qua hormonen dan de anticonceptiepil.
Haha, ik ben 30 :) sorry vergeten te vermelden.

Ik ben benieuwd welke klachten TO heeft

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven