Gezondheid alle pijlers

Dry January

01-01-2021 13:15 213 berichten
Aller eerst voor ieder van jullie een gezond nieuwjaar gewenst. Dat je de doelen mag behalen die je voor jezelf gesteld hebt.

Dan nu... 1 van mijn doelen is mijn alcoholconsumptie drastisch verminderen. Sinds een aantal jaar is het een opkomende traditie om in januari een maandje "sober" te blijven. Ik dacht, ik ga hier aan mee doen.

Doen er hier nog mensen mee met dry januari?

Doe jij mee met Dry January

Totaal aantal stemmen: 181

Nee (51%)
Ja (43%)
Ik twijfel (6%)
Alle reacties Link kopieren
Ja ik doe mee! In het najaar heb ik drie maanden niet gedronken en dat beviel me erg goed! Ik sliep goed, veel energie. Richting de feestdagen is het e toch weer ingeslopen en momenteel zit ik op een fles wijn per dag (en 's nachts zowat een halve strip Rennies tegen het maagzuur :facepalm: ).

Ik begin maandag en wil het zes weken volhouden deze keer (tot aan de voorjaarsvakantie).
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het geen nut hebben als je alleen in januari niet drinkt en de rest van het jaar wel. Ipv dat doe ik 1 keer in de week, in het weekend, alcohol drinken. En dan is het 1 flesje bier of 1 wijnfles met 2/3 mensen.
Haley schreef:
01-01-2021 13:21
Ja ik doe mee! In het najaar heb ik drie maanden niet gedronken en dat beviel me erg goed! Ik sliep goed, veel energie. Richting de feestdagen is het e toch weer ingeslopen en momenteel zit ik op een fles wijn per dag (en 's nachts zowat een halve strip Rennies tegen het maagzuur :facepalm: ).

Ik begin maandag en wil het zes weken volhouden deze keer (tot aan de voorjaarsvakantie).
Succes!!

Ik heb zelf ook vaak van die sobere maanden gedaan. En dat bevalt idd altijd goed.
ExodusRedux schreef:
01-01-2021 13:27
Ik vind het geen nut hebben als je alleen in januari niet drinkt en de rest van het jaar wel. Ipv dat doe ik 1 keer in de week, in het weekend, alcohol drinken. En dan is het 1 flesje bier of 1 wijnfles met 2/3 mensen.
Daar heb je een punt. Maar ik denk dat het een opstapje moet zijn om na te denken over in dit geval mijn alcoholgebruik. Even naar mijzelf kijkend heb ik geen vaste weekenden ivm werk en kan ik het niet bij 1 biertje of 1 wijntje houden.
Alle reacties Link kopieren
ExodusRedux schreef:
01-01-2021 13:27
Ik vind het geen nut hebben als je alleen in januari niet drinkt en de rest van het jaar wel. Ipv dat doe ik 1 keer in de week, in het weekend, alcohol drinken. En dan is het 1 flesje bier of 1 wijnfles met 2/3 mensen.
Ik doe tegenwoordig allebei: in Januari niet en de rest van het jaar eigenlijk alleen in het weekend, en dan niet eens elk weekend, dus ja: ik doe ook weer mee dit jaar!
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Vorig jaar begonnen met dry january en omdat dat eigenlijk makkelijk ging terwijl ik best wel aardig wat dronk, ging ik in februari en maart door. Daarna startte ik met een dieetprogramma en dan is alcohol natuurlijk uit den boze.
Dus nu drink ik eigenlijk nooit meer. Met m'n verjaardag een glaasje prosecco, met kerst alleen een gran marniertje bij de koffie en gisteravond een glaasje champagne.

De voordelen zijn legio. Ik voel mij veel beter en slaap heel veel beter!! Ik realiseer mij nu heel goed hoe slecht het is voor je lijf en geest.
Dus ik ga dit jaar gewoon door met alle maanden in principe dry met af en toe een uitzondering zoals ik hierboven schreef :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Na 7 maanden geleden bevallen te zijn ga ik mezelf niet alles ontzeggen maar wil wel minderen. Drink nu bijna elke dag 1 glas wijn, komt denk ik omdat weekend ook niet zo druk is met activiteiten en borrels.

Wil naar drie avonden toe dat ik een glas neem, evt in t weekend meer dan 1 glas.
Ik doe ook mee. Weer want ik heb vorig jaar ook meegedaan. Voor mij is t "dry forever". Een glas wijn wordt voor mij te snel een fles wijn.

Het ging maanden goed maar helaas toch weer een terugval.

Gelukkig ben ik er van bewust dat t mij eigenlijk niks goed brengt.

Inmiddels al sinds maandag geen alcohol meer gehad en het gaat prima!
anoniem_290911 wijzigde dit bericht op 01-01-2021 13:46
0.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@Helaholalala wat goed! Is het ook makkelijker omdat ons sociale leven rustiger is door Corona? Dat merkte ik in het najaar; omdat er toen nog maar zo weinig gelegenheden waren waar ik normaal een wijntje zou nemen, vond ik het erg makkelijk om maandenlang niks te drinken. Ik vind het veel moeilijker als ik weer een agenda vol afspraken heb.
CherokeeRose1977 schreef:
01-01-2021 13:45
Ik doe ook mee. Weer want ik heb vorig jaar ook meegedaan. Voor mij is t "dry forever". Een glas wijn wordt voor mij te snel een fles wijn.

Het ging maanden goed maar helaas toch weer een terugval.

Gelukkig ben ik er van bewust dat t mij eigenlijk niks goed brengt.

Inmiddels al sinds maandag geen alcohol meer gehad en het gaat prima!
Knap dat je dit van jezelf weet en durft uit te spreken.
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar een maand gestopt met drinken. Vond het een lastig idee. Ik dronk nooit veel maar wel vaak, hij het eten, als er vrienden kwamen, toch opeens 4x per week een biertje. En het viel me zo mee, slaap beter, voel me beter. Drink nu zelden, om de paar maanden een glaasje. Gister drie, voel het meteen.
Haley schreef:
01-01-2021 13:21
Ja ik doe mee! In het najaar heb ik drie maanden niet gedronken en dat beviel me erg goed! Ik sliep goed, veel energie. Richting de feestdagen is het e toch weer ingeslopen en momenteel zit ik op een fles wijn per dag (en 's nachts zowat een halve strip Rennies tegen het maagzuur :facepalm: ).

Ik begin maandag en wil het zes weken volhouden deze keer (tot aan de voorjaarsvakantie).
Dat is voor mij de reden geweest om eigenlijk helemaal te stoppen met alcohol. Ik kan er zo slecht tegen, zeker wijn. Zelfs na één glas krijg ik vaak al zo’n last van mijn maag. Soms ook erge hartkloppingen en niet kunnen slapen. Dus ik drink eigenlijk nauwelijks nog, alleen tijdens feestjes en zelfs dan vaak niet. Ik vind het wel jammer maar ik kan er gewoon niet tegen.
Haley schreef:
01-01-2021 13:46
@Helaholalala wat goed! Is het ook makkelijker omdat ons sociale leven rustiger is door Corona? Dat merkte ik in het najaar; omdat er toen nog maar zo weinig gelegenheden waren waar ik normaal een wijntje zou nemen, vond ik het erg makkelijk om maandenlang niks te drinken. Ik vind het veel moeilijker als ik weer een agenda vol afspraken heb.
Ik had geen sociaal nodig om een wijntje ( fles) te drinken, hoor. Deed dat gewoon thuis in mijn eentje ook :P Dus de situatie van het afgelopen jaar heeft mij niet in het bijzonder geholpen. Ik was immers al op weg naar alcoholloos. Die paar keer dat er nog iets sociaals was, kostte het geen enkele moeite om water te bestellen of rivella. Dat laatste vind ik lekker, andere frisdranken ben ik geen fan van behalve van coca cola maar dat is lijntechnisch natuurlijk een doodzonde.
Ik weet ook dat ik slecht maat kan houden dus het is vooral veel beter om helemaal niets te nemen. Maar zo ondertussen kan ik het echt bij 1 glaasje houden als er een hele speciale gelegenheid is :yes:
En zelfs 1 glaasje merk ik de volgende dag. Heb geen kater maar voel aan mijn lijf dat het anders is.
CherokeeRose1977 schreef:
01-01-2021 13:45
Ik doe ook mee. Weer want ik heb vorig jaar ook meegedaan. Voor mij is t "dry forever". Een glas wijn wordt voor mij te snel een fles wijn.

Het ging maanden goed maar helaas toch weer een terugval.

Gelukkig ben ik er van bewust dat t mij eigenlijk niks goed brengt.

Inmiddels al sinds maandag geen alcohol meer gehad en het gaat prima!
Succes CherokeeRose. En sterkte gewenst om het vol te houden. In wezen weet ik niet helemaal waarover ik spreek, want ik drink alcohol tegen mijn goesting: om mijn man plezier te doen omdat hij anders weer alleen wijn moet drinken bij het eten. Of vanmorgen, een relatiegeschenkje met twee flesjes van een nieuw bier. Hij had mij een klein glas ingeschonken, heb er twee keer van gedronken en toen gezegd dat de rest voor hem was.

Ik begrijp ook niet waarom mensen vinden dat alcohol bij het (uit) eten (gaan), de maaltijd beter maakt. Voor mij is eten op zich al lekker.

Dus ondanks dat ik geen voeling heb met jouw goede voornemen, hoop ik dat je je doel haalt.
Alle reacties Link kopieren
Ik deed al een paar jaar mee met dry January, ging prima.
Maar nu ben ik in oktober helemaal gestopt met drinken (nog 1 keer een terugval gehad, meteen een katervierdaagse erachteraan. :| Doen we dus niet meer..)
Dus ja, ik doe mee met dry January, February, March, April, May etc.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe wel eens mee omdat mensen in mijn omgeving het doen en die dan zo lopen te klagen over hoe moeilijk ze het vinden. Ik drink wanneer ik zin heb en dat is gewoon niet zo vaak, de ene keer een paar keer in één week een paar glazen en dan zo twee maanden geen druppel. Gewoon hoe het uitkomt. Voor mij is het dus heel makkelijk om een maand niet drinken vol te houden. De laatste tijd heb ik alleen twee glaasjes (100 ml per stuk) op tweede kerstdag gedronken en vannacht twee slokken champagne om middernacht. En dan is het wel weer genoeg voor de komende tijd. Ik heb in mijn studententijd wel heel veel gedronken en ben blij dat ik dat nu niet meer doe.
Dank jullie wel!

Ik woon alleen dus ik dronk merendeels thuis alleen. Het was bij mij meer om bepaalde dingen te onderdrukken en niet per se omdat ik t nou zo lekker vond.... En de ellende is dat ik me juist tijdens en ook de dag erna nog ellendiger voelde.

Ondanks dat heb ik afgelopen jaar al hele goede stappen vooruit gezet. Traject met coach en haptonoom afgerond nadat ik in september 2019 ziek thuis kwam te zitten met burn-out klachten. Inmiddels hersteld en op zoek naar een nieuwe baan. In februari ga ik beginnen met een deeltijd hbo studie.

Inmiddels ook al maanden sigaretten vrij na 26 jaar gerookt te hebben.

Dus ja, dit is het laatste loodje! :)
Telt mijn seksleven ook?

Want dan ben ik al ruim op weg!
Haley schreef:
01-01-2021 13:21
Ja ik doe mee! In het najaar heb ik drie maanden niet gedronken en dat beviel me erg goed! Ik sliep goed, veel energie. Richting de feestdagen is het e toch weer ingeslopen en momenteel zit ik op een fles wijn per dag (en 's nachts zowat een halve strip Rennies tegen het maagzuur :facepalm: ).

Ik begin maandag en wil het zes weken volhouden deze keer (tot aan de voorjaarsvakantie).
Iedere dag een fles wijn?
Poeh dat vind ik echt bizar veel.
Alle reacties Link kopieren
zecora schreef:
01-01-2021 15:04
Iedere dag een fles wijn?
Poeh dat vind ik echt bizar veel.
Ik ook, dat zijn iets van 6 glazen o_o
Alle reacties Link kopieren
Ik doe mee.
Sinds de zomer van 2019 is een wijntje oid weer meer gewoonte ipv uitzondering geworden. Dat mag er wel weer af. Slecht voor de lijn en slecht voor mn slaap.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
MajaDB schreef:
01-01-2021 15:03
Telt mijn seksleven ook?

Want dan ben ik al ruim op weg!
:HA:

Ik doe al jaren mee aan dry january. Het is natuurlijk wel zo dat je het hele jaar wel een 'droge maand' kunt doen, of gewoon minder drinken. Maar ik merk dat het mij heel erg weer helpt om na de feestdagen weer in een gezond ritme te komen. Als ik minder drink, heb ik minder neiging om te snacken en voel ik mij over het algemeen beter, waardoor gezond eten ook beter gaat. Al met al helpt het me gewoon om een goede start van het jaar te hebben en daar ga ik dit jaar weer lekker mee aan de gang. Vandaag drink ik er nog een met familie om te toosten op het nieuwe jaar en dan is het voorlopig gedaan met de alcohol.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe ook mee. Vorig jaar tweede kerstdag begonnen tot 2e week van januari want toen gingen we op vakantie. Week later weer gestopt tot eind februari.
Wij drinken zeker niet elke dag, meestal maar 1 avond per weekend maar dan kunnen we wel vaak veel te veel bier drinken. Nu kopen we het al vaak op "rantsoen" want het gaat anders hoe dan ook op. Nu dus weer even een maandje niet. En daarna niet standaard elk weekend alleen als we bezoek hebben of ergens zijn. Dat is ons streven.
Alle reacties Link kopieren
ik drink te weinig om aan dry january mee te doen.
Er gaat vaker zomaar een maand voorbij waarin ik niet drink, dan wel.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Ik drink weinig. Ik denk 1 avond per maand ofzo.
En dan 2 glazen wijn. Dat is mijn tax, van meer krijg ik katerachtige klachten.

Ik doe niet bewust mee, maar grote ka s dat het wel eem dry january wordt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven