Gezondheid alle pijlers

Medicatie ADHD. Dexamfetamine

14-12-2020 15:48 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen zaterdag ben ik gestart met mijn ADHD medicatie, tentin. Dexamfetamine dus. Ik vroeg me af wat andere hun ervaring hier in is?

Ik voel me soms opgejaagd en vervolgens weer een afwezig gevoel. Zit nu op 10mg en moet ophogen naar 20mg.
Alle reacties Link kopieren
Sowieso dat je het vaak even de tijd moet geven. Je moet vaak een spiegel opbouwen. Als je echt bang bent dat het niet werkt zoals het zou moeten werken, zou ik contact opnemen met de huisarts/apotheek. Zij weten het beste wat je kunt verwachten.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
10 mg in 1x om mee te beginnen ? Dat vind ik best veel.
.
Alle reacties Link kopieren
Heb je je wel ingelezen in wat je nu gaat slikken?
Je gebruikt nu dus speed. En het is volkomen logisch dat je je daar nogal opgejaagd van gaat voelen. Daar is het voor bedoeld.
Het schijnt dat alleen mensen met ADHD er juist rustig van worden.
Alle reacties Link kopieren
Partner moest erg wennen, goed op tijd slikken want een rebound is niet fijn. Had wel paar weken nodig.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben begonnen met 5mg 2 dagen nu 2 dagen 10mg dan 2 dagen 15mg en daarna elle dag 20mg.

Ik heb eerder methylfenidaat gebruikt. Mee gestopt omdat ik heel hartkloppingen kreeg. Ik ben iemand die liever niks slikt maar ik vanwege dat ik helemaal vastloop ik wel moet. Ben daarom ook bang dat ik me te veel heb ingelezen en soms al na 10 minuten denk wat te voelen (moet me zelf dan echt even zeggen dat dit onzin in;))

Daarom was ik voornamelijk benieuwd naar of dit iets is wat er bij hoort ij het begin ben mij ook wel bewust dat me lichaam moet wennen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi... met tentin heb ik geen ervaring.

Ik begon met de dexamfetamine van de apotheek. Deze was heel fijn. Dit ging over op amfexa, dat werd een ramp.

Ik slik nu Elvanse (lisdex) langwerkende dexamfetamine. 1x daags innemen.
Ben er erg tevreden over.
Alle reacties Link kopieren
Hoi

Wat bouw jij snel op zeg.
Houd anders even een soort dagboekje bij dan krijg je wat overzicht van wat&wanneer.
Je moet er ook echt wel weer even aan wennen denk ik.

Heel toevallig heb ik vandaag ook Tentin opgehaald, eerder kreeg ik 2,5mg tabletten van een andere bereider.
Ben er nog niet mee gestart maar in de bijsluiter staan deze bijwerkingen ook vermeld, kan me ook nog wel herinneren dat ik iets dergelijks heb ervaren toen ik begon..
Al kwam ik toen van de methtylfenidaat af en dit vond ik echt fantastisch, zo zacht en mild in vergelijking met methtylfenidaat
jo12345 schreef:
14-12-2020 16:26
Heb je je wel ingelezen in wat je nu gaat slikken?
Je gebruikt nu dus speed. En het is volkomen logisch dat je je daar nogal opgejaagd van gaat voelen. Daar is het voor bedoeld.
Het schijnt dat alleen mensen met ADHD er juist rustig van worden.
Nou niet helemaal toch? Dexamfetamine geeft niet echt een euforisch gevoel verder. Daarom is het ook geschikt als geneesmiddel. 50 jaar geleden schreef mijn vader het zichzelf voor als hij in 1 klap naar Zuid Italie wilde rijden. Ging als een speer :D
Bij dexamfetamine bouw je geen spiegel op. Je hoeft er in principe ook niet aan te wennen. Je kan het innemen als een zonodig medicatie, bijvoorbeeld doordeweeks wel en in het weekend niet. Natuurlijk op voorschrift van psychiater. Ik vond het naar om te zien dat mijn kind vermagerde. Rebound was ook niet leuk maar minder dan bij metylfenidaat. Mijn kind gebruikt het niet meer omdat het uiteindelijk onvoldoende effect had.
Alle reacties Link kopieren
Teaus schreef:
14-12-2020 22:21
Hoi

Wat bouw jij snel op zeg.
Houd anders even een soort dagboekje bij dan krijg je wat overzicht van wat&wanneer.
Je moet er ook echt wel weer even aan wennen denk ik.

Heel toevallig heb ik vandaag ook Tentin opgehaald, eerder kreeg ik 2,5mg tabletten van een andere bereider.
Ben er nog niet mee gestart maar in de bijsluiter staan deze bijwerkingen ook vermeld, kan me ook nog wel herinneren dat ik iets dergelijks heb ervaren toen ik begon..
Al kwam ik toen van de methtylfenidaat af en dit vond ik echt fantastisch, zo zacht en mild in vergelijking met methtylfenidaat
Vind het ook wel snel omdat er vaak staat per week omhoog. Zit toch te denken om op 2 tabletten, 10mg, te blijven tot me lichaam er wat meer aan gewend is voordat ik de volgende stap zet. Zo kan je volgens mij ook beter beoordelen welke dosering bij je past.

Wat is jou dosering als ik vragen mag?
Alle reacties Link kopieren
arianne9191 schreef:
15-12-2020 06:39
Vind het ook wel snel omdat er vaak staat per week omhoog. Zit toch te denken om op 2 tabletten, 10mg, te blijven tot me lichaam er wat meer aan gewend is voordat ik de volgende stap zet. Zo kan je volgens mij ook beter beoordelen welke dosering bij je past.

Wat is jou dosering als ik vragen mag?
Ik zou even contact opnemen met de voorschrijver en niet zelf gaan dokteren. Misschien is er een goede reden voor om het bij jou sneller te doen?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
15-12-2020 09:12
Ik zou even contact opnemen met de voorschrijver en niet zelf gaan dokteren. Misschien is er een goede reden voor om het bij jou sneller te doen?

Dit zou ik ook doen, in die eerste fase is het echt heel gebruikelijk om tussendoor te bellen hoor.

Ik heb wel erg moeten wennen aan adhd-medicatie niet zo zeer fysiek maar wel aan 'wat het (met je) doet' en hoe je daar optimaal mee omgaat.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat al een stuk beter dan begin deze week. Klachten nog lichtelijk aanwezig na 2 uur na inname, voornamelijk zweten en hoofdpijn. Ij overleg bouw ik op mijn eigen tempo op met een half tabletje er bij ipv een hele. Morgen ga ik nu naar 3 tabletten en zit volgende week dan op 4. Enige vertraging maar als ik maar uiteindelijk gaat heb;-)
Alle reacties Link kopieren
Teaus schreef:
14-12-2020 22:21
Hoi

Wat bouw jij snel op zeg.
Houd anders even een soort dagboekje bij dan krijg je wat overzicht van wat&wanneer.
Je moet er ook echt wel weer even aan wennen denk ik.

Heel toevallig heb ik vandaag ook Tentin opgehaald, eerder kreeg ik 2,5mg tabletten van een andere bereider.
Ben er nog niet mee gestart maar in de bijsluiter staan deze bijwerkingen ook vermeld, kan me ook nog wel herinneren dat ik iets dergelijks heb ervaren toen ik begon..
Al kwam ik toen van de methtylfenidaat af en dit vond ik echt fantastisch, zo zacht en mild in vergelijking met methtylfenidaat
Hoe is je switch bevallen? Hoor van verschillende als je veranderd van merk dit niet altijd even fijn is?
Alle reacties Link kopieren
Zit nu op 3 tabletten en gaat eigenlijk hartstikke goed.

Wel heb ik sinds 1 week last van mijn rug en schouders en worst steeds erger. Ik heb dit weleens vaker gehad door stress en of verkeerde houding. Maar omdat het niet beter werd toch eens op Google gekeken. Nu lees ik dat meer mensen dit hebben na het starten van dexamfetamine. Heeft hier iemand er ook ervaring mee? Ging dit vanzelf weer over? Ik weet soms niet hoe ik moet zitten van de pijn
Alle reacties Link kopieren
arianne9191 schreef:
18-12-2020 09:08
Hoe is je switch bevallen? Hoor van verschillende als je veranderd van merk dit niet altijd even fijn is?

Hoi
Goed te horen dat het wat beter gaat.
Die spierpijn wordt inderdaad wel beschreven als bijwerking maar ik kan me dat niet herinneren (Ik klem wel erg met mijn kaken als ik niet oplet)


Nou ik heb ook even een paar dagen proef gedraaid ... het valt me niet tegen.
Ik vind t een gepriegel met die kwartjes om aan m'n 7,5mg te komen maar qua (in-)werking en rebound vind ik m prima te doen
,prettiger dan die van de Magistrale Bereider denk ik.
T is allemaal wel heel subtiel hoor ,die verschillen.
Alle reacties Link kopieren
Bij de medicatie had ik ook melatonine 5mg gekregen. Omdat ik soms nog al eens dwanghandelingen kan hebben voor het slapen was ik bang dat dit er 1 van werd. Maar na 2 weken slecht slapen met dexa werd het wel tijd. Gister een halve 1.5 uur voor het slapen ingenomen. Ik werd na een uur wakker en dacht dat het hele plafond bewoog, heel raar. Misschien een te hoge dosering? Lees nu ook dat er zijn die maar 1mg gebruiken. Vroeg me af of meer mensen het gebruiken, hoeveel mg en vooral hoever van te voren innemen? Daar is internet nogal verschillend over en heb verder geen uitleg er over gehad
Alle reacties Link kopieren
Melatonine?

Bel je behandelaar even, dat is het allermakkelijkst

En denk je dat je door de dex minder goed slaapt?
Slaap je slecht in of niet door... ?
Hoe laat neem je de laatste, weet je hoelang het bij jou werkt, wanneer en hoe lang je evt rebound duurt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven