Gezondheid alle pijlers

Menstruatieklachten

30-12-2020 12:47 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds ruim een half jaar begin ik steeds meer en langere menstruatieklachten te krijgen. Ongeveer een week voordat mijn menstruatie begint, begin ik al veel slechter te slapen, ligt mijn hartslag behoorlijk hoger in mijn slaap (72 vs 62), het warmer te krijgen en een stuk emotioneler. Dit verdwijnt allemaal zodra mijn menstruatie doorbreekt. Tijdens de menstruatie zelf heb ik niet veel klachten op wat rugpijn op de eerste dag na. Ik gebruik geen anticonceptie, dus daar kan het niet aanliggen...

Ik ben er eigenlijk nu wel klaar mee... :-[ Herkent iemand zich hierin? Ik zit eraan te denken om terug naar de pil te gaan (na ruim 5 jaar), maar ik heb het eerlijk gezegd niet zo heel erg op hormonen...
Alle reacties Link kopieren
Hoe meet je je hartslag wanneer je slaapt? Hoe oud ben je?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Heb ik ook. Ben een enorme koukleum maar die week ervoor, kan ik soms ineens van die zweetaanvallen krijgen. Vooral in de nacht...

Ben bijna 33 en mijn huisarts zei dat je hormonen gewoon veranderen de jaren heen natuurlijk...
Met de pil is niks mis hoor, die in de pil zitten zijn dezelfde die je lichaam zelf ook aanmaakt.
Pilmoe is een fabeltje en het kan echt niks kwaad.

Ik slik die al jaren (Geen relatie of ONS e.d.) omdat ik ook veel last heb van mijn menstruatie.
(Met pil ook maar een stuk minder erg dan zonder)
Phoebe1982 schreef:
30-12-2020 13:14
Met de pil is niks mis hoor, die in de pil zitten zijn dezelfde die je lichaam zelf ook aanmaakt.
Pilmoe is een fabeltje en het kan echt niks kwaad.

Ik slik die al jaren (Geen relatie of ONS e.d.) omdat ik ook veel last heb van mijn menstruatie.
(Met pil ook maar een stuk minder erg dan zonder)
Dit is zo’n gevaarlijk onjuiste uitspraak.
De pil is voor sommige vrouwen levensgevaarlijk vanwege het risico op trombose.
Ik ben er daar zelf een van en ontdekte mijn risico gelukkig voor ik trombose opliep.
Maar mag mijn hele leven nooit hormonen gebruiken.
De pil heeft nooit exact dezelfde verhouding hormonen als je lichaam van nature aanmaakt en geeft bij sommige vrouwen wel degelijk klachten.
Mijn genetische defect wordt gelukkig heel serieus genomen door artsen. Maar dat vrouwen niet serieus worden genomen met mildere klachten vind ik kwalijk. Er is namelijk nauwelijks serieus onderzoek gedaan naar deze klachten in combinatie met de pil.

Het is heel fijn dat er veel vrouwen geen last van de pil hebben, maar laat vrouwen die wel klachten ervaren in hun waarde en neem ze serieus graag.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar verhaal... Zit nu in de laatste dag voor mijn menstruatie. Tegelijkertijd positief getest op Corona, dus symptomen zijn nogal verwarrend, haha..


Maar meestal komt het elke maand op het volgende neer:

- Vanaf de eisprong steeds gevoeligere borsten. Een BH aan is dan echt geen pretje. Dit is echt elke maand hetzelfde liedje.
- Hartslag de week voor mijn menstruatie in rust inderdaad hoger.
- Sporten gaat heel moeizaam.
- Ben gerust 2 tot 3 kilo zwaarder door het vele vocht vasthouden.

Daarnaast wordt ik elke maand verrast door:
- Stemmingswisselingen en bloedchagrijnig.
- Eetbuien
- Misselijk/hoofdpijn

Ik heb een tijdje de pil geslikt, maar werd daar extreem depressief van, dus na een half jaar gelijk mee gestopt.


Wat ik nu probeer te doen:
- Gezond eetpatroon
- Veel water drinken
- Twee uur per dagen buiten zijn
- Bewegen.

Dit lukt natuurlijk niet altijd en soms geef ik me volledig over aan de algehele malaise.

Het is echt een kwestie van verschillende dingen uitproberen. Oh ja: en open zijn over je klachten. PMS/menstruatieklachten worden nog altijd niet serieus genomen. Zelfs niet bij een bedrijf waar veel vrouwen werken.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Waarom ga je niet naar de vrouwenpoli? Misschien zijn er wel meer oplossingen dan het slikken van de pil.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
30-12-2020 12:55
Hoe meet je je hartslag wanneer je slaapt? Hoe oud ben je?
Ik heb mijn (sport)horloge om 's nachts. Ik ben dat gewend, dus daaraan kan ik aflezen wat mijn hartslag 's nachts is geweest :-D Ik ben midden 20.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga volgende week eens (telefonisch) informeren bij een poli over welke opties er eventueel aanwezig zijn om het te verminderen!

Ik probeer ook een gezonde levensstijl aan te houden tijdens deze periode.


Dank jullie wel voor de reacties!
Alle reacties Link kopieren
Heel veel hangt van eten af. Ik at vroeger ongezonde en at vooral producten met veel gluten. Nu eet ik al een tijdje geen gluten en drink ik geen frisdranken en menstruatie klachten zijn erg vermindert. Buikkrampen zijn ook vermindert. In plaats van ibuprofen te drinken kun met warmte therapie pijn verminderen of een
natuurlijke crème tegen menstruatieprijn. ( https://www.biobey.be/product/argital-5 ... uatiepijn/ )Alhoewel het misschien iets langer duurt dan met een pijnstiller is het gezonder voor je lichaam. Gember thee (zelf gemaakt)helpt ook heel goed tegen menstruatiepijn

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven