Gezondheid alle pijlers

Uitstrijkje bevolkingsonderzoek en recente miskraam

04-01-2021 17:14 20 berichten
Net toen ik mijn zelfafnameset voor een uitstrijkje in het kader van het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker binnen kreeg was ik zwanger. Miskraam geworden (4-5 weken) en in oktober ook miskraam gehad (12 weken). Nu mag je volgens de website van het bevolkingsonderzoek pas zes maanden na een bevalling een uitstrijkje doen. Iemand een idee waarom dat zo is? En iemand toevallig in een soortgelijke situatie gezeten? Ik zal mijn huisarts nog consulteren, maar was even benieuwd naar andere ervaringen en de reden waarom er zes maanden tussen moet zitten na een bevalling.

Edit: het blijkt om drie maanden te gaan bij de zelfafnametest.

Edit 2: Ik heb gebeld, er bleek een telefoonnummer speciaal voor vragen over het bevolkingsonderzoek; na een miskraam (ook al is dat een 'chemical pregancy'/ heel vroeg) moet je ook drie maanden wachten. Anders is de uitslag niet betrouwbaar.
anoniem_401611 wijzigde dit bericht op 29-01-2021 15:33
21.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik werd zwanger vlak na mijn 30e verjaardag, en heb toen geen uitstrijkje gedaan ivm deze zwangerschap.
Door de zwangerschap zijn de cellen uit het slijmvlies dat wordt afgenomen niet goed te beoordelen. Het uitstrijkje zelf geeft geen risico voor de zwangerschap maar de uitslag is dan gewoon niet betrouwbaar.

Veel sterkte trouwens :hug:
Dankje. Ja precies dat begreep ik ook, maar was benieuwd of iemand toevallig weet hoe het met miskramen zit. Ik zal de huisarts wel bellen nog. We willen in principe gewoon opnieuw proberen zwanger te raken.
Alle reacties Link kopieren
Tvp: hier idem. Ik had 2x een afwijkende PAP, daarvoor moest ik een extra onderzoek bij het ziekenhuis, ik was toen ook zwanger. Daar keken ze of ze zagen waar die afwijkende cellen vandaan kwamen. Was niet ernstig, moest 3 maand na bevalling terugkomen. Kort daarna kreeg ik miskraam, maar nu je het zo zegt: zal es kijken of ik dan eigenlijk eerder terug moet komen.
Overigens zei m'n VK dat er geen verband is tussen afwijkende PAP/dat onderzoekje en de miskraam
nooit1blijvenzitten wijzigde dit bericht op 06-01-2021 11:46
Reden: 3 maand na bevalling terugkomen ipv 6: was inderdaad exact een jaar later dan die afspraak
0.21% gewijzigd
Oh daar maakte ik me ook niet zorgen om trouwens! Zou handig zijn als je weer zwanger wil worden en daarvoor nog kan terugkomen!
Alle reacties Link kopieren
Ik maakte me er ook geen zorgen om eigenlijk: uiteraard doen ze dat soort onderzoekjes niet als er kans is dat het een zwangerschap beïnvloedt. Maar toch...na een miskraam ga ik toch "domme vragen" stellen (ookal waren er al genoeg aanwijzingen dat het een wat rare zwangerschap was, vóór het mis ging)

En als ik nog even 'voor' een hopelijk volgende zwangerschap kan, zou handig zijn! Mijn cyclus is altijd atoomklok- precies dus even de volgende ongesteldheid afwachten :-D
Alle reacties Link kopieren
Caro_22 schreef:
04-01-2021 17:21
Ik werd zwanger vlak na mijn 30e verjaardag, en heb toen geen uitstrijkje gedaan ivm deze zwangerschap.
Door de zwangerschap zijn de cellen uit het slijmvlies dat wordt afgenomen niet goed te beoordelen. Het uitstrijkje zelf geeft geen risico voor de zwangerschap maar de uitslag is dan gewoon niet betrouwbaar.

Veel sterkte trouwens :hug:
TO heeft het over de zelftest. Daarbij wordt niet gekeken of cellen afwijkend zijn, maar alleen of hpv aanwezig is. In de folder bij de zelfafnametest (ik heb m hier liggen) staat ook dat die niet geschikt is om tijdens of binnen drie maanden na zwangerschap te gebruiken, maar dat zal dus een andere reden hebben.

Edit: in de folder bij die test staat dus drie maanden, TO, en niet de zes maanden voor een uitstrijkje.
Eze schreef:
04-01-2021 18:15
TO heeft het over de zelftest. Daarbij wordt niet gekeken of cellen afwijkend zijn, maar alleen of hpv aanwezig is. In de folder bij de zelfafnametest (ik heb m hier liggen) staat ook dat die niet geschikt is om tijdens of binnen drie maanden na zwangerschap te gebruiken, maar dat zal dus een andere reden hebben.

Edit: in de folder bij die test staat dus drie maanden, TO, en niet de zes maanden voor een uitstrijkje.
Ah ik had het niet open gemaakt, omdat ik overwoog het te retourneren. Dankje.
Alle reacties Link kopieren
Ter overweging;
Heb je de wens binnenkort weer zwanger te zijn, dan moet je bedenken dat je minstens 12a15mnd geen uitstrijkje kan doen.

Je kan ook nu, kort na je miskraam, uitstrijkje doen. Is minder betrouwbaar, maar dan heb je het maar alvast gehad, eventueel doe je uitstrijkje daarna nogmaals.
mamarjan schreef:
04-01-2021 19:01
Ter overweging;
Heb je de wens binnenkort weer zwanger te zijn, dan moet je bedenken dat je minstens 12a15mnd geen uitstrijkje kan doen.

Je kan ook nu, kort na je miskraam, uitstrijkje doen. Is minder betrouwbaar, maar dan heb je het maar alvast gehad, eventueel doe je uitstrijkje daarna nogmaals.
Ik vraag me dus af hoe nuttig dat is, dat is dus afhankelijk van hoe betrouwbaar het is vlak na twee miskramen. Als het niet betrouwbaar is, dan heeft het geen nut en is het verkwisting van tijd en middelen.
Alle reacties Link kopieren
Bij de zelftest weet ik niet hoe het zit, bij de test bij de huisarts is de kans groter dat er onterecht een hogere pap uitkomt. Dan kan je ervoor kiezen dit verder te laten onderzoeken tijdens of na de zwangerschap.
Als test niets afwijkends laat zien, ga je gerustgesteld je zwangerschap in.

Ik had in gedachte dat uitstrijkje bij huisarts aan kosten €12 was. (Dat is nog te overzien met hoeveel verkwisting van geld het zou zijn, en bij geen afwijkingen het waard om te weten ), maar blijkt €120. Mee eens, dat is verkwisting van gemeenschappelijk geld bestemd voor de gezondheidszorg.
Ah ik zit ook niet op vals positief te wachten. Ik ga even overleggen met de huisarts deze week! Ik ben verhuisd en huisarts is bijna een uur rijden, hier nog geen huisarts, omdat ze vol zitten allemaal (in een stad, bizar). Maar vandaar dat ik voor zelf afname ging. Alleen tussen het bestellen en ontvangen was ik zwanger.
Hoi Saga,
Wat ontzettend naar dat het bij jou ook heeft doorgezet.
Toevallig had ik ook net de thuis test aangevraagd voor het bevolkingsonderzoek en ook ontvangen toen ik net zwanger was.

Ik heb het vanochtend aan de verloskundige gevraagd en die vertelde mij dat het geen kwaad kan voor je baarmoeder maar dat de uitslag niet betrouwbaar is. En doordat je wel hormonen hebt gehad ook al is het zo vroeg misgegaan adviseerde ze toch 6 maanden te wachten ondanks zelf test omdat de test dan namelijk niks zegt en mogelijk of een valse slechte uitslag hebt of een vals goede uitslag. Heb je niks aan dus.

Ik hoop natuurlijk dat wij die 6 maanden niet gaan halen en daarvoor weer zwanger mogen zijn!
Hoi Skyer, dankje! Ik had deze zwangerschap nog niet eens contact opgenomen met mijn verloskundig, omdat ik al een slecht voorgevoel had. Fijn dat jij het gevraagd hebt. Hoe gaat het met jou? Had jij een spontane miskraam?
Nee wat jammer dat had ik al begrepen. Dat het voor jou al de tweede miskraam is, jeetje zeg! Wat moet dat lastig zijn.

Mijn partner had er ook niet zo’n goed gevoel over, maar vond gister toch ook wel fijn om even met de verloskundige te overleggen hoe en wat. Was je de eerste x wel al bij een verloskundige geweest of ook niet?

Ja hij is hier spontaan opgekomen het weekend eerst met een beetje bloedverlies maar s’avonds werd het erger en de volgende dag was het wel duidelijk. Veel bloedverlies en buikpijn. Inmiddels lijkt nu het ergste voorbij qua buikpijn alleen het bloedverlies nog. Hoe ga jij nu verder dan? Waren je testen al weer negatief?
Ja de eerste keer had ik ook al een goede echo gehad en uitgebreide intake. Testen nog niet negatief. Ik voelde het aankomen, omdat testen op een gegeven moment niet donkerder werden. Paar dagen licht gekleurde afscheiding. En nu ook bloeden, niet zoveel, maar baarmoeder is helemaal in de menstruatiestand.
Oh Saga dat is helemaal heftig!
Ik ben nu gewoon blij het nog zo vroeg was. Ik heb maar 1 test gedaan en daarna niet meer dus zag het niet aankomen.
Pak je het daarna meteen weer op of doen jullie eerst even rustig aan?
Wij gaan wel door, ik ben er emotioneel gezien niet mega van onder de indruk ofzo. Baal alleen wel. En ietwat angstig dat er iets kan zien, aangezien dit twee keer achter elkaar is. En jullie?
Ja dat snap ik. Twee keer achter elkaar ook gewoon voor jullie.
Wij gaan wel door. Emotioneel gaat het wel redelijk omdat het ook nog maar kort was. Ik wil vooral zelf nu dat het gedoe klaar is.
Voor de mensen die het nog wilden weten; zie openingspost (mag ik niet quoten), ook na miskraam gewoon 3 maanden wachten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven