Gezondheid alle pijlers

Kunstgebit

03-01-2021 11:30 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen allen,
Ik lees al lang mee op het forum maar nog nooit een account aangemaakt maar ik heb nu wat raad nodig.
Na een jarenlange verwaarlozing van mijn gebit door een extreme angst voor de tandarts is het nu zover dat mijn gebit zo slecht
is dat de enige optie een kunstgebit is. Ik mis al enige kiezen en tanden en alles zit bijna los. Ik weet, het is mijn eigen schuld, dat besef ik heel goed.
En ergens wil ik ook graag weer een mooi gebit hebben. Maar, ik ken eigenlijk geen mensen rond mijn leeftijd die een kunstgebit hebben dus mijn vraag hier is, zijn hier mensen die een kunstgebit hebben en wat zijn jullie ervaringen?
Ik kijk uit naar jullie antwoorden.
Fijne zondag verder.
hallo Carolientje

Het antwoord op je vraag weet jij zelf ook wel, renovatie van je gebit is zoals het er nu voor staat gewoon noodzaak. Maakt niet uit wat anderen aan ervaringen hebben, je speelt met je gezondheid, niet alleen in je mond maar het heeft invloed op je hele lijf.
Nog een probleem is je angst voor de tandarts, zoek er een die daar mee om kan gaan, je kunt zelfs onder narcose de behandeling ondergaan.
Overleg van tevoren wat je kunt verwachten.
Succes en ga ervoor !
Hoi, mijn vriend van 34 heeft eind vorig jaar oktober alle tanden boven en onder laten trekken. Hij had een zeer slecht gebit. En eigenlijk altijd last en pijn. Na veel slechte tandartservaringen in der loop der jaren durfde hij ook niet meer te gaan. Het was dus al slecht maar al het onderhoud, gaatjes vullen en zenuwbehandelingen deed hij dus ook niet meer de laatste jaren. Omdat hij zo bang was heeft hij alles bij een narcose tandarts laten trekken. Bij hem was de eerste periode moeilijk en heeft ook een maand op soep, vla en pap geleeft. De eerste weken ging hij ook bijna 2 x per week terug om zijn gebit te laten stellen. En nu? Hij is er erg blij mee. Geen pijn meer. Heeft een stralende lach (alhoewel het niemand opvalt haha) en kan heel veel weer eten. Ik ken zelf meer mensen met een gebit die tegen de 50 zijn. Ze zijn er allemaal blij mee en de meesten konden al eerder eten dan mijn vriend maar hebben alleen onder of boven. Groeten
Alle reacties Link kopieren
Ik ken iemand die ook op relatief jonge leeftijd een kunstgebit boven en onder heeft gekregen. En heel eerlijk, dat viel niet mee. Vooral in het begin kon hij nauwelijks eten met de het nieuwe kunstgebit. Is ook meerdere malen terug geweest om het kunstgebit passend te maken en had binnen een jaar ook alweer een nieuw kunstgebit bij een andere tandarts. Momenteel is hij wel gewend maar alles eten zal waarschijnlijk nooit meer lukken, dat zei zijn tandarts tenminste. Volgende optie is een klikgebit waar hij nu over nadenkt. Geen leuk bericht voor jou begrijp ik maar wel de eerlijke waarheid van een persoon.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Boven schijnt minder erg te zijn dan onder, heb ik weleens gehoord.
Moet je boven en onder tegelijk TO?
Ja mijn vriend zegt dat boven ook minder erg is dan onder. Hij heeft het nu dus 2 maanden en bijvoorbeeld dingen die hard of taai zijn kan hij niet eten (harde broodjes, spareribs e.d) missch komt dat nog. Bij de 1 gaat het wel en de ander niet. Hij zei ook je voelt het altijd zitten maar is niet erg in vergelijking met de pijn die hij altijd had. Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.
Alle reacties Link kopieren
Het klikgebit schijnt het mooiste te zijn, maar ook het duurste.
Neem in ieder geval geen plaatje met een paar neptanden eraan, dat zit beroerd.
Alle reacties Link kopieren
Aardbeimilkshake schreef:
07-01-2021 18:14
Ja mijn vriend zegt dat boven ook minder erg is dan onder. Hij heeft het nu dus 2 maanden en bijvoorbeeld dingen die hard of taai zijn kan hij niet eten (harde broodjes, spareribs e.d) missch komt dat nog. Bij de 1 gaat het wel en de ander niet. Hij zei ook je voelt het altijd zitten maar is niet erg in vergelijking met de pijn die hij altijd had. Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.
Harde en/of taaie dingen zijn inderdaad niet weg te krijgen. Biefstuk die niet echt mals is, wraps tenzij ze echt krokant zijn, hard fruit. Lukt na jaren nog steeds niet en gaat dus ook niet meer lukken.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Ik had een bijzondere kankersoort op mijn achterhoofd, die waarschijnlijk in het schedelbot gegroeid zat. Dan moet je later bestraald worden en dan wordt je bot broos. Je gebit moet dan 100% zijn of het moet eruit. Mijn gebit was al beyond repair, dus tijdens de ok is alles eruit gehaald. Omdat de wond aan het hoofd al genoeg was, laten ze het de eerste weken gewoon genezen. Ik zat de volgende dag al korstloze broodjes te mummelen. Na zes weken is het aanmeten van een gebit begonnen en en weer zes weken later, de dag voor kerst, was het klaar en had ik voor het eerst in jaren weereen stralende glimlach. Op advies van de tandarts in het AvL heb ik om van het kerstdiner te kunnen genieten kleefpasta gebruikt. Wat heb ik voorzichtig en behoedzaam zitten smullen. Ik eet werkelijk alles, noten, harde dingen en taai dingen, kluif botjes af. Alleen kauwgom en hele taaie toffee is een no go. Het eerstejaar slinkt je kaakbot het hardst. Alle puntjes slijten een beetje weg onder je tandvlees. Na een jaar is het dus heel normaal om je nood-of intermediate gebit te laten rebasen of als het heel veel geslonken is te vervangen door een nieuwe definitieve. Dit materiaal is subtieler, dunner en dus mooier.
Alle reacties Link kopieren
mevrouwiglesias schreef:
07-01-2021 18:49
Harde en/of taaie dingen zijn inderdaad niet weg te krijgen. Biefstuk die niet echt mals is, wraps tenzij ze echt krokant zijn, hard fruit. Lukt na jaren nog steeds niet en gaat dus ook niet meer lukken.
Wat rot, ik dacht dat dat allemaal wel weer zou moeten kunnen.
Implantaten zijn ook een mogelijkheid!

Je kan alles eten, wordt wel niet aangeraden als je rookt, eigenlijk alleen maar voordelen maar debutant duur.
.
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
07-01-2021 22:17
Implantaten zijn ook een mogelijkheid!

Je kan alles eten, wordt wel niet aangeraden als je rookt, eigenlijk alleen maar voordelen maar debutant duur.

Dan moet je nog wel voldoende en stevig kaakbot hebben, anders lukt dat niet.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ma was gezegend met een enorm zwak gebit en heeft al sinds haar 19e ofzo een kunstgebit (nu halverwege de 60). Het is rot, maar als het moet dan moet het. Als je het niet weet zie je het ook niet trouwens.
Tegenwoordig heeft ze implantaten en kan gewoon alles eten.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
Sterrenstof74 schreef:
08-01-2021 13:47
Dan moet je nog wel voldoende en stevig kaakbot hebben, anders lukt dat niet.
Nee hoor... Ik heb helaas rechtsboven een brug moeten laten verwijderen van 3 delen. Er zitten nu 2 implantaten in, nadat de kaak is opgebouwd met kunstbot. Dat gaat in één moeite door. Natuurlijk is niet alles te repareren maar vertrouw maar op het oordeel van de kaakchirurg. Ik wacht nu op een afspraak om de nieuwe brug aan te laten meten, die op die implantaten gaat. Onder heb ik er al een met één implantaat. Na 14 dagen voelde het als echt.
Ja, het kost heel veel geld. Maar het gaat met een beetje bof wel 30 jaar mee.
Alle reacties Link kopieren
Schriftje schreef:
08-01-2021 14:05
Nee hoor... Ik heb helaas rechtsboven een brug moeten laten verwijderen van 3 delen. Er zitten nu 2 implantaten in, nadat de kaak is opgebouwd met kunstbot. Dat gaat in één moeite door. Natuurlijk is niet alles te repareren maar vertrouw maar op het oordeel van de kaakchirurg. Ik wacht nu op een afspraak om de nieuwe brug aan te laten meten, die op die implantaten gaat. Onder heb ik er al een met één implantaat. Na 14 dagen voelde het als echt.
Ja, het kost heel veel geld. Maar het gaat met een beetje bof wel 30 jaar mee.
Oh, dat is fijn! Bij mijn moeder werd daar zo'n jaar of 10 geleden wel goed naar gekeken. Tijden veranderen 😊
Heftig hoor, lijkt me erg om alle tanden te verliezen. Ik weet niet of je ook constant veel pijn hebt nu ook?

Als je uit 1972 komt valt het wel mee qua leeftijd. Natuurlijk, het is niet meer zoals vroeger, toen er veel mensen ook al op 20-30 jarige leeftijd alles lieten trekken, maar zo heel uitzonderlijk is het ook niet. Het komt regelmatig voor.
Er heerst soms toch een beetje taboe op, dus het kan ook zijn dat mensen wel een volledige prothese hebben, maar hier niet echt open over zijn, dus dat jij het niet weet.

Sterkte ermee

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven